Verbindingsproblemen Ziggo router aanpakken...router vervangen?

Zucht.... je blijft weigeren een stap terug te nemen en te kijken hoe we in deze vervelende discussie geraakt zijn...Ik kauw het nog een keer voor:
Ik heb in principe nooit problemen met Ziggo noch haar diensten. Wel denk ik dat het Ziggo modem niet je-dat is als het gaat om de routering van mijn netwerk. Daarnaast heb ik mijn modem dusdanig geplaatst dat dat ook minder bereik oplevert. Ik denk de oplossing te vinden in een externe router en vraag hier bevestiging en krijg daarbij die bevestiging en alle ondersteuning waar ik op hoopte om de boel aan te sluiten en configureren. Top! Dan geef ik aan:
Top! Bedankt!
Plannen zijn klein beetje gewijzigd. Ik ga morgen de router halen. Ik plemp dan gewoon even hier de huidige instellingen, wat ik van plan ben en nieuwe instellingen. Ik denk dat het wel goed gaat komen en er zullen altijd dingen zijn die je vergeten bent. Dat hoort erbij :) Het zal wel goed komen, maar in de moderne tijd kan een huishouden moeilijk enkele uren zonder internet ;)

Morgen plemp ik de boel hier even neer. Mensen die willen helpen: top en alvast bedankt! Als het te veel tekst is: vooral niet lezen en gewoon topic links laten liggen.
Mijn complimenten voor de behulpzaamheid hier!
Let op: ik bedoel daarmee dat het niet de bedoeling is dat door mijn knutselwerkjes het huishouden uren zonder internet zit en niet dat dit door Ziggo zou komen Dat lijkt me redelijk vanzelfsprekend aangezien het hele topic gaat over een aanpassing die IK aan mijn netwerk aan het doen ben. Of Ziggo stabiel en betrouwbaar is was toen nog geen onderwerp van gesprek. Ondertussen geef ik in een reactie al aan dat het topic waarschijnlijk wel afgesloten kan worden, omdat alles up-and-running is en mede door de hulp van diverse forumleden alles super soepel verlopen is.
Daarná kom jij er in met de uitspraak:
Ik weet niet of je dan bij Ziggo/UPC wel goed zit, het is namelijk geen uitzondering dat je bij een volledige uitval van alle Ziggo diensten zoals tv, internet en telefonie de monteur pas een week(!!) later op bezoek krijgt.
Het is ons al net iets te vaak overkomen. :mad:

Dan mag je met je niet meer werkende telefoon de klantenservice bellen om daar te horen dat je voor "storingen" naar www.Ziggo.nl kunt browsen voor de meest actuele stand van zaken en hulp bij instellingsproblemen.
Right, wie zou dát hebben verzonnen?? :confused::confused:

Hoezo "enkele uren zonder internet" denk je dan. :D
Dat is prima en dat mag je best vinden. Realiseer je echter wel, dat dat JOUW ervaring is. En daarom geef ik aan, dat IK me daar niet in herken.
Ik moet heel eerlijk zeggen, dat ik dat helemaal niet herken. We hebben eigenlijk nooit storingen in welke dienst van Ziggo dan ook. Ik begrijp best dat ze verwijzen naar de website. Wanneer iets een bekende storing is en het treft meerdere huishoudens bespaart het ze heel veel telefoongesprekken waarin ze hetzelfde moeten zeggen. Inderdaad is het wat zuur als het wel een storing is die buiten je schuld om is en enkel jou treft.

Een tijd geleden is een tante van mijn vriendin over gegaan van KPN naar Ziggo. Dat is administratief gezien niet helemaal goed gelopen (eerlijk gezegd lag het vooral aan KPN volgens mij) waardoor ze een tijdje telefonisch niet bereikbaar is geweest. Op enig moment heb ik iemand van de klanten service van Ziggo getroffen die begon met regelen van een bloemetje voor de tante als excuses voor het ongemak. Vervolgens heeft ze de hele zaak op zich genomen en telkens op de afgesproken momenten mij persoonlijk gebeld om de status door te geven en achteraf nog te checken of nu alles in orde was. Nee, daar niets dan lof! Toen ik nog in Maastricht woonde (tot 2000 zo'n beetje) was dat wel anders bij @home/Ziggo.

Onlangs bij mijn schoonouders ook een monteur langs geweest omdat hun TV signaal niet jofel was. Die beste man heeft echt met ze meegedacht én (niet onbelangrijk) een echte oplossing geleverd.

