Voordat ik alles uit het raam smijt

Lykele87

Senior Member
Beste mensen,

Een tijd geleden een systeem aangeschaft, alles werkte naar behoren. totdat 2 maandjes later ik blue screens kreeg en de boel niet meer wou opstarten. EZ debug led gaf RAM aan dus 1 stik eruit en alles werkte weer.

Ramtest86 gedaan op beiden sticks, waarvan eentje 14000 errors had. Die stick met de errors deed het in geen enkel slot meer, ik kwam niet eens in de Bios.

Nu een paar maanden later (wereldreis) heb ik nieuw geheugen gekocht. Ik druk ze er allebei in en precies dezelfde debug led gaat branden. Ik probeer op te starten met alleen het geheugen in slot A2 en het werkt. Probeer van alles nogmaals, hdd's losgekoppeld, videokaart losgekoppeld. cmos reset, bios update, noem het maar op ik heb het geprobeerd.

Nu terug komend op het begin van het verhaal, 1 stick werkt nog. De andere is gewoon aan schijt lijkt het en in geen enkel slot wil de pc hiermee booten.

Nu heb ik dus 2 setjes ram geheugen, en van elk setje is er maar 1 die wil opstarten, druk ik die 2 bankjes samen in sloten A1 en A2 dan werkt het als een tiet en is er geen enkel probleem, behalve dat de ene van GEIL is en de ander een Corsair.

Ik ben heel benieuwd naar verhalen of mensen hier ervaring mee hebben, ik ben een beetje uitgeput door deze hele reis, en begin het moederbord de schuld te geven. Ik hoop dat iemand hier mij mee kan helpen.

WEBPC

Senior Member
Specificaties van het systeem?

Moederbord kapot kan natuurlijk, zo klinkt het wel een beetje.

Ik zou het als eerste een keer proberen met 1 setje ram. Je hebt kans dat je met 2 verschillende setjes compatibiliteit problemen krijgt.

Lykele87

Senior Member
Heb je uberhaupt de post wel gelezen, hier staat dat ik ALLES heb geprobeerd met de 2 setjes... het is niet mijn intentie om ze te combineren, heb gewoon 1 werkend setje nodig. Anyway: B360M PRO-VDH / i3 8100 / GEIL Evo Potenza (Corsair Vengeance LPX (nieuw))

Laatst bewerkt:

WEBPC

Senior Member
Ik ben er zo een? Vertel.
Ik heb het hele verhaal nog een keer gelezen, ik kan het er nog steeds niet uithalen.

Als je wil dat mensen je helpen, zou ik niet allemaal bijdehand gaan lopen reageren, dan verdwijnt die wil heel erg snel.
Jij kan ook wel leuk zeggen dat je ALLES geprobeerd hebt, maar tenzij wij weten wat je precies gedaan hebt, hebben we daar ook niets aan.

Lykele87

Senior Member
Ben je nou serieus, er staat duidelijk dat ik alle mogelijkheden heb geprobeerd

Ik druk ze er allebei in en precies dezelfde debug led gaat branden. Ik probeer op te starten met alleen het geheugen in slot A2 en het werkt. Probeer van alles nogmaals, hdd's losgekoppeld, videokaart losgekoppeld. cmos reset, bios update, noem het maar op ik heb het geprobeerd.
Als je perse wil reageren ergens op, zou ik eens naar het Viva forum gaan.

PredCaliber

Senior Member
Klinkt verdacht veel als een mobo issue zoals jij het om schrijft. Misschien zijn die Memtest errors ook wel te wijten aan (half)kapotte ram sloten namelijk. Ik zou zelf niet zo snel je CPU verdenken. 2 setjes RAM lijkt me met die 2 topmerken ook zeer onwaarschijnlijk dat ze allebei kapot zijn. Blijft mobo over he.

Anyway, aangezien je redelijk prikkelbaar lijkt t.o.v. WEBPC zal ik je een simpele oplossing geven:
Koop hier vanaf 60/70 euro exact hetzelfde moederbord ergens bij een shop waar je vertrouwen in hebt, prik alles over, en kijk of je dezelfde problemen hebt. Zo ja, dan kun je het bordje altijd binnen 14 dagen retourneren als je de verpakking in normale staat bewaard. Zo niet, dan kun je het bordje lekker houden en je oude bordje in de prullenbak gooien, of garantie aanvragen en alsnog het nieuwe bordje terug sturen ;)

Lykele87

Senior Member
Bedankt Pred!

