1. Welkom op het Hardware.Info Forum

Hier kun je terecht met al je vragen over computerhardware en consumentenelektronica. Wil je zelf een vraag stellen of deelnemen aan discussies, dan moet je je registreren of inloggen met je Google of Facebook account. Veel plezier op het Hardware.Info Forum!

Notificatie sluiten

Wanneer wordt het tijd om je voeding te veranderen?

Discussie in 'Behuizingen en voedingen' gestart door bokuohn, 6 mrt 2015.

1. bokuohn

bokuohn Senior Member

Sinds:
    10 mei 2008
    Ik weet dat mensen een andere voeding kopen als de stroombehoefte in de PC verandert. Zoals dikkere grafische kaart zorgt dat je ook een nieuwe voeding gaat kopen.

En natuurlijk wanneer voeding stuk is koop je een nieuwe.

Maar wanneer vervang je nu een voeding, of te wel wanneer is een voeding aan zijn eind. Wil hem vervangen voordat ie ploft, maar je kan niet zien of een voeding aan zijn eind is.

Zijn het ervaringcijfers of zoiets dat je een voeding vervangt iedere 5 jaar? Graag info!

2. DatAccountz

DatAccountz Senior Member

Sinds:
    13 nov 2012
    Interessante vraag, zou het niet weten eerlijk gezegd (geen harde cijfers voor, alleen persoonlijke ervaring). Mijn Enermax Liberty 400W was iets van 7-8 jaar toen hij de geest gaf (niet dramatisch, en hij gaf nog steeds prima 12.01V tot dat moment). Andere voedingen die we hadden, uit de pre-builts (toen ik nog geen PC's in elkaar zette), waren wel iets sneller stuk en zaten ook al onder ATX spec (10.5V op de 12V lijn) op dat moment.

Ik zou na 5 jaar sporadisch de voltages een beetje checken onder belasting, na 6-7 jaar zou ik heb toch wel vervangen.

3. ACB41

ACB41 Senior Member

Sinds:
    8 feb 2013
    Zakelijk komt er elke 3 jaar een nieuwe pc. De afgeschreven pc wordt privé overgenomen en gaat naar de kinderen die er ook weer 2 of 3 jaar mee doen. Sinds ik Seasonic voedingen gebruik gaan die dan ook een pc-leven mee. In mijn huidige pc zit nu een Cooler Master V series Semi Modulair 450w die het die tijd ook wel uit zal houden.
    Dus hier is het zo; een nieuwe pc een nieuwe voeding. Maar wel een kwaliteitsvoeding!

4. Roel1966

Roel1966 Senior Member

Sinds:
    17 feb 2010
    Het is moeilijk in te schatten hoe lang een voeding het zal uithouden en het vooral ook ervan afhankelijk is hoe zwaar de voeding telkens belast is. Een voeding in een gaming pc die dagelijks gebruikt word gaat veel minder lang mee dan een voeding in een huis/tuin/keuken pc'tje waar af en toe eens mail op gechecked word.

5. bokuohn

bokuohn Senior Member

Sinds:
    10 mei 2008
    Mijn desktop verandert langzaam in de tijd. Net wat voor onderdeel ik nodig vind te updaten, ik doe alles zelf. Daarom koop ik nooit een geheel nieuwe PC.

Mijn 500 watt voeding zit er nu zo'n 4 jaar in en doet het prima tot dusver. Maar je wil het niet laten komen tot hij ploft. Want wie weet wat voor meer onderdelen in de computer dan stuk gaan.

6. Roel1966

Roel1966 Senior Member

Sinds:
    17 feb 2010
    @bokuohn , het ligt vaak ook wel er aan of het een klasse A of klasse B voeding is en zeker bij klasse A voedingen het niet zo snel zal zijn dat zo'n voeding letterlijk ploft. Normaal gesproken zijn die A klasse voedingen wel dusdanig beveiligd dat als er iets mis mee is deze vanzelf direct stoppen zonder schade extern te veroorzaken.

Evenzogoed kan je de voeding eens na meten met een goede multimeter maar dan moet je dan wel doen onder belasting en het geen zin heeft een voeding zonder belasting te meten. Als de 12 V waardes en 5 V waardes dan redelijk op lijn liggen dan mag je er wel vanuit gaan dat de voeding nog in orde is, maar wijkt dit sterk af dan word het tijd voor een nieuwe voeding.

7. bokuohn

bokuohn Senior Member

Sinds:
    10 mei 2008
    Het is een OCZ ModXStream Pro 500W die in de computer zit.

