1. Welkom op het Hardware.Info Forum

Hier kun je terecht met al je vragen over computerhardware en consumentenelektronica. Wil je zelf een vraag stellen of deelnemen aan discussies, dan moet je je registreren of inloggen met je Google of Facebook account. Veel plezier op het Hardware.Info Forum!

Notificatie sluiten

Wat is mijn pc waard?

Discussie in 'Wat is dit nog waard?' gestart door Stormjip, 26 mei 2019.

1. Stormjip

Stormjip Member

Sinds:
    5 mrt 2018
    Beste mensen op dit forum,

Ik wil binnenkort een nieuwe pc gaan bouwen en daarom mijn oude verkopen. Alleen heb ik geen enkel idee wat de waarde van de pc is.

Het is een Lenovo IdeaCentre 720-18ASU (90H1003GMH).

Cpu: amd ryzen 1400
    Videokaart: amd rx 570 4GB
    Ram: 8GB dual channel 2400mhz
    Ssd: samsung 128GB m.2 ssd
    Hdd: 1TB 5400 rpm

De pc is 1 jaar oud en heeft nog iets minder dan een jaar aan garantie over.

Ik ben benieuwd wat de pc waard is met en zonder videokaart omdat ik er nog niet over uit ben of ik de videokaart wil houden.

Ik hoor graag wat jullie denken dat hij waard is.

Ps, als deze post tegen de regels is laat het even weten alsjeblieft. Dankje.

2. Etxalar

Etxalar Senior Member

Sinds:
    11 mrt 2018
    €300 - €350

3. Stormjip

Stormjip Member

Sinds:
    5 mrt 2018
    Beste Etxalar,

Is die prijs inclusief of exclusief videokaart?

4. Etxalar

Etxalar Senior Member

Sinds:
    11 mrt 2018
    Inclusief. Exclusief wordt het €100 minder.

5. division

division Senior Member

Sinds:
    22 okt 2017
    Dit draadje noet eigenlijks bij topic "Wat is dit nog waard" ;)

6. scorpio616

scorpio616 Member

Sinds:
    5 sep 2016
    De schatting van Etxalar is volgens mij vrij accuraat. Het gaat hier namelijk om een pre-build PC van Lenovo.. prebuilds zijn op de tweedehands markt niet heel veel waard. Op dit moment zou de processor los nog zo'n €50,00 opbrengen, de videokaart zo'n €100,00 en de SSD en HDD samen als je geluk hebt €50,00. Dan heb je er nog een aantal reepjes RAM inzitten en de wat 'minder bijzondere onderdelen' zoals de voeding, het moederbord en de kast. Deze laatste 3 zijn niet nader gespecificeerd net als het merk en type van de HDD en SSD.. waardoor ze op de tweedehandsmarkt geen aftrek zullen vinden en enkel in combinatie met het volledige systeem nog enige vorm van waarde hebben. Ik denk dat als er nog €300,00 voor kan krijgen dat je hem snel moet verkopen want de waarde zal niet snel verder stijgen.

Stormjip vindt dit nuttig.
  7. Etxalar

Etxalar Senior Member

Sinds:
    11 mrt 2018
    Probleem met systemen die in de 'dure' tijd gekocht zijn is dat de waarde enorm is gedaald. Voor €500 zet je een nieuw systeem in elkaar met vergelijkbare specs. Neem daar 70% van en wat strafpunten omdat die van jou een pre-build is en de verkoopwaarde van je huidige systeem ligt rond de €300. Snel verkopen als iemand dat bied en niet te lang wachten. Ryzen 3xxx staat op de stoep en als dat er is verwacht ik een flinke daling van de 2e hands waarde van zowel Ryzen 1xxx/2xxx als Intel t/m gen 9.

8. division

division Senior Member

Sinds:
    22 okt 2017
    Heb zo juist ces gekeken. De 3000 serie ziet er indrukwekkend uit!! Nu alleen nog wachten op de real life gebeuren.

9. Manyuken

Manyuken Senior Member

Sinds:
    20 feb 2013
    Je kan de RX570 nieuw al vinden voor zo'n 130 euro... Dus denk dat tweedehands de kaart misschien nog 80 euro uiteindelijk oplevert vandaag de dag :(
    Maar zo'n prebuild systeem is echt minder waard dan zelf in elkaar gezet en wel om de volgende redenen:
    • Kwaliteit onderdelen (vooral voeding....) is questionable...
    • Langzaam geheugen voor Ryzen..
    • Kleine SSD die wel het M.2. slot in beslag neemt
    • Grote kans op zeer slechte airflow...
    Denk als iemand er 300 euro voor biedt dat je direct er een strik om heen moet doen.. :(
    Maar wat voor RX570 is het precies? Als hij geleverd is met die pc kan het ook best zijn dat het een custom model is met slechte koeling en dan zou ik hem sowieso nooit meenemen naar een nieuwere build...

10. scorpio616

scorpio616 Member

Sinds:
    5 sep 2016
    Hier heeft Manyuken een goed punt, de RX570 zegt enkel iets over de chip, niets over de kloksnelheden of het type koeler. Ik denk niet dat er een dikke koeler op zit dan.. dus het beste is om hem in z'n geheel te verkopen en een goede nieuwe grafische kaart aan te schaffen.

11. Stormjip

Stormjip Member

Sinds:
    5 mrt 2018
    Hij ziet eruit als op dit plaatje alleen is hij gemaakt door msi. De videokaart is eigenlijk pas 2 maanden oud omdat de oude vervangen was door een defect met de koeling.... ding werd veel te heet. (Nog steeds best warm eigenlijk maar ja wat kan je verwachten) bij 50% fan snelheid zit hij op max load op 81 graden. De fan speed moet tussen de 60-65 liggen wil je een temperatuur onder de 80 halen.

12. Manyuken

Manyuken Senior Member

Sinds:
    20 feb 2013
    Dat zijn echt bagger koelers.... Zeker in een kast met slechte airflow :(
    Snel meeverkopen met de rest van je pc en iets knaps halen...

13. Stormjip

Stormjip Member

Sinds:
    5 mrt 2018
    Goed idee, bedankt voor je advies

14. Stormjip

Stormjip Member

Sinds:
    5 mrt 2018
    Iedereen bedankt voor jullie reacties ik ben goed geholpen!