VRM - Fan mobo 'x570'

TrueTactiX

Senior Member
We verschillen duidelijk van mening, en dat mag.. We hoeven mekaar ook niet van elkaars gelijk/ongelijk te overtuigen. Happy days..

joz

Senior Member
@quiller:
Het is een afweging, beide hebben zo hun voor en nadelen. Niemand die je er op aankijkt, ik ken ook programmeurs bv die niet willen sleutelen aan dingen en verwachten dat het (ook op software vlak) direct out of the box werkt. Ik vind het juist leuk om wat te tinkeren, en leer daar vrij veel van.
Dus dat is voor ieder gewoon verschillend, sommige mensen hebben er geen tijd voor over en betalen liever dat beetje meer bv. Of zoals jouw insteek, ook compleet solide argument.

Als iets niet werkt heb je over het algemeen snel genoeg in de gaten wat dan. Als het niet op een normale manier kan, kan je het altijd testen in een andere werkende setup; voeding verdacht, swap voeding. GPU verdacht, swap GPU etc etc. Gewoon uitsluiten.

Het is bijna nooit echt ingewikkeld te achterhalen wat er specifiek stuk is, als het niet kan met testen dan kan het wel door uitsluiten van onderdelen.

quiller

Senior Member
@joz heb je grootendeels gelijk in. Maar soms werken bepaalde onderdelen gewoon niet lekker samen en dan wordt het ingewikkelder... Been there done that

Roel1966

Senior Member
En meer belangrijk ik adviseer nooit om het zelf te doen.
Enerzijds heb je deels gelijk dat niet iedereen capabel is om een systeem in elkaar te zetten of samen te stellen en het dan aan te raden is om het door een winkel/webshop te laten doen. Anderzijds heb ik zelf b.v. al heel wat jaren ervaring en laat ik dus niet een of andere stagiaire mijn systemen in elkaar zetten. Dingen als kabelmanagement etc.. hebben ze nooit van gehoord en dat soort dingen ben ik zelf veel preciezer in. Ook qua componentenkeuze ga ik eerst wel echt veel research doen of dingen wel compatibel met elkaar zijn.

Van der berg

Senior Member
VdB niet. Die zet niet eens zelf zijn systeem in elkaar.
Ik heb een keer mijn eigen computer in elkaar gezet in 2002 met AMD Athlon XP 2400 en was gelukt behalve dat ik de koeler voir de processor er niet op kreeg bleek stukje van de core gebroken re zijn maar deed het nog.

Waarom ik niet meer zelf inbouw is om zeker te zijn dat het niet mis gaat en ze testen alles voor €45,-

JB56

Senior Member
Tja, ik vind het nog steeds geinig om zelf een pc samen te stellen en in elkaar te zetten. Ik moet er ook niet aan denken dat door een ander te laten doen. Zoals Roel al zegt ben ik er van overtuigd dat ik een pc netter en secuurder in elkaar zet dan gemiddeld in de winkel gebeurt. Voor mij is het ook niet aan tijd gebonden, dus kan ik er meer aandacht aan besteden dan de winkel kan. Het is vandaag de dag ook een stuk eenvoudiger dan zeg 30 jaar geleden met dipswitches en bruggen.....
Aan de andere kant heb ik vroegah ook wel wat frustraties gehad als de zaak toch niet wilde draaien zoals ik dat wilde. Ik kan me dus best voorstellen dat mensen met wat minder/geen technische kennis/zelfvertrouwen daar huiverig voor zijn.

Maar: als je dat écht niet wil, kies dan wel voor een pc die je helemaal zélf samenstelt, bv. bij Azerty of MeGekko en laat ze daar de pc assembleren. Je hebt dan veel meer keuze qua componenten, garantie op het hele systeem en je bent altijd goedkoper uit (al is prijsvergelijking met fabrikantenpc's best lastig). Fabrikanten van complete pc's bieden veel minder keuze, gebruiken soms mindere of krap bemeten componenten om de prijs acceptabel te houden (voeding bv.) en staan soms niet toe dat je later zelf onderdelen (bv. een videokaart) vervangt, daar staat tegenover dat er meer support/garantie is en dat het spul meestal "out of the box" werkt.

quiller

Senior Member
@JB56 Natuurlijk moet je de stukken zelf kiezen... Een merk pc (of keuze aan winkel overlaten) is gewoon slecht. Feit is wel dat een degelijke pc winkel de pc wel netjes in elkaar zet.

Van der berg

Senior Member
Ik stel het zelf samen en laat het door Informatique inbouwen €45,- en ze doen het goed met goede kabelmanagement in de behuizing. Als er iets fout gaat dan is het de schuld van Informatique en niet ik en moeten ze zelf een nieuwe inzetten.

Toen ik mijn AMD had ingebouwd en systeem bijna klaar was, was ik heel trots op mijzelf dat ik alles zelf had ingebouwd en moeilijk was dit niet. Het enige minpuntje dat ik met kracht de processorkoeler had willen op zetten waardoor er een stukje van de core was afgebroken, maar volgens Informatique heb ik toen erg veel geluk gehad dat het nog werkte. Ik had al die onderdelen bij MyCom gekocht met de eerste AGP8X moederbord en de allereerste DDR400

Laatst bewerkt:

Forum m8

Senior Member
Ook met waterkoeling moet je natuurlijk gewoon fatsoenlijke airflow in de kast houden, ook over het moederbord. Ik heb al jaren een fan in het zijpaneel; werkt prima om de boel koel te houden. In 2005 heb ik ook direct de chipsetkoeler van m'n A8N bord er af gesloopt. Zonder verdere koeling gaat het bord dan inderdaad naar z'n grootje, maar niet als je er gewoon een fan in de buurt hangt. In mijn Chieftec CA-01 kast zat op dezelfde hoogte een plek voor een 92mm fan in het zijpaneel; die heb ik daar ook in gedaan en de chip werd met passief koelblok + fan in zijpaneel koeler dan met oorspronkelijke chipsetfan zonder fan in zijpaneel.

'Te laten maken' … are u kidding me???? Dat doe je toch gewoon zelf zoiets?
VdB heeft daar een onderhoudscontract voor. Voor die 10 euro per maand ontvetten ze dan ook eens in de anderhalf jaar ook de aan/uit knop van de PC; dat is best coulant, niet?

Bovenaan