Wat mijn tweak was en alles eromheen!

zYAp

Senior Member
Goed, na deze regelrechte afgang, ga ik jullie dan toch maar vertellen wat ik gedaan heb.

Force triple buffering
Ik neem aan dat de meeste mensen die hebben meegedaan aan de contest, zich wel redelijk hebben verdiept in de werking van het programma DXtweaker. Ja de tweak die tristard dus beschreven heeft in zijn topic heeft erg veel te doen met mijn tweak

De tweak die tristard heeft uitgelegt in zijn topic, over het toepassen van triple buffering, wordt op deze site nog wat duidelijker uitgelegd en een deel hiervan heb je dan ook nodig voor mij tweak:

http://www.ocworkbench.com/2006/articles/DXtweaker/

Wanneer je de triple buffering hebt ingeschakeld en de count op 3 zet inplaats van op 2 zoals beschreven dan kan je op stock 87.7 fps halen.

Mijn tweak

de tweak die ik heb uitgevonden is eigelijk heel simpel, en vooral Koen kon zich daarover verbazen en geloofde dan ook niet dat niemand hem ooit eerder had gevonden.

Wat ik deed

Tijdens mijn zoektocht naar tweaks, heb ik er vele getest zoals ik al in mijn andere topic gezegd heb. toen ik een screenshot van detmer in het efficientie topic met daarop DXtweaker tegenkwam, heb ik dan ook dit hele programma uitgepluist en elke optie uitgeprobeerd.Dit verklaard voor een deel ook nog waarom mijn screenshots zo vaag waren, jullie konden er alleen maar van leren, dus beter zo min mogelijk laten zien, het is en blijft een contest.

Wanneer je in DXtweaker, naar present changer gaat zoals hierboven beschreven maar nu niet iets veranderd bij count, maar de z-buffer instelt op D24X8 haal je een stock fps van 102 ongeveer. Dit was de cruciale zin en stelde dus mijn tweak voor.

Als je vervolgens overklokt dan haal je de 199.1 fps zoals ik dus gedaan heb.

Het veranderd iets aan de z-buffer en wat dat precies is weet ik niet en heb ik ook niet echt kunnen vinden. Ik heb gezocht of het een wireframe hack was of wat voor soort hack dan ook en kon dit nergens vinden waardoor ik vervolgens gewoon gebruikt heb als tweak.

Voor de mensen die het zelf gaan proberen zijn er nog twee dingen die ik wil zeggen.
1) Dit blijkt niet voor elke videokaart te werken. op een 7600gs, 6800 en een 7900gt werkt het al niet en ook mijn hd2900pro wilde er niet aan doen. Hoe dit zou ik niet weten. op het moment van schrijven is mij nog niet eens uitgelegt waarom ik er nu eigelijk uitlig, maargoed. Dit is denk ik ook de rede dat niemand anders het ooit gebruikt heeft, het werkt gewoon bijna nooit.

2) Als je het lijste bij z-buffer opent, zul je zien dat er meerde z-buffers zijn waar je uit kunt kiezen. Ik heb ze allemaal getest en er zijn er, voor de 8400gs, vier die werken. D24X8 en D16geven de hoogste resultaten. D32F_lockable geeft medium en D24S8 geeft de laagste en soms zelfs lager dan normale resultaten.

Ik hoop dat iedereen begrijpt dat ik dit gebruikt heb, zeker nadat ik er niks over kon vinden op internet, als tweak en niet als cheat. Mijn opzet is nooit geweest om te cheaten.

Vreemd
Als laatste heb ik nog een klein cadeau'tje.
Mijn hoogste score was namelijk helemaal niet 199.1 fps, maar 260.7 fps en eigelijk zelfs 299.1 fps, alleen heb ik die niet opgeslagen.

validation: http://service.futuremark.com/compare?2k1=9336704

hoe ik dat gedaan heb? Alweer in mijn tijd van tweaks zoeken, heb ik ook drivers getest, en dat was nadat ik de vorige tweak gevonden had.

