Verbindingsproblemen Ziggo router aanpakken...router vervangen?

Tijdje geleden heb ik even gekeken naar de internetverbinding van een vriend van me en dat heeft me aan het denken gezet dat mijn eigen internet verbinding ook niet al te jofel is. Alvast excuses voor het lange verhaal :)

Mijn setup:
  • Een Ziggo Cisco EPC3928AD EuroDocsis 3.0 2-PORT Voice Gateway router in de garage. Daar zit bekabeld het volgende op aangesloten:
    • Mediacenter PC (ook in garage)
    • Netwerk tuner (niet in gebruik vanwege het ontbreken van een card reader); zat voorheen mijn Humax op
    • Kabel die naar de slaapkamer op de eerste verdieping loopt. Zit nu niets op, zat een Linksys router op die als access point diende
    • Belkin 5 poorts gigabit switch op zolder. Daar zit dan weer het volgende op:
      • Desktop PC
      • Loze kabel
      • Linksys Wireless-G-breedbandrouter WRT54G2 waarvan DHCP uit staat om zo een apart access point te hebben
Mijn router beneden heeft als SSID "Plantje" (zowel 2.4Ghz als 5Ghz) en mijn access point op zolder heeft als SSID "Plantje2". (En dat heeft een reden :) )

Welke problemen ondervind ik?
  • Het 5Ghz netwerk is nauwelijks bereikbaar
  • Het gebeurt zeer regelmatig dat ik op de begane grond ben en ik nog steeds met Plantje2 verbonden ben terwijl ik slechts 3 meter (en een dikke betonnen muur) van mijn Ziggo router verwijderd ben en Plantje2 zich twee verdiepingen hoger met twee betonnen vloeren er tussen bevindt
  • Zo af en toe heb ik op Plantje helemaal geen internet meer via WiFi. Ik ben dan wel met het netwerk verbonden, maar niet meer met internet. Meestal duurt het een tijd voordat ik dat door heb, omdat de meeste apparaten dan met Plantje2 verbonden zijn. (Vandaar de verschillende SSID's)
    Wanneer dat het geval is en ik ga naar http://192.168.178.1 (mijn router configuratie pagina) krijg ik dat de pagina niet weergegeven kan worden. Op dat moment hebben alle bekabeld verbonden apparaten (dus ook mijn Linksys die netjes Plantje2 uitzendt) nog wel internet. Maar ook op die bekabeld verbonden apparaten kan ik niet bij de router configuratie pagina komen. De router uitzetten en weer aan zetten lost dat probleem op.
  • De tablet die ik in de badkamer heb staan voor het luisteren van internetradio verliest regelmatig verbinding. Kan er ook aan liggen dat het een wat oudere tablet is, maar in principe moet dat niet kunnen
  • De tablet die ik in de slaapkamer heb liggen (en die op den duur door een Meegopad T02 vervangen wordt) en gebruik om via DVBLink live TV te kijken heeft moeite als het om full HD zenders gaat. Ook dat lijkt netwerk gerelateerd, want het is op dat moment het enige wat ik van die tablet vraag en zo'n Intel® Atom™ Processor Z3735G / Quad-Core @ 1.33 GHz zou dat prima aan moeten kunnen.
  • Wanneer ik vanuit de desktop op zolder een backup wegschrijf naar de externe HDD die in de garage aan mijn mediacenter hangt kan ik het vergeten om in de slaapkamer TV te kijken!
Onlangs was ik bij een grote electronica keten en zij vertelden me dat de problemen die ik ondervind met de router van Ziggo komen doordat er een slechte processor in zit. De DHCP ervan zou ook niet goed zijn. De router zou "vollopen" wanneer er veel clients verbonden zijn. Is dat zo? Werkt die router gewoon niet goed?

Nu heb ik de koopwijzer voor routers al doorgenomen en wat reviews gelezen, dus ik ben al iets verder. Ik vind alleen dat er nogal wat opties zijn aan routers! (Met net zo uiteenlopende prijzen) Het lijkt vooral te zijn: hoe hoger de snelheden hoe hoger de prijs. Voor mij is met name stabiliteit van belang en niet zozeer de enorme snelheden.

