1. Welkom op het Hardware.Info Forum

Hier kun je terecht met al je vragen over computerhardware en consumentenelektronica. Wil je zelf een vraag stellen of deelnemen aan discussies, dan moet je je registreren of inloggen met je Google of Facebook account. Veel plezier op het Hardware.Info Forum!

Notificatie sluiten

Videokaart doet raar of toch niet?

Discussie in 'Videokaarten & 3D-chips' gestart door jimh307, 19 nov 2016.

1. jimh307

jimh307 Senior Member

Sinds:
    21 mei 2016
    Hallo,

Mijn videokaart doet raar of toch niet?

Last van artefacts heb ik helemaal niet en de temperatuur blijft in de Valley benchmark keurig tussen de 65-70 graden. Games lopen normaal en crashen niet, maar toch heb ik het idee dat mijn videokaart een rare kuur heeft.

Het probleem is dat de videokaart soms lang de tijd nodig heeft om zichzelf te identificeren. Soms als mijn beeldscherm op zwart gaat tijdens afwezigheid en ik hem wakker maak lijkt het alsof de videokaart even de tijd nodig heeft om wakker te worden (5 seconden). Vaak is dit niet het geval en heb ik weer direct beeld. De monitor is het niet want ik heb een nieuwe 1440p monitor en op mijn oude monitor was er precies hetzelfde aan de hand.

Het lijkt erop dat de BIOS van de GPU soms lang nodig heeft om door te gaan. Een enkele keer heb ik dit ook gehad bij het opstarten van de PC. Het duurt dan ineens langer voordat de PC zelf aan zijn POST begon. Een enkele keer zie ik in de eventviewer een hardwarefout staan. Wel raar want de computer doet het verder goed.

Wat heb ik al gedaan?
    -Videokaart herplaatsen
    -De eventviewer doorgelopen waarin geen kritieke fouten staan of vermeldingen betreft de GPU
    -Van HDMI naar DP
    -Ramtest gedaan (geen fouten)
    -Stresstest (geen fouten)

Het gaat om een Asus Strix GTX970 op een Asus Z170 D3 moederbord.

Hoe kan ik zoiets uitsluiten? Ik weet wel wat van computers, maar ik ben geen expert.

2. ACB41

ACB41 Senior Member

Sinds:
    8 feb 2013
    CMOC batterij leeg?
    Bios reset.

Welke voeding heb je?

3. Roel1966

Roel1966 Senior Member

Sinds:
    17 feb 2010
    Ik neem aan dat je de videokaart op het grijze PCI-E x16 slot hebt zitten want het 2de ( zwarte ) PCI-E slot is x8 en die onderste zwarte is maar x4. Dus voor de beste prestaties altijd je videokaart in het 1ste ( grijze ) PCI-E slot zetten en verplaatsen dus geen zin heeft.

Nu schiet mij nog iets anders te binnen namelijk heb je toevallig de laatste Nvidia drivers soms geïnstalleerd en zo ja dan kan het daar wel eens aan liggen. Schijnt een bug in te zitten die de snelheid van videokaarten drastisch omlaag haalt maar ik weet even niet zeker of dit ook geld voor de GTX970.

4. jimh307

jimh307 Senior Member

Sinds:
    21 mei 2016
    Hallo,

Even reageren.

CMOS batterij is waarschijnlijk goed want de tijd loopt goed en het BIOS onthoud alle instellingen. De computer is geassembleerd door Levix en is onder garantie. Sowieso heb ik het BIOS even doorgelopen en ik zie daar geen rare dingen.
    Mijn voeding is een Corsair 550 watt modulair.