De 17X.XX beta driver bleek een flinke boost te geven ten opzichte van 169.21 en daar snapte ik helemaal niks van. Vandaar dat ik deze score ook nooit heb gepost, maar zoals te zien is, kan ik hem gewoon valideren bij futuremark. Geloof er van wat je geloven wil en denk ervan wat je ervan denken wilt, maar het enige dat ik veranderd heb, zijn de drivers.

Tot slot
Waarom ik deze tweak dan niet openbaar wilde maken hiervoor? Omdat ik hem zeer goed kon gebruiken in de tweede ronde. Hoewel hij waarschijnlijk niet eens zou werken op een 8800gt had bijvoorbeeld Syngrow al besloten dat hij het niet eens ging proberen in ronde twee als mijn tweak legaal was. Alleen omdat hij dacht dat hij ging verliezen, wat dus helemaal niet zo was maar wel handig was voor mij:razz: Zo blijkt maar weer hoe snel mensen opgeven.

ik hoop dat het zo duidelijk is. als er nog vragen zijn, stel ze dan, ik lig er toch uit dus ik beantwoord ze graag:cool:

greetz!

Edit

hieronder de uitleg die ik zojuist heb ontvangen over het hoe en waarom. met toestemming van massman ga ik deze ook aan jullie laten lezen.

Goeiemorgen Koen,

Joost heeft me gisterenavond via MSN de tweak volledig uitgelegd en ik heb die zelf ook uitgeprobeerd om te zien wat nu precies het effect is. Om het simpel te houden: de tweak forceert de Z-Buffer om minder nauwkeurig de objecten in perspectief te renderen (Z-Buffer dient als opslag voor de z-coördinaten van een bepaald object in een bepaalde scene waardoor de verschillende objecten die gerenderd moeten worden in 1 pixel, toch goed in perspectief gerenderd worden). Door de Z-buffer aan te passen worden minder of meer objecten correct gerenderd, zij het verschil meestal zo goed als onzichtbaar. De preciese theoretische uitleg van de verschillende buffers ken ik niet, maar in essentie rendert de kaart minder dan het zou moeten renderen.

De tweak komt tot stand door de instellingen van de 3D kaart te forceren, zonder dat die in 3DMark01 zichtbaar veranderen. Ikzelf beschouw dit eerder als cheat om de volgende redenen:

1) Je laadt 3DMark via een ander programma wat het mogelijk maakt om allerhande veranderingen door te voeren zonder dat de 3DMark instellingen zichtbaar veranderen. Overigens vind ik dit in de Futuremark policy:

"It is prohibited to detect 3DMark directly or indirectly. In its sole discretion, Futuremark may approve detection in order to fix a specified hardware error;" (gezegd door FM naar aanleiding van officiële drivers door nVidia gereleased in 2003, waar expliciete optimalisaties voor 3DMark03 in geschreven stonden)

Aangezien DXTweaker eerst 3DMark moet herkennen vooraleer de tweaks worden toegepast, is dit in strijd met FM's policy.

2) De instellingen die je in DXTweaker aanpast gaan enkel een effect tonen in 3DMark01 en niet in andere games of benchmarks, terwijl dit wel het geval is wanneer je LOD of de NVHP tweak toepast. In se wordt de NVHP tweak trouwens ook gezien als cheat, maar aangezien die tweak al héél snel beschikbaar was voor iedereen lijkt het me niet nodig om daar extra veel aandacht aan te schenken.

3) Joost vertelde me ook dat de tweak enkel goed werkt bij de 169.21 drivers. Goed in de zin van geen extreem hoge verschillen. Hij rapporteert dat je met die tweak, wanneer gebruikt met de FW171 drivers, gemakkelijk 260+ FPS haalt, wat al helemaal overdreven is.

