1. Welkom op het Hardware.Info Forum

Hier kun je terecht met al je vragen over computerhardware en consumentenelektronica. Wil je zelf een vraag stellen of deelnemen aan discussies, dan moet je je registreren of inloggen met je Google of Facebook account. Veel plezier op het Hardware.Info Forum!

Notificatie sluiten

VPN Asus rt51u en Experiabox V10

Discussie in 'Routers, NAS-apparaten en netwerkapparatuur' gestart door JoostdeMan, 1 feb 2018.

1. JoostdeMan

JoostdeMan Member

Sinds:
    1 feb 2018
    Achter mijn Experiabox V10 wil ik een router Asus rt51u plaatsen voor WiFi en VPN. Nu is mijn vraag moet ik de router instellen als access point of als router om mijn vpn vanaf buiten te benaderen. VPN wil ik voor twee zaken inregelen namelijk extra WiFi en VPN om beveiligd hot spots te kunnen gebruiken.

2. Gronaldo

Gronaldo Senior Member

Sinds:
    1 sep 2013
    Normaal is het niet raadzaam om een router (Asus) achter een andere router (Experiabox) te zetten. Deze laatste zou je in bridge mode kunnen stellen.
    Maar wat je verder wil gaan doen met je extra Wifi en Wifispots is me eerlijk gezegd niet duidelijk.

3. JoostdeMan

JoostdeMan Member

Sinds:
    1 feb 2018
    De Asus router wil ik voor wifi ontvangst op plekken waar ik nu geen of beperkte wifi heb. Daarnaast wil ik vanaf openbare wifi hotspots veiliger internetten via vpn.

4. JB56

JB56 Senior Member

Sinds:
    23 jan 2016
    Zoals Gronaldo al zegt: zet dan de Experia in bridge modus. Daarna koppel je de Asus met een draadje aan de Experia en kun je verder met je instellingen.

Al snap ik ook niet zo wat je met VPN wil doen.....

5. JoostdeMan

JoostdeMan Member

Sinds:
    1 feb 2018
    Als ik de router in bridge modus heb gezet hoe regel ik dan dat de asus router vanaf buiten te benaderen is?

6. eismc2

eismc2 Senior Member

Sinds:
    22 mrt 2017
    Heb je een cafeetje of zoiets?

Kan je ook "veilig internetten" eens definiëren? Ik bedoel, praten we hier over een thuis-situatie of wil je internet gaan 'oppikken' van anderen..

7. JB56

JB56 Senior Member

Sinds:
    23 jan 2016
    Eh.... op dezelfde manier als waarop je nu je Experia benadert? Er zit geen hogere wiskunde in, wat je doet met die bridge modus is het routerdeel van de Experia uitschakelen en de Asus de routerfunctie te laten overnemen.
    Hooguit dat elke fabrikant vaak een iets andere inlog vereist om in de pagina van je router te komen, maar dat staat gewoon in de handleiding vermeld. Daarna kun je alles op de Asus instellen zoals je wil.

8. Gronaldo

Gronaldo Senior Member

Sinds:
    1 sep 2013
    Als je inderdaad je Experiabox in bridge hebt staan, kan je via DDNS je router vinden op internet, nadat je je VPN-server hebt ingesteld. Daarna kan je met de geautomatiseerde clients via een internet verbinding buiten je netwerk verbinding maken met je thuisnetwerk. Dus idd voor veilig browser of toegang tot je pc"s of data.

9. Paulus61

Paulus61 Senior Member

Sinds:
    13 dec 2016
    Ik dacht dat openbare hotspots op hun retour zijn.
    Tegenwoordig heb je 4G... dat is gemakkelijker en veiliger. Het wordt steeds goedkoper.

10. Sprakeloos

Sprakeloos Senior Member

Sinds:
    30 jun 2007
    Bridge mode kun je uit je hoofd zetten, dat is met de V10 niet mogelijk.

11. JB56

JB56 Senior Member

Sinds:
    23 jan 2016
    Meen je niet. Ook geen alternatieve firmware?

12. Sprakeloos

Sprakeloos Senior Member

Sinds:
    30 jun 2007
    Als ik het niet meende had ik het niet geschreven. De V8 bij KPN kan in bridge mode, de V10 kan dat niet. Voor wat betreft alternatieve firmware, dat ding is volledig dicht getimmerd en je komt er niet in om daar zelf wat anders in te schieten.

Formeel hebben abonnees de V10 in bruikleen en heb je dus ook geen recht/toestemming om iets met andere firmware te doen. Doe/probeer je dat wel dan loop je het risico (bij ontdekking) dat je opdraait voor eventuele kosten om een en ander ongedaan te maken of gewoon een nieuw apparaat moet betalen. Dat ding is simpelweg eigendom van KPN.

13. JB56

JB56 Senior Member

Sinds:
    23 jan 2016
    Je kent het concept "figure of speech" niet? :rolleyes:

Ik probeerde er mee aan te geven dat ik het belachelijk vind. Er wordt je iets door de strot geduwd waar je nog voor moet betalen ook en dan wordt elk alternatief ook nog afgesloten. Te gek voor woorden.

14. Sprakeloos

Sprakeloos Senior Member

Sinds:
    30 jun 2007
    Misschien eens leren hoe je dat correct gebruikt zodat een ander het ook kan herkennen?
    Er wordt niets door je strot geduwd en alternatieven worden niet afgesloten. Het staat je vrij om een andere provider te kiezen als een en ander je niet aanstaat.

15. JB56

JB56 Senior Member

Sinds:
    23 jan 2016
    Nu stel je mij verantwoordelijk voor jouw gebrek aan inlevingsvermogen? Okee....?

Dan vraag ik me af van welke planeet jij komt. Ten eerste biedt niet iedere provider hetzelfde qua snelheid enz.( en beperkt dat je keuze), ben je (afhankelijk van de lokatie) vaak aangewezen op bepaalde providers (opnieuw een beperking) en ten derde hanteren de andere providers dezelfde koppelverkoop. Déze provider blokkeert dan ook nog de enige optie om er een betere router aan te koppelen. De provider bepaalt wat jij in huis krijgt en zelfs wat je er wel of niet aan mag koppelen. Het leuke is: de klant betaalt daar voor....
    Dus wat wordt er dan niet door je strot geduwd???? Oh wacht.... je kunt natuurlijk altijd kiezen om helemaal geen internet te nemen, om daarmee je volgende ontwijkingsactie voor te zijn.....

Laatst bewerkt: 3 feb 2018
  16. Sprakeloos

Sprakeloos Senior Member

Sinds:
    30 jun 2007
    Door jouw gebrek aan kennis over de mogelijkheden bij KPN kom ik van een andere planeet? Dat is ook een mooie.
    Kijk eens op http://netwerkje.com wat er onder andere mogelijk is.
    Er wordt dus niets geblokkeerd of door je strot geduwd, er zijn mogelijkheden zonder de Experiabox.

17. JB56

JB56 Senior Member

Sinds:
    23 jan 2016
    Grappig. Narcisme kan zóóó ondoordringbaar zijn......en dan is begrijpend lezen ook zooo moeilijk.

Maar ik weet hoe dit spelletje werkt.
    Je hebt dus helemaal gelijk, iedereen die zegt dat jij als klant betaalt voor de keuzes die je provider je oplegt, die snapt het gewoon niet.......

Laatst bewerkt: 3 feb 2018
  18. kees alteern

kees alteern Member

Sinds:
    5 feb 2019
    Jij BENT af!