De jongeman die ik gisteren aan de telefoon had gaf duidelijk aan:"Wanneer ik zometeen uw modem in bridge mode zet wordt de verbinding verbroken, dus als u nog andere vragen heeft is dit het moment om ze te stellen." Ik vond dat erg netjes. Voor hem vanzelfsprekend, voor mij niet.
Volgens mij geef ik daar best netjes en voorzien van enkele voorbeelden aan waarom IK me niet herken in je uitspraak en waarom MIJN ervaringen met Ziggo niet zo slecht zijn. Dat geeft mij dus geen reden om mijn abonnement bij Ziggo te heroverwegen.
En dan blijf je maar doorgaan over hoe verkeerd ik de zaken zie... En je doet dat op een manier die steeds onprettiger wordt. Daar blijkt een soort van onmacht uit denk ik dan maar.

Ik vraag mij af of je zelfs je eigen gedachtengang wel kunt volgen, want je bent hier eea stevig zuigend uit zijn verbanden aan het trekken. ;)
Dat soort toevoegingen "stevig zuigend" vind ik een voorbeeld van onnodig in het negatieve trekken van een discussie. En hoe kom je erbij, dat ik in MIJN topic wat door JOU een bepaalde richting op gestuurd wordt dingen uit zijn verband aan het trekken ben?
Het heeft er inderdaad iets van weg dat je graag "blind" over wilt komen.
Of dat correct is weet ik natuurlijk niet, maar waarom je dan wel zo blijft reageren wordt dan een logische vraag.
Ik laat dit punt maar verder rusten.
Puur omdat ik aangeef niet dezelfde ervaring te hebben als jij?
UPC is zo ongeveer het best gedocumenteerde mediadrama van onze Lage Landen, maar als ik je dan beleefd verwijs naar de feitelijk uitpuilende archieven dan geef je niet thuis om in je eigen mantra te blijven hangen.
Ik zit bij Ziggo en heb met UPC nooit wat te maken gehad.
Dat vind ik prima, maar houd dan wel op met die steeds kleiner wordende cirkelredeneringen van je.
Ik zou zeggen: stop met proberen mij te laten zeggen dat Ziggo slecht is, omdat jij en vele anderen er slechte ervaring mee hebben (gehad). Waarom zou dat mijn beeld moeten kleuren?
Met zelfgekozen oogkleppen zeg je wel geinteresseerd te zijn in "ontwikkelingen", maar de feitelijke onderbouwingen negeer je vervolgens.
Het zou fijn zijn als ook jij begreep dat zoiets nogal onmogelijk discussieert. :cool:
Wat ik interessante ontwikkelingen vind is hoe deze discussie zich ontwikkelt en jij op de één of andere manier mij in mijn topic telkens de les aan het lezen bent.
Zeker, zoals gezegd is het UPC drama een van dé, zo niet hét best gedocumenteerde mediadrama van Nederland, dat is met de nauwe betrokkenheid van belangenorganisaties, vele fora, de Consumentenbond en bijv. Radar intussen een breed geaccepteerd feit.
Het is jouw fictie die doet voorkomen of dat alleen tussen mijn oren zit, jammer voor je maar dat is aantoonbaar en feitelijk onjuist. :D
Ik doe helemaal geen uitspraken over UPC. Ik heb met Ziggo te maken. Ik weet dat het nu één bedrijf is, maar kijkend naar het verleden heb ik altijd met het oude Ziggo te maken gehad en kan ik daar moeilijk zeer negatief over gaan doen door te lezen hoe het bij een ander bedrijfsonderdeel (UPC) liep toen het nog UPC was.
De storingenpagina van UPC was altijd al een amusant onderwerp van gesprek als in "niet bestaand".
Ok, de pagina bestond dan wel maar je kon er UPC nooit op betrappen dat er in hún netwerk een foutje was geslopen, laat staan dat zij zoiets mondiaal wilden gaan delen.

Ook als heel Gelderland er hier al zeker twee dagen uit lag, dan wist support nog steeds van niets, ook dat was jarenlang een redelijk goed gedocumenteerd feit.
Ook hier weer: mijn ervaring met Ziggo is anders en ik ga mijn mening niet omgooien omdat de storingenpagina van UPC niet goed was en UPC support nooit toe wilde geven dat er een UPC brede storing was. Bij Ziggo is dat altijd wel zo geweest. Ik ga je toch ook niet vertellen dat je dan UPC van vroeger daarom nu alle lof moet geven?
Ik geef meteen toe dat dat het laatste jaar "onder zware druk van buiten" in de goede richting is veranderd, maar zij blijven in dit opzicht niettemin de spreekwoordelijke spuit 11.

