Verbindingsproblemen Ziggo router aanpakken...router vervangen?

Top! Bedankt!
Plannen zijn klein beetje gewijzigd. Ik ga morgen de router halen. Ik plemp dan gewoon even hier de huidige instellingen, wat ik van plan ben en nieuwe instellingen. Ik denk dat het wel goed gaat komen en er zullen altijd dingen zijn die je vergeten bent. Dat hoort erbij :) Het zal wel goed komen, maar in de moderne tijd kan een huishouden moeilijk enkele uren zonder internet ;)

Morgen plemp ik de boel hier even neer. Mensen die willen helpen: top en alvast bedankt! Als het te veel tekst is: vooral niet lezen en gewoon topic links laten liggen.
Mijn complimenten voor de behulpzaamheid hier!

Roel1966

Senior Member
User systemen
Hoe achterhaal ik dan eigenlijk wat mijn externe IP adres is? Blijft mijn Ziggo modem te benaderen op http://192.168.178.1? Ik denk het haast niet, want daarvan wordt de router functie uitgezet toch?
Als je eenmaal in het hoofdscherm van de router zit kan je meteen bovenaan je WAN adres zien staan en dat is dus je externe IP adres waarmee je met Ziggo verbonden bent. En dan de 2de vraag, nee op het moment dat de modem/router in bridgemode staat kan je het routergedeelte niet meer benaderen.

Voor die kabel van modem naar nieuwe router moet ik gewoon de internet poort op de Asus gebruiken toch?
Klopt, je steekt gewoon de kabel op LAN poort 1 in op het Ziggo modem en dan aan de andere kant op de WAN poort van de Asus router. Eerst zet je dan het Ziggo modem aan en wacht je even totdat die helemaal opgestart is en daarna zet je je router aan die dan vanzelf het modem vind.

Heeft die router ook een guest mode of zoiets?
Jazeker, die Asus heeft zelfs 2 Guests modes namelijk op de 2.4 Ghz band en de 5 Ghz band en je die onafhankelijk van de rest van je netwerk kan instellen. Handig is ook dat je een maximale bandbreedte kan instellen zodat gasten dan niet de hele bandbreedte van je internet wegsnoepen.

Nog een ietwat domme vraag: al mijn poorten blijven hetzelfde toch?
Forwarding kun je instellen bij de DHCP server en daar kan je ook de poorten aangeven die doorgelaten moeten worden ( de tab LAN aan de linkerkant en dan bovenaan de tab DHCP ).

Zo, net even de router opgehaald. Dan maar even met een laptop rechtstreeks gekoppeld de firmware erop zetten en configureren.
Totdat Ziggo mijn modem gebridged heeft kan ik in principe gewoon wifi op het modem uitzetten en een kabel van modem naar WAN poort trekken toch? Of moet ik dhcp op mijn modem dan ook uit zetten?

Ok, firmware upgrade was inderdaad simpel. Ik had versie 3.0.0.4.374_130 en zit nu op 380.57 (Dat was de meest recente). Wel bijzonder is dat de versie nummering helemaal anders is.

Maar het ziet er goed uit. DHCP zo maar eens uit gaan zetten en dan de boel aansluiten en configureren

Roel1966

Senior Member
User systemen
Ziggo mijn modem gebridged heeft
Je kan ook gewoon vanavond even bellen naar Ziggo via dat gratis nummer 1200 via je gewone Ziggo telefoonaansluiting en dan zetten ze je de router op afstand in bridgemode. Dat is binnen een paar minuten gebeurd en daarna hoef je alleen even het modem volledig te resetten door hem even van de stroom af te halen.

Wel bijzonder is dat de versie nummering helemaal anders is.
Klopt, Merlin houd zijn eigen nummering aan en wijkt inderdaad af van de nummering die Asus aan houd maar dat is ook om vergissingen te voorkomen.

Doen ze dat bij Ziggo op een zondagavond dan? Vind ik wel netjes eigenlijk!

Ik heb de router er nu staan. Switch boven zit erop. Ik heb zojuist even gekeken: inderdaad alles wat daar op aangesloten zit en wat gebruik maakt van het access point aldaar heeft nu mooi een nieuw IP adres....en geen internet meer :)

Waar ik eerlijk gezegd een klein beetje huiverig voor ben is wanneer ik bridge mode instel en ik iets verkeerd gedaan heb morgen mijn vriendin de hele dag geen internet heeft. Maar volgens mij gaat het wel goed

Da's ook bijzonder... Heb nu een medewerker van Ziggo aan de telefoon (hij is even iets aan het regelen zodat ik hetzelfde abonnement blijf houden, maar € 4,- per maand minder ga betalen) en hij vertelt me dat we wat langzamere apparaten in ons netwerk hebben. Zoals een Lumia... Sommige daarvan kunnen maar 5MB of zo aan. Tja, prima...geen probleem... ik weet dat ik in de badkamer een tablet heb staan met een WiFi kaartje uit 2000 of zo. Dat ding gebruik ik om radio te luisteren en ik verwacht er ook niet veel van.

