Wat mijn tweak was en alles eromheen!

HDi1979

Senior Member
Ik weet weinig van videokaarten overklokken en nog minder van benchmarktweaks, maar waarom gaat het in een overklokcompetitie voortdurend over de software en niet over het daadwerkelijke overklokken? Winnen door een klein deel van de software te herschrijven is toch helemaal geen prestatie, laat staan een prestatie om trots op te zijn?

joris09

Senior Member
Boxman zei:
Oh noes, hij heeft een tweak gevonden die veel beter werkt dan de gangbare tweaks, waardoor hij veel meer fps kan halen. Oh noes, hij gaat de MoOC's voorbij, nee dat gaat echt veel te ver!

Er is in principe geen verschil tussen het instellen van een z-buffer en het instellen van een LoD (heeft immers ook meerdere waarders waardoor meer/minder beinvloed wordt). Ging de LoD in deze competitie te ver? Nee want dat wisten de meesten al dus dat mocht.

Maar neen, nu iemand een supertweak gevonden heeft die iedereen eruit pwnt - zelfs de MoOC's -, nee dat gaat natuurlijk veel te ver! Meteen diskwalificeren die hap! Kom nou jongens, beetje kinderachtig, niet? Hij heeft jullie gewoon allemaal gepwnt met een zelfgevonden tweak, niet achteraf janken dan. Wees gewoon volwassen in deze compo en erken een meerdere.

/cynisme

Het enige punt is dat zijn tweak effectiever is, wat juist getuigt van meer kunst, vernuft, inzet en dus recht op winst.
Kerel je bent mijn held ,ik denk er juist het zelfde over (geef deze man een standbeeld)

Zoals de meeste weten was ik 1 van de kerels die zyAp verdedigde op het forum
Nu blijkt dat hij een uppertweak heeft gevonden en GEEN cheat en toch niet doormag naar de volgende ronden baal ik echt ,

zolang je niet prutste aan 3DMark mocht alles, volgens de regels
Dus ik begrijp niet goed wat hier het probleem is
Als deze tweak (die hij dan nog zelf gevonden heeft) niet mag waarom LOD dan wel ?

Ik ben er ook zeker van als een MOOC deze tweak had gevonden er helemaal geen probleem was geweest ,

Kortom er is maar 1 echte winnaar zyAp
Tweaken is niet easy maar een tweak vinden bij 3d mark 01 verdiend gewoon een pluim ,

Er zullen binnenkort weer leuke scores worden neergezet op hwbot

Het zou ook tof zijn mochten er een paar mensen zich komen verontschuldigde bij zyAp

Boxman

Member
Rol-Co zei:
Boxman ik lees dit en komt toch aanvallend naar de mooc over, met de nadruk op jullie.

Maar er is niemand van de mooc die er letterlijk over begonnen is, meeste aandacht kwam van de gewone forummers die de verhouding clocks/score gek vonden.

Tot vandaag wist namelijk niemand hoe en wat het behaald is dus hoe kan je er een oordeel over geven dan.
Maar jou zit het nog een beetje hoog door je gevalletje met syngrow en dan heb je het maar over de mooc in het algemeen....nou bedankt namens die 14 man dan.
Het is maar net hoe je het wilt lezen denk ik. Zoals joris inderdaad al zegt: een MoOC was er met deze tweak waarschijnlijk zonder enig probleem doorgekomen.

Massman

Senior Member
joris09 zei:
Zoals de meeste weten was ik 1 van de kerels die zyAp verdedigde op het forum
Nu blijkt dat hij een uppertweak heeft gevonden en GEEN cheat en toch niet doormag naar de volgende ronden baal ik echt ,

zolang je niet prutste aan 3DMark mocht alles, volgens de regels
Dus ik begrijp niet goed wat hier het probleem is
Als deze tweak (die hij dan nog zelf gevonden heeft) niet mag waarom LOD dan wel ?

Ik ben er ook zeker van als een MOOC deze tweak had gevonden er helemaal geen probleem was geweest ,

Kortom er is maar 1 echte winnaar zyAp
Tweaken is niet easy maar een tweak vinden bij 3d mark 01 verdiend gewoon een pluim ,

Er zullen binnenkort weer leuke scores worden neergezet op hwbot.
1) De zogenaamde 'tweak' wordt beschouwd als cheat door de gehele community. Het zou trouwens niet onmogelijk zijn om de score door Futuremark te laten blokkeren (wegens cheaten) zodat er helemaal geen sprake meer is van een correcte inzending, laat staan een eerste plaats. Echter, dat is hier helemaal niet van toepassing aangezien Zyap vrede neemt met wat de uiteindelijke beslissing is. Het lijkt me hier vooral een paar anderen die hier een grote zaak van maken, terwijl er niks aan de hand is. Volg Zyaps voorbeeld ;)

2) Die tweak prutst wel(!) aan de instellingen van 3DMark, maar het toont zich niet uiterlijk in de verificatielink. Waarom prutst het met de instellingen? De originele code die ervoor zorgt dat de Z-Buffer 24-bit informatie bevat over hoe de objecten op de z-as (lees: diepte-as) moeten gerenderd worden, wordt aangepast naar een lagere Z-Buffer waardoor de feitelijke informatie niet meer op de correcte manier gerenderd wordt en je een andere benchmark krijgt. Het moeten gebruiken van een extern programma om 3DMark te starten is meestal een teken aan de wand.

