Waar is de rekenmachine gebleven? Ik mis hem na de 1903 update

lex63

Senior Member
User systemen
Waar is de rekenmachine gebleven? Ik mis hem sinds de 1903 update

Ik heb al diverse maal gezocht naar de rekenmachine ik kan hem niet vinden?

2 zoekopdrachten Rekenmachine en Calculator leveren niets op. Ook een druk op de Windowstoets links onderaan in de lijst met geinstallenrede programma's zie ik hem ook niet staan.

Ik heb hem zo nu en dan nodig en grijp nu steeds mis.

Kortom waar is de rekenmachine gebleven.

Lex

Hallo Lex,
Ik moet zeggen dat ik hem gewoon nog op de computer heb staan. Ook met de nieuwste updates op de PC.

Je kan hem trouwens in de Windows store downloaden met de naam "Windows Rekenmachine".

lex63

Senior Member
User systemen
Nope

Zoals ik al melde, Ook een druk op de Windowstoets links onderaan in de lijst met geinstallenrede programma's zie ik hem ook niet staan.

"Voorheen wel" na de 1903 update niet meer.

joz

Senior Member
User systemen
misschien moet je ff naar die link kijken...
De calculator zit tegenwoordig in de windows store. Wel raar dattie verdwenen is, maar je kan hem zo weer installeren.

joz

Senior Member
User systemen
Belachelijk. Maarja, dan maar weer installeren.
Vind eerlijk gezegd een goede move van MS.
Linux heeft ook bewezen dat een modulaire opbouw goed is. Als je bv Arch installeert krijg je een kernel en een terminal. Zoek zelf maar uit wat je nodig hebt.
MS gaat dezelfde kant op, Android doet dat ook door dingen steeds meer uit het OS zelf te halen en richting de appstores/repositories te duwen.

Forum m8

Senior Member
User systemen
Het is gewoon schijtirritant, heef niks met modulaire opbouw te maken.

Rekenmachine gebruikt bijna iedereen; degenen die het niet gebruiken hebben ook geen last van de o,01s die het kost bij installatie; alle gebruikers verliezen wel een halve minuut om het nog zelf te installeren.

joz

Senior Member
User systemen
Het heeft wel met modulairiteit te maken.
Als jij een andere rekenmachine wilt gebruiken, heb je tenminste de keus ipv dat je opgescheept zit met 1 standaard ingebouwde die je niet gebruikt.
Wat Windows altijd deed is een monolitische aanpak. Alle functionaliteit in hetzelfde ding bouwen. Dat is dus ook wat ze met de calculator deden. Wat betreft de calculator, is het mij persoonlijk om het even, maar als het bv om IE gaat is het wel irritant dat de monolitische aanpak is gekozen. De DLLs van dat ding zijn helemaal verweven in het OS. Zelfde geld(de) voor mediaplayer.
Als je een webview component in bv .NET gebruikte, was dat onderliggend gewoon de trident renderengine, altijd (of je moest je eigen component van scratch bouwen). Hetzelfde geld voor het afspelen van audio/video wat onderliggende de hele mediaplayer zooi nodig had.
Daardoor was je effectief dus altijd opgescheept met IE, ook al leek het voor de enduser alsof je het kan uninstallen, de helft van de troep blijft achter. Dit wreet vervolgens system resources.

Het is heerlijk onder *nix dat je gewoon een Docker container kan maken van 5MB met daarin een kernel, webserver en terminal. Super portable, en hoe minder code er draait hoe minder bugs.

Dus ik vind dit een goede move. Als je het doet, moet je het overal doen, en zodoende hebben ze het ook met de rekenmachine gedaan. Het is stukje bij beetje wat MS doet (wat ook goed is, niet te drastisch dingen omgooien) en we zijn er zeker nog niet vanaf maar ook Winhoos word steeds meer modulair opgebouwd.

