Ventilatoren/Fans en aanverwante zaken.

Ten eerste lijkt me dat die twee ventilatoren al genoeg zijn om dat systeem koel te houden. Als je er echter toch één wilt monteren, kun je inderdaad een splitter als deze gebruiken:

http://www.highflow.nl/aansluitingen/stroomkabels/3-pin-splitter-y-kabel.html

Daar moet je overigens nog wel mee oppassen, want de 3-pin aansluitingen van (goedkope) moederborden hebben doorgaans een beperkte stroomsterkte die ze kunnen leveren. Als het goed is staat dat ergens in de handleiding.

govie

Senior Member
Ik heb de 120 en 140mm casefan roundup reviews gebruikt voor het bedenken van een onderbouwde 3pin fansetup voor een Phanteks Eclipse p400s. Indien mijn stappenplan correct is, dan is die ook toepasbaar voor andere cases waarbij de inlaatfan niet aan de buitenrand van de case geplaatst is (bijv de H440 of de Enthoo pro). Wat ik ermee hoop te bereiken was een onderbouwde fansetup zonder gegis, ik hou niet van gissen (en de fabriekgegevens zijn niet betrouwbaar).

De P400s heeft de mogelijkheid tot 2x140mm aanzuigfans. 2x120mm top-afvoerfans & 1x120mm rear-afvoerfan (incl. ingebouwde fancontroller en standaard geluidsisolatie). Indien verticaal gemonteerd dan prefereerde ik glijlagers omdat die vaak iets stiller en goedkoper zijn, horizontaal gemonteerd koos ik een andere optie.

Wat ik heb aangehouden
1) Kies de aanzuigfan(s) van 140/120mm naar keuze, liefst uit de top15-sectie "meest efficiente casefans";
2) Kies de rear-afvoerfan(s) van 140/120mm naar keuze uit, liefst uit de top15-sectie "meest stille casefans" met zoveel mogelijk flow op 7V zonder rad;
3) Kies de top-afvoerfan(s) van 140/120mm naar keuze uit, liefst uit de top15-sectie "meest stille casefans" met zoveel mogelijk flow op 7V zonder rad. Probeer middels je fanselecties de case op overdruk te houden zodat er geen stof via kieren en naden toch in de case kan komen;

Uitwerking

http://i.imgur.com/xaiDQvk.png (grotere versie)

De eerste reeks kolommen laat zien wat de "eind- build" zou kunnen zijn, en de tweede rij kolommen laat zien met welke fans ik ga starten omdat ik verwacht dat de hitteproductie in mijn pc niet zo hoog zal zijn. Zoals je kan zien zijn Noctua en Phanteks niet verder uitgewerkt omdat zei niet voldoende 120mm fans in de roundup hadden zitten.

Conclusie
Ik probeer dus stille fans aan de buiten te plaatsen en het wat lompere werk in de case. Volgens deze methode heb ik drie mogelijkheden:

Noiseblocker = Erg duur, maargoed ook erg fancy
Scythe = Erg goedkoop, maar de uitstraling is er ook naar, geen fancy blades.
Be quiet = Betaalbaar en fancy.

Gezien mijn budget en mijn honger naar fancy en prijs/prestatie-verhoudingen denk ik dat Be-Quiet de winnaar is (mits niemand me op fouten wijst natuurlijk).

Mijn vraag
Is mijn methode goed genoeg om fans te selecteren voor dit type casedesign (waarbij de aanzuigfans niet aan de buitenkant gepositioneerd zijn)? Indien ja, dan heb ik fanselectie in de smiezen, waarvan akte. En eigenlijk zou het dan voor iedereen heel simpel moeten zijn om een fansetup te selectieren voor hun betreffende case middels de informatie uit de HWI-roundups.

Laatst bewerkt:

Balint

Member
Hoi,
Zou een Arctic Freezer i32 een i7 7700K niet OC aan kunnen? Ik wil niet opstarten en dan mijn processor als tosti hebben.

Bovenaan