1. Welkom op het Hardware.Info Forum

Hier kun je terecht met al je vragen over computerhardware en consumentenelektronica. Wil je zelf een vraag stellen of deelnemen aan discussies, dan moet je je registreren of inloggen met je Google of Facebook account. Veel plezier op het Hardware.Info Forum!

Notificatie sluiten

Verkeerde kabel gebruiken voor voeding

Discussie in 'Behuizingen en voedingen' gestart door 2Stupid, 11 aug 2017.

1. 2Stupid

2Stupid Member

Sinds:
    11 aug 2017
    ik ben zo stom geweest om een kabel van mijn oude voeding te hergebruiken en heb daardoor een HDD gesloopt maar mijn SSD heeft het overleeft hierover heb ik 2 vragen.

1. Hoe groot is de kans dat ik mijn voeding dusdanig beschadigd heb dat deze nu rijp is voor recycling?

2. Waarom overleeft een SSD dit wel en HDD niet?

Voeding: RM 650x
    SSD: crusial BX100
    HDD: WD Blue 1TB

alvast bedankt

2. nutty

nutty Senior Member

Sinds:
    10 okt 2009
    Ik volg het niet helemaal...

3. 2Stupid

2Stupid Member

Sinds:
    11 aug 2017
    Mijn oude voeding had de zelfde kabels en paste dus op mijn nieuwe voeding en omdat ik geen zin had om de voeding kabel van mijn hdd en ssd te vervangen en opnieuw aan te leggen heb ik die hergebruikt met als gevolg dat de hdd ging stinken en kapot bleek te zijn.

Laatst bewerkt: 11 aug 2017
  4. Impulz

Impulz Member

Sinds:
    27 apr 2017
    Het is niet handig, maarjah niets aan te doen nu. Maar wat is de oude voeding geweest dan?

5. 2Stupid

2Stupid Member

Sinds:
    11 aug 2017
    sharkoon wpm600 bronze

6. Wormwiel

Wormwiel Senior Member

Sinds:
    7 mrt 2010
    Je bedoelt dat de pinout aan de voedingkant anders is en de schijven verkeerd gepoold waren aangesloten?
    Misschien is de ene schijf beveiligd tegen verkeerd aansluiten en de andere schijf niet.

7. Detmer Bisschops

Detmer Bisschops Senior Member

Sinds:
    10 mei 2004
    Modulaire kabels mag je inderdaad niet zomaar uitwisselen. Elke voedingsfabrikant gebruikt naar eigen inzicht een kabel layout, er is geen standaard vastgelegd. Dus dan kan het zomaar zijn dat er 12volt staat op de ground etc.

JensTX vindt dit nuttig.
  8. Gronaldo

Gronaldo Senior Member

Sinds:
    1 sep 2013
    Je voeding zal het waarschijnlijk wel overleeft hebben. Daarover zou ik me geen zorgen maken. Garanties kan ik je niet geven, uiteraard.

9. Forum m8

Forum m8 Senior Member

Sinds:
    30 jan 2006
    SSD gebruikt de +12V niet, dus als alleen daar iets mis mee was... merkt dat ding het niet.

Sowieso een raar verhaal. Verschillende pinouts ja.. maar stekkers met dezelfde vorm maar andere pinout..?

10. CptnIX

CptnIX Member

Sinds:
    10 aug 2017
    Komt vaker voor dan je denkt. Leveranciers die de pinout veranderen, maar dezelfde vorm stekker blijven gebruiken bij nieuwere modellen.. Heb zelf een modulaire PCI-E kabel van Cooler Master maar omgebouwd, na goed doormeten van de voeding. Zelfde stekker aan de PSU-zijde, maar toch anders gepind.

11. ACB41

ACB41 Senior Member

Sinds:
    8 feb 2013
    Stekkers kunnen hetzelfde zijn, de pinout is afhankelijk van de OEM. Cooler Master gebruikt oa Seasonic, Enhance en CWT als OEM.

12. Roel1966

Roel1966 Senior Member

Sinds:
    17 feb 2010
    Bij Corsair hetzelfde en je niet kabels van b.v. een RM serie kan gebruiken voor de AX of HX serie en er verschil in kan zitten qua pin layout intern in de voeding.

Ik denk ook wel dat de voeding goed genoeg beveiligd is en geen schade heeft opgelopen, maar voor 100% zeker valt natuurlijk moeilijk in te schatten. En wat vraag 2 betreft zag ik dat er via de s-ata power connector zowel +5 als +12 V gaat dus het kan heel goed zijn wat @Forum m8 al schrijft dat de ssd geen 12 V gebruikt en de harddisk wel vanwege de motor. Vermoedelijk heb je dan kans dat de aarde en 12 V omgewisseld zijn qua pin layout en misschien bij de 5 V lijn weer niet.

13. Forum m8

Forum m8 Senior Member

Sinds:
    30 jan 2006
    2.5" HDD's gebruiken ook geen 12V.

14. Roel1966

Roel1966 Senior Member

Sinds:
    17 feb 2010
    Klopt, maar ik ga er wel vanuit dat die WD Blue een 3,5 model zal zijn en die meestal wel een +12 V lijntje zullen gebruiken.

15. Forum m8

Forum m8 Senior Member

Sinds:
    30 jan 2006
    Ik moet zeggen dat er mij geen voorbeelden bekend zijn van nieuwere series die eenzelfde fysieke stekker gebruiken met andere pinout. Wel veel fabrikanten die zowel pinout als fysieke stekker veranderd hebben. Dat is wat mij betreft ook een ergernis. Ondertussen de 3e modulaire voeding hier, maar het porteren van kabels is er nooit bijgeweest helaas.

Die niet-haakse Sata-power connectoren blijven een vloek wat mij betreft. Maar dat zal er wel mee te maken hebben dat ik vaak kasten heb maar de HDD's overdwars inzitten. En dan documenteren fabrikanten het meestal ook nog uitermate slecht waardoor je er niet zomaar van te voren achterkomt wat je krijgt.

Maarja; zelfs de Perilex stopcontacten zijn niet helemaal gestandardiseerd. Voor de kookgroep exemplaren (2*L + 2*N) kun je nooit er van op aan waar de 2e nul zit en bij de 3-fasen versie weet je niet de draairichting...
    Mede daarom zit er dus nooit reeds een Perilex stekker aan de kookplaat die je koopt. Qua inbouwformaat is zo'n Perilex natuurlijk veel handiger dan zo'n lompe CEE outlet.

16. Roel1966

Roel1966 Senior Member

Sinds:
    17 feb 2010
    Ow zo bedoel je, ja daar heb je wel een punt en je dan meestal ziet dat de ronde of vierkante openingen hebben om te voorkomen dat je er andere connectoren op kan aansluiten.

Vertel mij wat, wat een ergernis als de harddisks dwars in de kast zitten met de aansluitingen aan de achterkant en je dan dus kan gaan worstelen om die s-ata connectoren ietwat plat te krijgen zodat je de zijwand er een beetje fatsoenlijk op kan krijgen.