Ik heb op het moment de volgende oplossing voor ogen: Een tweedehands Asus RT-AC68U kopen en die in de slaapkamer zetten. Vervolgens door Ziggo de routerfunctie van de Ziggo router uit laten zetten (dat schijnen zij te moeten doen) en helemaal overstappen op de Asus.
Wat wil ik hiermee bereiken?
  • Geen probleem meer met bereiken van 5Ghz netwerk, want het hoeft niet door de dikke betonnen muur en doordat het ding op de eerste verdieping staat gebruik ik ook de straling die naar beneden gaat
  • Geen probleem meer met uitvallende WiFi, want Asus router is beter dan Ziggo router
  • Ook betere snelheden en minder problemen op 2,4Ghz netwerk, want simpelweg minder obstakels en de Asus kan beter omgaan met verschillende stromen langs elkaar.
  • Beter bereik op plaatsen als de badkamer en andere wat verder weg gelegen plaatsen
Doordat nu heel veel via Plantje2 gaat gaat er uiteindelijk ook heel veel verkeer over "Eth switch LAN4" van de Ziggo router. Kan me voorstellen dat dat ook niet bevorderlijk is.

Ik heb afgelopen jaar van Ziggo al een keer een nieuw router gehad. Daarmee is het probleem niet opgelost. Verder heb ik ook al met een tooltje gekeken of er niet te veel draadloze netwerken zijn die elkaar bijten. Daarom heb ik in ieder geval al de router die als access point diende op de eerste verdieping weg gehaald

Zit ik hiermee in de juiste richting? Of maakt het niet zoveel verschil en kan ik net zo goed de routering van de Ziggo wel blijven gebruiken, maar gewoon op de eerste verdieping een goed wireless access point neerzetten? (En zo ja, welk access point adviseren jullie dan?) Of kan ik beter inderdaad de routering van de Ziggo router uit laten zetten, maar is het prima om die nieuwe Asus router in de garage te laten staan? (Dat scheelt me waarschijnlijk wel wat gaten boren)
Nog andere overwegingen die ik zou moeten/kunnen maken? Ik denk dat ik er goed aan doe in ieder geval voor een AC router te gaan en ik wil er het liefste geen honderden euro's aan uitgeven.

Alvast bedankt voor het meedenken!

Roel1966

Senior Member
User systemen
Zit ik hiermee in de juiste richting?
Het is wel algemeen bekend dat het routergedeelte van de Ziggo modem/routers slecht presteren en vooral het Wifi gedeelte echt maar matig is. Je zit in elk geval in de goede richting te denken en je het beste het router gedeelte van Ziggo kan laten bridgen en alles via dan die Asus RT-AC68U te laten lopen. Let er dan wel op dat je dus ook de vaste bekabeling niet meer via het Ziggo router gedeelte kan laten lopen en dit allemaal naar de Asus toe moet gelegd worden.

Het z.n. bridgen van de Ziggo router kan je inderdaad het beste door Ziggo laten doen wat de meest gemakkelijke manier is dan dat je er zelf mee gaat klooien. Je hoeft dan maar naar Ziggo te bellen en zij kunnen dat op afstand voor je regelen waarna je alleen dan het Ziggo modem/router 1 keer hoeft te resetten.

Qua plaatsing zou ik zelf niet direct aanraden om dit soort apparatuur in een garage te zetten tenzij je een goed verwarmde en droge garage hebt. Maar ook qua ontvangst van Wifi kan je beter dan kiezen voor b.v. het midden van je huis en denkelijk dan een slaapkamer misschien de beste optie is.

WhiteSnake

Senior Member
User systemen
5GHz komt veel moeilijker door dingen heen als 2,4GHz, daar blijf je dus last van houden, beton of geen beton, dus houd daar rekening mee met de plaats van je router kiezen.

Router met meerdere externe antennes wint het altijd van eentje zonder Mits je wel ff de tijd neemt om de antennes goed uit te richten, dus daarom zou ik al voor de Asus gaan + ik weet niet hoe het met die Cisco Modem/Routers zit, maar die Ubee dingen worden in iedergeval snel te heet bij een beetje netwerk belasting.

Top! Bedankt voor de reacties.

Inderdaad dat 5Ghz een minder krachtig signaal heeft had ik uit de koopwijzer ook al begrepen, maar dit is wel heel erg.

In ieder geval Ziggo router laten bridgen en een andere router kopen. Ik kan er dan altijd nog voor kiezen om deze in eerste instantie in de garage te plaatsen en bij aanhoudende problemen dat ding naar de slaapkamer te verplaatsen.
Inderdaad: het Ziggo apparaat ga ik dan enkel als modem gebruiken en verder niets anders. (Vandaar ook, dat ik bij plaatsing van de Asus in de slaapkamer wat gaten zal moeten boren, omdat er dan ook kabels van de Asus van daaruit naar andere plaatsen in huis moeten)

Op zich valt de plek die ik in de garage heb wel mee. Ik heb al het spul in twee oude keukenkastjes 1,5 m boven de grond staan. Mijn mediacenter houdt alles lekker warm en de lucht is er kurkdroog! Het wordt eerder te warm dan te koud in die kastjes.