Je moet nu de goedwillende zelfstandig operende monteurs die door UPC op contractbasis worden ingehuurd niet verwarren met de streken van deze immer stuntelende en weinig betrouwbaar opererende monopolist, die het welzijn van hun klanten zelden in het vaandel had staan en landelijk doortastende acties nodig had om schoorvoetend ultrakleine stapjes te maken.
Slechts een voorbeeld van een zoveelste positieve ervaring.
Wij zullen een jaar of 19(??) bij UPC zijn geweest, waarvan het laatste jaar een noodstop was die niet gecontinueerd gaat worden.
Ik word daar niet echt vrolijk van en had het liever anders zien ontwikkelen, want het geeft weer zo'n rompslomp met bekabeling.
Het huidige jaarabonnement loopt dacht ik tot en met februari, daarna stappen wij over.
Dit houden wij nog wel even vol, zo erg is het nu ook weer niet.
UPC dus. En waar het mee begonnen is is dat ik maar achter mijn oren moest krabben betreffende Ziggo. En dat terwijl ik het over het oude Ziggo heb en jij het puur hebt over het oude UPC. En dan inderdaad alle gedocumenteerde ellende daarmee.
Er is sinds de introductie van Horizon absoluut het een en ander in positieve zin verbeterd aan dat medium, de support zie ik de laatste tijd echter steeds meer wegglijden naar een oude maar erg bekende situatie en de concurrentie zit niet stil en lonkt hevig met glasvezel.
Wie zijn budget optimaal in de gaten houdt en een beetje slim shopt stapt ieder jaar "gewoon" over, dat scheelt je echt bakken geld bij een uit de kluiten gewassen alles-in-1 abonnement.
Persoonlijk is dat "gewoon" als in "gewoon overstappen" mij net iets teveel van het goede, omdat het iedere keer weer je eigen eco infrastructuur overhoop gooit, maar zo wordt er door velen wel geshopt lees ik.
Ook één van mijn redenen om niet te veel te denken over overstappen: als het werkt, werkt het. En voor mij (sorry, ga ik weer alleen van mezelf uit) werkt het en is de communicatie en service prima!
Er zijn online hele verhandelingen geschreven om bijvoorbeeld door middel van vlans en specifieke hardware de boel custom werkend te krijgen.
Netwerkje.com is bijvoorbeeld een heel aardig initiatief om de tamelijk complexe KPN routering en netwerkfeatures alsnog naar eigen hand te zetten.
Het is een heel gedoe, maar voor de taaie rakkers onder ons te doen, je moet het wel als hobby hebben want de leercurve kan steil zijn.
Waarom zou ik in vredesnaam willen gaan knutselen en klooien om iets wat prima werkt te vervangen?
Je kennelijke gebrek aan ervaring met dit "staaltje vernuft" zal debet zijn aan onze gevoerde spraakverwarring. :p
Horizon is jarenlang de spreekwoordelijke steen om de nek van talloze gebruikers geweest, of is dat nog steeds.
Het platform heeft absoluut grote potentie, maar het is waarschijnlijk onnodig complex en de huidige hardware en infrastructuur zijn (nog) niet goed op die zware taak berekend.
Dat klopt ook inderdaad. Dat heb ik over het hoofd gezien: bij UPC hebben ze al jaren zo'n horizon box inderdaad. Dat is iets waar ik aan voorbij gegaan ben, omdat ik uitging van de nieuwe Horizon Mediabox die men bij het nieuwe Ziggo aanbiedt. Ik heb over dat apparaat bij UPC inderdaad veel ellende gehoord.
Met nog een paar jaar plus een vernieuwde box met spierballen zou dit alles in theorie best goed kunnen komen, maar ik ben bang dat de huidige glasvezel initiatieven hun voorspelbare evolutionaire werk zullen gaan doen. ;)
Het UPC/Ziggo kabelnetwerk is voor een groot deel verouderd en storingsgevoelig en het zal de vraag worden of vervanging wel lonend zal zijn met alle betere technische alternatieven die al ruimschoots door de concurrentie in gebruik zijn en intussen hun nut hebben bewezen.

De bekende asymmetrische verbinding over coax zal binnenkort fataal gaan opbreken als opslag in de cloud gemeengoed wordt en gebruikers steeds snellere uploads gaan verlangen.
De noodzaak voor snellere uploads is door UPC/Ziggo tot nu toe steevast opportunistisch gemarginaliseerd, maar dat is niet lang meer vol te houden.
De max. 200/20Mbps die het platform nu biedt is op zich prima, maar de concurrentie levert al ruimschoots 500/500 verbindingen.
Wie dagelijks grote backups uploadt gaat die enorme snelheidsboost mbt uploads erg snel waarderen.
Weer zo'n voorbeeld van iets wat voor mij niet speelt. Ik heb een internet basis abonnement en ben daar nog steeds ruim tevreden mee.
Het probleem voor UPC/Ziggo is dat die betere alternatieven dus al ruimschoots elders beschikbaar zijn in de vorm van glasvezel, het technische achterhoedegevecht dat zij nu volgen wordt zo snel achterhaald en is eigenlijk amper meer vol te houden, zij zullen echt op prijs moeten gaan concurreren.
En zoals je zelf al aangeeft moet je er bij zo'n alternatief wel even rekening mee houden dat je je eigen netwerk en opzet weer even moet herzien.
Vóór de Horizon periode liep hier op dit gebied alles redelijk soepel, al gooide ook toen het onweer met grote regelmaat roet in het eten, ik schreef al dat dat eigen lijkt te zijn aan coaxiale kabelaansluitingen die elektrische stoorpulsen eenvoudig zullen doorvoeren.
Wij wonen op de rand van het buitengebied en het is hier bij onweer echt altijd raak. :)