Forum m8

Senior Member
User systemen
Als jij een andere rekenmachine wilt gebruiken, heb je tenminste de keus ipv dat je opgescheept zit met 1 standaard ingebouwde die je niet gebruikt.
Die keus heb je altijd

Wat Windows altijd deed is een monolitische aanpak. Alle functionaliteit in hetzelfde ding bouwen. Dat is dus ook wat ze met de calculator deden. Wat betreft de calculator, is het mij persoonlijk om het even, maar als het bv om IE gaat is het wel irritant dat de monolitische aanpak is gekozen. De DLLs van dat ding zijn helemaal verweven in het OS. Zelfde geld(de) voor mediaplayer.
En het marktaandeel van IE ging allang op z'n flater voordat de door de EU opgelegde "browserkeuze" kwam.

de helft van de troep blijft achter. Dit wreet vervolgens system resources.
Het verzamelen van gegevens via een "account" wat je opgedrongen wordt om gratis te spul te downloaden uit een "store" vreet veel meer resources.

joz

Senior Member
User systemen
je snapt er echt werkelijk weinig van... maar goed.
Het stukje over system resources is met name gericht op opslag gebruik he. Het is wel handig om gewoon een heel OS te kunnen draaien op 5MB storage space. Dat kopieert makkelijk en met docker draait het overal.
De rest is zo niet aansluitend bij wat ik zeg, dat ik niet eens weet hoe te reageren behalve mezelf weer te herhalen.

Forum m8

Senior Member
User systemen
je snapt er echt werkelijk weinig van... maar goed.
Het stukje over system resources is met name gericht op opslag gebruik he. Het is wel handig om gewoon een heel OS te kunnen draaien op 5MB storage space. Dat kopieert makkelijk en met docker draait het overal.
De rest is zo niet aansluitend bij wat ik zeg, dat ik niet eens weet hoe te reageren behalve mezelf weer te herhalen.
We leven in 2019, niet in 1989; een MB extra voor de calculator is geen enkel probleem. Toen Windows nog als 450 MB op een CD stond zat die rekenmachine er ook al in..

joz

Senior Member
User systemen
We leven in 2019, niet in 1989; een MB extra voor de calculator is geen enkel probleem. Toen Windows nog als 450 MB op een CD stond zat die rekenmachine er ook al in..
zucht... ms moet je is een lesje programmeren volgen.
Het gaat niet om de calculator, het gaat om het hele idee wat MS er toe heeft gezet om de calculator uit het core OS te verwijderen...
Ik snap ook wel dat die paar KB voor de calculator geen probleem is, dat is alleen niet de onderliggende oorzaak waarom het uit het OS verdwenen is en naar de store gepushed word.

Lees dit maar is, wellicht dat je dan een idee krijgt waarom hiervoor gekozen is (de insteek is iets anders, maar ook dit onderwerp komt aanbod);
http://www.unterstein.net/su/docs/CathBaz.pdf

Las laatst een artikel dat de Windows store niet echt aan wil slaan en in feite als mislukt kan worden beschouwd. Kan het helaas niet meer terugvinden. In denk bij Computable.

Forum m8

Senior Member
User systemen
zucht... ms moet je is een lesje programmeren volgen.
Het gaat niet om de calculator, het gaat om het hele idee wat MS er toe heeft gezet om de calculator uit het core OS te verwijderen...
Ik snap ook wel dat die paar KB voor de calculator geen probleem is, dat is alleen niet de onderliggende oorzaak waarom het uit het OS verdwenen is en naar de store gepushed word.

Lees dit maar is, wellicht dat je dan een idee krijgt waarom hiervoor gekozen is (de insteek is iets anders, maar ook dit onderwerp komt aanbod);
http://www.unterstein.net/su/docs/CathBaz.pdf
Staat allemaal los van het feit dat het voor de eindgebruiker gewoon schijtirritant is het weer apart te moeten installeren.

joz

Senior Member
User systemen
Verandering is soms lastig ja.
Ik vind het niet zo'n enorm probleem eigenlijk, de voordelen wegen op tegen de nadelen als je het niet enkel vanuit een eindgebruikers perspectief bekijkt.

Bovenaan