1. Welkom op het Hardware.Info Forum

Hier kun je terecht met al je vragen over computerhardware en consumentenelektronica. Wil je zelf een vraag stellen of deelnemen aan discussies, dan moet je je registreren of inloggen met je Google of Facebook account. Veel plezier op het Hardware.Info Forum!

Notificatie sluiten

Verschillende merken powerline onder elkaar ?

Discussie in 'Routers, NAS-apparaten en netwerkapparatuur' gestart door ann01, 20 mrt 2017.

1. ann01

ann01 Senior Member

Sinds:
    22 jun 2009
    Weet iemand of je verschillende merken powerline adapters onder elkaar kan gebruiken ?

Ik zou dan mijn Bufallo AV 500 willen gebruiken in combinatie met een ander merk.

De reden dat ik geen extra Bufallo kan bijkopen is omdat ik een powerlan nodig heb met een stopcontact in omdat ik maar één aansluiting aan mijn tv heb en Bufallo verkoopt dit niet.

2. Paulus61

Paulus61 Senior Member

Sinds:
    13 dec 2016
    Ja, er zijn standaarden voor dat soort communicatie. Op Google vond ik HomePlug en ITU bijvoorbeeld.

3. wwter

wwter Senior Member

Sinds:
    20 nov 2014
    mixen van merken/typen ZOU theoretisch moeten werken. De praktijk wijst helaas soms anders uit.

Bij mij (oud huis, 3 fasen), werkt powerline alleen "rocksolid" als er 2 dezelfde adapters een verbinding hebben. Doe ik er een derde bij van een ander type, dan heb ik soms disconnects of andere rottigheid.

Werkt de huidige set ook niet gewoon als je hem in de stekkerdoos stopt? Bij een gunstige electrische installatie (nieuwer huis, zelfde groep/fase) kan dit nog best prima werken.

4. ann01

ann01 Senior Member

Sinds:
    22 jun 2009
    Probleem met die stekkerdoos is dat er dan af en toe storingen(haperingen) optreden. Waarschijnlijk komt dit omdat er adapters(digibox bv) storingen doorgeven.
    Ik heb daarstraks met een Devolo 85Mbet geprobeerd maar deze was niet compatibel met mijn Buffalo.
    Echter de reactie van Buffalo was :
    Thank you for contacting the Buffalo Helpdesk.
    Any Homeplug device that is Homeplug AV 1.1 compliant or later should work with the Buffalo devices.

Ik heb nu naast de Buffalo powerline twee Devolo 85mbit powerlines geplaatst met stopcontact in en tot nu werkt alles weer perfect. Nu nog enkele dagen verder testen.

5. rpebesma

rpebesma Member

Sinds:
    6 mei 2011
    Theoretisch zou dit mogelijk moeten zijn. In de praktijk wil dit niet altijd goed werken. Dit heb ik zelf ondervonden. Heb vroeger 4 van deze powerline adapters heb gehad. Twee van hetzelfde merk werkte, de andere twee werkten onderling ook goed, maar de 2 merken konden elkaar niet zien. Dit laatste had te maken met de encryptiesleutel waarbij de 2 verschillende merken een ander soort algorythme gebruikt waardoor de 2 verschillende merken elkaar niet konden zien.

6. Forum m8

Forum m8 Senior Member

Sinds:
    30 jan 2006
    Gaatje in je muur maken en daar netjes een rits stopcontacten inbouwen.

Zeker als je in een ouder huis ('30s) woont (baksteen), is dat nogal makkelijk.

Is het jaren '60-70, dan moet je wellicht de muur lekker zo laten, want als je daar een stukje behang eraf trekt, moet je niet gek opkijken dat er een halve m^2 stucwerk naar beneden komt zeilen. Schijnbaar was de cement in die tijd te duur...