1. Welkom op het Hardware.Info Forum

Hier kun je terecht met al je vragen over computerhardware en consumentenelektronica. Wil je zelf een vraag stellen of deelnemen aan discussies, dan moet je je registreren of inloggen met je Google of Facebook account. Veel plezier op het Hardware.Info Forum!

Notificatie sluiten

Videokaart kapot of toch wat anders?

Discussie in 'Videokaarten & 3D-chips' gestart door DamienPoll, 19 mei 2017.

1. DamienPoll

DamienPoll Member

Sinds:
    12 feb 2016
    Goedendag mensen van Hardware info,

Sinds gisteravond heb ik problemen met mijn videokaart/monitor.
    Elke keer als ik mijn computer opstart krijg ik een "no signal" bericht te zien en gaat het beeldscherm op standby.
    Dit gebeurt alleen als mijn videokaart geplaatst is en de dvi/vga/hdmi op de videokaart ports zit.
    Maar als ik de kabel op de moederbord doet terwijl de videokaart in de computer zit krijg het ik zelfde te zien.

Het beeldscherm reageert wel als de videokaart niet gemonteerd is in de computer en de kabel gewoon in de moederbord zit.

De videokaart die ik gebruik is een GTX MSI 770 van ongeveer een jaar oud. *ik heb deze gekregen via de garantie van mijn oude videokaart*

Ik heb zelf al verschillende kabels gebruikt om te kijken als het aan de kabel lag maar dat het is probleem helaas niet.

Mijn vraag is dus: Ligt dit aan mijn videokaart of aan de voeding die het niet meer aan kan na 4 jaar? *is een 550W voeding* of toch aan mijn moederbord of monitor?

Met vriendelijke groeten,

Damien.

2. ACB41

ACB41 Senior Member

Sinds:
    8 feb 2013
    550w is niets zeggend. Merk en type van de voeding wel. Dus.........

3. JB56

JB56 Senior Member

Sinds:
    23 jan 2016
    Damien, een eerste verdachte voor dit probleem is toch de voeding, die het niet/niet meer trekt. Wissel de voeding eens. Daarnaast kan het de kaart zelf zijn, probeer hem eens in een andere pc.
    Ik begrijp dat je ook een video-uitgang hebt op je moederbord? Als die werkt (welke CPU/mobo heb je, soms zit zo'n uitgang er wel, maar heeft de cpu de mogelijkheid niet) dan moet die optie misschien nog in je bios worden aangevinkt. Als dat niet is gebeurd, ga je ook niets zien.....

4. Roel1966

Roel1966 Senior Member

Sinds:
    17 feb 2010
    Zoals de mensen hierboven al schrijven is merk en typenummer belangrijk want je hebt klasse A en B voedingen waarin nogal een verschil kan zitten. Een klasse A voeding zou normaal gesproken wel meer dan 4 jaar moeten kunnen mee gaan maar bij een klasse B voeding valt dat niet te voorspellen.

Het lijkt in elk geval er op dat je voeding op is en die videokaart te veel stroom weg trekt waardoor de voeding in zakt, maar wanneer jij de iGPU ( videochip in de cpu ) gaat gebruiken dan verbruikt deze veel minder. Vandaar dus dat je dan wel beeld hebt en de voeding dit dan nog net aan kan maar dat kan een kwestie van tijd zijn.

5. DamienPoll

DamienPoll Member

Sinds:
    12 feb 2016
    Excuses voor het niet melden van het type en merk voeding.

XFX Core Edition PRO550W dit is de voeding die ik heb.

Als ik zo de reacties lees is het dus de voeding die het heeft begeeft en niet de videokaart dat is al een hele grote opluchting voor mezelf.

Bedankt voor het helpen alvast.

6. ACB41

ACB41 Senior Member

Sinds:
    8 feb 2013
    De XFX is een voeding van goede kwaliteit. De kans dat deze kapot of stuk is niet zo groot maar niet onmogelijk. Om de voeding uit te sluiten dien je het systeem met een andere goede voeding te testen.

Om de videokaart uit te sluiten zou je deze in een ander systeem kunnen testen.

7. JB56

JB56 Senior Member

Sinds:
    23 jan 2016
    Nee dus, dat is niet wat er gezegd wordt. Het kán heel goed de voeding zijn, maar wel degelijk ook de videokaart. Meten (testen van een andere voeding en de videokaart in een andere pc) is weten.....

8. Roel1966

Roel1966 Senior Member

Sinds:
    17 feb 2010
    Zoals @JB56 ook al schrijft lijkt het erop dat het de voeding is maar dat is weer ervan afhankelijk van merk en type voeding hoe groot die kans is. Ook speelt leeftijd een rol want hoe ouder een voeding word en des te minder een voeding kan worden en dit langzaam maar zeker kan gebeuren. Het is dus niet altijd zo dat een voeding van het ene op het andere moment kapot gaat mits dus dat er geen kortsluiting of andere rare dingen met de voeding zijn gebeurd.