VRM - Fan mobo 'x570'

quiller

Senior Member
Mss is het een domme vraag (noem me op dat gebied een halve (hele?) leek) :

Er is heel wat commotie inzake de fan op de nieuwe mobo's van de x570 (AMD). Echter : als je sowieso AIO waterkoeling gebruikt is dit geen voordeel? (lees : AIO waterkoeling heeft als nadeel dat de VRM minder (niet?) gekoeld wordt tov een luchtkoeler (althans zo interpreteer ik het)… Gaat deze fan dan geen voordeel zijn of heeft het één niks met het ander te maken? - bijkomend zijn de kritieken op die fan gerelateerd aan geluid? Zo ja hoop ik hier bij de komende mobo reviews (HALLO HWI?) iets van terug te zien in de vergelijkingen met de borden onderling?

NieuwRetroGamer

Senior Member
Ik denk dat het een beetje overdreven is dat die fan lawaai gaat maken. zo'n hoog TDP is het nu ook weer niet (15 watt?), dus ik kan me bijna niet voorstellen waarom het lawaai moet maken. Het kan wel zo zijn dat hij na verloop van tijd lawaai gaat maken als het een slechte fan is.
En de VRM zit in de buurt van de CPU voor de stroomvoorziening, en de chipset met de fan zit onderaan. Dan moet hij wel veel lawaai maken wilt de VRM daar profijt van hebben:p

Roel1966

Senior Member
Gaat deze fan dan geen voordeel zijn of heeft het één niks met het ander te maken?
Het een heeft inderdaad niets met het ander te maken omdat die fan niet de VRM's koelt maar de IO chip die op een heel andere plek zit. Koeling van die IO chip is dus onafhankelijk ervan of je een AIO gebruikt of luchtkoeler en eerder een goede casefan aan de voorkant een belangrijke rol speelt.

Nadeel wat die kleine fans trouwens hebben is dat die vaak lawaaiig zijn en als die kapot gaan heb je nog niet zo snel een vervangende fan ervoor. Plus als zo'n fan kapot gaat loop je sneller het risico dat die IO chip veel te warm gaat worden wat je weer niet hebt bij een goede passieve koeling.

suijkerbuijk

Senior Member
De chip word gekoelt niet de vrm.
Er is wel een gigabyte bord die headpipes die de vrm koelt

Verder een goede kast met een goede airflow kan je gewoon waterkoelers gebruiken
Het is op die domme open branch kasten waar de meeste testen worden gedaan de vrm heet gaat worden.
Omdat er geen airflow word ontwikkeld .

Roel1966

Senior Member
Omdat er geen airflow word ontwikkeld .
Vaak ook een denkfout van mensen dat het beter is de zijkant van een kast weg te pakken voor een betere koeling want ook dan verstoor je de airflow in een kast. Kan hooguit helpen als er te weinig casefans in een kast zitten of wanneer een fan kapot is gegaan om de warmte uit de kast te laten.

quiller

Senior Member
Vaak ook een denkfout van mensen dat het beter is de zijkant van een kast weg te pakken voor een betere koeling want ook dan verstoor je de airflow in een kast. Kan hooguit helpen als er te weinig casefans in een kast zitten of wanneer een fan kapot is gegaan om de warmte uit de kast te laten.
OF als je er een ventilator op richt...

Van der berg

Senior Member
@quiller Ik hoop dat Hardware.info dit test op geluidsniveau en het is belangrijk om na een aantal maanden of jaar het fannetje op de moederbord stof vrij te laten maken waardoor het geluidsniveau laag te behouden en daarnaast voor goede airflow

quiller

Senior Member
@quiller Ik hoop dat Hardware.info dit test op geluidsniveau en het is belangrijk om na een aantal maanden of jaar het fannetje op de moederbord stof vrij te laten maken waardoor het geluidsniveau laag te behouden en daarnaast voor goede airflow
'Te laten maken' … are u kidding me???? Dat doe je toch gewoon zelf zoiets?

quiller

Senior Member
VdB niet. Die zet niet eens zelf zijn systeem in elkaar.
Dat doe ik ook niet (een nieuwe pc zelf in elkaar zetten)... Althans niet zonder toezicht van de winkel... en dit om garantie regeling. Als je zelf een stommiteit doet dan draai je er vaak voor op... Als de winkel het doet draaien zij er voor op. Probleem is dat als je zelf in elkaar zet het ook vaak aan jou is om te bewijzen dat je niet zelf iets kapot maakte, en ja wettelijk is dat niet helemaal maar daar heb je niks aan (miserie gegarandeerd).