Ik heb reeds een nieuw mobo besteld, deze komt morgen binnen.
Zit alleen met het feit dat van elk setje er maar 1 blijft werken. Is het mogelijk dat een moederbord een geheugen stick onklaar maakt? Ik hou je op de hoogte!

Lykele87

Senior Member
Zooitje uit de pc gehaald, beetje stof weg gehaald. alles schoongemaakt. cmos gereset nogmaals (5m) alle energie gedrained. En de pc werkt met de oude sticks. Hele pc op de testbench gelegd 8 uren lang memmtest gedaan, 4 uren 3DMark gedraait. Speel een uurtje Sea of Thieves en de computer freezed. Toetsenbord en muis vallen uit, scherm staat vast, en de fans draaien idle.

WhiteSnake

Senior Member
Zooitje uit de pc gehaald, beetje stof weg gehaald. alles schoongemaakt. cmos gereset nogmaals (5m) alle energie gedrained. En de pc werkt met de oude sticks. Hele pc op de testbench gelegd 8 uren lang memmtest gedaan, 4 uren 3DMark gedraait. Speel een uurtje Sea of Thieves en de computer freezed. Toetsenbord en muis vallen uit, scherm staat vast, en de fans draaien idle.
Die Crash kan specefiek iets van die game zijn, dus een "bug" in die game en niet jou systeem.

Tempratuur ga ik niet van uit dat die te hoog word aangezien je al uren aan het benchen bent geweest.

Wat je kan proberen is Prime95 draaien met hoog geheugen gebruik, geeft die errors of crashed hij dan weet je dat er toch iets niet goed is, komt hij wel goed daar door dan lijkt het mij toch echt dat het die game zelf was.

WEBPC

Senior Member
Ik dacht dat je ALLES al geprobeerd had? Blijkbaar toch niet dan?

Snap je nu misschien waarom we willen weten wat je specifiek geprobeerd hebt? Zodat wij tips kunnen geven, en dingen kunnen noemen die je misschien nog niet geprobeerd hebt.
Maar wij gaan natuurlijk niet zitten raden naar wat jij misschien wel, of misschien niet geprobeerd hebt.

We, ik, ik wil niet voor iedereen op dit forum spreken, maar zo zie ik het in ieder geval.

Laatst bewerkt:

Forum m8

Senior Member
Geheugen falen is altijd lastig te achterhalen, omdat ender welk onderdeel van de keten voeding, moederbord, CPU en DIMM(s) de oorzaak kan zijn.

Mijn ervaring is ook dat de gemiddelde game (met wisselende belasting) eerder resulteert in een vastloper bij een instabiel systeem dan een etmaal 100% belasting met willekeurig welk testprogramma.

Bij nieuwbouw van systemen voor vrienden of familie neem ik ze dan ook het liefst een lang weekend mee naar een LAN party om iemand anders te laten spelen. Als dat helemaal goed gaat, gaat de GPU er weer uit en lever ik het systeem aan de opdrachtgever.

Lykele87

Senior Member
Denkende dat het een falende psu is in hoge belasting heb ik er eventjes specifiek op getest, Prime95 laten draaien in combinatie met Furmark. Het ging een uur goed totdat ik een blauw scherm kreeg.

En de software is ook niet het probleem, net een frisse windhoos erop gezet.

Maar nog altijd met het geheugen in me achterhoofd, dus hier mee aan de gang gegaan. Snelheid verlaagd naar 2133Mhz en het systeem draait nu bijna 10 uren op volle belasting van cpu/gpu en ram. Dus Psu is prima.

wailingwimmy

Senior Member
Maar nog altijd met het geheugen in me achterhoofd, dus hier mee aan de gang gegaan. Snelheid verlaagd naar 2133Mhz en het systeem draait nu bijna 10 uren op volle belasting van cpu/gpu en ram. Dus Psu is prima.
Mijn ervaring is ook dat de gemiddelde game (met wisselende belasting) eerder resulteert in een vastloper bij een instabiel systeem dan een etmaal 100% belasting met willekeurig welk testprogramma.
Ik deel die ervaring van @Forum m8.
3 tips:
- Test met XTU, die belast je systeem met wisselende workloads.
- Probeer te luistern en iets te doen met de opbouwende kritiek die je krijgt.
- Wil of kan je dat niet, gooi je PC van 12 hoog naar beneden.

Bovenaan