4) Uit eigen ervaring met de verschillende scores die op HWBot gesubmit worden, ben ik er vrij zeker van dat een score met zo'n hoge Nature en zo'n lage clocks zou geblokkeerd worden.

Hopelijk helpt dit in je beslissing,

Mvg,

Massman

Hoewel ik weinig zin en keuze heb om hier een probleem over maken. zijn er toch een aantal punten.

1) ik laad 3dmark via een ander programma. opzich redelijk begrijpelijk, maar dat betekent dus, dat ik niet de enige ben met een ongeldige score, want je kan mij niet wijsmaken, dat niemand in de top 5, gebruik heeft gemaakt van de tweak die tristard heeft gepost en ik ook hierboven heb beschreven. Dus .........

2) ik ben het er wel mee eens, maar opnieuw, wat is cheat en wat niet, zoals koen al zei, iedereen had dit kunnen proberen, het is in een programma dat voor iedereen beschikbaar is.

3) de enige driver waar het vaag mee was, was met de beta driver die hier op het forum staat. omdat ik daar niks van snapte heb ik die dus niet gepost tot nu als kleine surprise:razz:

verder no offense, ik ben accoord gegaan met de voorwaarde dat de uitslag van massman mijn deelname aan ronde 2 zou bepalen. maar ik vind persoonlijk de grens tussen cheat en tweak erg vaag, zeker omdat ik voor de eerste keer meedoe en vooral mijn eerste punt en massman zijn eerste punt, vind ik toch wel een klein beetje vreemd niet?

kleine edit 2

hoewel ik vind dat ik dit niet hoef te zeggen na wat je over mij gezegd heb, toch heel veel succes in ronde 2 snot-aap!

Edit drie, mijn reactie:

Allereerst richting rol-co, ik waardeer je reactie echt enorm en ben blij dat je het zo opvat, je bent altijd al een groot voorbeeld geweest, en zal dat zeker na deze reactie, blijven. echt enorm bedankt

Ten tweede mijn reactie op het feit dat de masters of overclocking mij veroordeelde. Er zijn zeker een paar mensen geweest die dat gedaan hebben en de tweede ronde al afschreven als iets nutteloos, wat ik erg zielig vond. Iedereen mag hier van denken wat hij wilt, maar dat is wat ik ervan vindt.

Als derde dan mijn reactie op het feit dat ik niet deel mag nemen aan de tweede ronde.

Iedereen die zo'n positieve reactie heeft geplaats, waar alleen al instaat dat ze het waarderen dat ik dit gepost heb, echt enorm bedankt. En ja natuurlijk ben ik teleurgesteld dat ik niet mee kan doen aan de tweede ronde, maar het onafhankelijke oordeel van Massman was mijn enige optie om te bewijzen dat ik niet cheate en tevens ook mijn laatse, Koen had immers ook niet eeuwig de tijd. En nee, ik ben het ook niet eens met het oordeel, want als mijn tweak in strijd met de regels was zou iedereen hier cheaten zoals rol-co al zei. Maar ik ga hier niet over klagen, ik heb ingestemd met het voorstel dat massman mijn deelname zou bepalen en ik leg me dan dus ook neer bij zijn oordeel en Koen's beslissing met behulp van zijn oordeel. zonder zijn hulp had ik er zowiezo uitgelegen, dus het zei zo. Life is Life

Als laatste moet iedereen toch even opletten wat hij post. Voordat jullie gaan praten over acht bit enzo. Test de tweak eens zonder nvhardpage. en je zult zien, er veranderd niks aan de kwaliteit, het enige dat veranderd is dat de oude frames niet weg worden gehaald, maar deze blijven staan. Mensen geven hier een oordeel over 8 bit en bla bla terwijl ze het nog niet eens getest hebben op een 8400GS.

Nogmaals iedereen bedankt, en in het special, ja je staat er toch weer, Rol-co!

Tristard

Senior Member
die boost met de 17x.xx driver, was dat alleen icm met die tweak?
Aangezien ik ook een aantal van die drivers heb geprobeerd, en eigenlijk geen boost heb gehad met mijn tweaks.