Glasvezel heeft hier dus totaal geen last van, de frequente bliksemontladingen hebben ons hier al meerdere keren de nodige hardware gekost en een solide bescherming daartegen vraagt om doortastende acties.
Overstappen op glas is dan een verleidelijke shortcut die tevens gemoedsrust geeft.
Ik heb enkele keren gekeken naar overstappen op glas en aangezien ik persoonlijk geen problemen ondervind met Ziggo en ik voor een overstap op glas wel allerlei moeite moet doen om op Kodi live TV te kijken en dit te kunnen opnemen (als het al mogelijk is) heb ik er van afgezien.

Het is best mogelijk dat dat jouw ervaring is. Het enige wat ik een hele tijd geleden al aangaf is dat het mijn ervaring niet is en dat ik me niet herken in je eerste uitspraak. Daar is toch niets mis mee?
Ja, daar is in dit specifieke geval zo'n beetje alles mis mee, omdat ik niet, maar jij wel je eigen individuele ervaring als universele maatstaf lijkt te mogen neerzetten, terwijl ik je hier op de grotere verbanden wijs die mijn bescheiden ervaringen schragen.
Kijk, nu zijn we weer terug bij waar ik deze reactie mee begon. Als er zo'n beetje alles mis mee is wanneer ik aangeef dat iets MIJN ervaring niet is en IK me niet herken in je uitspraak dat er vanalles mis is met Ziggo zijn we natuurlijk snel uitgepraat. Ik zie geen enkele reden waarom daar iets mis mee zou zijn en er niets mis zou zijn met in iemand zijn topic over een netwerkonderdeel vervangen op UPC gaan zitten vitten.

Yogi Bear

Senior Member
User systemen
Zucht.... je blijft weigeren een stap terug te nemen en te kijken hoe we in deze vervelende discussie geraakt zijn...Ik kauw het nog een keer voor:
Je mag het mij best voorkauwen maar je lijkt totaal geen besef te hebben dat jij iedere keer weer op een andere intentie reageert dan waar ik juist antwoord op heb gegeven.
Je haalt steeds de chronologie door elkaar en introduceert daarna zelf het nare toontje dat tot niets kan leiden waarna jij mij weer iets probeert te gaan uit te leggen wat je aantoonbaar zelf chronisch niet snapt. :confused::confused:
De materie gaat je duidelijk ver boven de pet en je eigenwijze reacties brengen deze discussie geen stap verder, omdat je duidelijk nog niet aan de antwoorden toe bent.

Ik stop hier dus verder mee, het is volkomen zinloos als iemand een zelfgekozen eiken plank voor zijn hoofd blijft houden.
Daarná kom jij er in met de uitspraak:[........]
Dat is prima en dat mag je best vinden. Realiseer je echter wel, dat dat JOUW ervaring is. En daarom geef ik aan, dat IK me daar niet in herken.
Volgens mij geef ik daar best netjes en voorzien van enkele voorbeelden aan waarom IK me niet herken in je uitspraak en waarom MIJN ervaringen met Ziggo niet zo slecht zijn. Dat geeft mij dus geen reden om mijn abonnement bij Ziggo te heroverwegen.
En dan blijf je maar doorgaan over hoe verkeerd ik de zaken zie... En je doet dat op een manier die steeds onprettiger wordt. Daar blijkt een soort van onmacht uit denk ik dan maar.
Het is totaal niet mijn bedoeling je op andere gedachten te brengen en dat staat ook nergens te lezen, als jij gelukkig bent met je huidige provider.
Ik verhaal alleen van het jarenlange UPC geterg dat aan oa het Horizon platform ten grondslag lag.
Wat jij daar verder mee doet is totaal niet aan mij.

Dat jij wel tevreden bent met je provider is fantastisch, wát zou ik daar op tegen kunnen hebben??
Precies, niets dus al leg jij mij dat hier bij herhaling wel in de mond.