TrueTactiX

Senior Member
Dat doe ik ook niet (een nieuwe pc zelf in elkaar zetten)... Althans niet zonder toezicht van de winkel..
Hoe werkt zoiets?, staat er dan een mannetje naast je..?

Ik vind het wel een dingetje hoor, als je zelf niet capabel genoeg acht om je eigen systeem in elkaar te zetten. Adviezen/argumenten neem ik dan een stuk minder serieus.

quiller

Senior Member
@TrueTactiX : Je vat hem niet. Je offert een deel garantie gemak op als je het zelf doet en IK heb dat er niet voor over ... En meer belangrijk ik adviseer nooit om het zelf te doen. Dag is een beslissing die ieder voor zichzelf moet nemen.

TrueTactiX

Senior Member
@TrueTactiX : Je vat hem niet. Je offert een deel garantie gemak op als je het zelf doet en IK heb dat er niet voor over ... En meer belangrijk ik adviseer nooit om het zelf te doen. Dag is een beslissing die ieder voor zichzelf moet nemen.
Garantieregelingen zijn heel breed, en behalve als je als een hondsdolle chimpansee alles in een kast propt, dan zou de winkel nog lastig kunnen doen. Voor de rest heb je op elk onderdeel gewoon garantie.

Hoe kun je nou adviseren om niet zelf een systeem in elkaar te zetten?, what's the fun of that? Tegenwoordig zijn PSU's zo overbeveiligd dat je het echt heel bont moet maken om een systeem stuk te maken.

Maar goed, inderdaad.. Die beslissing moet iedereen zelf nemen.

Blijft veel leerzamer, en mocht er iets defect gaan, veel sneller om je pc weer te fixen dan als je bij een webshop laat assembleren. Dan kom je in die hele inspectie/garantie molen van de webshop. Waarna je weken op je systeem kan wachten.. Nope, not for me..

Heb veel maten geholpen met hun pc'tjes, biertje erbij, zij aan de knutsel en als er vragen zijn dan ben je er..

joz

Senior Member
Blijft veel leerzamer, en mocht er iets defect gaan, veel sneller om je pc weer te fixen dan als je bij een webshop laat assembleren. Dan kom je in die hele inspectie/garantie molen van de webshop. Waarna je weken op je systeem kan wachten.. Nope, not for me..
Niet alleen dat, je moet dan meestal je hele PC daarheen sturen met alle kosten die daaraan verbonden zitten.
Ik heb liever dat ik gericht 1 onderdeel vervang eigenlijk. Kan ik ook nog zelf uitmaken of ik wacht op vervangend voor garantie regeling of gelijk al iets nieuws koop.

Mij ook niet gezien. Het is leuk het zelf in elkaar te zetten, het kost minder en is sneller in alle opzichten.
In al die jaren dat ik nu al zelf PCs bouw (ondertussen wel zo'n 15 jaar denk ik) nog nooit serieuze problemen gehad en zeker nog nooit gedonder met garantie. Eigenlijk eerder tegenovergestelde, blij verrast door sommige fabrikanten als Logitech bv die echt niet moeilijk deden.

quiller

Senior Member
@joz @TrueTactiX
Voor alle duidelijkheid ik het hier over een volledig nieuwe pc van laat ons zeggen give or take 2 - 2.5k.
Het grootste garantieprobleem dat je hebt als er iets niet goed gaat is over het algemeen als iets niet goed werkt. Zoek het dan zelf maar uit als je hem zelf in elkaar gezet hebt. Als de winkel dat doet is dat 'HUN PROBLEEM'.
Daarom dat ik meestal in een fysieke winkel een nieuwe pc koop.

Later (richting einde garantie / na de garantie van de nieuwe pc) vervang ik vanzelfssprekend (upgrades) onderdelen wel degelijk zelf (en gebruik ik ook de 'puur webshops). (En ja ik kan een pc volledig in elkaar steken als het moet).

Bovenaan