Nu vertelde deze jongeman me dat ook met WiFi het netwerk zich aanpast aan de traagste deelnemer. Dus als één apparaat maar op 5MB werkt (bedoelt ie dan max 5mbit? denk het wel) dan gaat de rest in dat WiFi netwerk ook op 5mbitwerken.
Ik wist wel dat het met hubs zo was, maar ook met WiFi? Tja, niet alles is even snel hier...
Ik meen zelfs dat het met switches al meevalt. Zo heb ik op zolder dus ook een switch staan en daar heb ik ook een oude router als access point aan gekoppeld (dus DHCP uit). Dat ding is een G router en iets van 54mbps max. Op zich niet zo'n probleem dus dat de poorten 100Mbit zijn en ook de poort waardoor internet binnenkomt 100Mbit is.
Mijn desktop zit op een andere poort van die switch en volgens mij gaat dat nog steeds met gigabit. Dat klopt toch gewoon? Ik had er ook nog nooit van gehoord dat WiFi zich ook aanpast aan de zwakste schakel!

Maar anyway: het is gelukt! Modem staat op bridge mode, internet via de Asus loopt; als een tiet vooralsnog. En ik ben zeer te spreken over de interface van de configuratiepagina's. Het spreekt inderdaad allemaal voor zich! Ik snap nu dat jullie er zo simpel over doen :)

Nu nog even op de eerste verdieping wat apparaten het nieuwe wachtwoord geven (dat heb ik ook maar even gewijzigd) en dan op zolder het access point opnieuw configureren (had die eigenlijk alvast eerst een nieuw IP adres moeten geven, want nu zit die configuratiepagina nog op 192.168.178.2 en ik had hem even voor het omzetten op 192.168.1.2 moeten zetten :)

Nou, ik denk dat deze binnenkort wel afgesloten kan worden. Zit nog even een beetje met die vragen over de snelheid. Ik moet zeggen, dat ik het moeilijk te geloven vind dat ook WiFi zich aan de zwakste schakel aan gaat passen.

En daarnaast moet ik waarschijnlijk nog een keer kijken naar een access point voor op zolder. Voorkeur voor mij is iets wat ik met een UTP kabel op mijn switch op zolder kan aansluiten. De meeste access points die ik zie lijken via stroom net te gaan of te werken als repeater. Maar goed. Daar tuig ik wel een keer een ander topic voor op.

Ik dank u allen (Roel1966 in het bijzonder) voor het meedenken! Ben er zeker van dat het netwerk een stuk beter gaat zijn!

Roel1966

Senior Member
User systemen
Waar ik eerlijk gezegd een klein beetje huiverig voor ben is wanneer ik bridge mode instel en ik iets verkeerd gedaan heb morgen mijn vriendin de hele dag geen internet heeft.
Nee hoor, dat gaat prima en ik het zelf ook heb laten doen met dezelfde router zoals je weet maar dat heeft zich inmiddels al opgelost zoals ik lees.

het moeilijk te geloven vind dat ook WiFi zich aan de zwakste schakel aan gaat passen.
Grappig verhaal wat die medewerker je wijs gemaakt heeft maar dus per device waarmee jij verbinding maakt met de router word een aparte Wifi lijn gebruikt ( zie je ook aan de ip adressen en elk apparaat een eigen ip adres toegewezen krijgt ). Op het moment dat jij dus verbinding maakt dan zorgt de router voor het goede protocol voor die ene lijn tussen apparaat en router.

Stel b.v. dat je met een gsm verbinding maakt waarin een ontvanger zit die alleen 2.4 Ghz band G ondersteund dan stelt de router alleen die ene lijn in tussen gsm en router in op 2.4 Ghz G. Maak jij daarna verbinding met b.v. een tablet waarin een AC wifi adapter zit, dan maakt de router een nieuwe lijn aan en stelt die in op een AC verbinding.

Dus het klopt wel ten dele wat die medewerker zei maar hij vergeet erbij te zeggen dat dit alleen geld voor die ene lijn tussen device en router maar niet voor alle andere lijnen en andere devices waarmee je verbinding maakt. Geen zorgen dus dat als jij je gsm verbind dat opeens al die andere apparaten als tablets etc.. in snelheid omlaag zouden duiken. Wel is het natuurlijk zo dat de bandbreedte in mekaar zakt als je tegelijkertijd met een heleboel apparaten gaat downloaden, maar dat spreekt wel voor zich. Ligt ook niet aan de router maar puur aan de maximale bandbreedte die je aangevoerd krijgt van Ziggo zelf.

Ik dank u allen (Roel1966 in het bijzonder)
Uiteraard graag gedaan en blij om te lezen dat ook alles werkt !

Laatst bewerkt:

Yogi Bear

Senior Member
User systemen
Top! Bedankt!
Het zal wel goed komen, maar in de moderne tijd kan een huishouden moeilijk enkele uren zonder internet ;)
Ik weet niet of je dan bij Ziggo/UPC wel goed zit, het is namelijk geen uitzondering dat je bij een volledige uitval van alle Ziggo diensten zoals tv, internet en telefonie de monteur pas een week(!!) later op bezoek krijgt.
Het is ons al net iets te vaak overkomen. :mad:

Dan mag je met je niet meer werkende telefoon de klantenservice bellen om daar te horen dat je voor "storingen" naar www.Ziggo.nl kunt browsen voor de meest actuele stand van zaken en hulp bij instellingsproblemen.
Right, wie zou dát hebben verzonnen?? :confused::confused:

Hoezo "enkele uren zonder internet" denk je dan. :D

Forum m8

Senior Member
User systemen
Dat is er eentje uit dezelfde doos als dat je belt bij een niet-werkende ADSL verbinding ze altijd zeggen dat het je splitter is.

