Videokaart Bios Flashen How-To

zYAp

Senior Member
hey allemaal

In dit topic heb ik hopelijk zo overzichtelijk mogelijk opgeschreven hoe je de bios van je 8400GS kunt flashen. Dit mede omdat ik het zelf nogal ingewikkeld vond toen ik het voor het eerst deed en omdat er toch het risico aan zit dat je de bios beschadigd en weer een heel gedoe met pci kaartjes aan je neus hebt om alles weer te repareren.

de benodigdheden
> floppy drive en twee floppy's
> Nibitor
http://www.mvktech.net/index.php?option=com_remository&func=fileinfo&filecatid=1421

>nvflash
http://www.techpowerup.com/downloads/819d/nvflash_557.zip

De diskettes maken
als eerste gaan we een opstartdiskette maken. met deze diskette kan worden opgestart in dos wat nodig is om de bios van je videokaart te flashen.

stop een (lege) floppy in je drive en ga naar je floppydrive onder deze computer. met de rechtermuisknop klik je op de floppydrive en selecteer je formatteren. hier zet je een vinkje in het vakje een windows opstart diskette maken en daarna druk je op start

*let op: alle gegevens op de floppy gaan verloren omdat deze eerst wordt geformatteerd

we hebben nu een opstartdiskette gemaakt. Nu zullen we het floppy maken met daarop het flash programma. doe wederom een (leeg) floppy in de drive. ga weer naar format en kruis nu snelformatteren aan en druk op start. Hierna zet je het programmatje nvflash op je floppydrive incl. het andere filetje wat je erbijkreeg. deze disk is ook klaar

De bios uitlezen en opslaan

Omdat we de bios willen bewerken en de bios die ik op internet vond niet voldeed. zal je eerst de bios uit je kaart moeten lezen, opslaan en daarna bewerken. Zorg dat in je bios je floppydrive als prior boot drive geselecteerd staat en stop de opstart diskette in de drive. start opnieuw op en ms-dos wordt gestart. er staat nu dit in je scherm:

A:\>

nu wordt de opstartdiskette verwisselt met de andere diskette waarop nvflash is gezet. je kan de floppy er gewoon uithalen en de andere erin stoppen
We gaan nu de bios opslaan op het floppy zodat we deze later kunnen bewerken en als het eventueel fout gaat ( dat probeer ik dus te voorkomen) heb je in ieder geval nog een backup bios.

Er staat nog steeds A:\> in je schermt. je typt nu in achter A:\>

nvflash -b oudebios.rom

In dit geval heb ik gekozen voor de naam oudebios, maar je had ook xfx of 8400gs of wat dan ook kunnen gebruiken. Nadat zichtbaar wordt dat de bios is opgeslagen reset je de pc.

De bios bewerken
Kopier nu je bios file die je zojuist hebt opgeslagen van je floppydrive naar je harddisk. Nu wordt het tijd om nibitor te openen. Met nibitor kan je een heleboel interessante dingen doen. Die kan je hier lezen: http://www.mvktech.net/content/view/2489

Ik zal me beperken tot het bewerken van de clocksnelheden in je nieuwe bios

Nadat jeje nibitor geopenthebt, laadt je als eerst de bios van het floppy in nibitor via file > open bios > oudebios.rom (in mijn geval)
Op het eerste tablad kan je nu de 3d clocks aanpassen naar wens en onder de knop bootup clocks kan je ook de opstart clocks aanpassen.

Vervolgens nadat je alle aanpassingen hebt gemaakt die je wilde doen, ga je weer naar file > save bios . filename: Newbios.rom Je hebt nu je bewerkte bios opgeslagen. Vervolgens kopier je deze naar het floppy waar ook Nvflash opstaat.