Ik wil me overigens niet blind staren op een Asus RT-AC68U, maar dat leek me wel een goed startpunt. Nu zie ik op Marktplaats redelijk wat RT-AC66U te koop staan en eigenlijk nauwelijks tweedehands RT-AC68U. Net even die twee in de Hardware.Info vergelijker gegooid en als ik het zo zie komt die RT-AC66U voor mij waarschijnlijk ook ERG goed uit de bus!

Roel1966

Senior Member
User systemen
Nu zie ik op Marktplaats redelijk wat RT-AC66U te koop staan
Dat kan ik bevestigen want ik heb al ongeveer meer dan 1 jaar een RT AC66U staan en tot nu toe alleen maar tevreden, maar ik raad je dan wel aan om er meteen de Merlin firmware op te zetten. Die firmware werkt stabieler als de originele firmware van Asus en je dit zonder verlies van garantie mag doen omdat Asus zelf de open source firmware ter download aanbied. Merlin bewerkt dan die firmware en haalt er nog eventuele bugs uit en hij dit veel sneller doet dan Asus zelf. Daarbij is de Merlin firmware ook uitgebreider qua instellingen die in de originele firmware vaak niet beschikbaar is.

Ok, dat is goed om te horen! :) Met die Merlin firmware, krijg ik dan ook een andere configuratie interface? Edit: nee, ze geven zelf aan dezelfde look and feel te bieden als de originele firmware.
Eerlijk gezegd doe ik nooit een firmware update van mijn router... :S Ik zet hem neer, configureer de boel en dan wil ik er het liefste verder zo min mogelijk mee te maken hebben :)

En als ik zo even verder kijk doe ik er ook goed aan om dan die Linksys Wireless-G-breedbandrouter WRT54G2 de deur uit te doen. Dat doet meer kwaad dan goed. Als ik al een access point op zolder wil moet ik zorgen dat daar iets staat wat echt wel wat degelijker is. Wel bijzonder dat zoveel apparaten nu de voorkeur geven aan die tragere verbinding puur omdat het signaal beter is.

Roel1966

Senior Member
User systemen
Eerlijk gezegd doe ik nooit een firmware update van mijn router..
Toch raad ik je aan dat wel te doen want er kunnen altijd bugs zitten in vorige firmwares waardoor b.v. de verbinding niet altijd even stabiel blijft of deels ook voor veiligheid. En bij die Asus AC66U is het updaten eigenlijk heel gemakkelijk en een kwestie van b.v. eens in de 2 a 3 maanden even te kijken op de site van Merlin.

Ik heb nergens gezegd dat ik altijd verstandig ben ;)
Goede tip hoor en ik moet dat denk ik ook maar doen. Alle pc's en smart phones hier in huis krijgen ook direct een update wanneer deze er is, dus waarom mijn router niet?

Ik ben zeer te spreken over hoe mijn setup verder is: TV strak op de muur, kabels door de muur naar de garage, twee speakers netjes in de kamer en ook daarvan de versterker in de garage. Maar misschien moet ik toch heroverwegen nog eens een extra gat te boren en de nieuwe router in de woonkamer achter de gordijnen te plaatsen. Ik zal dat eens met de directrice overleggen. Wellicht gaat me dat heel veel plezier geven.

Roel1966

Senior Member
User systemen
de versterker in de garage
Electronica in een garage ben ik nooit kapot van vanwege toch de hogere luchtvochtigheid en temperatuur schommelingen etc.., dus ik zelf heb altijd alles liever binnenshuis. Maar ik ken natuurlijk de woning niet en weet niet of het b.v. een inpandige garage is die dan meestal wel wat droger en warmer blijven.

I know. Ik heb daar ook wel over getwijfeld. De hele boel heeft eerst simpelweg op een paar plankjes aan de muur gestaan en ik moet zeggen, dat ik daar eigenlijk nooit problemen mee heb gehad. Nu heb ik alles (ook die versterker) in een kastje staan. Ik check het regelmatig en het voelt ook niet klam aan of zo. Ben er op zich wel over te spreken. :)

Ik heb nog even gekeken en de nieuwe router mag wel naar binnen :) We hebben dan op de begane grond de beste draadloze verbinding. Er gaat dan gewoon één netwerkkabel van Ziggo modem naar de nieuwe router en één terug van de nieuwe router naar een andere Belkin gigabit switch die ik nog had liggen. Vanuit die Belkin switch sluit ik dan alles aan (mediacenter, netwerktuner, kabel naar boven) wat ik eerst op de Ziggo router had zitten.
Domme vraag misschien, maar ik krijg dan twee Belkin switches achter elkaar. Kan dat überhaupt? En uiteindelijk gaat eigenlijk alle verkeer via één LAN poort van de nieuwe router. Is dat (heel) erg?

