Ventilatoren/Fans en aanverwante zaken.

Lip

Senior Member
Gebruikers tip van de dag! : Als je niet wilt dat de ventilator uit de lagers gaat lopen, moet je er geen 24V of 30V op zetten.

Een FAN overklokken gaat niet net zo makkelijk als het overklokken van een Black of K processor.

Sander64

Senior Member
Glijlager, kogellager, hydraulisch lager, ... er bestaan echt redelijk veel normale Nederlandse woorden voor al die Engelse termen.
Misschien ben ik daar als mechanisch ingenieur en als Vlaming gevoeliger aan dan de doorsnee Nederlandse computer nerd. :D
Stop dat gevoelige maar diep weg.

Dietaahhhpro

Senior Member
Een aantal bijvoegingen:

1: Ik dacht altijd dat HDB fans een langere levensduur hebben. Gemiddeld genomen zouden zij het langste meegaan. Ik kan uiteraard ook verkeerd zitten.

2: Ik denk dat bovengenoemde sites het meeste over de discussies over ventilatoren melden, Ik ben allersinds zeker dat dit alles is tot september 2013. Vroeger heb ik nog niet gekeken.

3: Deze site heb ik zelf gebruikt om de meeste info over de verschillende type bearings (= lagers Houdini ;) [Grapje]) te weten te komen.

4: Zelf ben ik ook nog wel geïnteresseerd in de positie van de lagers: Welk verschil heeft horizontale/verticale plaatsing op de prestaties, geluidsproductie en levensduur. Ik heb hier lang op internet over gezocht, maar nog niet echt een antwoord op gekregen.

5: Edit: Na het wat heftige topic gelezen te hebben, heb ik een aantal toevoegingen: Persoolijk lijken mij, zoals Henk-jan al zei, de gelid 140mm fans klikkerdeklik lijken mij een erg goede bang for the buck te geven. 5.50 euro vind ik echt een spotprijsje trouwens, voor de prestaties die je krijgt. Daarnaast zijn het FDB fans die ze gebruiken.

Ook gehoord dat de Phanteks 140mm klikkerdeklik erg goede fans zijn, wel in dezelfde prijsklasse als de noctua fans. Ook hier weer een vraag over: Phanteks gebruikt hierin hun unieke UFB (updraft floating balance) fans, iemand enig idee waarin je dit type lager in zou kunnen classificeren?

Laatst bewerkt:

Henk.jan

Senior Member
FDB is een patent van (ik dacht) Panasonic. Mits je dit ontwerp volgt heb je idd gelijk. HDB is min of meer een afgeleide hiervan(geen patent kosten) maar verscheelt heel erg per producent. Een goede HDB fan is gelijkwaardig aan een FDB fan. Een slechte aan de andere hand, is meer vergelijkbaar met een (goede) sleeve bearing fan.
Dan heb je ook nog de HDB/FDB fans die helemaal niet van dit principe gebruik maken (bijv. bitfenix spectre en arctic cooling f12).

[edit]
Als je uitsluitend voor betrouwbaarheid gaat kan je denk ik het beste voor 2bb gaan. Dit type lager heeft zich over de afgelopen 20-30jaar bewezen als betrouwbaar. FDB/HDB daarentegen is relatief nieuw en heeft zodoende nog niet de zelfde reputatie. Daarnaast is, zoals ik hierboven al aan heb gegeven, het nogal onduidelijk wat je koop in veel gevallen.

Welk verschil heeft horizontale/verticale plaatsing op de prestaties, geluidsproductie en levensduur.
Is nogal lastig uit te vinden. Daarvoor moet je alles zelf gaan testen. Wellicht dat we een google doc met HWI gebruikers ervaringen kunnen starten.

Phanteks gebruikt..(insert onzin term :p)
Die phanteks fans gebruiken alle principes van een FDB fan, alleen met aangepaste 'rifling'. Bij het standaard FDB ontwerp zit dit aan de binnenkant (en ander patroon), waar het bij phanteks aan de buitenkant zit.

[edit #2]
Gelid silent = hydro wave bearing. Wat meer in de lijn van een verbeterde sleeve bearing ligt.
Prijs van de gelid wing is volgens mij net omhoog gegaan. Voor 15 euro niet echt aantrekkelijk meer. 2 dagen geleden waren ze nog 9-10 euro bij azerty dacht ik.

Laatst bewerkt:

Harmen Meijer

Senior Member
Ik zou voorzichtig zijn met uitspraken over typen fans. Je zou algemene voor- en nadelen kunnen opsommen, net zoals bijvoorbeeld verschil tussen een IPS-paneel, een MVA-paneel, een TN-paneel etc, maar er zullen altijd uitzonderingen zijn. Volgens het overzicht zijn bijvoorbeeld glijlagers extreem slecht, terwijl een ventilator als een Nexus Real Silent 12 cm 1 van de beste fans is om te kopen als je op zoek bent naar een stille ventilator en die verticaal wilt ophangen. Kogellagers maken namelijk relatief meer lawaai bij lage RPM dan glijlagers die heel stil kunnen zijn, waarop een Scythe Gentle Typhoon weer een uitzondering is dankzij een erg goede kogellager en er ook veel slechte fans bestaan met glijlagers. Om dit probleem te omzeilen zou je bijvoorbeeld alleen een kwalitatieve indicatie kunnen geven, waarbij het verschil tussen - en -- misschien niet zo heel veel uitmaakt.

