1. Welkom op het Hardware.Info Forum

Hier kun je terecht met al je vragen over computerhardware en consumentenelektronica. Wil je zelf een vraag stellen of deelnemen aan discussies, dan moet je je registreren of inloggen met je Google of Facebook account. Veel plezier op het Hardware.Info Forum!

Notificatie sluiten

videokaart Upgraden om 4K

Discussie in 'Videokaarten & 3D-chips' gestart door Van der berg, 3 okt 2017.

1. Van der berg

Van der berg Senior Member

Sinds:
    18 apr 2005
    Beste forumleden,

Ik ben bezig met een tussentijds upgrade van mijn Skylake-computer hierna is mijn SSD aan de beurt

Vorige week heb ik mijn nieuwe monitor in gebruik genomen een LG 27UD68P 4K Ultra-HD monitor. Momenteel maak ik gebruik van een Radeon R9 290 4GB en vandaag ga ik gebruik maken van FreeSync en ontvang ik de kabels Displayport naar Displayport 1.2a 2m. Is het met FreeSync wel goed speelbaar? Ik heb FreeSync voor als nog niet kunnen aanzetten tot vandaag wegens HDMI gebruik.

Ik wil een nieuwe GPU om mijn AMD Radeon R9 290 4GB weg te doen (een van mijn vrienden heeft hiervoor belangstelling om mijn R9 290 over te kopen en mijn oude monitor) Dan zet ik er nog wat geld bij om een MSI GeForce GTX 1080 Ti Gaming X 11GB kaart te kopen. Met deze upgrade kan ik mijn games straks op Ultra-settings/medium-settings in 4K resolutie spelen op minimaal 60fps en kan ik in de toekomst goed blijven gamen met deze kaart ben ik van mening. De GTX 1080TI is een betere keuze dan als ik voor een AMD Vega 64 kiest op 4K. Is dit een goede upgrade op het moment of kan ik eventjes uit stellen tot Volta dat waarschijnlijk dit jaar aan zit te komen. Ik verwacht dat mijn processor goed zal samenwerken met de GTX 1080TI en geen bottleneck gaat vormen?

Ik heb een keuze tussen een wat goedkopere GTX 1080TI de MSI GeForce GTX 1080 Ti ARMOR 11G OC, Grafische kaart voor €769,-. De MSI van hier boven genoemde is mijn favoriete keuze en eveneens winnaar Hardware.info maar die kost €879,- welke raden jullie aan en zijn er gebruikers die zowel met de ARMOR als de Gaming X ervaring hebben zoek een kaartje die heel stil is vooral in idle

Heeft iemand enige idee/informatie met betrekking tot wanneer de opvolgers van de GTX 1080TI staat gepland? Ik lees in 2018 door misschien een GTX 2080TI? en zou een 12nm kunnen zijn.

alvast bedankt.

Laatst bewerkt: 3 okt 2017
  2. robin15243

robin15243 Senior Member

Sinds:
    10 mrt 2014
    Volta komt hoogstwaarschijnlijk pas 2018. R9 290 -> gtx 1080ti is een mooie upgrade.

Gtx 1080 en hoger zijn prima voor 4k gaming. Ik zou wel voor de 'ti' gaan, je hebt een merkbaar verschil en de gtx 1080 kan in sommige games wat te kort komen. Als je 'high' settings ipv ultra okay vindt, dan is een gtx 1080 voldoende.

3. Van der berg

Sinds:
    18 apr 2005
    Ik ga voor een GTX 1080TI, welke van de 2 raden jullie mij aan? De Gaming X of de ARMOR die wat goedkoper is €769,- voor de ARMOR beide kaarten zijn trouwens van MSI en de ARMOR is overgeklokt een OC-kaartje. Ik wil niet dat ik steeds de resolutie moet verlagen vandaar dat ik de 1080TI neem

4. TrueTactiX

TrueTactiX Senior Member

Sinds:
    11 mei 2016
    De Armor heeft echt slechte koeling, die zou ik als ik jou was echt ontwijken!

Xpl0visi0n vindt dit nuttig.
  5. Ruud Rutten

Ruud Rutten Senior Member

Sinds:
    19 aug 2013
    Je kan eventueel ook nog voor deze Inno3d gaan.

Is wel een behoorlijke lompe kaart qua formaat en is iets luidruchtiger/warmer dat de gaming, daarintegen standaard wel een tandje hoger geklokt. Leverbaar voor €727 en dus ruim €150 goedkoper dan de (leverbare) gaming.

6. Sw333t

Sw333t Senior Member

Sinds:
    26 jun 2010
    Kan een Nvidia gpu eigenlijk wel overweg met dat FreeSync? Dacht dat dit enkel werkte met AMD videokaarten?