De bios flashen
Vervolgens start je weer op via de opstart diskette. haalt hem er weer uit zodra A;\> in beeld verschijnt en stop het floppy waar nvflash en je newbios.rom opstaan in de drive.
We gaan nu de bios flashen. Typ het volgende in:

nvflash newbios.rom (of je eigen verzonnen naam dus)
er staat nu dus dit in je scherm:
A:\>nvflash newbios.rom

druk je op enter dan checkt nvflash of de bios op je kaart past en vraagt of je daadwerkelijk door wilt gaan met het flashen van de bios. Druk je op y dan wordt je bios geflasht. Zorg ervoor dat je op dit moment je pc niet uitschakelt of reset, want dan is je videokaart bios naar de getver en dat proberen we juist te voorkomen.

Als hij klaar is, is je bios geflasht en als alles goed is gegaan kan je in GPU-z onder default clocks de clocks uitlezen die jij hebt ingesteld....

Ik hoop dat het zo voor meer mensen mogelijk wordt hun bios te flashen want bij mij duurde het ook even toen ik het voor het eerst zag. Als er iets mis is tell me dan verbeter ik het.

Greetz

Rol-Co

Senior Member
Klopt

Maar flop??? , meeste borden booten van usb , dus beide op een bootable usb en klaar.
floppy zooi. :???:

ME4ME

Senior Member
uwh, inplaats van opstarten in dos, en dan met NVflash het orginele bios te kopieren naar je floppy, en die dan weer te kopieren naar je hdd is dat niet een beetje overbodig?

Je kunt toch ook gewoon met NiBiTor je "read to file" doen, en dan heb je toch ook een back up file..

..of heb ik het nou verkeert.. (heb nog nooit geflashed lol)

Rol-Co

Senior Member
ja klopt henry, kan goed, lekker aanpassen en opnieuw opslaan , die naar usb en flashen maar

mijn kaart loopt 700/1555/425 stock atm

Detmer Bisschops

Senior Member
Floppy's zijn echt niet aan te raden, beter via een ander FAT medium zoals een usb-stick of hardeschijf flashen. Als je een Windows 98 cd hebt liggen kun je die ook prima gebruiken om DOS te booten.;-)

Voor mensen die NiBiTor niet kennen: :arrow: NVIDIA BIOS Editor (NiBiTor) Guide

Bios backup van je videokaart (zonder omslachtig DOS gebruik):
Start NiBiTor, ga naar Tools, Read Bios, Select device.
Selecteer de juiste videokaart adapter, als je maar één videokaart in het systeem hebt kun je maar één selecteren. Selecteer vervolgens Read into File. Om te zien of NiBiTor de bios wel goed inlaad in NiBiTor en NiBiTor de bios ook ondersteund (zie support lijst van NiBiTor) Selecteer je Read into NiBiTor. Sla vervolgens de bios op.

@FiXeR: nee.

wushu1989

Senior Member
Detmer87 zei:
Floppy's zijn echt niet aan te raden, beter via een ander FAT medium zoals een usb-stick of hardeschijf flashen. Als je een Windows 98 cd hebt liggen kun je die ook prima gebruiken om DOS te booten.;-)

Voor mensen die NiBiTor niet kennen: :arrow: NVIDIA BIOS Editor (NiBiTor) Guide

Bios backup van je videokaart (zonder omslachtig DOS gebruik):
Start NiBiTor, ga naar Tools, Read Bios, Select device.
Selecteer de juiste videokaart adapter, als je maar één videokaart in het systeem hebt kun je maar één selecteren. Selecteer vervolgens Read into File. Om te zien of NiBiTor de bios wel goed inlaad in NiBiTor en NiBiTor de bios ook ondersteund (zie support lijst van NiBiTor) Selecteer je Read into NiBiTor. Sla vervolgens de bios op.