Jaerock

Member
Knap gevonden, lullig voor je dat je er wel uitligt nu. Maar goed je hebt desalniettemin je fun gehad, toch?

Edit:

In reactie op je edit, vind ik wel dat je een punt hebt. Ik doe zelf niet mee maar heb het forum wel meegelezen, en het lijkt me dat wanneer je dit zo doorvoert zoals Massman zegt, de meeste mensen toch met 'valse' scores zitten?

Met trouwens wel de aantekening dat je met die beta driver al doorhad dat er iets vreemds was met die extreme scores. Dus helemaal zuiver was dat vanuit jou kant natuurlijk ook niet...

zYAp

Senior Member
daarom heb ik ze toch ook niet gepost, ik wist dat er iets vreemds mee was, echter zijn dat drivers die nog zover in de beta fase zitten dat het ook moeilijk kon kloppen

wanneer ik de beta drivers gebruikte van de site van nvidia, namelijk de 169.28 beta, dan werkte het prima en ook met alle oudere driver versies die ik heb geprobeerd, zoals 169.04 was er niks aan de hand.

wat er volgens mij gebeurd is dat de score gewoon precies 100 punten afweek, ik heb namelijk ook een 299.1 score gehaald, maar niet opgeslagen, op precies dezelfde clocks als waar ik 199.1 op gehaald.

misschien was het dus vreemd dat ik toch mijn score gepost heb, maar dat was dus omdat ik het weitte aan de beta drivers, zeker omdat elke andere driver hetzelfde deed als 169.21

frafra

Senior Member
Klasse voor de uitleg. Ik denk dat veel mensen daar begrip voor zullen hebben en ook zullen inzien dat het geen cheat poging is geweest. Je hebt er zo te zien ook aardig wat tijd in gestopt. Ik hoop dat je, ondanks het slechte nieuws, wel lol hebt gehad met de contest op zich...

Oldscarface

Hardware.Info Pro OC
zYAp,

Erg netjes van je dat je alles hier uitlegt.
Jammer dat het zo gelopen is voor je, want als achteraf had gebleken dat het een tweak was geweest ipv een cheat en het had ook gewerkt met de 8800GT kaart, konden wij met zijn allen wel inpakken.

zYAp

Senior Member
waarom dan? kijk naar de score van rol-co? 5 fps verschil me mij? ik heb geen extreme koeling, dus er waren kansen zat, alleen had iedereen al opgegeven zoals ik wel begrepen heb via msn en lieten zo Koen ook weinig keus

edit:
en bedankt dat je het netjes en jammer vindt ;)

dark_angel

Senior Member
Ik zie dit als een tweak! Net zoals het gebruik van NVHardpage. Hij heeft gewoon verder gezocht en iets goeds gevonden. Al die andere progjes passen ook iets aan, al dan niet in 3dmark....(met andere woorden zYAp veranderd niets in de standaard instellingen van 3dmark).
Zoals HWI beschrijft mag alles, wat via internet beschikbaar is, door iedereen gebruikt worden. Dat vind ik nu dus het geval.

Regels van HWI:
-Voor het overklokken van de videokaart mag je iedere denkbare truc toepassen. Ook de keuze qua driver is vrij, mits het een 'vrij verkrijgbare' versie is.

-3DMark2001 dient met standaard instellingen gedraaid te worden. Er mag dus niets aangepast worden aan resoluties en dergelijke. Tweaks op driver niveau zijn uiteraard wel toegestaan.

Met andere woorden geef zYAp zijn eerste plaats terug.

@oldscarface:
de meeste die hier mee hebben gedaan, die hebben geen waterkoeling, phase change of stikstof. Toch doen ze mee ook al weten ze dat ze niet kunnen/zullen winnen. Stiekem zitten we allemaal te hopen op de super-tweak.

