1. Welkom op het Hardware.Info Forum

Hier kun je terecht met al je vragen over computerhardware en consumentenelektronica. Wil je zelf een vraag stellen of deelnemen aan discussies, dan moet je je registreren of inloggen met je Google of Facebook account. Veel plezier op het Hardware.Info Forum!

Notificatie sluiten

Waar kan ik 7980XE kopen?

Discussie in 'CPU's, moederborden en geheugen' gestart door WannaCry, 11 feb 2019.

1. Manyuken

Manyuken Senior Member

Sinds:
    20 feb 2013
  2. WannaCry

WannaCry Member

Sinds:
    10 feb 2019
    Hi allemaal

PC is vooral bedoeld om VMs te runnen, maar ook te kunnen programmeren, gamen en streamen..

Ik heb de benchmarks van hardware.info ook even zitten bekijken maar het resultaat blijft min of meer wat ik erover geconcludeerd had aan de hand van alle andere benchmarks en reviews. Bij gaming en andere single core taken scoren de Intel processoren duidelijk hoger en als je dus allround performance wilt lijkt me de 7980XE nog altijd de beste keuze.

Het enigste model waar ik verder nog over heb zitten nadenken is de Threadripper 2950X maar als definitieve oplossing voelt het wat mager aan. De 2990WX is alleen goed voor specifieke taken en scoort bij andere weer heel slecht. Voor een multifunctioneel systeem lijkt het me sowieso geen goede keuze.

Als ik nu voor een 2950X ga zou ik hem later alsnog willen vervangen door een Ryzen 3000 of ander model wat in de toekomst sowieso de huidige intel processoren verslaat. De 7980XE lijkt mij voor wat het levert echt de enigste waar ik een lange tijd ook plezier aan zou hebben.

Een idee wat iemand toevallig nog voorstelde in een ander forum, was om twee systemen te bouwen waarvan een 9900K gaming systeem en een 2950X workstation. Dit wordt me alleen wel veel te duur en in de toekomst wil ik dan alsnog de nieuwe Ryzen. Daarbij voelt het ook een beetje overdreven aan, maar als niets anders lukt kan ik dit idee nog wel verder verkennen kwa kosten en hoeveel nut het heeft

Thanks voor alle handige info so far :)

3. nutty

nutty Senior Member

Sinds:
    10 okt 2009
    En was het niet zo dat de performance van de TR aanzienlijk sneller wordt als je ook de verdeling van cores goed instelt middels een programmaatje..?
    Dat maakt de Intel al helemaal kansloos tegen de TR qua prijs/perfromance.

Manyuken vindt dit nuttig.
  4. Manyuken

Manyuken Senior Member

Sinds:
    20 feb 2013
    Waarom geen game systeem met een i7 9700k erin (aangezien een 9900 niks tot nauwelijks performance winst oplevert...) en een AMD 2950 workstation?

jurrian120 vindt dit nuttig.
  5. Manyuken

Manyuken Senior Member

Sinds:
    20 feb 2013
    Ik wilde dat ook typen ja, Windows is namelijk inefficient met meer dan 10 cores en vooral bij AMD TR valt met simpele tweaks grotere performance winst te behalen! Zal straks even de link opzoeken :)

6. WannaCry

WannaCry Member

Sinds:
    10 feb 2019
  7. peke

peke Member

Sinds:
    31 aug 2016
    Ik zou dan juist eerder gaan voor een 9900K icm een 360 aio wc en alle cores naar 5GHz proberen overklokken.
    Meer warmte kan je toch niet afvoeren en je wilt natuurlijk ook een hoge single thread performance!

8. nutty

nutty Senior Member

Sinds:
    10 okt 2009
    Ja die bedoelde ik inderdaad.
    De tweede link is niet van toepassing,die gaat niet over het "verbetertooltje",dus die test van HWI geeft niet de resultaten die het tooltje wel geeft.
    Lees het hele artikel maar van de eerste link,dan wordt je dat duidelijk.

Laatst bewerkt: 12 feb 2019
  9. Pieter E.

Pieter E. Member

Sinds:
    21 feb 2017
    De 7980xe processor is waarschijnlijk niet meer te krijgen. Je zult een tweedehands 7980xe of een nieuwe 9980xe moeten kopen. De 9980xe laat zich niet goed zo goed overclocken zoals de (delidded) 7980xe (dit geldt ook voor Threadrippers). De vraag is of je wilt overclocken en hoe ver je wilt gaan. Wil je maar een kleine overclock dan volstaat de 9980xe en Threadrippers uitstekend. Let wel dat de 7980xe en 9980xe (wellicht ook de Threadrippers) bloedheet bij overclock kunnen worden, kies daarom een goede waterkoeler.

10. Pieter E.

Pieter E. Member

Sinds:
    21 feb 2017
    Ik ben benieuwd waar je deze informatie gevonden hebt. Wat gebeurt er met alles boven de 10 cores binnen Windows?

11. Manyuken

Manyuken Senior Member

Sinds:
    20 feb 2013
    https://bitsum.com/portfolio/coreprio/ Hier wordt veel in uitgelegd. Windows is gewoon heel slecht met het toewijzen aan een zeer grote hoeveel cores. Dit tooltje schijnt hier bij best goede prestaties te leveren, vooral bij Threadrippers ;)
    Ik heb zelf geen TR processor dus ik kan je geen handson ervaring er mee geven haha.

12. Pieter E.

Pieter E. Member

Sinds:
    21 feb 2017
    Bedankt voor je reactie en link. Wanneer ik het artikel lees dan is er inderdaad een tool om de prioriteiten voor de Threadripper 2 cpu kernen binnen Windows te optimaliseren. In het artikel wordt niet gesproken over andere processoren als bijvoorbeeld Intel die eenzelfde probleem zouden kennen. Ook je uitspraak dat Windows heel slecht met grote hoeveelheden cpu cores om kan gaan, is niet uit je link te halen. De problemen in Windows zijn Threadripper 2 specifiek. Zelf heb ik een i9 7980xe processor en ik merk niks van slechte performance in Windows. Ook van andere 7980xe gebruikers heb ik nooit dit soort geluiden gehoord.