De videokaart zit in het grijze (bovenste) slot en met herplaatsen bedoel ik dat ik de videokaart eruit heb gehaald en weer terug gezet heb in het grijze slot. Mijn moederbord heeft 2 PCI-expres sloten. Ik heb ook even gekeken in het boekje van het moederbord en je hebt gelijk. De onderste is inderdaad een PCIx4 slot. Mijn Nvidia driver is al een paar maanden oud dus problemen daarmee sluit ik uit.(?) of ik zie iets over het hoofd.
    De prestaties zijn verder goed en echt heet wordt de kaart niet onder volle belasting.
    Ik kan de problemen met traag opstarten van de videokaart zelf niet genereren. Het gebeurt zo nu en dan wel eens. Hij heeft er al vanaf het begin soms moeite mee. Echter als de videokaart werkt werkt deze goed.

Nu vernam ik iets over ULPS (ultra low power state) welke Windows 10 hanteert. Zou het daar mee te maken kunnen hebben?

Alle tips zijn van harte welkom. Ik kijk het even aan en als de videokaart echt raar gaat doen gaat de PC gewoon terug ter reparatie. Echter heeft de kaart vanaf het begin al dit euvel. Alleen wist ik er in het begin niet dat het de videokaart was.

Mijn doel met dit topic is om kennis op te doen. Ik wil graag weten wat het is zodat ik bij een eventuele reparatie goed uit mijn woorden kom. Echter hoop ik (met behulp van jullie) dit probleem zelf op te lossen. Alle input is van harte welkom en ik ben blij met jullie hulp.

5. ACB41

ACB41 Senior Member

Sinds:
    8 feb 2013
    Daarom vroeg ik welke je voeding je hebt echter met 550w Corsair weten we nog te weinig. Het exacte type is nodig.

6. Roel1966

Roel1966 Senior Member

Sinds:
    17 feb 2010
    Om nu helemaal zeker ervan te zijn of het wel de videokaart is kan je ook eens je monitor even op de interne gpu aansluiten de videokaart er eens even helemaal uit laten. Als je systeem dan alsnog soms trager opstart kan het ook nog wel eens andere oorzaken hebben en het binnen Windows 10 zelf zit. Kijk b.v. al eens wat voor software er op de achtergrond mee opstart en wat soms ook heel erg kan vertragen zijn o.a. cardreaders en usb sticks of externe harddisks.

7. XeG

XeG Senior Member

Sinds:
    25 mrt 2009
    Elk beeldscherm heeft ook een x aantal secondes nodig om beeld weer te geven. Bij mij is de ene aan in 3 seconden en de andere in 8. Hoeft niet meteen slecht te zijn.

8. IWT Customparts

IWT Customparts

Sinds:
    27 okt 2013
    Heb je de nwste nVidia drivers geïnstalleerd?

9. jimh307

jimh307 Senior Member

Sinds:
    21 mei 2016
    Hallo,

Dit was goed te doen. Ik gebruik HDMI, dus dat inpluggen op de interne HDMI poort van het moederbord was zo gedaan. Videokaart eruit en toch even grondig bekeken (geen rariteiten gevonden). Het opstarten van Windows op de interne GPU zonder de GTX970 in de poort gaf geen verandering in de tijd van het opstarten. Dat ging gewoon goed.
    Videokaart er terug in en meteen weer beeld bij het opstarten.
    Dus tot zover geen verschil.

Dank je. Echter als het beeldscherm geactiveerd wordt door met de muis te bewegen is het vreemd dat de ene keer er meteen beeld is en de andere keer een seconde of 4 later. Die 4 seconden extra wachttijd gebeurt ook als Skyrim bezig is met de videokaart te detecteren. Soms zie ik die extra vertraging ook voordat het beeld er is na het koud opstarten van de PC. Ook het starten van Windows 10 duurt soms 4 seconden langer.
    Soms zie ik heel snel vertekeningen in de onderste helft van het beeld, maar dat is maar 1 frame en te snel om te zien wat er vertekend is. Gamen en andere grafische toepassingen die GPU intensief zijn werken gewoon goed zonder enig probleem.

De monitor is het niet want ik had dit vreemde euvel ook op mijn vorige scherm. Het is lastig een defect aan te wijzen want ik kan het niet reproduceren en games werken prima. Het euvel is er al vanaf het begin toen ik deze computer kocht. Ik kan garantie claimen, maar daar zit het hem. Reproduceerbaar is het niet.