Trek je die er tussen uit, is je telefoongesprek direct afgelopen en kun je daarna weer achteraan de rij aansluiten.

Grappig verhaal wat die medewerker je wijs gemaakt heeft maar dus per device waarmee jij verbinding maakt met de router word een aparte Wifi lijn gebruikt ( zie je ook aan de ip adressen en elk apparaat een eigen ip adres toegewezen krijgt ). Op het moment dat jij dus verbinding maakt dan zorgt de router voor het goede protocol voor die ene lijn tussen apparaat en router.

Stel b.v. dat je met een gsm verbinding maakt waarin een ontvanger zit die alleen 2.4 Ghz band G ondersteund dan stelt de router alleen die ene lijn in tussen gsm en router in op 2.4 Ghz G. Maak jij daarna verbinding met b.v. een tablet waarin een AC wifi adapter zit, dan maakt de router een nieuwe lijn aan en stelt die in op een AC verbinding.
Ja precies, dat is wat ik me ook herinner van de hubs van vroeger. Daar kreeg niet ieder apparaat een eigen IP adres waardoor al het verkeer op de hub beperkt werd tot de zwakste schakel. (Geen idee waarom een hub ooit als interessant gezien werd...volgens mij het prijs verschil)
In de Linksys die ik als access point gebruik zit ook een 100mbit switch. Ik snap ook, dat ik op die poorten niets aan moet sluiten. Enerzijds, omdat ik dan weer switch op switch na de router aangesloten heb anderzijds omdat ik dan niet moet verwachten boven de 100mbit te komen.

Goed om te weten vooral dat ik me geen zorgen hoef te maken!

Dus het klopt wel ten dele wat die medewerker zei maar hij vergeet erbij te zeggen dat dit alleen geld voor die ene lijn tussen device en router maar niet voor alle andere lijnen en andere devices waarmee je verbinding maakt. Geen zorgen dus dat als jij je gsm verbind dat opeens al die andere apparaten als tablets etc.. in snelheid omlaag zouden duiken. Wel is het natuurlijk zo dat de bandbreedte in mekaar zakt als je tegelijkertijd met een heleboel apparaten gaat downloaden, maar dat spreekt wel voor zich. Ligt ook niet aan de router maar puur aan de maximale bandbreedte die je aangevoerd krijgt van Ziggo zelf.
Meen je dat nou?!? Kan Ziggo niet even de bandbreedte opschroeven op het moment dat ik wat meer nodig heb? ;)

Nee, reden dat ik het wat zorgwekkend vond was dat ik ook DVBLink gebruik en op die manier door het hele huis TV kan kijken. Daardoor is er nogal een verschil tussen internetverkeer en netwerkverkeer hier in huis. Want ook live TV streamen naar de slaapkamer gaat via het netwerk en staat dus helemaal los van internet. Onze internetsnelheid is eigenlijk zelden een beperking waar we tegenaan lopen.

Wat me hier wel nog is opgevallen is dat ik bij TV kijken in de slaapkamer nog een uitdaging heb. Wanneer ik de tablet die we daarvoor gebruiken verbind met het access point op zolder dan heb ik een internetsnelheid van iets van 24mbit up/8mbit down. Wanneer ik verbind met de nieuwe router (signaal lijkt goed) kom ik op iets van 1mbit (max!) down/1,5 mbit up. Dat verbaast me echt en ik had het eigenlijk ook niet echt verwacht. Nu gebruik ik wel speedtest.nl om te kijken wat de snelheid is; is er ook een app of iets dergelijks om puur de netwerksnelheid tussen diverse apparaten (los van internet dus) te meten? Een lokaal speedtest zeg maar :)

Ik weet niet of je dan bij Ziggo/UPC wel goed zit, het is namelijk geen uitzondering dat je bij een volledige uitval van alle Ziggo diensten zoals tv, internet en telefonie de monteur pas een week(!!) later op bezoek krijgt.
Het is ons al net iets te vaak overkomen. :mad:

Dan mag je met je niet meer werkende telefoon de klantenservice bellen om daar te horen dat je voor "storingen" naar www.Ziggo.nl kunt browsen voor de meest actuele stand van zaken en hulp bij instellingsproblemen.
Right, wie zou dát hebben verzonnen?? :confused::confused:

Hoezo "enkele uren zonder internet" denk je dan. :D
Ik moet heel eerlijk zeggen, dat ik dat helemaal niet herken. We hebben eigenlijk nooit storingen in welke dienst van Ziggo dan ook. Ik begrijp best dat ze verwijzen naar de website. Wanneer iets een bekende storing is en het treft meerdere huishoudens bespaart het ze heel veel telefoongesprekken waarin ze hetzelfde moeten zeggen. Inderdaad is het wat zuur als het wel een storing is die buiten je schuld om is en enkel jou treft.

