1. Welkom op het Hardware.Info Forum

Hier kun je terecht met al je vragen over computerhardware en consumentenelektronica. Wil je zelf een vraag stellen of deelnemen aan discussies, dan moet je je registreren of inloggen met je Google of Facebook account. Veel plezier op het Hardware.Info Forum!

Notificatie sluiten

volledige fan speed in IDLE met RTX 2060

Discussie in 'CPU's, moederborden en geheugen' gestart door martinhardeman, 23 mei 2019.

1. martinhardeman

martinhardeman Member

Sinds:
    2 mei 2019
    Ik heb een Gigabyte GeForce RTX 2060 OC 6G.
    De fan van deze videokaart draaien op 3700 RPM bij een temp. van 30 graden. (behoorlijk lawaaierig)

Als ik ga Gamen en de temp. loopt op naar 60 graden dan zakt de speed naar 1600-2000 RPM (normaal bij deze temperatuur en aangenaam geluid)

moederbord is AsRock B450m Pro maar de CPU fan's draaien wel op normale snelheid in IDLE ong. 600 RPM

Wat kan dit zijn?

Bijgevoegde bestanden:

2. Roel1966

Roel1966 Senior Member

Sinds:
    17 feb 2010
    Ik vraag mij even af welke software je gebruikt waarvan je die screenshot gemaakt hebt want het kan best wel eens zijn dat de software het probleem is. Dus je kan eens proberen om de software die je nu gebruikt voor aansturing van het rpm te de-installeren en kijken of dan nog het probleem er is.

3. xzandr

xzandr Senior Member

Sinds:
    15 jun 2011
    Dat is de CAM software van NZXT.

4. JMM

JMM Senior Member

Sinds:
    8 aug 2006
    Heb deze software ook, op de screenshot zie je de registratie van de werking van de GPU en zijn fans, niet de aansturing.

Hoge snelheid in idle en het zakken van de snelheid bij belasting is zowiezo al meer dan vreemd te noemen.
    Zal wel een garantiekwestie worden, vermoed ik.

@Topicstarter:

1) Zit de kaart er net in of is het plotseling begonnen na een tijd in gebruik te zijn en gebeurt dat gelijk bij opstarten van de pc of na een gamesessie?

2) Kijk ook eens of er in idle maar één fan op volle snelheid draait of alle twee want de NZXT software registreert beide fans als één geheel, wat ergens ook logisch is.
    Check ook even de werking van de fans bij belasting.

Laatst bewerkt: 26 mei 2019
  5. Roel1966

Roel1966 Senior Member

Sinds:
    17 feb 2010
    Het kan ook de aansturing beïnvloeden maar als jij dezelfde opzet hebt met een Nvidia kaart dan lijkt het mij ook wel sterk dat daar de oorzaak in ligt.

6. martinhardeman

martinhardeman Member

Sinds:
    2 mei 2019
    [QUOTE="JMM,

1) Zit de kaart er net in of is het plotseling begonnen na een tijd in gebruik te zijn en gebeurt dat gelijk bij opstarten van de pc of na een gamesessie?

2) Kijk ook eens of er in idle maar één fan op volle snelheid draait of alle twee want de NZXT software registreert beide fans als één geheel, wat ergens ook logisch is.
    Check ook even de werking van de fans bij belasting.[/QUOTE]

op punt 1 direct vanaf begin (nieuwe kaart dus) en op punt 2 het is in eerste instannstie 1 Fan en als ik die handmatig even tegen hou gaat de 2e op volle toeren draaien. En het blijft heel erg lawaaierig eigelijk nooit rustig.

Als ik andere kaart erin doe van familielid Geforce GTX970 dan gaat het wel goed die staat gewoon op 0 RPM bij IDLE zoals het hoort. Ik heb alles ook geupdate naar laatste versies van drivers en dergelijke.

Nu even kijken hoe de kaart reageert als deze straks in de PC van me zwager gaat.

7. JMM

JMM Senior Member

Sinds:
    8 aug 2006
    Nope..sry..

8. JMM

JMM Senior Member

Sinds:
    8 aug 2006
    Nu, om het kort te houden, als je kaart bij je zwager hetzelfde doet dan weet je genoeg, garantie....klopt in ieder geval niks van...

Laatst bewerkt: 28 mei 2019
  9. martinhardeman

martinhardeman Member

Sinds:
    2 mei 2019
    Ja hij doet daar hetzelfde direct volle bak herrie,

Dus maar is retour gaan sturen
    BedankT in ieder geval die probeerde mee te denken.

10. JMM

JMM Senior Member

Sinds:
    8 aug 2006
    Daarom ook.

PS:

Mijn vorige reactie hier en die van hieronder verwijderd, weer met een scheel oog gelezen en dus verkeerdelijk geantwoord, mijn excuses.. ;)

Laatst bewerkt: 28 mei 2019
  11. JMM

JMM Senior Member

Sinds:
    8 aug 2006
    Edit..

Laatst bewerkt: 27 mei 2019
  12. JMM

JMM Senior Member

Sinds:
    8 aug 2006
    @TOPiC starter: laat ons wel weten of je met je nieuwe kaart geen probleem meer hebt...ook al ben ik zelf 100% zeker dat het dik in orde zal zijn...;)

13. Roel1966

Roel1966 Senior Member

Sinds:
    17 feb 2010
    Het gaat niet om bepalen maar om het uitlezen van sensoren, dat is wat ik bedoel.

14. JMM

JMM Senior Member

Sinds:
    8 aug 2006
    Eh ja, dat doet de NZXT software toch?
    In je eerste reactie haalde je aan dat de NZXT software misschien de schuldige is aan die fanspeed en ik heb daarop gereageerd dat het daar niet aan kan liggen.

Staat duidelijk dat de fan op max. draait...al wil ik wel aannemen dat bijna 4000tr/m. wel zeer veel is..maar goed dat is weer wat anders.

15. Roel1966

Roel1966 Senior Member

Sinds:
    17 feb 2010
    Klopt, doordat de software die sensor uitleest kan andere software die het rpm aanstuurt misschien verward raken, je weet maar nooit.

16. JMM

JMM Senior Member

Sinds:
    8 aug 2006
    Benieuwd hoe dit verder afloopt.

17. Manyuken

Manyuken Senior Member

Sinds:
    20 feb 2013
    Wellicht omruilen voor een ander merk?...
    MSI Gaming serie bijvoorbeeld?

18. martinhardeman

martinhardeman Member

Sinds:
    2 mei 2019
    Nou de vervangende videokaart is binnen en nu geen enkel probleem meer! opgelost dus.

19. Roel1966

Roel1966 Senior Member

Sinds:
    17 feb 2010
    Geen probleem, kan gebeuren :)

wailingwimmy vindt dit nuttig.
  20. JMM

JMM Senior Member

Sinds:
    8 aug 2006
    Zelfde merk?