Gelukkig zijn er periodiek terugkerende vergelijkingstests met ventilators waarnaar verwezen kan worden, hierin staan ook altijd aanbevelingen voor stille fans, fans met hoge luchtverplaatsing, efficiente fans etc, uitgeplists dus per doelgroep en formaat.

http://nl.hardware.info/reviews/1453/vergelijkingstest-122-casefans
http://nl.hardware.info/reviews/2587/393-8092120140mm-casefans-vergelijkingstest

In de eerste test is er ook al een behoorlijke aanzet gegeven om te gebruiken voor een deel over fans. Als dat stuk al iets uitgebreider en completer wordt gemaakt heb je volgens mij een goed stuk over ventilators neergezet.

[edit]
Op het forum van xtreme systems zit ook behoorlijk wat kennis op het gebied van fans, maar bijvoorbeeld voor stille fans is silentpcreview een guru op dit gebied. Dit stuk komt dan ook van pas:
http://www.silentpcreview.com/Anatomy_of_the_Silent_Fan

Laatst bewerkt:

Henk.jan

Senior Member
Scythe gentle typhoon is 2bb van Nidec. Nidec is één van de betere fabrikanten en 2bb zijn simpelweg hele goede lagers.
De Nexus real silent is volgens mij een standaard yate loon sleeve bearing op lage toeren. Yate loons zijn idd één van de betere sleeve bearing fans, maar als je iets wil dat echt lang mee gaat, kan je toch beter een andere fan aanschaffen.

Maar goed, voor geluidsproductie ben je ook grotendeels afhankelijk van aerodynamica (ontwerp van de wieken e.d.) en het aantal toeren.

Ik denk dat mensen juist niet uitsluitend op review/vergelijkingen af moeten gaan. Als een sleeve bearing fan op dag één goed presteert, zegt dat nog niks over hoe zo'n fan over een jaar presteert.

Houdini

Senior Member
Ik zou voorzichtig zijn met uitspraken over typen fans.
Dit natuurlijk.
Lagertypes catalogeren als "slecht" of "verouderd" is ongetwijfeld goed bedoeld, maar misleidend.
Een goed uitgevoerde glijlager is beter dan een slecht uitgevoerde kogellager of hydraulische lager.
Ook hangt alles af van de belasting van de lagering - voor hele lichte 80 mm mini-ventilatoren die je soms op grafische kaarten vindt zijn er ongetwijfeld andere vereisten dan voor een robuuste 230 mm ventilator van een behuizing.

Henk.jan

Senior Member
Vond dit wel een interessant artikel, heb het een tijd geleden eens gelezen:

http://www.hardwaresecrets.com/article/The-Truth-About-Fluid-Dynamic-Bearing-FDB-Fans/1807
Kende ik al ;)
Ik zal dat artikel in m'n eerste post linken aangezien het idd een handig is.

Ik hoor linus regelmatig onzin verkondigen, dit is echter een goede samenvatting.

Heeft iemand zin om een stukje over aerodynamica te schrijven? Daar heb ik namelijk vrij weinig verstand van.

Laatst bewerkt:

Yogi Bear

Senior Member
Heeft iemand zin om een stukje over aerodynamica te schrijven? Daar heb ik namelijk vrij weinig verstand van.
Dat wordt dan een verzoek met een lange aanloop, ik hoorde iemand namelijk ooit casual opmerken, dat zelfs "de Grote Maker van dit al" de complexiteit en finesse van turbulentie amper kon doorvorsen, maar basic, simplistische aerodynamica for Dummies zou voor een aviatisch professor haalbaar moeten zijn. :lol:
Dat zie je in de natuurkunde wel vaker, hoe eenvoudiger de vraag, hoe lastiger vaak het antwoord.

WhiteSnake

Senior Member
...en 2bb zijn simpelweg hele goede lagers. ...
2bb is geen lager, dat betekent gewoon 2 Ball Bearing, dus 2 kogel lagers, wat wel klopt is dat fans met 2 kogel lagers vaak een stuk beter zijn dan modelen met 1 kogel lager en 1 glij lager of gewoon 2 of 1 glij lagers

1 kogel lager en 1 glij lager kom je vaak tegen, dan kunnen fabrikanten heel mooi er op zetten dat de fan een Ball Bearing heeft, maar mijn ervaring is dat juist dit soort fans eerder luidruchtig worden dan die met gewoon 2 glij lagers er in.

Bovenaan