Een tijd geleden is een tante van mijn vriendin over gegaan van KPN naar Ziggo. Dat is administratief gezien niet helemaal goed gelopen (eerlijk gezegd lag het vooral aan KPN volgens mij) waardoor ze een tijdje telefonisch niet bereikbaar is geweest. Op enig moment heb ik iemand van de klanten service van Ziggo getroffen die begon met regelen van een bloemetje voor de tante als excuses voor het ongemak. Vervolgens heeft ze de hele zaak op zich genomen en telkens op de afgesproken momenten mij persoonlijk gebeld om de status door te geven en achteraf nog te checken of nu alles in orde was. Nee, daar niets dan lof! Toen ik nog in Maastricht woonde (tot 2000 zo'n beetje) was dat wel anders bij @home/Ziggo.

Onlangs bij mijn schoonouders ook een monteur langs geweest omdat hun TV signaal niet jofel was. Die beste man heeft echt met ze meegedacht én (niet onbelangrijk) een echte oplossing geleverd.

Dat is er eentje uit dezelfde doos als dat je belt bij een niet-werkende ADSL verbinding ze altijd zeggen dat het je splitter is.

Trek je die er tussen uit, is je telefoongesprek direct afgelopen en kun je daarna weer achteraan de rij aansluiten.
De jongeman die ik gisteren aan de telefoon had gaf duidelijk aan:"Wanneer ik zometeen uw modem in bridge mode zet wordt de verbinding verbroken, dus als u nog andere vragen heeft is dit het moment om ze te stellen." Ik vond dat erg netjes. Voor hem vanzelfsprekend, voor mij niet.

Yogi Bear

Senior Member
User systemen
Ik moet heel eerlijk zeggen, dat ik dat helemaal niet herken. We hebben eigenlijk nooit storingen in welke dienst van Ziggo dan ook. Ik begrijp best dat ze verwijzen naar de website. Wanneer iets een bekende storing is en het treft meerdere huishoudens bespaart het ze heel veel telefoongesprekken waarin ze hetzelfde moeten zeggen. Inderdaad is het wat zuur als het wel een storing is die buiten je schuld om is en enkel jou treft.
Hoe suf ben je als bedrijf als je iemand waar net alle diensten van zijn uitgevallen naar je webpagina verwijst?? :mad:
Dat is op zo'n moment tenenkrommend tergend.

Wij hebben Horizon al vanaf het eerste uur en de eerste jaren waren een regelrechte gruwel, waar de eindgebruikers als proefkonijnen werden gebruikt, omdat UPC in de tryout periode weer eens verschrikkelijk en voorspelbaar traag en onprofessioneel had zitten blunderen.
Lees daar de archieven en de media nog maar eens op na en huiver. :D

En het is nog steeds zo dat er met dat platform altijd wel "iets" aan de hand is waardoor jij als klant weer eens het blokje rond je eigen hardware wordt gestuurd, maar het steevast toch aan UPC/Ziggo zelf blijkt te liggen.
TV kijken via mijn webbrowser lukt hier bijv. nog steeds niet ook maar bij enige benadering en ik ben niet de enige.
Eindeloos "bufferen" met een best rappe 200/20 Mbps snelheid, terwijl het beeld constant terugvalt naar een beroerde low-res SD kwaliteit waardoor je de pagina nagenoeg constant moet refreshen.
Van alles geprobeerd maar niets blijkt te helpen.

Opnemen op afstand lukt vaker niet dan wel.
Na een tijdje geef je het maar op.

Waar UPC/Ziggo met hun coaxverbindingen snel last van blijkt te hebben is de ongelooflijke gevoeligheid voor bliksemontladingen.
Wij hebben hier meegemaakt dat binnen een week het modem meerdere keren fataal frituurde.
En omdat een monteur vaak een week op zich laat wachten rijd je dan maar weer zelf naar een UPC center om het defecte modem te wisselen.

In het jaar dat wij glasvezel hadden is er niet 1 keer iets tijdens bliksems uitgevallen, glasvezel geleidt dan ook geen elektriciteit, erg fijne bijkomstigheid. :)
Wij gaan dus weer lekker terug naar glas, liever een iets minder gelikte Horizon GUI maar een die tenminste wel naar behoren werkt.
Zelfs de oude en snelle Amino boxjes waren al een verademing.

Hoe suf ben je als bedrijf als je iemand waar net alle diensten van zijn uitgevallen naar je webpagina verwijst?? :mad:
Dat is op zo'n moment tenenkrommend tergend.
Helemaal niet suf volgens mij. Is een simpele geld kwestie. Ieder telefoontje dat je bespaart doordat iemand op zo'n moment ophangt en met de GSM op de website kijkt is er weer één op de grote hoop. En die grote hoop bespaart je op den duur werknemers in je call center. Bovendien voorkomt het frustratie als gebruikers niet in de wacht hoeven om vervolgens te horen dat iets een bekende storing is, maar ze het direct op de website kunnen zien. Tenslotte heb je daardoor als klant met een échte storing die alleen jou treft minder last van mensen die in de wacht zitten voor een algemene storing.
Wij hebben Horizon al vanaf het eerste uur en de eerste jaren waren een regelrechte gruwel, waar de eindgebruikers als proefkonijnen werden gebruikt, omdat UPC in de tryout periode weer eens verschrikkelijk en voorspelbaar traag en onprofessioneel had zitten blunderen.
Lees daar de archieven en de media nog maar eens op na en huiver. :D
Wat ik ook aangeef: voorheen was dat ook in mijn ervaring wel wat anders. Ik herken het nu niet in de dagelijkse praktijk. Archieven en de media er op nalezen is dan ook zinloos volgens mij. Dan blijf je in het verleden hangen en kan een bedrijf het nooit meer goed doen.
En het is nog steeds zo dat er met dat platform altijd wel "iets" aan de hand is waardoor jij als klant weer eens het blokje rond je eigen hardware wordt gestuurd, maar het steevast toch aan UPC/Ziggo zelf blijkt te liggen.
Ik zie dat anders: "het is BIJ JOU nog steeds zo dat..."
TV kijken via mijn webbrowser lukt hier bijv. nog steeds niet ook maar bij enige benadering en ik ben niet de enige.
Eindeloos "bufferen" met een best rappe 200/20 Mbps snelheid, terwijl het beeld constant terugvalt naar een beroerde low-res SD kwaliteit waardoor je de pagina nagenoeg constant moet refreshen.
Van alles geprobeerd maar niets blijkt te helpen.

