1. Welkom op het Hardware.Info Forum

Hier kun je terecht met al je vragen over computerhardware en consumentenelektronica. Wil je zelf een vraag stellen of deelnemen aan discussies, dan moet je je registreren of inloggen met je Google of Facebook account. Veel plezier op het Hardware.Info Forum!

Notificatie sluiten

Waar kan ik leren over monitor-techniek(en)

Discussie in 'Monitoren' gestart door HeerPeer, 11 feb 2019.

1. HeerPeer

HeerPeer Member

Sinds:
    7 feb 2019
    Hoi allemaal,

Ik ben al enige tijd opzoek naar een nieuwe monitor. Door deze zoektocht ben ik me aan het inlezen over monitor-technieken. Het begon simpel met vragen als "wat is response time" en "wat is refresh rate".
    Maar inmiddels ben ik bij wat lastigere vragen aangekomen.

Nu vind ik dat het erg lastig is om goede en betrouwbare informatie te vinden over monitor technieken. Fabrikanten leggen erg weinig uit of verstoppen zich achter marketing termen. Websites als hardware-info en tweakers gaan vaak niet diep genoeg met hun informatie. Ook helpt het niet dat veel termen vaak foutief gebruikt worden op fora. (Misschien doe ik dat nu ook wel)

Daarom wil ik jullie vragen of jullie goede bronnen weten om te lezen over monitor technieken.
    Specifiek heb ik opzoek naar informatie over v-sync, adaptive-sync, response times, en refresh rates. En hoe dit onderling met elkaar verhoud en effect heeft op elkaar.

Om een idee te geven wat voor soort informatie ik zoek, ik momenteel de volgende vragen:
    - Wat is het nut van variable overdrive? Het zou ghosting/corono's tegengaan moeten gaan indien je gebruikt maakt van adaptive-sync, maar hoe dan? Ik zie niet hoe een overdrive setting die goed werkt op 144Hz slechter zou werken op 60Hz. Andersom begrijp ik wel dat een overdrive setting die goed werkt op 60Hz misschien niet genoeg is op 144Hz.
    - In principe zou je willen dat de response time van je monitor laag genoeg is om je refresh rate bij te houden. Bij een 144Hz monitor zou je dus minimaal 1/144 = 6.94ms response time willen hebben. Maar wat is het nut van nog snellere response times? Het lijkt mij dat als de pixels sneller klaar zijn met een transitie van kleur, ze langer de correcte kleur weergeven. Dit zou toch een scherper beeld moeten geven? Of misschien rustiger voor je ogen? Maar ik kan dit niet onderbouwen.

Mocht je het antwoord op deze vragen hebben, hoor ik het natuurlijk graag, maar dan zou ik ook graag de bron willen lezen.

Groet,
    Heer Peer

2. DatAccountz

DatAccountz Senior Member

Sinds:
    13 nov 2012
    Je kunt beginnen met een aantal reviews hier te lezen. Vaak heeft David van Dantzig wel extra informatie wat erbij geplaatst wordt, of links naar informatie die relevant is. Reviews lezen op TFTCentral is ook een goede start.

HeerPeer vindt dit nuttig.
  3. HeerPeer

HeerPeer Member

Sinds:
    7 feb 2019
    TFTCentral is inderdaad een goede start zeg. Ik heb daar nog niet gevonden hoe overdrive veranderd op basis van refresh rate, maar ze hebben wel tabellen die laten zien dat het veranderd.

Ik ga er zeker eens meer op lezen zodra ik de tijd heb. Bedankt!