Nozem 24/7 vindt dit nuttig.
  7. MZw

MZw Senior Member

Sinds:
    12 aug 2012
  8. Van der berg

Sinds:
    18 apr 2005
    @Sw333t AMD Vega doet het wel minder in frames en vaak zit het onder de 60fps heb gekeken naar de benchmarks van de Vega 64 en vind de GTX 1080TI dan heel aantrekkelijker. Ik weet niet wat FreeSync precies gaat doen als ik een Vega 64 zou kiezen en gezien de prijs van bijna €700 voor een Vega 64 lijkt me een GTX 1080TI veel beter en krachtiger.

@MZw Dat ziet er heel goed uit! Mijn keuze gaat nu voor de Gigabyte Aorus GeForce GTX 1080 Ti Xtreme Edition 11GB wat een kaart tegenover de MSI GeForce GTX 1080 Ti Gaming X 11GB

Zijn de aansluitingen het zelfde met mijn voeding? zelfde aansluitingen als de Radeon R9 290?

Ik heb nu FreeSync aangezet heb nu Displayport naar Displayport 2m kabel aangesloten ga eens testen en staat aan in mijn GPU 290 en de monitor

9. MZw

MZw Senior Member

Sinds:
    12 aug 2012
    Volgens mij heeft je Sapphire R290 een Peg6+Peg8 aansluiting. Je Seasonic 860W voeding 6x 6/8pins aansluitingen. Dat is dus ruim voldoende voor 2xPEG8-aansluitingen van de Gigabyte Auros.

10. Van der berg

Sinds:
    18 apr 2005
    @TrueTactiX Ik ga de ARMOR niet nemen bedankt voor jou advies.

Ik heb net in FreeSync mode gespeeld de Call of Duty Infinite Warfare en ging veel spoeler in de game dan wanneer ik tot heden zonder Freesync zou spelen op 4K.

Graag wil ik nog het volgende weten: Welke kaart zouden jullie pakket in mijn geval als jullie zouden gamen op 4K een Vega 64 om gebruik te maken van FreeSync mode of toch een GTX 1080TI? De prijs van een Vega 64 is in de buurt van een GTX 1080TI die het in 4K altijd net of boven de 60 fps blijft op ultra en medium settings

Mijn keuze gaat uit naar de Gigabyte Aorus GeForce GTX 1080 Ti Xtreme Edition 11GB

We zien hier in de onderstaande benchmarks dat ze in Ultra niet meer dan 40 fps halen en de GTX 1080TI doet het zelfs beter hier. Maar een Vega 64 door FreeSync aan te zetten kan dat wel speelbaar worden?

chart.jpeg
    chart 2.jpeg
    chart 3.jpeg

Laatst bewerkt: 3 okt 2017
  11. Dabomb

Dabomb Senior Member

Sinds:
    9 jul 2012
    @Van der berg

Mijn mening over dit is als volgd..

Ik denk dat je op dit moment geen betere kaart kan kopen dan een GTX 1080 (ti). Freesync kan je niet meer gebruiken. Ik kan dat hier ook niet. Maar die kaart maakt zoveel beelden dat je freesync daarmee eigenlijk niet nodig hebt.

In 2018 komt AMD met NAVI.. Ik gok dat dit meer richting de aankomende zomer zal zijn of wellicht de laatste maanden van 2018 rond de feest dagen.. Misschien dat AMD Navi wel vervroegd, omdat Vega toch wel een domper is geworden..
    Maar dan kan je eeuwig wachten..

Het ligt eraan of je nou een kaart wilt kopen of over een paar maanden.. Ik kan mij in beelden dat een R9 290 met 4K niet echt een spel beleving zal gaan worden en je het liefst toch echt op dit moment een nieuwe videokaart wilt aanschaffen..

Mijn monitor staat hier standaard op 2560x1440 en vind dit voor mij meer als voldoende.. Wetend dat als je 4K gaat bij elke nieuw videokaart minstens 700 + euros voor je nieuwe videokaart kan neerleggen.. Reden waarom ik toch voor 2560x1440 ben gegaan
    Hier steekt een GTX1080 voor 550 euro totaal in mijn systeem.. Vond dit zelf namelijk al duur zat. Ik zal 4K intressanter vinden als de schaling meer naar beneden gaat zodat je met een toekomstige (GTX1370 presteerde kaart makkelijk 4K zal kunnen draaien..

Helaas heb je op dit moment gewoon de allersnelste kaart nodig en dat tikt flink aan in de kosten..

Dus voor jou doeleinden zou ik zelf voor de GTX1080 Ti gaan. En dan de gaming X van MSI..

Ik zou zelf de gigabyte niet nemen....

1. Vanwege die lompe koeler die ook nog eens behoorlijk aan je kaart hangt.
    2. Persoonlijk heb ik het niet zo op die gigabyte software die bij de videokaart komt om de settings aan te passen.. (vind het zelf een lelijk gedrocht)

Bij de MSI kan je gewoon de afterburner software gebruiken..