Opnemen op afstand lukt vaker niet dan wel.
Na een tijdje geef je het maar op.

Waar UPC/Ziggo met hun coaxverbindingen snel last van blijkt te hebben is de ongelooflijke gevoeligheid voor bliksemontladingen.
Wij hebben hier meegemaakt dat binnen een week het modem meerdere keren fataal frituurde.
En omdat een monteur vaak een week op zich laat wachten rijd je dan maar weer zelf naar een UPC center om het defecte modem te wisselen.

In het jaar dat wij glasvezel hadden is er niet 1 keer iets tijdens bliksems uitgevallen, glasvezel geleidt dan ook geen elektriciteit, erg fijne bijkomstigheid. :)
Allemaal nog nooit last van gehad!
Wij gaan dus weer lekker terug naar glas, liever een iets minder gelikte Horizon GUI maar een die tenminste wel naar behoren werkt.
Zelfs de oude en snelle Amino boxjes waren al een verademing.
Eén van de redenen voor mij om juist bij Ziggo te blijven is dat ik een mediacenter kan aansluiten en zodoende mijn eigen GUI kan gebruiken. Op het moment Kodi. Heerlijk!

Yogi Bear

Senior Member
User systemen
Helemaal niet suf volgens mij. Is een simpele geld kwestie.
Op de een of andere manier blijf je hier het cruciale punt missen. :p
In het voorbeeld is het net zo suf van UPC/Ziggo als dat je iemand die al helemaal zonder benzine/diesel zit, zegt door te rijden naar het volgende benzinestation.
Probeer het eens met een lege tank zou ik zeggen.

Als je het nu nog steeds niet snapt dan geef ik het op. :cool:
Wat ik ook aangeef: voorheen was dat ook in mijn ervaring wel wat anders. Ik herken het nu niet in de dagelijkse praktijk. Archieven en de media er op nalezen is dan ook zinloos volgens mij. Dan blijf je in het verleden hangen en kan een bedrijf het nooit meer goed doen.
Het is een persoonlijke en legitieme keuze de aard van het beestje niet te willen kennen, het is even legitiem dat wel te willen zien.

Van mij hoef, of moet je die archieven niet te raadplegen, maar je leert wel zien hoe zo'n imperium in de dagelijkse praktijk ongeveer opereert en wat hun plechtige beloftes waard zijn.
Hun huidige level van support stevent op dit moment weer hard af op het peil dat ze jaren geleden zoveel klanten heeft gekost.
Het maakt mij op zich weinig uit, zolang er valide alternatieven zijn en je kunt stemmen met je benen.
Nu, die alternatieven zijn er intussen volop en gelukkig maar.
Ik zie dat anders: "het is BIJ JOU nog steeds zo dat..."
Dat mag je van mij best vinden maar feit en fictie zijn wel twee geheel verschillende dingen.

Als de ene dag een dienst totaal niet werkt en de volgende dag wél, terwijl hier niemand aan een knop of kabel heeft gezeten en er ook op Chelloo.com ruimschoots melding wordt gemaakt, dan ligt het dus feitelijk niet aan mij, of jou.
UPC/Ziggo kan legio zaken aan hun dagelijkse instellingen veranderen, of routeren dat elders issues ontstaan waardoor complexe retoursignalen bijv. niet meer correct functioneren.
Dat gebeurt als je in een overbevolkte bijenkorf vol-continue draadjes trekt en elders weer plugt.