Ik ga het nog even aanzien en als er rare dingen gaan gebeuren gaat het systeem even terug naar Levix. Ik heb gewoon garantie en daarom ga ik niet heel het systeem uit elkaar halen. De videokaart is makkelijk uit te nemen, maar verder doe ik er niets aan.

Deze is het: http://www.corsair.com/en/vs-seriestm-vs550-550-watt-power-supply

10. Gronaldo

Gronaldo Senior Member

Sinds:
    1 sep 2013
    Zet je BIOS zo dat je videokaart primair geselect staat, niet op AUTO of de iGPU, maar dus PCI-E. Dit kan zoeken naar een aangesloten monitor wellicht verkorten of voorkomen.

Laatst bewerkt: 25 nov 2016
  11. Roel1966

Roel1966 Senior Member

Sinds:
    17 feb 2010
    Dat is een goede wat @Gronaldo schrijft namelijk in je bios even kijken of daar als primair beeldscherm PCI-E ingesteld staat want anders gaat ie zelf zoeken op welke videochip het scherm aangesloten is. Dit kan soms inderdaad voor ietwat vertraging zorgen maar ook trouwens cardreaders en externe harddisks en dergelijke.

12. XeG

XeG Senior Member

Sinds:
    25 mrt 2009
    Verwijder je display driver met Display driver uninstaller(DDU). Verwijder de vga driver middels safe mode(dit is een optie in DDU) en installeer de driver opnieuw wanneer windows weer is opgestart.

Verhelpt dit je probleem, laat het dan even aan ons weten!

Link DDU(download nieuwste versie onderin):
    http://www.guru3d.com/files-details/display-driver-uninstaller-download.html

13. JB56

JB56 Senior Member

Sinds:
    23 jan 2016
    Los van alle antwoorden die al gegeven zijn: ik heb zoiets ook gehad.
    Dat bleek (na lang emmeren...) een conflict te zijn tussen de muisdriver en de vga driver. Ik heb een oudere muisdriver (later juist een nieuwere versie) geïnstalleerd en toen liep alles goed. Misschien daar ook eens naar kijken?

14. jimh307

jimh307 Senior Member

Sinds:
    21 mei 2016
    Inderdaad. Ik ga deze week mijn VGA drivers binnenhalen. Mijn driver stamt uit 2015 en dat is al veel te oud. Dat is een feit.

@XeG ; ik ga zeker doen wat je geschreven hebt.

Verder is er nog een issue bijgekomen en ik denk dat dit niet ligt aan de videokaart. Soms krijg ik een 'out of range' melding op mijn monitor. Als ik de monitor dan even uit en weer aan zet staat Windows 10 al te wachten met het login-scherm. Dan is het beeld weer prima. Best vreemd want ondanks de 'out of range' melding start de PC gewoon op en is na het herstarten van de monitor de computer prima bruikbaar. Die 'out of range' melding krijg ik soms, niet elke dag.
    Nu even een andere HDMI kabel erin geprikt en ik merk nog geen verschil. Ook heb ik al een keer meegemaakt dat het beeld raar deed tijdens het opstarten zoals dansende strepen in het beeld. Wederom de monitor uit en aanzetten en niets aan het handje.
    Ik heb verder even de logboeken doorgenomen en er staat niets aparts in wat betreft fouten of ongeregeldheden. Spellen werken prima en ik zie geen artefacten in beeld of andere rariteiten. De computer kan met gemak de hele dag up zijn zonder 1 hik.

Ik ga het zo doen:
    -Nieuwe VGA drivers installeren en het even aankijken.
    -Als dat niet helpt ga ik mijn garantie aanroepen.