Dit was voor ons de doorslaggevende reden om het niet goed te keuren. Met de betreffende instelling pas je de nauwkeurigheid van de Z-buffer aan. Die nauwkeurig is echter één van de standaard instellingen van 3DMark2001 en hoort op 24-bit ingesteld te zijn. Je kunt het dus vergelijken met de situatie wanneer iemand via een externe tool 'stiekem' de kleurdiepte zou terugbrengen.

Ik ben het met jullie eens dat het grijs gebied is, maar er is duidelijk gesteld dat 3DMark2001 met standaard instellingen gedraaid moet worden. Vandaar de keuze om de score niet goed te keuren.

Oldscarface

Hardware.Info Pro OC
zYAp zei:
waarom dan? kijk naar de score van rol-co? 5 fps verschil me mij? ik heb geen extreme koeling, dus er waren kansen zat, alleen had iedereen al opgegeven zoals ik wel begrepen heb via msn en lieten zo Koen ook weinig keus

edit:
en bedankt dat je het netjes en jammer vindt ;)
Ho stop, opgeven doe ik iig never nooit niet, dat staat echt nergens in mijn woordenboek :razz:
Ik denk ook dat koen zijn keuze daarop niet berust heeft.

Maar even een antwoordt op jouw reactie :
Jij had gewoon een super slecht kaartje.
Stel je nu voor dat je een kaartje had als die van Rob of mij, en je had met hogere clocks kunnen benchen, dan zat er wel even een veel grotere gat tussen jouw score en de onze.
En tevens ben ik er ook vanuit gegaan dat er minder verschil zal zitten tussen de 8800GT's die we gaan gebruiken in de volgende ronde.
Als je dit opteld en je had toch meegedaan met de volgende ronde, hadden we weinig kans denk ik (tenzij we de hetzelfde hadden gevonden)

zYAp

Senior Member
dat zullen we verder iig nooit weten, maar ik heb wel wat dingen op msn gezien en de personen over wie dit gaat weten wel wat ik bedoel.

moet nu werken, verheug me op de reacties :razz:

Oldscarface

Hardware.Info Pro OC
dark_angel zei:
@oldscarface:
de meeste die hier mee hebben gedaan, die hebben geen waterkoeling, phase change of stikstof. Toch doen ze mee ook al weten ze dat ze niet kunnen/zullen winnen. Stiekem zitten we allemaal te hopen op de super-tweak.
Het is iid een stuk moeilijker om een hoge score neer te zetten met alleen lucht, maar het was zeker niet onmogelijk. Volgens mij is het best mogelijk om ook zonder Phase/LN2/Dice etc te kunnen winnen (top5). Want met mijn score die ik gehaald had op lucht (was zelfs nog niet eens max) had ik ook in de top 5 gestaan. Ik moet wel zeggen dat mijn kaartje erg goed liep, maar er waren meerdere kaarten die goed liepen, dus.......

Rol-Co

Senior Member
Toch ook even reageren

Ik moet zeggen zeer knap gevonden, ik dacht eerlijk gezegt dat het wat anders was....
Maar als ik het goed begrijp liep het ook 8bit .

Wel een kanttekening bij deze beslissing,ik kan niet in de regels vinden dat dit eventueel niet zou mogen, het is zelfs een onderdeel van rivatuner, ik heb het gelezen bij de post van tristard maar scheelde maar 1 fps volgens hem en niet de moeite waard, aangezien bij mij 10 runs alle 10 verschillend zijn door artifacts.

Nvhp is inderdaad in de normale benchmark ook een uit de cheat family en ik denk dat iedereen die wel gebruikt, normaal mag dit niet maar aleen lod.

Ik vind dit toch wel een beetje dubbel zo, erg goed gevonden maar volgens de regels niet duidelijk of het mag.

jammer dat het zo gelopen is zyap, maar mocht ik in de 2e ronde hoog eindigen stuur ik je een 8800gt kosteloos toe, ik vind het toch wel sneu.:(

Bovenaan