Feit en fictie, probeer daar ajb een beetje op te letten, je haalt die begrippen steeds storender door elkaar.
Dat soort toevoegingen "stevig zuigend" vind ik een voorbeeld van onnodig in het negatieve trekken van een discussie. En hoe kom je erbij, dat ik in MIJN topic wat door JOU een bepaalde richting op gestuurd wordt dingen uit zijn verband aan het trekken ben?
Als jij de chronologie en mijn woorden en vooral de intenties verdraait, dan noemt men dat "zuigen".
Puur omdat ik aangeef niet dezelfde ervaring te hebben als jij?
Nope, dat blijf jij er maar van maken, ik heb nu al meerdere keren aangegeven dat ik juist blij voor je ben.
Waarom zou ik jou ook maar 'ergens' je ervaringen onthouden, dat is toch totaal niet logisch??
Ik zit bij Ziggo en heb met UPC nooit wat te maken gehad.
Dat is niet waar, je hebt nu absoluut met de lijken uit de kast van UPC te maken, alleen weet je dat misschien nog niet.
Ik zou zeggen: stop met proberen mij te laten zeggen dat Ziggo slecht is, omdat jij en vele anderen er slechte ervaring mee hebben (gehad). Waarom zou dat mijn beeld moeten kleuren?
Nogmaals ik zeg dat totaal niet, dat is wat jij er van maakt omdat je niet luistert en overduidelijk slecht leest en interpreteert en al helemaal niet begrijpt, of zelfs maar wil begrijpen.
Je bijt hier iedere keer pijnlijk in je eigen staart, dat hoef ik helemaal niet te doen.
Als ik die behoefte al had.
Wat ik interessante ontwikkelingen vind is hoe deze discussie zich ontwikkelt en jij op de één of andere manier mij in mijn topic telkens de les aan het lezen bent.
Ik lees jou niet de les, nogmaals dat maak jij er zelf van.
Ik probeer na jouw reacties slechts een historisch perspectief aan te brengen dat groter is dan ons beiden en daar kom jij zelfs helemaal niet in voor. :)
Ook hier weer: mijn ervaring met Ziggo is anders en ik ga mijn mening niet omgooien omdat de storingenpagina van UPC niet goed was en UPC support nooit toe wilde geven dat er een UPC brede storing was. Bij Ziggo is dat altijd wel zo geweest. Ik ga je toch ook niet vertellen dat je dan UPC van vroeger daarom nu alle lof moet geven?
Nogmaals van mij hoef jij helemaal niets "om te gooien", ik beschreef slecht een feitelijke situatie die breed werd gedragen waar iedereen mee mag doen wat hij/zij wilt.
Betrek toch niet alles zo monomaan en vasthoudend op jezelf en laat dat gekrenkte 'ik' gevoel toch eens weg. :p
UPC dus. En waar het mee begonnen is is dat ik maar achter mijn oren moest krabben betreffende Ziggo. En dat terwijl ik het over het oude Ziggo heb en jij het puur hebt over het oude UPC. En dan inderdaad alle gedocumenteerde ellende daarmee.
Dit deel kan redelijk kloppen, ik stelde mijzelf de toen nog humoristische vraag of het wel handig is bij een provider te zitten die je herhaaldelijk minstens een week+ laat wachten op support.
Daar wordt niemand vrolijk van en ook jij niet als je vlak daarvoor meldt: "in de moderne tijd kan een huishouden moeilijk enkele uren zonder internet"

Het is deze laatste zin waar ik vervolgens wat melig op reageer en die jij op de een of andere manier maar niet wilt begrijpen, of je je daar nu in herkent of niet.
Ook één van mijn redenen om niet te veel te denken over overstappen: als het werkt, werkt het. En voor mij (sorry, ga ik weer alleen van mezelf uit) werkt het en is de communicatie en service prima!
Zo is dat en als die situatie drastisch wijzigt dan kun je ook eventueel ook overstappen, dat moet je vooral zelf maar bepalen.
Waarom zou ik in vredesnaam willen gaan knutselen en klooien om iets wat prima werkt te vervangen?
Misschien omdat er gebruikers zijn die dat "prima" niet zo onderschrijven, of die tegen de stringente beperkingen van het platform aanlopen??
Jij wilt hier toch ook een eigen router draaien, terwijl het systeem volgens jouw woorden helemaal "perfect" is??

In jouw geval gaat dat bij Ziggo/UPC nog lekker eenvoudig, maar dat wordt iets anders als je voor glas kiest.
Een extra access point is geen probleem maar een eigen router stuit al snel wel op lastige configuraties.
Als Ziggo/UPC hun routering verandert dan krijg je overigens soortgelijke problemen, ook als je daar niet om vraagt.

