1. Welkom op het Hardware.Info Forum

Hier kun je terecht met al je vragen over computerhardware en consumentenelektronica. Wil je zelf een vraag stellen of deelnemen aan discussies, dan moet je je registreren of inloggen met je Google of Facebook account. Veel plezier op het Hardware.Info Forum!

Notificatie sluiten

Vintage audiomeubel/platenspeler: is deze weer aan de praat te krijgen?

Discussie in 'Consumentenelektronica' gestart door srvd, 19 jan 2019.

1. srvd

srvd Member

Sinds:
    19 jan 2019
    Hoi!

Ik ben nieuw op dit forum met een specifieke vraag!
    Ik heb een Bang en Olufsen vintage platenspelermeubel gekregen, waarbij er oorspronkelijk een platenspeler en versterker/radio in zaten. Aan weerszijde zitten de boxen.

Ik heb wel een losse platenspeler en losse versterker (niet origineel van de platenspelerkast), echter is het me totaal onduidelijk of ik deze zou kunnen aansluiten aan de nog wel bestaande boxen (en het natuurlijk nog een 2e is of de boxen nog werken). Is er iemand die er met de foto's wijs uit wordt wat voor aansluiting de boxen hebben en wat ik nodig heb om deze aan te sluiten aan een versterker?

Ik ben niet zeer technisch onderlegd, maar mocht iemand iets herkennen en een naam kunnen geven, kan ik daarmee verder e.e.a. uitvogelen/uitproberen...

Dankjewel alvast voor het meedenken,

Stephanie IMG_2658.JPG IMG_2654.JPG

2. wailingwimmy

wailingwimmy Senior Member

Sinds:
    15 feb 2010
  3. Roel1966

Roel1966 Senior Member

Sinds:
    17 feb 2010
    Voor zover ik kan zien is het inderdaad een Beomaster 900 RG De Luxe die geproduceerd is van 1968 tot 1971. Moeilijk te zeggen of de boxen nog te gebruiken zijn en je dan al de speakers zou moeten gaan uitbouwen. Persoonlijk verwacht ik dat de conussen verrot zijn na al die tijd en zeker al als het kartonnen conussen zijn, maar ook kunststof houd het niet zo lang uit. Wat ik verder ook zo kon vinden is dat die speakers werken op 3 tot 5 ohm wat best wel afwijkend is en je daar niet direct een normale 8 ohms versterker op kan aansluiten.

Maar wat je altijd wel kan doen is gewoon een nieuw set speakers met ongeveer dezelfde afmetingen kopen en de speakers simpelweg vervangen.

4. wailingwimmy

wailingwimmy Senior Member

Sinds:
    15 feb 2010
    Als je goed geluid wil en het kastje voor de looks hebt zou ik idd. luidsprekers inbouwen die passen bij de versterker die je hebt.
    Die originele speakers hadden een continu vermogen van 5 watt, ben bang dat je die met elke moderne versterker meteen opblaast.
    Wil je echt vintage dan wordt het een lange en dure zoektocht naar de originele onderdelen.