8. Roel1966

Roel1966 Senior Member

Sinds:
    17 feb 2010
    @bokuohn , tja, OCZ voedingen staan helaas niet zo goed bekend om hun degelijkheid en betrouwbaarheid dus dan is het wel raadzaam na 4 jaar eens te gaan denken aan een nieuwe voeding. Of laat ik het zo zeggen dat de kans gewoon groter is bij zo'n OCZ voeding dat ie na 4 jaar er opeens mee stopt hopelijk zonder verdere schade aan te brengen aan het systeem.

9. DatAccountz

DatAccountz Senior Member

Sinds:
    13 nov 2012
    Dat is een zeer matige voeding...

10. Henk.jan

Henk.jan Senior Member

Sinds:
    15 jul 2011
    De onderdelen in een voeding die, in de meeste gevallen, het eerste aan vervanging toe zijn:
    - Ventilator/Fan
    - Condensatoren

De fan is met name een heikel punt als het om een sleeve bearing fan gaat - wat bij de ModXStream het geval is. Sleeve bearing fans hebben een relatief korte levensduur in verhouding tot ball bearing, double bearing en Fluid dynamic bearing . Daarnaast zijn ze in voedingen, in de meeste gevallen, ook nog eens horizontaal gemonteerd - wat het verschil in levensduur alleen maar vergroot.

De condensatoren zijn alleen een probleem als ze van matige of slechte kwaliteit zijn. Zaken als interne temperatuur, ripple en gebruik zijn hierbij uiteraard van groot belang. Hogere temperatuur -> kortere levensduur enz. (spreekt voor zich neem ik aan). Wat goede/slechte condensatoren zijn is vrij lastig te bepalen. In mijn ervaring zijn Japanse condensatoren echter vrijwel niet kapot te krijgen, waar goedkope Chinese condensatoren relatief snel kuren zullen vertonen. Taiwanese condensatoren zitten ergens in het midden. Uiteraard is het niet zwart-wit, maar het is een redelijk accurate generalisatie in mijn ervaring.
    Als je er echt moeite in wil steken, kan je specifieke merken/modellen online opzoeken. Hou daarbij wel in de gaten dat het ook om de zelfde toepassing gaat. Condensator X kan bijv heel onbetrouwbaar zijn in een speaker, maar het prima doen in een voeding.

De ModXStream gebruikt zowel een sleeve bearing fan als onbekende Chinese condensatoren. Ik neem persoonlijk het liefst zo min mogelijk risico met mijn systeem en zou deze voeding na 5 jaar zeker vervangen.
    Je zou de voeding eens door kunnen meten en mits de prestaties nog in spec zijn, de voeding als back-up voeding kunnen bewaren/gebruiken.

11. Roel1966

Roel1966 Senior Member

Sinds:
    17 feb 2010
    Volledig mee eens wat je schrijft maar wel even een aanvulling op het door meten van een voeding want vaak maken mensen de fout dit te doen zonder belasting. Dus @bokuohn wanneer je je voeding wilt gaan doormeten dan altijd zorgen dat de pc belast word en je dan via een van de Molex connectoren kan meten. De kleurcodes zijn altijd standaard en zwart massa of - is en geel is de 12 V lijn en rood is dan de 5 V lijn die beiden niet te zeer mogen afwijken onder belasting.

12. metaaltebbes

metaaltebbes Senior Member

Sinds:
    19 jul 2009
    Zo'n slechte voeding is het helemaal niet,zeker niet als je de prijs/kwaliteit verhouding bekijkt,OCZ heeft wat psu's betreft niet zo'n goede naam,maar het is echt geen miskoop ofzo...lees de reviews op hardwaresecrets of bittech maar na.
    Zolang je systeem geen rare dingen doet gewoon lekker blijven gebruiken zou ik zeggen,iets gaan vervangen omdat het 5 jaar oud is is onzin,je zet je tv toch ook niet bij het grof vuil omdat ie 5 jaar oud is??

13. Roel1966

Roel1966 Senior Member

Sinds:
    17 feb 2010
    Je kan een pc-voeding niet vergelijken met een tv qua slijtage en het wel bekend is dat pc-voedingen na die tijd versleten kunnen zijn. Althans vooral bij b.v. gamingsystemen is het probleem dat zo'n voeding vrij warm kan worden en condensatoren het niet graag warm hebben en deze daardoor sneller slijten. Vooral bij mindere merken als OCZ worden dan vaker ook goedkopere condensatoren gebruikt die des te sneller slijten en zo'n voeding dan af gaat wijken qua voltages. Bij een pc luistert dat voltage behoorlijk nauwkeurig en de kleinste afwijkingen kan al fatale gevolgen hebben.