Er zijn gebruikers die met zeer goede redenen een eigen router willen draaien om features toe te voegen die standaard niet worden geboden.
Je blijft steeds van jezelf uitgaat, laat dat toch eens los en probeer te accepteren dat sommige mensen andere dingen willen dan jij.
Het doet er niet toe of die dingen 'goed' zijn of juist 'slecht' en het heeft allemaal niets met 'bekeren' oid te maken. :cool:
Weer zo'n voorbeeld van iets wat voor mij niet speelt. Ik heb een internet basis abonnement en ben daar nog steeds ruim tevreden mee.
Het doet er niet toe wélk coax abonnement je hebt, bij een coaxiaal basisabonnement heb je natuurlijk wel last van de asymmetrische verbinding als je iets gaat uploaden. :D

De trage inbelverbinding van vroeger wil je ook niet meer terug.
Als je eenmaal een symmetrische (glasvezel) verbinding hebt geproefd, dan is de magere upload van een asymmetrische 40/4 Mbps verbinding al snel een irritante beperking.
Ik heb enkele keren gekeken naar overstappen op glas en aangezien ik persoonlijk geen problemen ondervind met Ziggo en ik voor een overstap op glas wel allerlei moeite moet doen om op Kodi live TV te kijken en dit te kunnen opnemen (als het al mogelijk is) heb ik er van afgezien.
Logisch ja, zo heb ik ook de kat een tijd uit de boom gekeken tot zich werkende oplossingen aandienden om platformeigen beperkingen te omzeilen.

Laatst bewerkt:
Je mag het mij best voorkauwen maar je lijkt totaal geen besef te hebben dat jij iedere keer weer op een andere intentie reageert dan waar ik juist antwoord op heb gegeven.
Dat is de reden voor mij om zoveel te quoten. Dan is duidelijk waar ik op reageer. Ik verwacht dat je nu terug gaat geven dat ik dan reageer op iets totaal anders dan wat jij bedoelt met de quote die ik er in zet.
Je haalt steeds de chronologie door elkaar en introduceert daarna zelf het nare toontje dat tot niets kan leiden waarna jij mij weer iets probeert te gaan uit te leggen wat je aantoonbaar zelf chronisch niet snapt. :confused::confused:
Lees het voor de aardigheid nog eens na. Chronologie is echt niet moeilijk
De materie gaat je duidelijk ver boven de pet en je eigenwijze reacties brengen deze discussie geen stap verder, omdat je duidelijk nog niet aan de antwoorden toe bent.
Welke materie gaat me boven de pet? Ik wilde een externe router, heb daarbij hulp gevraagd en gekregen en het is gelukt. Bij nader inzien was het ook nog eens doodeenvoudig en wist ik het meeste wel.
Ik stop hier dus verder mee, het is volkomen zinloos als iemand een zelfgekozen eiken plank voor zijn hoofd blijft houden.
Het is inderdaad zinloos als iemand je iets uit probeert te leggen wat totaal niet relevant is.
Het is totaal niet mijn bedoeling je op andere gedachten te brengen en dat staat ook nergens te lezen, als jij gelukkig bent met je huidige provider.
Ik verhaal alleen van het jarenlange UPC geterg dat aan oa het Horizon platform ten grondslag lag.
Wat jij daar verder mee doet is totaal niet aan mij.

