Van HDMI naar tulp

FeaR

Moderator
User systemen
Blijft natuurlijk een oude discussie. Een DAC doet echt wel wat meer dan alleen maar wel of niet functioneren, al heb je een punt dat het interne geluid van de gemiddelde tv al niet best is. Je moet het ook niet overdrijven á la elfenkabels.
Ik zou, als geluidsliefhebber (met externe speakerboxen en een goede koptelefoon), toch niet vertrouwen op een "merkie onbekend". Voor iets meer geld heb je gegarandeerd beter spul.
Nu heb je het over klankverschillen waar je het een post eerder over de technische kant had (320 kbps). Dat laatste zal sowieso nooit een probleem vormen. Qua klank zal ik de discussie niet aan gaan, dat is inderdaad een oneindige discussie waar we van mening verschillen. Niet alleen in dit topic hier, ook het topic waar een receiver van minstens 60 Watt vermogen per kanaal aan wordt geraden. Maar dat terzijde.

In deze situatie loopt het allemaal los. De kans dat de TV überhaupt 5.1 uitstuurt is al niet 100%. Dan maakt de DAC er simpel 2.0 geluid van wat daarna ook nog eens onderhevig is aan compressie omdat het draadloos verstuurd moet worden.

JB56

Senior Member
User systemen
Nu heb je het over klankverschillen waar je het een post eerder over de technische kant had (320 kbps). Dat laatste zal sowieso nooit een probleem vormen. Qua klank zal ik de discussie niet aan gaan, dat is inderdaad een oneindige discussie waar we van mening verschillen. Niet alleen in dit topic hier, ook het topic waar een receiver van minstens 60 Watt vermogen per kanaal aan wordt geraden. Maar dat terzijde.
In deze situatie loopt het allemaal los. De kans dat de TV überhaupt 5.1 uitstuurt is al niet 100%. Dan maakt de DAC er simpel 2.0 geluid van wat daarna ook nog eens onderhevig is aan compressie omdat het draadloos verstuurd moet worden.
Tja, uiteindelijk is de techniek altijd ondergeschikt aan de klank, in die zin lees je mijn opmerking verkeerd. Ik bedoelde er mee te zeggen dat, als mensen op dat soort zaken letten, ze waarschijnlijk bereid zijn meer te investeren in beter geluid.
Dat is immers waarom we geld uitgeven aan speakers, versterkers enz. Bitrate 320 (of welk ander getal dan ook) is uiteindelijk niets meer dan een getal, het gaat er maar om hoe het klinkt en dan zegt zo'n getal ook niet alles. Dat neemt niet weg dat een deel van de klank te maken heeft met persoonlijke smaak, maar een ander deel wel degelijk objectief en objectief te meten is.

De receiver van 60 watt? Als je ingaat op de vraag, het aansturen van 4 plm. 70 watt RMS boxen tegelijk via A en B (in de prijsklasse van de topicstarter, 300 euro max, zakt dan het geleverde vermogen per kanaal ook nog best wel), meeneemt is 50-60 watt RMS per kanaal m.i. helemaal geen raar advies???? Maar ik hoor graag waarom dat niet goed is en wat het volgens jou dan wel zou moeten zijn.

Maar in dit geval, de vraag van TS, zijn we het meer eens dan jij mogelijk denkt. Je hebt ook weinig aan 5.1 als je er met een (al dan niet draadloze) koptelefoon naar luistert. En ja, dan is de kwaliteit van de DAC ook minder relevant. Mijn opmerking was meer in het algemeen bedoeld.

nutty

Senior Member
User systemen
Ik krijg de indruk dat het niet werkt...
Het is er nog niet van gekomen,morgen ga ik er naar toe,trouwens denk ik niet dat ik het apparaat hoef uit te proberen,volgens mij gaat de optie in het menu (welke nu uit staat,en ik moet aanzetten,zie plaatje in vorige post),een bevredigend eindresultaat opleveren.
Dus nog 1 nachtje slapen...;)

nutty

Senior Member
User systemen
Oke,ook deze tv had de mogelijkheid om de tv speakers in of uit te schakelen terwijl de hoofdtelefoon ingeplugd zit.
Dus ik heb de optie "geluidsuitgang>TV-luidspreker + bekabelde hoofdtelefoon" gekozen,waarna het werkt zoals gewenst.

Had wel last van een slordigheidje van LG
Het gat waar je de plug van de hoofdtelefoon in stopt werkte niet goed.
Ik kreeg alleen een bromtoon in beide kanalen.
Alleen als ik met mn hand tegen de steker van de hoofdtelefoon drukte was het geluid goed.
De tv was met een muurbeugel geplaatst,ik heb tussen de muur en de plug een prop van kleding (had niets anders) moeten plaatsen om het geluid werkend te krijgen (en te houden).
Wazig verhaal LG!
(het lag niet aan de plug,de kabel was nieuw,overigens meerder pluggen geprobeerd,allemaal zelfde verhaal)
Ligt dus aan het niet correct functioneren van het chassisdeel.
De converter gaat dus ongeopend retour winkel.

Laatst bewerkt:

ruftman

Senior Member
User systemen
Heb ik toch de vraag waarom de wens om en een koptelefoon aan te sluiten en het geluid door de speakers te laten komen.
Ik ben gewend dat een koptelefoon wordt gesloten om juist geen geluid over de speakers te laten komen. Daarbij is het ideaal als het geluid van de speakers automatisch gedempt wordt.

Bij de betere stereoversterkers moeten inderdaad de speakers handmatig worden uitgeschakeld, wegens aparte circuits voor speakers en koptelefoon om het signaal zo zuiver mogelijk te houden. Maar dat speelt bij televisies toch niet zo'n grote rol?

nutty

Senior Member
User systemen
Het voordeel van tegelijk geluid op tv-speaker als op de hoofdtelefoon is dat niet iedere keer de afstandsbediening moet worden gepakt om van tv-speaker naar hoofdtelefoon te switchen.
Bovendien geeft het tegelijk afspelen geen nadelen,daar heeft niemand last van.
De persoon gebruikt de hoofdtelefoon aansluiting om een draadloze hoofdtelefoon van signaal te voorzien.
Met de hoofdtelefoon kan men het geluid harder horen (heeft ook nog een eigen volumeregelaar) zonder de tv-speakers dermate hoog te zetten dat de buren er last van hebben.
En bedenk dat de hoofdtelefoon zoals ik hierboven al aangaf,aan de achterkant van de tv zit,de hoofdtelefoon er iedere keer in en uitpluggen is dus geen optie.

Bovenaan