3) Het posten van illegale scores op HWBot zou ik nalaten moest ik van jou zijn. Ik neem dat ene zinnetje serieus en zal doen wat nodig is als je inderdaad gecheate scores naar HWBot upload.

Massman

Senior Member
Boxman zei:
Het is maar net hoe je het wilt lezen denk ik. Zoals joris inderdaad al zegt: een MoOC was er met deze tweak waarschijnlijk zonder enig probleem doorgekomen.
Een MoOC weet dat die tweak geen legit tweak is ;)

Boxman

Member
1) Zelfde geldt voor de MIP-tweak en force buffer tweak. kun je ook laten bannen omdat het geen legit 3dmark run meer is

2) Zelfde geldt voor de MIP-tweak en force buffer en weet ik wat allemaal nog meer, dat prutst ook met de stock instellingen.

3 boeit me niet,

4: Een MoOC weet ook dat een MIP tweak en die anderen stiekem ook niet legit zijn, dus al je argumenten zijn gewoon loos. Je kunt niet de ene bijna illegale toelaten, en dan de volgende even illegale maar iets effectievere tweak die winst oplevert voor een junior (wat zeer knap is) verbieden. Inderdaad, je moet ergens een grens trekken. Maar doe het dan ook goed en vertel de gehele top 5 dat hun tweaks eigenlijk net zo illegaal zijn. Dit komt echt puur over als "hmm hij had een goeie tweak en is daarmee eerste geworden, maar daar kunnen we iets aan doe ndoor hem illegaal te noemen".

Eerlijk gezegd is het gewoon een hartstikke achterbakse manier waarop het nu gaat.

Massman

Senior Member
Fout.

Het is geen tweak, maar een hack aangezien je de 3DMark render code aanpast. Lod en MIP passen de code NIET aan. Zelfde redenering voor een wireframe hack ...

Probeer eventjes je beeld te nuanceren, Boxman, want ik denk dat je enkel rekening houdt met wat jou idee is over tweaks en cheats. De benchmark community bestaat al véél langer dan vandaag en veel zaken die hier aan bod komen, zijn al uitvoerig bediscussieerd met altijd dezelfde conclusie.

FiXeR

Geband
Eensch, eerlijk is eerlijk, ik vind dit triest voor zyap. Ik ben zelf 17, en weet hoe zoiets voelt. Je hebt eindelijk iets gevonden wat de "grote" pwnd. Waardoor je wint op een manier waarop je niet de regels hebt gebroken. Want de enige echte regel is dat je niet in 3Dmark mag gaan zitten knoeien, en dat heeft hij niet gedaan. Hij pwnd dan alle goede mensen met stikstof en wint.

Maar dan komen de rumoeren, zeggen dat iedereen dat had heeft geen zin omdat de tweak niet bekend was. Nu de tweak is bekend zegt iedereen dat hij door moet behalve nummer 1,2,3,4,5 want die hebben dat kaartje nu al en zijn imho een beetje bang dat ze ge-ass-whooped gaan worden door een n00b en proberen hun ego te beschermen. Kijk aan de ene kant snap ik dat wel, Rol-Co gaat er heel goed mee om en bied dan ook een 8800GT aan als compensatie als hij wint. Hulde. Maar dan vind ik nog dat het van te voren duidelijk moet zijn en niet achteraf iemand naaien.

Dit heeft helemaal niks te maken met die tweak, dit heeft te maken dat die mensen zich gepwnd voelen op een of andere manier en dit op een treurige manier ongedaan willen maken. Je moet hem juist bedanken dat hij deze tweak heeft gevonden, want hiervoor werd geroepen dat 3DMark absoluut "cheat" (Voor hoever dit een cheat is bepaal je zelf maar) proof was.

Blijkbaar niet dus.

Massman

Senior Member
" 3DMark2001 dient met standaard instellingen gedraaid te worden. Er mag dus niets aangepast worden aan resoluties en dergelijke. Tweaks op driver niveau zijn uiteraard wel toegestaan. "

En dergelijke = instellingen gelijkaardig aan de resolutie die in de door 3DMark zelf bepaald worden.

Z-Buffer aan passen =/= driver niveau, maar benchmark niveau. Z-Buffer instellingen worden normaal gezien bepaald door 3DMark, maar worden via DXTweaker aangepast. Je draait 3DMark bijgevolg niet meer met de standaard instellingen, wat in strijd is met de regels.