Dat jij wel tevreden bent met je provider is fantastisch, wát zou ik daar op tegen kunnen hebben??
Precies, niets dus al leg jij mij dat hier bij herhaling wel in de mond.
Ha, fijn...mooi dat ik tevreden mag zijn met hoe het bij mij gaat
Feit en fictie, probeer daar ajb een beetje op te letten, je haalt die begrippen steeds storender door elkaar.
Dank voor het advies en van hetzelfde gewenst :)
Als jij de chronologie en mijn woorden en vooral de intenties verdraait, dan noemt men dat "zuigen".
Tja... ook daar: dank voor de uitleg en van hetzelfde.
Nope, dat blijf jij er maar van maken, ik heb nu al meerdere keren aangegeven dat ik juist blij voor je ben.
Waarom zou ik jou ook maar 'ergens' je ervaringen onthouden, dat is toch totaal niet logisch??
Tja, ik begrijp dat ook niet. Telkens wanneer ik aangeef tevreden te zijn met mijn situatie blijf je maar terugkomen met het verleden van UPC en dat ik dat toch echt eens moet inzien, onderkennen en begrijpen. Het staat immers overal gedocumenteerd, maar ik WIL het maar niet zien.
Dat is niet waar, je hebt nu absoluut met de lijken uit de kast van UPC te maken, alleen weet je dat misschien nog niet.
Wat is de basis van die uitspraak? Mijn insteek is: nog niet zeuren totdat het mis gaat.
Nogmaals ik zeg dat totaal niet, dat is wat jij er van maakt omdat je niet luistert en overduidelijk slecht leest en interpreteert en al helemaal niet begrijpt, of zelfs maar wil begrijpen.
Je bijt hier iedere keer pijnlijk in je eigen staart, dat hoef ik helemaal niet te doen.
Als ik die behoefte al had.
Hier kom ik aan het einde nog op terug.
Ik lees jou niet de les, nogmaals dat maak jij er zelf van.
Ik probeer na jouw reacties slechts een historisch perspectief aan te brengen dat groter is dan ons beiden en daar kom jij zelfs helemaal niet in voor. :)
Gelukkig niet inderdaad. Zou niet goed zijn als ik in het groter geheel van de historie van Ziggo/UPC een rol zou spelen :)
Nogmaals van mij hoef jij helemaal niets "om te gooien", ik beschreef slecht een feitelijke situatie die breed werd gedragen waar iedereen mee mag doen wat hij/zij wilt.
Betrek toch niet alles zo monomaan en vasthoudend op jezelf en laat dat gekrenkte 'ik' gevoel toch eens weg. :p
Dat is toch niet gek? Ik heb hier een topic geopend om een persoonlijke situatie ter discussie te stellen. Dan mag ik het toch wel op mijn situatie betrekken?
Dit deel kan redelijk kloppen, ik stelde mijzelf de toen nog humoristische vraag of het wel handig is bij een provider te zitten die je herhaaldelijk minstens een week+ laat wachten op support.
Daar wordt niemand vrolijk van en ook jij niet als je vlak daarvoor meldt: "in de moderne tijd kan een huishouden moeilijk enkele uren zonder internet"
Klopt. En ik heb ook uitgelegd dat dat prima voor een ander kan gelden maar dat ik er geen last van heb. En inderdaad met het verder gaan van deze discussie zie ik dat het handig was geweest als ik er toen van had gemaakt: "in de moderne tijd is het niet handig als je door foutjes in eigen knutselwerk je eigen huishouden enkele uren zonder internet zet". Wist ik veel dat dat zo'n punt zou worden...
Het is deze laatste zin waar ik vervolgens wat melig op reageer en die jij op de een of andere manier maar niet wilt begrijpen, of je je daar nu in herkent of niet.
Ik begrijp heel goed wat je bedoelt ik probeer je nu alleen al enkele pagina's lang uit te leggen dat mijn ervaring nu eenmaal anders is en dat ik dus vind dat ik geen reden tot klagen heb. Laat staan dat ik aanstalten maak om over te stappen.
Zo is dat en als die situatie drastisch wijzigt dan kun je ook eventueel ook overstappen, dat moet je vooral zelf maar bepalen.
Ha, fijn! Zijn we het daar gelukkig over eens!
Misschien omdat er gebruikers zijn die dat "prima" niet zo onderschrijven, of die tegen de stringente beperkingen van het platform aanlopen??
Ja maar, ja maar, ja maar.... één zin hierboven mocht ik nog zelf bepalen of ik wel of niet ga overstappen. En nu ineens beantwoord je mijn vraag waarom ik zou gaan knutselen aan iets dat prima werkt met deze reactie?
Jij wilt hier toch ook een eigen router draaien, terwijl het systeem volgens jouw woorden helemaal "perfect" is??
Dat heb ik je ook al eerder uitgelegd: Het netwerk, de diensten en de service van Ziggo heb ik geen problemen mee. Ik heb de router zelf op een plek gezet in de garage achter een dikke betonnen muur waarvan ik zelf ook weet dat dat effect kan hebben op het signaal.
In jouw gevaal gaat dat bij Ziggo/UPC nog lekker eenvoudig, maar dat wordt iets anders als je voor glas kiest.
Een extra access point is geen probleem maar een eigen router stuit al snel wel op lastige configuraties.
Bedankt! Mooi argument om bij Ziggo te blijven. Ben blij dat dat lekker eenvoudig is bij ze.
Er zijn gebruikers die met zeer goede redenen een eigen router willen draaien om features toe te voegen die standaard niet worden geboden.
Je blijft steeds van jezelf uitgaat, laat dat toch eens los en probeer te accepteren dat sommige mensen andere dingen willen dan jij.
Het doet er niet toe of die dingen 'goed' zijn of juist 'slecht' en het heeft allemaal niets met 'bekeren' oid te maken. :cool:
Ja, dit blijf ik niet begrijpen. Ik kan maar niet snappen waarom ik niet van mezelf uit mag gaan.
Het doet er niet toe wélk coax abonnement je hebt, bij een coaxiaal basisabonnement heb je natuurlijk wel last van een asymmetrische verbinding als je iets gaat uploaden. :D

De trage inbelverbinding van vroeger wil je ook niet meer terug.
Als je eenmaal een symmetrische (glasvezel) verbinding hebt gehad, dan is de magere upload van een asymmetrische 40/4 Mbps verbinding al snel een irritante beperking.
Ik kan me voorstellen dat dat voor velen een irritante beperking is, maar....gaan we weer... ik heb er op het moment geen last van. Mocht het vervelend worden dan kan ik nog redelijk wat abonnementen omhoog of inderdaad kiezen voor een overstap naar een symmetrische verbinding.
Logisch ja, zo heb ik ook de kat een tijd uit de boom gekeken tot zich werkende oplossingen aandienden om platformeigen beperkingen te omzeilen.
Lijkt me sowieso altijd goed om goed na te denken over dergelijke zaken voordat je een overstap maakt.

