Ventilatoren/Fans en aanverwante zaken.

DatAccountz

Senior Member
Ben ik ook nog niet tegen gekomen bij een Casefan nee, maar zou me niet echt verbazen als ze er wel zijn.
Nee je zegt precies dat in je vorige bericht.
1 kogel lager en 1 glij lager kom je vaak tegen, dan kunnen fabrikanten heel mooi er op zetten dat de fan een Ball Bearing heeft, maar mijn ervaring is dat juist dit soort fans eerder luidruchtig worden dan die met gewoon 2 glij lagers er in.

Joost Verhelst

Hardware.Info Pro OC
Is er al genoeg info verzameld om een degelijke startpost te maken? Dan kan hij in principe sticky gemaakt worden aangezien hier best wel actief informatie gedeeld wordt.

Henk.jan

Senior Member
Wat mij betreft wel. Het is echter een community thread(in ieder geval, dat was de bedoeling), zodoende ben ik niet van plan om alle informatie zelf aan te leveren.

Vragen, opmerkingen, toevoegingen en eigen inbreng zijn nog steeds welkom. Als ik binnenkort tijd en inspiratie heb zal ik wat van de missende informatie aanvullen.

ik moet het nog weten van mn opleiding vliegtuigonderhoud. zal het proberen :p
Heb je het opgegeven? ;)

willemc700

Senior Member
3. Static Pressure - mm-H2O. Het vermogen van een fan om lucht door een 'dichtgepakte' omgeving te blazen(ik sta open voor een uitleg met betere verwoording *kuch*:confused:). Kortom een belangrijke specificatie voor fans op bijv radiatoren, koelblokken en andere dichtbevolkte gebieden in je kast.
Static pressure -mm-H2O, is maximale druk die de ventilator kan leveren bij afgesloten afvoer van de lucht in mm-waterkolom boven de atmosferische druk (1mm H2O komt overeen met 0.1mbar of wel 10 Pa (pascal=N/m2))

Laatst bewerkt:

Henk.jan

Senior Member
Static pressure -mm-H2O, is maximale druk die de ventilator kan leveren bij afgesloten afvoer van de lucht in mm-waterkolom boven de atmosferische druk (1mm H2O komt overeen met 0.1mbar of wel 10 Pa (pascal=N/m2))
Bedankt :)

In a sense, om dezelfde reden dat ik niet aangemeld hebt voor forummoderator. Ik heb het niet gemakkelijk op het moment.
Het heeft wat mij betreft geen haast, wellicht in de toekomst.

Wormwiel

Senior Member

Dit soort diagrammen zijn we allemaal wel eens tegengekomen.
In dit diagram zie je eigenlijk twee dingen:
- de eigenschap van je systeem
- de eigenschappen van drie fans, te weten: rode fan, groene fan en blauwe fan

De systeemlijn geeft aan hoeveel lucht door je systeem, bv een rad, kan gepompt worden en hoeveel drukverlies daarmee gepaard gaat. Bijvoorbeeld met 20 kuub/h gaat 12 pascal drukverlies gepaard. De systeemlijn is typisch een kwadratische curve. Dat wil zeggen: om drie keer zoveel lucht te verplaatsen heb je negen keer zoveel druk nodig.

De lijnen van de fans moet je als volgt interpreteren:
De rode fan kan maximaal 70 kuub per uur verplaatsen. Dat lukt als er géén tegendruk is. Dat betekent dat hij aan de perskant niet hoeft te persen en aan de zuigkant niet hoeft te zuigen. De fan is volledig open en bloot.
Bij maximale tegendruk, bijvoorbeeld als je je hand op de fan houdt, verplaatst hij helemaal niks. De opgewekte druk op dat moment is 21 pascal.

Alle drie de fans liggen in de winkel met de volgende specs:
Blauwe fan: debiet 20 m3/h
Groene fan: debiet 50 m3/h
Rode fan: debiet 70 m3/h

Nu denkt iedereen: "de rode fan verplaatst de meeste lucht dus die koop ik".
Maar wacht: de rode fan kan veel lucht verplaatsen maar weinig druk opbouwen. Om te weten hoeveel de rode fan in DIT systeem verplaatst kijk je in de grafiek naar het kruispunt van de rode fancurve en de systeemlijn en je ziet: er wordt 24 kuub per uur verplaatst.
- De rode fan kan veel lucht verplaatsen maar weinig druk opbouwen.
- Bij de blauwe fan is het andersom.
- De groene fan zit er tussenin.

De fan die de meeste lucht verplaatst is de groene fan, namelijk 28 kuub.

Moraal van het verhaal: de hoeveelheid m3/h die de winkel aangeeft zegt niet alles. De druk die de fan kan opbouwen is even belangrijk en zou ook aangegeven moeten worden. Eigenlijk zou bij iedere fan de debiet/druk-curve moeten worden gegeven.

Laatst bewerkt:

mindwarper

Senior Member
inderdaad en dat wordt uitgedrukt in de specs met static pressure in meestal mmH2O...
maar dat moet je niet letterlijk nemen, want die waarde is vaker wel zo opgegeven wat de maximale druk is wat de fan kan opbouwen, wat dus perfect in het bovenstaande verhaal en grafiek past :)

stekkertje

Member
Ik heb een algemene vraag over de luchtstroming in de pc-kast (om dit beter te kunnen begrijpen). Ik heb een Phanteks Enthoo Pro kast (nog niet aan begonnen omdat ik nog geen tijd heb gehad) en de 20cm ventilator vooraan zou waarschijnlijk op lage snelheid al een redelijke luchtstroom geven (? nogmaals nog geen tijd gehad). Ook wil ik bovenin de kast nog een extra ventilator om de warme lucht bovenin weg te halen (en nog een tweede ventilator op de CPU-koeler), beide 14 cm Noctua ventilatoren. Waarschijnlijk zal dit voldoende zijn? Bovenin deze kast lijken geen grotere ventilatoren te passen?

Ventilatoren op de bodem verstoren alleen maar de luchtstroom van de 20 cm ventilator voorin??

Yogi Bear

Senior Member
Ik heb een algemene vraag over de luchtstroming in de pc-kast (om dit beter te kunnen begrijpen).
Heeft stekkertje nog geen plugje gevonden dat "archief" heet??

Deze vraag is hier zeer recent nagenoeg identiek eerder gesteld, doe dus zelf even moeite het archief te vinden, vervolgens te lezen en stel daarna je vragen, als je die dan nog hebt. ;)

Vooruit dan, ik zal je een beetje op de goede weg helpen.

hendrikje

Senior Member
Nou, ik heb er nog een. Ik heb vorige week een nieuwe kast gekocht. Niet voor mij, maar voor een familielid.
Daar zitten al 2 grote fans in, een voor, middenvoor, en een achter, midden-achter.
Nou zit op die kast(bovenkant) een ruimte waar eventueel een grote ventilator nog kan komen zitten.
Alleen nu zitten er maar 2 aansluitingen op het moederboardje(te laat aan gedacht).
Wat kan ik doen? Een splittertje maken, en gewoon doorverbinden met de achterste ventilator? Of wat?
Groet.

Bovenaan