@FiXeR: nee.
t is de eerste keer dat ik de bios ga aanpassen, en ik vind dit een zeer goede uitleg van zYAp, maar wat jij nu zegt Detmer87, wat ben je daar mee?
is dat net hetzelfde als wat zYap zegt, maar dan zonder dos?

greetz

[modbreak]Svp niet het bovenstaande bericht quoten als je reageert. [/modbreak]

Rol-Co

Senior Member
Voor de liefhebbers

Eeen 500 1200 425 bios file die je kan flashen hier (rechtermuis opslaan als)

en dan heb je dit stock :razz:

zYAp

Senior Member
dat het met een usb stick ook kon, daar was ik dan weer niet van op de hoogte.... ik weet dat je ervan kan opstarten, maar niet dat je ervan in dos kan booten... maargoed weer wat geleerd. iig dat je met nibitor ook meteen je bios kan readen, dat wist ik verder ook niet... ik gebruik het bijna nooit omdat ik alleen ati kaarten heb. dus ik had even snel gekeken maar dat is idd aan mijn neus voorbijgegaan... dat zal ik morgen wel even veranderen dan.... dat met usb ga ik eerst zelf eens even uitproberen.... als je misschien uit kan leggen hoe ik daarmee in dos kan komen ben ik je zeer dankbaar

Rol-Co

Senior Member
maak je usb bootable (ff google voor progje ik weet hem zo 123 niet meer) dan met asus borden op F8 drukken tijdens boot, dan krijg je een boot selectie menu en kan je de usb selecteren, Dan krijg je gewoon A: dus als je nvflash en de biosfile op de usb hebt kan je gelijk flashen.

Ik dacht zelfs met de recente borden dat bootable maken niet eens meer nodig is.

Tristard

Senior Member
Rol-Co zei:
Voor de liefhebbers

Eeen 500 1200 425 bios file die je kan flashen hier (rechtermuis opslaan als)

en dan heb je dit stock :razz:

Ik krijg met die bios en LOD op 3, 92fps, dus welke tweaks heb je daar op toegepast, wil je dat "stock" krijgen?

zYAp

Senior Member
tnx rol-co ik ga morgen even zoeken en evt aanpassingen maken... ik echter dat het voor iedereen makkelijk blijft om toch de bios te flashen, daar ging het me uiteindelijk om..

@ tristard ik wil niet de admin spelen ofzo, maar het gaat hier over biossen flashen en niet over tweaks. en wat tweaks betreft, ik heb zojuist een halfuur gezocht. en ik denk dat ik ongeveer wel alle tweakers heb die er beschikbaar zijn :)

Tristard

Senior Member
Ja ok, dat begrijp ik, ik ga zelf wel weer verder uit op de tweaks :cool: .

[modbreak]Gelieve niet de volledige vorige post te quoten[/modbreak]

Jut

Senior Member
Ja idd. Alleen booten van me usb lukt niet.

Zo heb ik het gedaan. Als ik dan de usb open staat er nix op klopt dat?

DaWaN

Member
Jut zei:
Ja idd. Alleen booten van me usb lukt niet.
Zo heb ik het gedaan. Als ik dan de usb open staat er nix op klopt dat?
Zou kunnen als je in mapopties van Windows alles op standaard heeft staan, dan laat hij alle systeembestanden weg :)

Probeer ook even elke bios instelling, ik heb altijd de meeste problemen met het bios, dat HP progje werkt altijd eigenlijk prima :) Soms moet ik USB-HDD kiezen en soms weer iets anders.
Ik zie trouwens ook dat jij een Sandisk cruzer U3 gebruikt, ik weet niet of je daarvan kunt booten. Het probleem is dat die sticks een CD Rom emulator hebben en nog meer trucjes.
Eigenlijk moet je gewoon een 'domme' USB stick hebben. Ik heb hier een ding van 5 euro oid liggen en die werkt altijd prima :)

Jut

Senior Member
Oké. Mijn usb heeft idd een cdrom emulator. Niet aan gedacht met kopen anders was ie lekker blijven liggen. Zal het ff proberen. Anders zie ik ff een domme usb stick op te scharrelen.

Bovenaan