Goed....waar ik nog op terug zou komen: neem eens een stap terug. Nu zijn we gewoon over en weer verwijten aan het maken dat we elkaar woorden in de mond leggen en dat de ander dingen niet WIL begrijpen en dat is niet constructief. Sla het hele geharrewar eens over en doe even alsof we het allemaal nooit besproken hebben. Laat het topic ook maar even helemaal los, want daar hebben we het al lang niet meer over. Kun je kort en bondig herhalen wat je me nu eigenlijk probeert uit te leggen? En wat is het precies dat ik niet begrijp in jouw optiek?

Dat kan ik bevestigen want ik heb al ongeveer meer dan 1 jaar een RT AC66U staan en tot nu toe alleen maar tevreden, maar ik raad je dan wel aan om er meteen de Merlin firmware op te zetten. Die firmware werkt stabieler als de originele firmware van Asus en je dit zonder verlies van garantie mag doen omdat Asus zelf de open source firmware ter download aanbied. Merlin bewerkt dan die firmware en haalt er nog eventuele bugs uit en hij dit veel sneller doet dan Asus zelf. Daarbij is de Merlin firmware ook uitgebreider qua instellingen die in de originele firmware vaak niet beschikbaar is.
Roel, die firmware kan ik toch gewoon updaten door deze op een systeem neer te zetten, de zip file uit te pakken en dan in de router configuratie bij de administration de .trx file te uploaden?
Ik heb dit nu een paar keer geprobeerd met de meest recente Merlin firmware en krijg de melding: "Firmware upgrade unsuccessful. This may be caused by corrupt file or incorrect transmission"
Of is dit alleen mogelijk vanaf een systeem wat rechtstreeks aan de router hangt? Hier zit nog een switch tussen.

Edit: ik laat hem voorlopig wel even op de Asus firmware draaien

Laatst bewerkt:

Yogi Bear

Senior Member
User systemen
Roel, die firmware kan ik toch gewoon updaten door deze op een systeem neer te zetten, de zip file uit te pakken en dan in de router configuratie bij de administration de .trx file te uploaden?
Ik heb dit nu een paar keer geprobeerd met de meest recente Merlin firmware en krijg de melding: "Firmware upgrade unsuccessful. This may be caused by corrupt file or incorrect transmission"
Of is dit alleen mogelijk vanaf een systeem wat rechtstreeks aan de router hangt? Hier zit nog een switch tussen.
Als jij vanaf je pc eenmaal de GUI van de Asus router ziet, dan zou je in principe net zo moeten kunnen updaten als met het origineel van Asus.
Het updateproces is namelijk identiek.

Eenmaal ingelogd op de router navigeer je naar "firmware update tab" en browse je vervolgens naar het uitgepakte bestand op je desktop and you're good to go.
Lukt dat niet, dan zul je zeer waarschijnlijk het updatebestandje voor een ander model router hebben gedownload??

Hier kun je de Merlin [fork] downloaden die ik zelf gebruik, je ziet hier duidelijk de versies voor de verschillende Asus modellen.

Dat is inderdaad wat ik gedaan heb. Dit was het bestand waar ik naar zat te kijken: RT-AC66U_380.59_0.trx Wellicht net een versie nieuwer.

Misschien dat het veroorzaakt is doordat ik eerst een firmware update van Asus zelf heb gedaan. Anyway... ik laat hem weer even zo pruttelen.

Yogi Bear

Senior Member
User systemen
Dat is inderdaad wat ik gedaan heb. Dit was het bestand waar ik naar zat te kijken: RT-AC66U_380.59_0.trx Wellicht net een versie nieuwer.

Misschien dat het veroorzaakt is doordat ik eerst een firmware update van Asus zelf heb gedaan. Anyway... ik laat hem weer even zo pruttelen.
Wat mogelijk een rol kan spelen is de nieuwe US regelgeving waar veel routerfabrikanten en ook Asus aan zijn gaan voldoen, al dan niet gedwongen door zeer recente US wetgeving.
Die regelgeving laat (even uit het hoofd) niet meer toe dat oudere firmware kan worden geïnstalleerd waar custom settings mee kunnen worden gepushed.
Eenmaal de huidige Asus firmware geflashed en je kunt officieel niet meer terug naar alternatieven of oudere versies, de firmware verhindert dat.

Er zijn intussen workarounds staat mij bij (what's new!!), maar die zijn in de US dan officieel illegaal en het zal niet lang duren of de EU zal ongetwijfeld volgen, dat gebeurt meestal met leuke dingen. :D

In jouw geval heb je dus mogelijk al een firmware versie waarvan "officieel" geen terugkeer mogelijk is??
Ik ga hier toch maar eens induiken. :cool:

Bovenaan