1. Welkom op het Hardware.Info Forum

Hier kun je terecht met al je vragen over computerhardware en consumentenelektronica. Wil je zelf een vraag stellen of deelnemen aan discussies, dan moet je je registreren of inloggen met je Google of Facebook account. Veel plezier op het Hardware.Info Forum!

Notificatie sluiten

Waar moet ik op letten bij de aanschaf van een mini laptop

Discussie in 'Notebooks en tablets' gestart door Micasjas, 17 jul 2017.

1. Micasjas

Micasjas

Sinds:
    17 jul 2017
    Ik heb mij geregistreerd omdat ik hoop dat iemand mij adviseren. Ik zit met het volgende:

Ik heb een goede laptop waar ik erg blij mee ben. Op vakantie meenemen is geen optie omdat hij echt groot is en de WiFi in ons huisje werkt niet goed op mijn laptop merkte we vorig jaar. Maar om de thuisblijvers dagelijks te voorzien van foto's wil ik echt een laptop mee om foto's te uploaden. (er gaat een vriendje van de kinderen mee dus kunnen zijn ouders een beetje zien wat we doen)

Nu had ik van de week op Marktplaats een Asus 1015 gekocht met 2gb aan ram en een Nvidia Ion videokaart. De processor is een Intel Atom N550. Dacht dat dit toch wel redelijk was maar toen ik een video van 8 gb wilde bekijken (die staat op de HD) ging dat met haperingen en sprongen... kleinere video's is geen probleem.

Nu wil ik eigenlijk een andere kopen. Wel rond de 10 inch (Anders kan ik net zo goed mijn eigen laptop meenemen) en ik snap dat je van die kleine laptopjes niet al te veel kan verwachten maar waar moet ik nou op letten bij de aanschaf? Want dat hij die video niet kan afspelen vind ik echt jammer. Ik las dat een SSD natuurlijk sneller is maar boven de 32 gb is voor mij niet betaalbaar.

2. Forum m8

Forum m8 Senior Member

Sinds:
    30 jan 2006
    Waarom niet gewoon een 12" laptop? Dan heb je ook een standaard formaat toetsenbord en ben je van 90% van de ellende direct verlost.

Voor een video afspelen heb je helemaal geen SSD nodig.

3. Habana7

Habana7 Senior Member

Sinds:
    1 nov 2009
    Ik zou ieder geval gaan voor minimaal een FHD resolutie, met lagere resoluties ben je enkel aan het slepen en scrollen, wat je na twintig minuten verschrikkelijk aan gaat ergeren.

En inderdaad sowieso indien mogelijk er een SSD in stoppen, voor een video afspelen heb je dat wellicht niet nodig, maar is wel resulteert wel in een algemene goede respons.

4. Forum m8

Forum m8 Senior Member

Sinds:
    30 jan 2006
    Die oude ~120 GB 5400 RPM 2.5" HDD's uit ~2007 doen aan de binnenkant maar 20 MB/s; dat is totaal niet te vergelijken met een modernde 1TB 7200 rpm 2.5" HDD; die hebben een responsetijd die 1/3 lager ligt en een doorvoersnelheid die 4x hoger ligt.

5. Wormwiel

Wormwiel Senior Member

Sinds:
    7 mrt 2010
    Heb je die al helemaal teruggezet naar fabriekinstellingen en alle andere ellende er af gegooid?

6. WEBPC

WEBPC Senior Member

Sinds:
    28 okt 2016
    Is een tablet niet handiger?

7. Micasjas

Micasjas

Sinds:
    17 jul 2017
    Super bedankt voor de reacties. Ik denk dat ik inderdaad eens ga kijken voor een 12 inch. Op zich het kleine toetsenbord etc maakt op zich niet uit want ik kijk vooral videootjes enzo.

Ja, ik heb de laptop al terug gebracht naar fabrieksinstellingen en alles uitgezet of verwijderd wat kon. Ook heb ik Windows 10 geïnstalleerd en toen weer Windows 7.

8. Enigma147

Enigma147 Senior Member

Sinds:
    19 apr 2009
    Tsja, dat ding is zeven jaar oud, tien tegen een dat het een codec probleem is. Hoe groot het bestand is maakt over het algemeen weinig uit, tenzij je volledig 1:1 geripte bluray films van 40 GB wil gaan bekijken.

Die video wordt gewoon in software gerenderd en dat gaat nou eenmaal slecht op zo'n Atom. Kijk eens welke codec het testbestand is Als dat Hevc is dan ligt daar het probleem. Probeer het eens met VLC af te spelen, al zou ik niet gek opkijken als ook die hem niet in hardware kan renderen.
    x.264 zou in hardware moeten lukken.