Waar vind ik nog een installatiedisk voor windows XP?

Ik wil een oude computer van mijn vader opnieuw kunnen gebruiken. Het is een oude Dell van de zaak, Pentium 4, met 512mb intern geheugen. Er zit een diskettestation waarmee ik wat oude diskettes kan uitlezen op en ik zou er wat oude spelletjes op willen spelen. Ik ben niet van plan hem online te gaan gebruiken.

Er staat windows XP op. De sticker met productcode zit nog op de behuizing en het lijkt om een Home editie te gaan. Het ding heeft misschien wel 10 jaar ongebruikt in de schuur gestaan en mijn vader kan zich het wachtwoord niet meer herinneren, dus ik wil graag een nieuwe installatie doen. Ik beschik dus over een computer met een OEM-licentie, helaas niet over een installatie CD-ROM.

Op de Microsoft site is niets meer te vinden en ik weet dat de ondersteuning is beëindigd.

Via zoekmachines kom je op allerlei websites die ISO's aanbieden, maar ik kan moeilijk beoordelen of die betrouwbaar zijn. Het risico op allerlei virussen/malware lijkt mij hoog.

Verder vond ik op marktplaats nog een aardige webshop die CD-roms (zonder licentie-code) aanbied voor 50 euro, maar dit vind ik veel te duur.

Daaruit maak ik op dat het verspreiden en dus ook downloaden van installatiemedia voor windows XP niet strafbaar is.

Mijn vragen zijn:
-Wat is een betrouwbare plek om een installatiemedium vandaan te halen (ik vond zelf windowsxpiso.com)
-Moet ik de servicepacks nadien nog installeren of is het beter om te zoeken naar een ISO voor direct de meest recente versie?

Forum m8

Senior Member
User systemen
Ik heb SP2 en SP3 op disk; SP2 werd gratis verstuurd, SP3 voor een paar euro. Snelste is installeren met het meest nieuwe installatiemedium. Zou was installeren met schijf die SP2 er al meteen op had veel sneller dan installeren van SP1 disk en dan SP2 er overheen.

Gedownloade ISO's zou je de hash van kunnen vergelijken met een bron die je vertrouwd.

Sw333t

Senior Member
User systemen
Ik kan niks garanderen, maar ik zal eens in mijn software bakken neuzen. Volgens mijn geheugen moet er nog wel een zijn. Weet alleen niet of het de home of pro versie is.

Kan wel even duren, sinds het verhuizen zitten de rommetjes in niet gelabelde verhuisdozen...

Het is inderdaad dermate oud dat het niet meer verkocht wordt door MS of bij computerzaken denk ik, dus je bent aangewezen op de tweedehands-markt. Als je daar een origineel te pakken weet te krijgen (zullen er ooit massa’s van verkocht zijn) dan zit je qua betrouwbaarheid goed. Updaten tot en met de laatste uitgegeven update zal lastiger worden , ik heb alle updates ooit nog met een tool verzameld, maar zijn mogelijk nog online te vinden. Anders ben je aangewezen op peer to peer netwerken met mogelijk nog een aanwezige iso, dan is het aan te raden voorzichtig te zijn en inderdaad de hash te controleren als je die mogelijkheid hebt, of te scannen op malware.

Dank voor jullie reacties.

De download van pcriver is volgens mij een servicepack niet een iso voor xp installatie helaas. Dit is voorlopig mijn ervaring met meerdere van dit soort websites. Daarom heb ik ook op ebay.de gekeken. Daar vind ik o.a. volgende opties.

-nieuwe cd met nieuwe licentie
-OEM pre-installation CD

Wat zijn de voor- en nadelen van zo'n OEM pre-installatie CD? Ik weet dat je daar geen licentie bij krijgt maar er zit nog een computer met de licentiecode op de behuizing.

Bovenstaand adres verwijst door naar de officiële download van Microsoft, maar deze is dus offline helaas. Enkel nog SP 2 te halen daar.

Ik heb inmiddels een ISO (32 en 64 bit) gedownload en op een USB gebrand die lijkt te werken. Helaas weet ik nu niet meer precies van welke site slordig genoeg. Nu krijg ik een blauw scherm wat waarschuwt met een probleem of mogelijk corrupte harde schijf. In de BIOS lijkt hij goed. Het is een IDE-harde schijf dus ik begrijp het niet zo goed. Als ik gelegenheid heb ga ik even zoeken naar een andere hardes schijf. Voor windows XP mag hij geen SATA aansluiting hebben, heb ik begrepen.

Ik ben zelf een Windows XP gebruiker. En je kunt gewoon een SATA schijf gebruiken. Bij mij werkte dat ook.
Zet anders het bios naar default settings, en zorg ervoor dat AHCI aanstaat IPV native IDE mode. Als je het bios op default zet, wilt hij weleens naar IDE mode gaan. Meestal werkt Windows XP gewoon met AHCI, zo niet, dan even IDE mode proberen.

Als je Windows XP Home wilt kopen, zal ik wel een OEM versie kopen, die kun je namelijk met de key op je kast gebruiken. Een retail werkt niet.

Let er wel op dat je een Windows XP Home koopt zonder een merk van de computer fabrikant. Anders kunnen daar driver opstaan, en allemaal andere dingen van de fabrikant.

Als je Windows XP Home van mij wilt lenen, geef je het maar aan. Ik ga er binnenkort eentje kopen voor mijn computers, en voor als mensen Windows XP op hun PC willen hebben:)

Forum m8

Senior Member
User systemen
XP + AHCI heeft meestal extra drivers nodig, die kun je dan via diskette invoeren. Moet je als een bezetene in die ene 3/8 seconde tijdens een bepaald moment van het installeren op F6 drukken.

Bovenaan