Demolisher

Senior Member
He zYAp, zonde, want naar mijn mening had je dus idd een zeer grijs gebied te pakken. Misschien was het voordeel van de twijfel beter geweest. Maarja, er is nu voor gekozen om je uit de deelname te nemen. Jammer, en zonde.

@ Rol-Co: Klasse! Zeer sportief dat je je 8800GT wil afstaan. Maar wat zYAp er mee gaat doen is maar de vraag, want volgens mij gaf hij aan dat hij geen gamer is... of haal ik nu 2 personen door elkaar>?

Iig, we zijn 1 zeer weldenkend persoon kwijt uit de compo. zonde!

Extera

Senior Member
Volgende keer dus heerlijk wireframe draaien boxmann?
Eens kijken hoe lang de rest van de OC community dat leuk gaat vinden....

Cheaten is not done, hoe groot je ook bent, als je word betrapt, word je daarna nooit meer vertrouwt, en terrecht.

Blijf alsjeblief in je eigen wereldje leven...

Ik vind het ook sneu voor Zyap, maar ik heb groot respect voor de manier waarop hij dit oppakt.
Erg netjes van hem. @ demolisher, ik game ook niet, toch staat er een behoorlijk krachtige pc..... 3Dmark is a game :evil:

FiXeR

Geband
Wat boxman probeert te zeggen is, gebruik geen tweaks, of gebruik geen regels.Dus niet een middenweg met een vage grens die voor iedereen anders licht. ;)

Extera

Senior Member
De grens is heel duidelijk, van de instellingen van 3Dmark blijf je af.
Klaar.

En ook het vervangen van het kristal is natuurlijk een cheat.

Demolisher

Senior Member
Extera zei:
ik game ook niet, toch staat er een behoorlijk krachtige pc..... 3Dmark is a game :evil:

Helemaal waar!

Nogmaals, jammer en knap balen voor zYAp, maar het besluit is al genomen. En ik weet wel zeker dat ze het niet kunnen maken om nu nog, nu SNOT_AAP al is aangesteld voor de laatste plek in de 2de ronde, om er iemand uit te zetten, zodat zYAp alsnog mee kan doen.....

raptor.nl

Senior Member
als je klok vrij laag is en je geheugen ook en toch een hogere score dan moet er toch een lichtje gaan branden dat je verkeerd bezig bent of ben ik erg naief.
want zon score is niets bijzonders die had ik ook al weken geleden maar die post je toch niet
omdat ik wist dat het niet door de beugel kon. het is een overklock competitie en geen tweakcompetitie.dus als het aan mij licht 2 ronde alleen rivatuner en het echte overklocken
zodat de echte overklokker met zijn kunde eruit komt. DUS zet hem op

Demolisher

Senior Member
Waarschijnlijk is de reden waarom de tweaks ook werden toegestaan wel te begrijpen. Misschien kunnen de mensen de comotie nog wel herrinneren die zich voordeed net voor, en direct na dat de compo was begonnen. Als je er namelijk voor kiest om ALLEEN de echte overclock te gebruiken zijn daar dus ook mensen die erg veel voordeel daaraan hebben. Namelijk, de gene met een ietwat dikkere portemonnee. Droogijs is nog wel te betalen, echter als sommigen N2(l) gaan gebruiken, zal dit voor anderen misschien wel onbetaalbaar worden. Omdat je dan alleen puur op clocks werkt, kan iemand met een lagere temperatuur betere scores halen als mensen met een ietwat hogere temperatuur. Ik denk dat het daarom is dat de tweaks ook waren toegestaan.

Helemaal leuk word het natuurlijk als er mensen met He(l) gaan werken. Misschien weten sommige tweakers het niet, maar naast N2(l) vloeibare stikstof, of O2(l) vloeibare zuurstof, heb je ook nog He(l) en dat is vloeibare helium.

Heb je met droogijs temperaturen van -60C en met N2(l) -180. Bij He(l) haal te temperaturen van 4K, en dat is bij benadering bijna het absolute 0 punt, namelijk -290C!!

Iig veel plezier ermee :D

limbulgel

Senior Member
@^^

En wat sommige mensen dan niet weten is dat er ook een coldbug bestaat ;)
Waar je met ln2 (ja ja, incorrecte benaming, maar dit is ingeburgerd) al overheen zit.

Massman

Senior Member
Demolisher zei:
Heb je met droogijs temperaturen van -60C en met N2(l) -180. Bij He(l) haal te temperaturen van 4K, en dat is bij benadering bijna het absolute 0 punt, namelijk -290C!!
-78°C en -192°C om precies te zijn :)

Vloeibaar Helium is té duur en té gevaarlijk en té koud om te gebruiken bij overklokken.

mii

Member
Demolisher zei:

Iig veel plezier ermee :D
Het absolute nulpunt is 0 Kelvin dus -273,15°C

Bovenaan