In zo'n geval kijk je dan als eindgebruiker tegen een haperende dienst aan die niet op jou is terug te voeren en kun je je eigen hardware tevergeefs testen tot je een ons weegt.
Allemaal nog nooit last van gehad!
Ook in de hoogtijdagen van de beruchte UPC Horizon fuckups waar 99,9% van de gebruikers ernstige problemen ervoeren, had je mensen die nooit ergens last van zeiden te hebben, ja dat kan. :p
Een notoir traag of totaal niet reagerende box wordt blijkbaar door sommige mensen af en toe anders beleefd, voor de eigen gemoedsrust lijkt mij zoiets fantastisch en ik feliciteer zo'n persoon dan oprecht met zijn geluk.
Je kunt natuurlijk ook het functioneren van zo'n haperend platform vergelijken met dat van de concurrentie en vervolgens je eigen conclusies trekken.
Nu, dat laatste hebben wij dus gedaan. ;)
Eén van de redenen voor mij om juist bij Ziggo te blijven is dat ik een mediacenter kan aansluiten en zodoende mijn eigen GUI kan gebruiken. Op het moment Kodi. Heerlijk!
En bij de naaste concurrentie kun je geen eigen mediacenter aansluiten?? :confused:

De GUI van een settopbox of mediacenter kan mij niet eens zo boeien, zolang het maar naar behoren functioneert en precies daar wringt de schoen met de huidige Horizon.
De gelikte GUI stelt eisen aan de hardware die met de huidige apparatuur amper geleverd kan worden.
Dan maar liever iets meer spartaans, maar wel snel en correct werkend.

Laatst bewerkt:
Dus... er is een hele thread over het plaatsen van een externe router in plaats van het Ziggo modem te gebruiken en dan haak je aan als eigenlijk alles al afgehandeld is. Ik ga er toch wel even op in, want ik vind het altijd wel interessante ontwikkelingen.
Op de een of andere manier blijf je hier het cruciale punt missen. :p
Nee hoor. Je mag dat vinden, maar het is niet zo.
In het voorbeeld is het net zo suf van UPC/Ziggo als dat je iemand die al helemaal zonder benzine/diesel zit, zegt door te rijden naar het volgende benzinestation.
Probeer het eens met een lege tank zou ik zeggen.
Je vergelijking is heel krom. Wanneer bij Ziggo de diensten (tv, internet, telefonie) eruit liggen kun je toch zeker nog prima met je mobiele telefoon het internet op om vast te stellen of er een algemene storing is of niet? Om te bellen en te horen dat de website geraadpleegd moet worden kan wel de mobiele telefoon gebruikt worden, maar om de website te raadplegen niet?
Als ik jou vergelijking even gebruik: zonder benzine komen zitten is meestal je eigen schuld. Maar stel dat het op de één of andere manier de schuld van het tankstation kan zijn dan is er toch niets mis mee als ze stellen: probeer op de fiets even een liter benzine te komen halen dan ziet u dat er een algemene storing is.
Als je het nu nog steeds niet snapt dan geef ik het op. :cool:
Je vergelijkt appels met peren en dan ligt het aan mij als ik je gedachtengang niet kan volgen?
Het is een persoonlijke en legitieme keuze de aard van het beestje niet te willen kennen, het is even legitiem dat wel te willen zien.
Waarom is het in het ene geval niet willen "kennen" en in het andere geval wel willen "zien"? Dat impliceert dat het er sowieso wel is, maar je wel blind moet zijn om het niet te zien.
Van mij hoef, of moet je die archieven niet te raadplegen, maar je leert wel zien hoe zo'n imperium in de dagelijkse praktijk ongeveer opereert en wat hun plechtige beloftes waard zijn.
Hun huidige level van support stevent op dit moment weer hard af op het peil dat ze jaren geleden zoveel klanten heeft gekost.
Het is best mogelijk dat dat jouw ervaring is. Het enige wat ik een hele tijd geleden al aangaf is dat het mijn ervaring niet is en dat ik me niet herken in je eerste uitspraak. Daar is toch niets mis mee?
Het maakt mij op zich weinig uit, zolang er valide alternatieven zijn en je kunt stemmen met je benen.
Nu, die alternatieven zijn er intussen volop en gelukkig maar.

Dat mag je van mij best vinden maar feit en fictie zijn wel twee geheel verschillende dingen.
Sorry hoor: jij geeft aan dat er altijd wel iets aan gezeik is met Ziggo. Ik geef alleen aan dat het jouw ervaring is, dus dat mag je volgens mij niet zomaar extrapoleren naar alle gebruikers en het hele netwerk. En dan ineens zou het één een feit zijn en het ander fictie?
Als de ene dag een dienst totaal niet werkt en de volgende dag wél, terwijl hier niemand aan een knop of kabel heeft gezeten en er ook op Chelloo.com ruimschoots melding wordt gemaakt, dan ligt het dus feitelijk niet aan mij, of jou.
UPC/Ziggo kan legio zaken aan hun dagelijkse instellingen veranderen, of routeren dat elders issues ontstaan waardoor complexe retoursignalen bijv. niet meer correct functioneren.
Dat gebeurt als je in een overbevolkte bijenkorf vol-continue draadjes trekt en elders weer plugt.