14. metaaltebbes

Sinds:
    19 jul 2009
    kunnen zijn,ja... je zegt het helemaal goed!een tv KAN na 5 jaar ook versleten zijn...maar goed ieder zijn mening,mijn ervaring is duidelijk anders als de jouwe,heb pc's opengeschroeft van mensen die gewoon niet van schoonmaken hielden ,pc liep constant vast, kast opengeschroeft en alles schoongemaakt,dikke stoflaag in de voeding en op de heatsink van de processor enzo...pc werkt nu weer als een zonnetje.
    Uiteraard,ik zeg niet dat het goed is,maar de pc componenten van tegenwoordig kunnen wel tegen een stootje....mag ook wel voor het geld wat je er voor neer legt toch?

15. Roel1966

Roel1966 Senior Member

Sinds:
    17 feb 2010
    Je kan het beter andersom schrijven want net pc's van eerdere datum waren wat minder gevoelig voor voltage drops en net hedendaagse pc's des te gevoeliger zijn voor voltage drops. Weet nog wel dat bij de Pentiums en eerder je gewoon een of andere OEM goedkope voeding kon gebruiken en die dingen altijd werkten.

Een tv is gewoon anders omdat er in principe vooral bij de moderne led schermen veel minder gevraagd word van zo'n voeding maar bij een pc kan dit heel anders zijn. Vergis je er niet in dan een stevige videokaart onder stress gemakkelijk tussen de 250 en 300 watt kan weg trekken. Dan moet je toch al een flink grote led-tv hebben wil die aan dat wattage qua verbruik komen dus logischerwijze dat daardoor ook voedingen van tv's het langer kunnen uithouden.

De rest van pc-componenten zou in principe op de harddisk na ook gerust langer als 5 jaar mee moeten kunnen gaan en b.v. cpu's met gemak 10 jaar kunnen mee gaan. Moederboarden is ook weer ervan afhankelijk hoe de staat van de condensatoren zijn maar dit is weer minder kritisch omdat bij een goede airflow die condensatoren ook niet zo warm zullen worden. Maar evenzogoed heb ik ook moederboarden met bol staande en lekkende condensatoren gezien die nog geen 5 jaar oud waren.

16. metaaltebbes

Sinds:
    19 jul 2009
    Ja ik snap je verhaal wel Roel,en de achterliggende gedachte ook,better safe than sorry right?
    Maar het is van meerdere factoren afhankelijk natuurlijk,iemand die af en toe zijn pc aan heeft staan om wat te browsen mailen etc kan vlot 10 15 jaar met eenzelfde systeem doen,terwijl een intense gamer,zoals ikke dus,gemiddeld met een jaar of 4 5 weer aan een nieuwe build begint,dus bij mij is het eigenlijk een soort van automatisme...sla nu meestal 2 ticks(of zijn het tocks ):p van Intel over haha en ja met een grafische kaart moet je wel bijblijven wil je het speelbaar en ooglijk houden
    Al moet ik zeggen dat ik nog een oude Real Power M850 had teruggevonden op zolder dus ik heb een oude ,hele oude voeding in mijn systeem zitten nu :oops:
    En ook dat is een keuze die iedereen zelf moet maken uiteindelijk....mijn motto is: If it ain't broke,don't fix it
    Ben alleen na een paar jaar wel uitgekeken op mijn hardware,en dan komt er vanzelf weer wat nieuws
    Maar er zijn hele goede modulaire voedingen te krijgen nu voor 5 tot 7 tientjes,dus dat is op zich het geld niet.
    Seasonic bv http://nl.hardware.info/productinfo/96810/seasonic-m12ii-bronze-520w

Suc6 ermee

17. pizzaman

pizzaman Senior Member

Sinds:
    15 jul 2009
    Ik zou een reserve voeding kopen en klaarleggen en juist wel wachten totdat je de fan gaat horen of anderszins merkt dat hij niet meer goed is, bvb omdat je chipset heet wordt of je instabiele voltages krijgt. Ook kan het soms sowieso de moeite zijn om hem te vervangen voor een zuinige voeding, maar dat is zeldzaam en zul je zelf door moeten rekenen.