En in dat geval kom ik onvermijdelijk in de problemen op zolder. Ik kan me haast niet voorstellen dat mijn signaal daar dan nog op en top is. Wat zou ik daar dan het beste kunnen doen? Dat is waar ik moet werken als ik thuis werk.

(Jullie hebben wel door dat ik geen expert ben hè?)

Mwoa.... dan maak ik het gat wel iets groter en gaan er drie kabels door: één heen van modem naar router, één terug van router naar switch 1 en nog één terug van router naar switch 2. Als je toch aan het boren bent :)

En voor de zolder leg ik dan gewoon een WiFi access point bij de switch. Zoiets als hier getest: http://nl.hardware.info/reviews/5187/11/20-wifi-access-points-review-bekabeld-draadloos-conclusie. Ik neem aan dat dergelijke access points ook gewoon op een switch aan te sluiten zijn. Ze zullen dan net als welk apparaat dan ook vanuit mijn router netjes een IP adres toegewezen krijgen.

Roel1966

Senior Member
User systemen
@Plantje1978 , ik weet niet maar toch zou ik persoonlijk dan meer voor de optie kiezen om de router bij het mediacenter en netwerktuner te zetten en die op de poorten van de router aansluiten. Dan van daaruit naar boven naar die netwerkswitch gaan want 2 switches kan toch wel voor storingen op het netwerk zorgen.

Ok, daar was ik me ook niet van bewust. Net even gekeken naar de boren die ik heb liggen en door dat gat krijg ik met gemak 4 netwerkkabels. Maar goed. Eerst maar eens beginnen om een router te kopen, de Ziggo router te bridgen. Dan begin ik wel met de nieuwe router in de garage en zie ik dan wel even verder. Dat is de oplossing waar het minste werk voor verricht moet worden.

Ik heb dan wellicht niet overal even goed bereik, maar het stabiliteitsprobleem is dan wel opgelost verwacht ik. En als de verbinding beneden afdoende is zet ik nog wel een keer een goed access point op zolder neer.

Roel1966

Senior Member
User systemen
En als de verbinding beneden afdoende is zet ik nog wel een keer een goed access point op zolder neer.
Of je zou t.z.t. een kabel richting middenverdieping kunnen trekken en daar nog een accespoint plaatsen, tenminste ik neem aan dat je 3 verdiepingen hebt ( begane grond, slaapkamers, zolder ). Maar het is ook gewoon afhankelijk van het huis zelf en als je een ouder huis hebt met houten vloeren is de ontvangst meestal ook zelfs op zolder nog prima. Nieuwere huizen met betonvloeren en betonmuren is vaker een groter probleem vanwege het betonijzer in de vloeren en muren.

Je kan trouwens in de Asus RT AC66U ook een gecombineerd 2.4 / 5 Ghz signaal instellen en dan de 5 Ghz band voor een gedeelte ook van de 2.4 Ghz band gebruik maakt. Probleem bij de 5 Ghz band is namelijk dat het bereik kleiner is en de 5 Ghz band sneller storingen krijgt als er b.v. betonmuren tussen zitten.

Ja, dan kan ik beter een access point op de middenverdieping plaatsen. Inderdaad we hebben 3 verdiepingen en alles is beton :) De kabel naar de middenverdieping ligt er al alleen wordt deze nu niet gebruikt.

5Ghz is overigens niet zo heel erg belangrijk voor me hoor. Veel spul wat we hier gebruiken kan er nog niet mee overweg.

Wel vaag dat 2 switches binnen één netwerk gedonder geeft. Ik dacht dat dat gewoon als verdeeldozen gezien kan worden.

Roel1966

Senior Member
User systemen
Ik dacht dat dat gewoon als verdeeldozen gezien kan worden.
Een ethernet verdeeldoos om die term te gebruiken is eigenlijk een hub, maar een switch is zeg maar een intelligente versie van een hub. Nu zou het niet zo'n probleem zijn als je elke switch op een poort van de router zou aansluiten maar wat jij wilt doen is een switch achter een switch gaan zetten. Zie het ook een beetje als dat je b.v. een stekkerdoos op een stekkerdoos gaat aansluiten en dat ook nooit verstandig is om te doen.

