1. Welkom op het Hardware.Info Forum

Hier kun je terecht met al je vragen over computerhardware en consumentenelektronica. Wil je zelf een vraag stellen of deelnemen aan discussies, dan moet je je registreren of inloggen met je Google of Facebook account. Veel plezier op het Hardware.Info Forum!

Notificatie sluiten

Veel gedoe maar met een oplossing instabiel GTX970 en AMD 8350 systeem

Discussie in 'CPU's, moederborden en geheugen' gestart door Re Binder, 9 jun 2019.

1. Re Binder

Re Binder Member

Sinds:
    27 apr 2015
    Hallo,

Het begon allemaal na een paar maanden toen ik een 2dehands Geforce GTX970 had gekocht. Het probleem was dat na een paar seconden het spel enorm ging haperen. Eerst ging ik de settings flink verlagen, en dat hielp een beetje.

Wat ook opeens kwam was dat de resolutie flink verlaagde en de 970 "adapter" niet werd herkent, willekeurig ging dat. Dat had ik opgelost door niet een verloopkabel te gebruiken maar een directe verbinding met de monitoren en Geforce.

Het haperen ging alsmaar door natuurlijk en ging de temperatuur en clocks van de 970 monitoren. Allemaal prima. Maar toen ik hetzelfde deed met de AMD 8350 viel me iets op: na een paar seconden werd de CPU flink down-clocked, alhoewel de temperatuur wél gewoon goed was. Dus je kon het al raden. De CPU is de boosdoener, en dat moest verholpen worden. CPU eraf en ik zag het meteen dat de koelpasta weg-geschroeid was, geen enkel bruikbaar pasta was er nog te vinden.

Ja natuurlijk had ik meer dingen gedaan om het op te lossen. Maar dit verhaal was de meest belangrijke oplossing.

2. Etxalar

Etxalar Senior Member

Sinds:
    11 mrt 2018
    Zeer waarschijnlijk icm een AM3+ moederbord met crappy stroomvoorziening. Als de temperatuur van de cpu goed was lag het daar niet aan maar aan een te hoge temperatuur van de vrm's. Niet ongewoon als deze cpu gebruikt wordt op bepaalde moederborden.
    Koelpasta schroeit niet weg, kan enkel opdrogen waardoor de warmtegeleiding afneemt.
    Was het schrijven van het verhaal de oplossing, vervangen van de koelpasta of wat anders? En welke dingen heb je nog meer gedaan want je maakt wel nieuwsgierig als je zoiets schrijft.

3. Re Binder

Re Binder Member

Sinds:
    27 apr 2015
    Hela,

Ik heb veel gezocht op google natuurlijk. Helaas was een format nodig met de toenmalige WIN10 install dus ik weet niet alle 'work-arounds" meer wat ik zo terug kan zoeken. Degene wat ik wel weet was op een forum van STEAM over Destiny 2 dat meerdere mensen last hebben met zware FPS drops, en werd gezegd dat het een toenmalige bug was van Destiny, en dat Nvidia die snel ging fixen, het kon ook andersom zijn geweest. Alhoewel de toenmalige driver véél ouder was toen ik het las. Een vraag natuurlijk of dat idd echt de oplossing zou zijn geweest. Een ander oplossing was : Turning off the XBox DVR functie. Uiteindelijk had ik ook de firmware van mijn kaart -Gigabyte Geforce GTX 970 G1 Gaming- bijgewerkt. Dat deed ik vanwege het fenomeen 'adapter niet gevonden' bij opstarten WIN10. Met de APP van Gigabyte kon je de clock uitlezen, en gaf een bizar hoge waarde aan toen de "kaart niet werd herkent". Een GPU clock van 2000mhz was de waarde. natuurlijk onwaar. Ik dacht dus een vorige eigenaar mislukte overclocked firmware poging, vandaar de stock firmware erop gezet. Nadat de videokaart werd ontwaakt, na een tijdje te zijn opgestart in Windows, ging de clock wel gewoon goed. Ik kreeg ook nooit een BSOD in games mocht je dat afvragen toen de kaart goed was herkent. Herkent of ontwaken. Geef het een naam.

In games met monitoren van de CPU kwam ik erachter dat als de CPU rond de 65c kwam te liggen de CPU flink wordt terug geklokt, zodat de games gingen happeren. In de BIOS gekeken naar throtteling instellingen of -onnodige- energie besparende functies uitgezet.

Wat ik al zei. Ik ging de koelpasta bekijken en zag dat de aangetroffen pasta totaal niet meer effectief was, nieuwe pasta erop, temps bekijken, fluctuerende clocks bekijken wat niet meer kwam, maar alles ging een stuk beter qua temperatuur en dus ook geen rare downclocking meer.

4. Etxalar

Etxalar Senior Member

Sinds:
    11 mrt 2018
    Welk merk en type moederbord gebruikte je?

5. Re Binder

Re Binder Member

Sinds:
    27 apr 2015
  6. Etxalar

Etxalar Senior Member

Sinds:
    11 mrt 2018
    Dat is een 4 fase bordje. Niet best voor een FX 8350.

7. Whitey2k

Whitey2k Member

Sinds:
    10 dec 2013
    CPU Support List
    * For cooling the CPU and its surrounding components, please install a CPU cooler with a top-down blowing design.

Maar iedereen gooit er weer een tower- koeler op zodat de vrm's niet gekoeld worden, krijgt problemen en gaat de beveiliging maar uitzetten omdat de vrm's throttlen.

Maar het was wel een lekker goedkoop bordje....

8. DatAccountz

DatAccountz Senior Member

Sinds:
    13 nov 2012
    Ja daar kun je geld op inzetten dat het de VRM's zijn.

9. Forum m8

Forum m8 Senior Member

Sinds:
    30 jan 2006
    Toch zegt de TS het niet meer te hebben sinds het vervangen van koelpasta...

Dat die VRM's uitgerookt worden zal nog steeds wel zo zijn ja..

10. Re Binder

Re Binder Member

Sinds:
    27 apr 2015
    Hela,

Na het opnieuw plaatsen van CPU koelpasta was het probleem verholpen. Niet alleen gingen de temps een stuk lager, maar dan ook geen rare CPU 'down-clocking' issues meer.