12. TrueTactiX

TrueTactiX Senior Member

Sinds:
    11 mei 2016
    Elke 1080ti zou voldoen voor jouw wensen. Het verschil in fps met duurdere modellen ipv een 'gewone' Ti.. Is wat mij betreft het geld niet waard.

13. icn

icn Senior Member

Sinds:
    16 jan 2010
    Dacht ook dat freesync alleen ondersteund wordt op een gpu van amd en g-sync op een van nvidia

14. Eighty Three

Eighty Three Member

Sinds:
    17 aug 2017
    En wat is dan de redenen dat Free-sync niet nodig is met een hoger fps, ik vraag me ook af of je weet waar Free-sync voor dient?

15. Van

Van Senior Member

Sinds:
    27 okt 2009
    Dan bedoel je de liquid versie?
    De 64 kan je voor €600 krijgen plus minus.
    Je kan ook een 56 kopen en daar een 64 bios op gooien en dan heb je voor nog minder een 64 qua performance.

Maar inderdaad de Ti is wel sneller en beter voor 4k.

Je hebt sowieso een vrij kleine freesync range die alleen werkt tussen de 40hz - 60hz, dus met alleen met fps van 40 t/m 60 frames/sec gaat freesync werken/ heb je er wat aan...

16. Van der berg

Sinds:
    18 apr 2005
    @Dabomb @TrueTactiX Als de prijs hetzelfde is kan ik dan niet beter voor Gigabyte kiezen? Ik hoef dus niks instellen bij die Gigabyte daar is de OC al zelf allemaal geregeld? Ik zie wel in de benchmarks dat die Gigabyte een hele kleine voorsprong heeft. Alternate heeft mij verteld dat het geen verschil is in de kaarten en dat het niet merkbaar gaat zijn met die lichte overklok. Raden jullie mij nog steeds die MSI Gaming X aan?

https://www.alternate.nl/MSI/GeForc...Grafische-kaart/html/product/1344016?lk=22534
    https://www.alternate.nl/GIGABYTE/A...Grafische-kaart/html/product/1344798?lk=22534

Ik ga voor een GTX 1080TI en ik kan hem zelf plaatsen maar Alternate gaat mij €15,- extra in rekening nemen als ik besluit om door hun te laten plaatsen. Informatique ging ik altijd heen maar die hebben 1 van de kaarten niet.

17. Van

Van Senior Member

Sinds:
    27 okt 2009
  18. Van

Van Senior Member

Sinds:
    27 okt 2009
    Btw bij 9 van de 10 games zie je geen verschil tussen high/ultra, zelf weleens echt gaan kijken of ik verschil kon zien en ik zie het niet!.. bedoel je zou ook met een 1080 of vega 64 prima gamen op 4k op high settings.. maar goed als je gewoon altijd op ultra wilt spelen op 4k en je gewoon de snelste kaart wilt is TI de beste keuze (en je doet dan ook langer met je kaart wat ook een voordeel is).

Ik zou met een 60hz monitor de fps cappen op 60 (voor geen screen tearing), dan verbruikt je kaart ook nog vrijwel geen power als die veel meer fps kan halen.

Dat doe ik ook met mijn 100hz monitor... (100 fps max)

19. TrueTactiX

TrueTactiX Senior Member

Sinds:
    11 mei 2016
    Videokaarten aansluiten stelt echt niks voor. Welke kaart je neemt is jouw besluit, misschien heb je een bepaalde scheme in je kast waar de één beter bij past dan de andere. Het verschil tussen de duurste Ti en de goedkoopste Ti in fps is zomaar 250€ voor een prestatie winst van hooguit 5 %.. Je betaalt dan heel veel voor een extra framepje her en der.. Als je echt de beste Ti wil dan zijn de de door jouw genoemde keuzes allebei prima.. Waarin de één meer excelleert in meer frames, en de andere overduidelijk stiller is.

Keuze is aan jou.. Lees vooral andere gebruikerservaring op het internet. De koeling van de Armor is namelijk echt insufficiënt. Echt een slechte keuze kan je niet maken..

20. Dabomb

Dabomb Senior Member

Sinds:
    9 jul 2012
    Ik vind ook dat de keuze een persoonlijk keuze is.. Maar die OC zal hoogstens 3-4 fps meer op leveren, thats all.. Zou er zelf niet echt wakker van liggen..

Bij die `bulky` coolers ben je wel vaak 2,5 slot kwijt van de kast..

Uit persoonlijk keuze zou ik het niet bij si computers bestellen, daar gaat vaker nog wel eens wat mis.. Zou jammer zijn als je 700 - 800 euro zo maar kwijt raakt..