In zo'n geval kijk je dan als eindgebruiker tegen een haperende dienst aan die niet op jou is terug te voeren en kun je je eigen hardware tevergeefs testen tot je een ons weegt.
Als ze zich bewust zijn van een storing geven ze altijd aan, dat je niet aan je eigen installatie moet sleutelen omdat ze bezig zijn de storing te verhelpen. Ze voorkomen dat naar mijn idee juist.
Monteur die bij mijn schoonouders is geweest heeft ook netjes de bekabeling in huis kosteloos gecontroleerd. Dat hoeven ze helemaal niet te doen, maar wel netjes.
Ook in de hoogtijdagen van de beruchte UPC Horizon fuckups waar 99,9% van de gebruikers ernstige problemen ervoeren, had je mensen die nooit ergens last van zeiden te hebben, ja dat kan. :p
Een notoir traag of totaal niet reagerende box wordt blijkbaar door sommige mensen af en toe anders beleefd, voor de eigen gemoedsrust lijkt mij zoiets fantastisch en ik feliciteer zo'n persoon dan oprecht met zijn geluk.
Je kunt natuurlijk ook het functioneren van zo'n haperend platform vergelijken met dat van de concurrentie en vervolgens je eigen conclusies trekken.
Nu, dat laatste hebben wij dus gedaan. ;)
Hoe lang ben je al weg bij Ziggo als ik vragen mag? En zat je bij het oude Ziggo of bij UPC?
En bij de naaste concurrentie kun je geen eigen mediacenter aansluiten?? :confused:
Bij de meeste is dat verdomd lastig inderdaad! Ik heb me er ook niet echt in verdiept omdat het voor mij (en velen met mij) prima werkt, maar volgens mij zijn er maar weinig aanbieders waar je een eigen tuner en een mediacenter op het netwerk aan kunt sluiten!
De GUI van een settopbox of mediacenter kan mij niet eens zo boeien, zolang het maar naar behoren functioneert en precies daar wringt de schoen met de huidige Horizon.
De gelikte GUI stelt eisen aan de hardware die met de huidige apparatuur amper geleverd kan worden.
Dan maar liever iets meer spartaans, maar wel snel en correct werkend.
Die Horizon daar ga ik voorlopig helemaal niet aan beginnen!

Yogi Bear

Senior Member
User systemen
Je vergelijkt appels met peren en dan ligt het aan mij als ik je gedachtengang niet kan volgen?
Ik vraag mij af of je zelfs je eigen gedachtengang wel kunt volgen, want je bent hier eea stevig zuigend uit zijn verbanden aan het trekken. ;)
Waarom is het in het ene geval niet willen "kennen" en in het andere geval wel willen "zien"? Dat impliceert dat het er sowieso wel is, maar je wel blind moet zijn om het niet te zien.
Het heeft er inderdaad iets van weg dat je graag "blind" over wilt komen.
Of dat correct is weet ik natuurlijk niet, maar waarom je dan wel zo blijft reageren wordt dan een logische vraag.
Ik laat dit punt maar verder rusten.
Het is best mogelijk dat dat jouw ervaring is. Het enige wat ik een hele tijd geleden al aangaf is dat het mijn ervaring niet is en dat ik me niet herken in je eerste uitspraak. Daar is toch niets mis mee?
Ja, daar is in dit specifieke geval zo'n beetje alles mis mee, omdat ik niet, maar jij wel je eigen individuele ervaring als universele maatstaf lijkt te mogen neerzetten, terwijl ik je hier op de grotere verbanden wijs die mijn bescheiden ervaringen schragen.
UPC is zo ongeveer het best gedocumenteerde mediadrama van onze Lage Landen, maar als ik je dan beleefd verwijs naar de feitelijk uitpuilende archieven dan geef je niet thuis om in je eigen mantra te blijven hangen.
Dat vind ik prima, maar houd dan wel op met die steeds kleiner wordende cirkelredeneringen van je.
Met zelfgekozen oogkleppen zeg je wel geinteresseerd te zijn in "ontwikkelingen", maar de feitelijke onderbouwingen negeer je vervolgens.
Het zou fijn zijn als ook jij begreep dat zoiets nogal onmogelijk discussieert. :cool:
Sorry hoor: jij geeft aan dat er altijd wel iets aan gezeik is met Ziggo. Ik geef alleen aan dat het jouw ervaring is, dus dat mag je volgens mij niet zomaar extrapoleren naar alle gebruikers en het hele netwerk. En dan ineens zou het één een feit zijn en het ander fictie?
Zeker, zoals gezegd is het UPC drama een van dé, zo niet hét best gedocumenteerde mediadrama van Nederland, dat is met de nauwe betrokkenheid van belangenorganisaties, vele fora, de Consumentenbond en bijv. Radar intussen een breed geaccepteerd feit.
Het is jouw fictie die doet voorkomen of dat alleen tussen mijn oren zit, jammer voor je maar dat is aantoonbaar en feitelijk onjuist. :D
Als ze zich bewust zijn van een storing geven ze altijd aan, dat je niet aan je eigen installatie moet sleutelen omdat ze bezig zijn de storing te verhelpen. Ze voorkomen dat naar mijn idee juist.
De storingenpagina van UPC was altijd al een amusant onderwerp van gesprek als in "niet bestaand".
Ok, de pagina bestond dan wel maar je kon er UPC nooit op betrappen dat er in hún netwerk een foutje was geslopen, laat staan dat zij zoiets mondiaal wilden gaan delen.