Het probleem is dat ik een accugroothandel run. Administratie, contacten. facturen en mailsupport doe ik vaak vanuit huis. Ik kan de computer of het beeldscherm niet zomaar even een week missen. Als het echt niet anders kan dan zij het zo, maar ik wil concretere informatie over deze foutjes. Het is lullig als de computer of monitor het prima doet in de winkel want dan schiet ik ook niets op. Ik hou het nog even in de gaten en zodra het verergerd en ik kan het reproduceren dan gaat ie terug. Een concreet probleem melden bij de garantie is beter en sneller op te lossen dan een vaag probleem dat eens per paar dagen optreed. Ik ben zeer terughoudend met het installeren van drivers en software. Mijn grootste angst is malware of problemen. Games speel ik wel en die installeer je maar 1 keer en gaan hier via Steam.

PS: Heel dit gebeuren speelt zich alleen tijdens de boot. In het BIOS hebben nieuwere drivers geen invloed, dus ik verdenk de monitor. Als het de videokaart zou zijn dan zouden er wel fouten staan in het logboek.
    Resolutie is 2560*1440 op 60 Hz. Ook in games.

Iemand nog tips?

Laatst bewerkt: 4 dec 2016
  15. XeG

XeG Senior Member

Sinds:
    25 mrt 2009
    Mocht het daarna nog niet werken dan zou ik een volwaardige displaypoort kabel adviseren.

HDMI heeft verschillende versies en ik geloof dat je minimaal versie 1.3 moet hebben voor 2560x1440 60hz.
    Dit wil dus zeggen dat je de hdmi poort op de videokaart, kabel en hdmi poort van je monitor hieraan moeten voldoen.

De GTX970 gebruikt hdmi 2.0, indien dit goed werkt.(volgens het internet zijn hier wel eens wat problemen mee geweest)
    HDMI kabel moet ook versie 1.3 of hoger zijn, dit staat op de kabel.
    De HDMI poort van het betreffende monitor moet natuurlijk ook voldoen, dit is meestal geen probleem.

Zou je het merk en model van de betreffende monitor nog met ons willen delen? dan zoek ik dat nog even uit.

16. Roel1966

Roel1966 Senior Member

Sinds:
    17 feb 2010
    Ik kan het even niet 123 terug vinden maar had je het bios al eens geupdated ?

En verder ja ik zelf gebruik ook nu een 1440P monitor maar ik heb meteen een display port kabel ertussen gezet, gewoon omdat die bij de monitor erbij zat :)

17. Pearl

Pearl Senior Member

Sinds:
    27 nov 2016
    Als drivers werken voegen de nieuwste echt niets toe aan de bestaande hardware, maar goed, dat is een nogal hardekkige veronderstelling.

Al eens getest met Furmark of 3DMark?
    Lijkt mij meer een probleem met de vram, een memtest86+ zou iets kunnen betekenen alleen duurt het vrij lang voordat die wordt gecontroleerd.

18. Forum m8

Forum m8 Senior Member

Sinds:
    30 jan 2006
    Roggel maar ergens een ander scherm vandaan dan

Wat is dan het probleem?

Ja, welke?

Welk scherm? Hoe aangesloten?

19. jimh307

jimh307 Senior Member

Sinds:
    21 mei 2016
    Hallo, de kabel is een 1.3 HDMI kabel, dus op het randje van de specificaties?
    Mijn monitor is een Asus PB328Q.

Dat wilde ik ook even proberen totdat ik zag hoe schuin die stekkers zaten. Het beeld ging bij het wegwerken van de kabel meteen weg. Die vreugde was voor zeer korte duur. Nogmaals uit en inpluggen terwijl de PC uit stond haalde niets uit.

Een hele poos (uur) met Valley gedraaid en geen enkel probleem met uitval. (ps: mooiste benchmark ooit gezien).

Het probleem? Dat ben ik nu juist aan het uitzoeken ;)

Ja, welke? Een Samsung UE5000 serie 32 inch TV uit 2011.

Mijn onderbuikgevoel gaat toch richting de videokaart. Een niet ernstig probleem, maar wel een complex probleem.

20. XeG

XeG Senior Member

Sinds:
    25 mrt 2009
    Inderdaad op het randje. Ik zou aanraden om zo'n monitor aan te sluiten op een DP kabel. Mijn ervaring met hdmi is niet zo heel erg goed namelijk.