Ja, dat heb ik ook altijd begrepen. Hubs worden volgens mij eigenlijk ook niet meer echt verkocht. Vroeger was er echt een enorm prijsverschil tussen die twee. (Of het lag aan mijn budget ;) )

Ik had zelf ook al een vermoeden dat twee switches doorlussen niet helemaal lekker gaat werken. Wellicht ook, omdat dan alle verkeer uiteindelijk via 1 poort van de router gaat.

Daarom zei ik ook:
Mwoa.... dan maak ik het gat wel iets groter en gaan er drie kabels door: één heen van modem naar router, één terug van router naar switch 1 en nog één terug van router naar switch 2. Als je toch aan het boren bent :)
En die derde kabel gaat dan natuurlijk op een andere poort van de router.

Zo, ik kan vandaag een tweedehands RT-AC66U ophalen. Voor € 60,- is niets te veel! :)

Dan even kijken hoe ik het het beste kan aanpakken. Even het gat boren, router plaatsen, die firmware erop zetten (even uitvogelen hoe dat werkt). En ik denk dat ik dan het beste eerst de router helemaal kan configureren (SSID instellen, wachtwoord, poort forwarding enz.) Dan zoveel mogelijk apparaten op het nieuwe netwerk aansluiten om te kijken of het een beetje werkt. Ziggo bellen en vragen om modem te bridgen (als ze dat al op een zaterdag doen) en dan de kabel van modem naar nieuwe router doen.

Nog een ietwat domme vraag: al mijn poorten blijven hetzelfde toch? Daarmee bedoel ik: Domoticz heb ik op poort 8080 zitten, de TV gids en opgenomen TV op 8100, remote control van Kodi op 800. Dat wordt dan gewoon [oud IP adres]:8080 gaat naar [nieuw IP adres]:8080?
En ik heb de poort van Domoticz nu geforward zodat ik deze van buitenaf kan aanspreken. Dat moet ik dan ook op de Asus gaan doen. Hoe achterhaal ik dan eigenlijk wat mijn externe IP adres is? Blijft mijn Ziggo modem te benaderen op http://192.168.178.1? Ik denk het haast niet, want daarvan wordt de router functie uitgezet toch?

Voor die kabel van modem naar nieuwe router moet ik gewoon de internet poort op de Asus gebruiken toch? Als je een router als access point gebruikt moet je gewoon één van de LAN poorten als uplink gebruiken heb ik wel eens begrepen.
Heeft die router ook een guest mode of zoiets? Ik wil eigenlijk een beetje af van de situatie dat ik iedereen die hier komt de code van mijn netwerk moet geven en dat ze dan niet alleen internet op kunnen, maar ook gebruik kunnen maken van mijn hele netwerk.

Nog suggesties of aandachtspunten? Dingen die ik over het hoofd zie?

Laatst bewerkt:

Red Boll

Senior Member
User systemen
Dit blijft meestal wat aanmodderen en je zult vast iets vergeten waardoor er iets niet meer werkt (zoals je dat verwacht). Soms kom je daar pas na weken achter. ;) Dat zijn de "mooiste".

Is het mogelijk om een lijst/overzicht te maken van je huidige (netwerk) instellingen? Wanneer je bijvoorbeeld eerder gebruik hebt gemaakt van DHCP reserveringen is het handig om die nog ergens te hebben zodat je die in kunt voeren in je nieuwe router. Een overzicht van je huidige DHCP leases kan misschien later nog van pas komen.

Geen idee hoe het NAT gedeelte er van een ASUS uit ziet. Het oude interne IP adres is niet belangrijk voor NAT, alleen het huidige. Het lijkt me logisch dat je de huidige poorten weer kunt instellen, anders is het niet zo'n top product om het maar netjes te zeggen. ;) Dus iets als externIP:8080 > internIP:8080 moet mogelijk zijn.

Geen idee of je je Ziggo modem nog kunt benaderen. Wanneer bijvoorbeeld me met je Asus in een 10.* IP reeks gaat ziet zal dat sowieso extra inspannen gaan vergen om naar een andere IP reeks te verbinden.

Het (nieuwe?) externe IP nummer zou je moeten kunnen uitlezen in je Asus wanneer de bridge met succes is gemaakt.
Je kunt ook met je browser naar een internetsite die je externe IP adres laat zien zoals http://google.com (tik in "whats my ip address") of ga naar http://www.whatsmyip.org/.

Internet moet normaal gesproken binnenkomen op de WAN poort, meestal zit die "los" van je LAN poorten en/of heeft die een andere kleur.

Misschien dat iemand met specifieke kennis van de Aus router nog wat tips kan geven.

Succes en ook plezier met je project in ieder geval!

Bovenaan