Ook als heel Gelderland er hier al zeker twee dagen uit lag, dan wist support nog steeds van niets, ook dat was jarenlang een redelijk goed gedocumenteerd feit.
Ik geef meteen toe dat dat het laatste jaar "onder zware druk van buiten" in de goede richting is veranderd, maar zij blijven in dit opzicht niettemin de spreekwoordelijke spuit 11.
Monteur die bij mijn schoonouders is geweest heeft ook netjes de bekabeling in huis kosteloos gecontroleerd. Dat hoeven ze helemaal niet te doen, maar wel netjes.
Je moet nu de goedwillende zelfstandig operende monteurs die door UPC op contractbasis worden ingehuurd niet verwarren met de streken van deze immer stuntelende en weinig betrouwbaar opererende monopolist, die het welzijn van hun klanten zelden in het vaandel had staan en landelijk doortastende acties nodig had om schoorvoetend ultrakleine stapjes te maken.
Hoe lang ben je al weg bij Ziggo als ik vragen mag? En zat je bij het oude Ziggo of bij UPC?
Wij zullen een jaar of 19(??) bij UPC zijn geweest, waarvan het laatste jaar een noodstop was die niet gecontinueerd gaat worden.
Ik word daar niet echt vrolijk van en had het liever anders zien ontwikkelen, want het geeft weer zo'n rompslomp met bekabeling.
Het huidige jaarabonnement loopt dacht ik tot en met februari, daarna stappen wij over.
Dit houden wij nog wel even vol, zo erg is het nu ook weer niet.

Er is sinds de introductie van Horizon absoluut het een en ander in positieve zin verbeterd aan dat medium, de support zie ik de laatste tijd echter steeds meer wegglijden naar een oude maar erg bekende situatie en de concurrentie zit niet stil en lonkt hevig met glasvezel.
Wie zijn budget optimaal in de gaten houdt en een beetje slim shopt stapt ieder jaar "gewoon" over, dat scheelt je echt bakken geld bij een uit de kluiten gewassen alles-in-1 abonnement.
Persoonlijk is dat "gewoon" als in "gewoon overstappen" mij net iets teveel van het goede, omdat het iedere keer weer je eigen eco infrastructuur overhoop gooit, maar zo wordt er door velen wel geshopt lees ik.
Bij de meeste is dat verdomd lastig inderdaad! Ik heb me er ook niet echt in verdiept omdat het voor mij (en velen met mij) prima werkt, maar volgens mij zijn er maar weinig aanbieders waar je een eigen tuner en een mediacenter op het netwerk aan kunt sluiten!
Er zijn online hele verhandelingen geschreven om bijvoorbeeld door middel van vlans en specifieke hardware de boel custom werkend te krijgen.
Netwerkje.com is bijvoorbeeld een heel aardig initiatief om de tamelijk complexe KPN routering en netwerkfeatures alsnog naar eigen hand te zetten.
Het is een heel gedoe, maar voor de taaie rakkers onder ons te doen, je moet het wel als hobby hebben want de leercurve kan steil zijn.
Die Horizon daar ga ik voorlopig helemaal niet aan beginnen!
Je kennelijke gebrek aan ervaring met dit "staaltje vernuft" zal debet zijn aan onze gevoerde spraakverwarring. :p
Horizon is jarenlang de spreekwoordelijke steen om de nek van talloze gebruikers geweest, of is dat nog steeds.
Het platform heeft absoluut grote potentie, maar het is waarschijnlijk onnodig complex en de huidige hardware en infrastructuur zijn (nog) niet goed op die zware taak berekend.

Met nog een paar jaar plus een vernieuwde box met spierballen zou dit alles in theorie best goed kunnen komen, maar ik ben bang dat de huidige glasvezel initiatieven hun voorspelbare evolutionaire werk zullen gaan doen. ;)
Het UPC/Ziggo kabelnetwerk is voor een groot deel verouderd en storingsgevoelig en het zal de vraag worden of vervanging wel lonend zal zijn met alle betere technische alternatieven die al ruimschoots door de concurrentie in gebruik zijn en intussen hun nut hebben bewezen.

De bekende asymmetrische verbinding over coax zal binnenkort fataal gaan opbreken als opslag in de cloud gemeengoed wordt en gebruikers steeds snellere uploads gaan verlangen.
De noodzaak voor snellere uploads is door UPC/Ziggo tot nu toe steevast opportunistisch gemarginaliseerd, maar dat is niet lang meer vol te houden.
De max. 200/20Mbps die het platform nu biedt is op zich prima, maar de concurrentie levert al ruimschoots 500/500 verbindingen.
Wie dagelijks grote backups uploadt gaat die enorme snelheidsboost mbt uploads erg snel waarderen.

Het probleem voor UPC/Ziggo is dat die betere alternatieven dus al ruimschoots elders beschikbaar zijn in de vorm van glasvezel, het technische achterhoedegevecht dat zij nu volgen wordt zo snel achterhaald en is eigenlijk amper meer vol te houden, zij zullen echt op prijs moeten gaan concurreren.

Vóór de Horizon periode liep hier op dit gebied alles redelijk soepel, al gooide ook toen het onweer met grote regelmaat roet in het eten, ik schreef al dat dat eigen lijkt te zijn aan coaxiale kabelaansluitingen die elektrische stoorpulsen eenvoudig zullen doorvoeren.
Wij wonen op de rand van het buitengebied en het is hier bij onweer echt altijd raak. :)

Glasvezel heeft hier dus totaal geen last van, de frequente bliksemontladingen hebben ons hier al meerdere keren de nodige hardware gekost en een solide bescherming daartegen vraagt om doortastende acties.
Overstappen op glas is dan een verleidelijke shortcut die tevens gemoedsrust geeft.

Laatst bewerkt:
Bovenaan