1. Welkom op het Hardware.Info Forum

Hier kun je terecht met al je vragen over computerhardware en consumentenelektronica. Wil je zelf een vraag stellen of deelnemen aan discussies, dan moet je je registreren of inloggen met je Google of Facebook account. Veel plezier op het Hardware.Info Forum!

Notificatie sluiten

versterker aangepast aan mijn speakers

Discussie in 'Consumentenelektronica' gestart door jjaaiimmiiee Van dam, 10 nov 2018.

1. jjaaiimmiiee Van dam

jjaaiimmiiee Van dam Member

Sinds:
    18 jan 2015
    beste....

ik zit met een probleem ik heb een pioneer DEH-X3500UI radio in mijn auto van 4x50w vermogen
    heb 2 speakers van 100w rms en 160wat piekvermogen
    en 2 (8ohm/stuk)speakers+woefer(4ohm) van samen (dus 2speakers+sub) 300w rms (komt van een home cinema)

ik vroeg me af welke versterker moet ik pakken om die alle 2 speakers 100w rms (4ohm)+2speakers(8ohm)+subwoefer (4ohm)
    en nog en versterker om uit de speakers van 100w rms die kracht er uit te halen wand radio is 50w per kanaal en ik vermoed dat het 50w piekvermogen is dus daar 160w speakers op zetten is dom....

2. nutty

nutty Senior Member

Sinds:
    10 okt 2009
    Waarom vind je 4 x 50 (=200W) niet genoeg voor in een auto?
    En kijk eerst eens of het 50W aan 4 ohm is,of 50W aan 8 ohm.
    De jongens van de marketing afdeling kennend zullen ze wel 50W aan 4 ohm zijn.

3. jjaaiimmiiee Van dam

Sinds:
    18 jan 2015
    omdat de speakers van 100wat rms niet goed werken op die radio en ja 50wx4 op 4ohm

4. JB56

JB56 Senior Member

Sinds:
    23 jan 2016
    Wat bedoel je met "niet goed werken"????

Een gokje: die sub is passief en bestemd om te worden gebruikt met een daarvoor geschikte versterker. Die ga je nooit goed aansturen met de versterker in je auto. Simpelweg wat spullen uit je huis trekken en in je auto aan je autoradio knopen is een slecht idee. Haal die sub er eens tussen uit en kijk dan eens hoe het gaat/klinkt. Laat 'm ook niet zo zitten (hij is ongetwijfeld samen met een andere speaker aan een uitgang geknoopt, waardoor je impedantie halveert) want dan loop je het risico dat je autoradio het niet meer trekt en kapot gaat. Ik vermoed dat de zaak nu vreselijk vervormt......

Overigens: je noemt overal de Ohmgetallen bij, dat heeft helemaal geen zin. Het enige dat de impedantie je vertelt is waar de speaker vaker op werkt, maar dat is een gemiddelde, geen vast getal.

5. jjaaiimmiiee Van dam

Sinds:
    18 jan 2015
    Die subb steekt er nog niet in da was maar een plan om da te doen momenteel steekten er 2 speakers van rms 100watt op mijn radio die max 50 geeft en als ik het geluid op max zet dan doed da raar maar ik denk dat ze da verkeerd bedraag hebben en dat zr die hebben verbonden mer de bedrading voor de subb

6. jjaaiimmiiee Van dam

Sinds:
    18 jan 2015
    En op de versteker van de subb zelf een home cinema dus dtaats er efectief 8omh voor elke speaker en 4omh voor de sub

7. JB56

JB56 Senior Member

Sinds:
    23 jan 2016
    Een 50 watt versterker op 100 watt speakers moet op zich prima kunnen.
    Maar de kwaliteit van de versterker in je auto is niet hetzelfde als wat er gemiddeld in een huis staat. Vol open zal waarschijnlijk betekenen dat de boel gaat clippen. Dat hoor je aan de sterk toenemende vervorming en dat ligt niet aan verkeerde bedrading oid.
    Niet vol open draaien dus, het klinkt voor geen meter en de boel kan (gaat...) op die manier uiteindelijk stuk.
    Overigens: ook met autospeakers klinkt het zelden goed als je de boel vol open draait.

Jij hebt kennelijk het idee dat een honderd watt speaker 2x zo hard klinkt met een 100 watt versterker dan met een 50 watt versterker. Dat is zeker niet zo. Wat je nodig hebt is een kwalitatief betere versterker (met name minder vervorming en een betere/stabielere voeding), 50 tot 70 watt. Die kosten wel wat meer.....

Overigens: ik heb er een hekel aan te zeuren over spelling enz., maar je postings zijn heel slecht leesbaar. Bij de laatste snap ik niet eens wat je probeert te zeggen.

8. psychosammie

psychosammie Senior Member

Sinds:
    17 jul 2008
    Maar er zijn grenzen ;)