Van HDMI naar tulp

nutty

Senior Member
User systemen
Hoi,
Omdat ik er geen ervaring mee heb wil ik het volgende aan jullie vragen:
Iemand heeft een oled65B8pla tv en wil het audio signaal aansluiten op een draadloze hoofdtelefoon (stereo tulp ingang).
De Tv heeft aan de achterzijde een mini-jack uitgang,echter bij gebruik hiervan word automatisch het geluid van de tv speakers gedempt.
Dat is dus geen optie.
Er zitten op de tv wel meerdere hdmi aansluitingen,dus de vraag is:
Met welke oplossing kan het hdmi signaal (middels een verloop/adapter oid) naar twee maal tulp worden gebracht?
Ikzelf denk dat ik dit nodig heb in deze situatie,klopt dit,iemand misschien ervaring mee?
https://www.bol.com/nl/p/hdmi-naar-tulp-av-converter-hdmi-naar-rca-composiet-audio-video-kabel-adapter/9200000105506089/?Referrer=ADVNLGOO002012-G-64463356230-S-296303633664-9200000105506089&gclid=Cj0KCQjwocPnBRDFARIsAJJcf96hqZVTfvqLu3UgTVMmUrO7XU3oArZsRGfY9ikbIhMKPSrM9AdBtoEaAp-nEALw_wcB
Alvast bedankt!

nutty

Senior Member
User systemen
Zoals @Sweenie al aangeeft, is de optische uitgang de beste oplossing. Dit is universeel en staat los van alle grappen van HDMI wel/niet retoursignaal etc.
Ja dat denk ik ook,echter is het te duur vindt de persoon.
Ik heb deze dus besteld:
https://www.bol.com/nl/p/hdmi-naar-tulp-av-converter-hdmi-naar-rca-composiet-audio-video-kabel-adapter/9200000105506089/?Referrer=ADVNLGOO002012-G-64463356230-S-296303633664-9200000105506089&gclid=Cj0KCQjwocPnBRDFARIsAJJcf96hqZVTfvqLu3UgTVMmUrO7XU3oArZsRGfY9ikbIhMKPSrM9AdBtoEaAp-nEALw_wcB
Zou moeten werken,zoniet gaat het retour en houdt het op.
Dank iedereen voor de hulp!
Kan op slot.

FeaR

Moderator
User systemen
Ja dat denk ik ook,echter is het te duur vindt de persoon.

Kan op slot.
Dan bestel je een DAC die goedkoper is. Via NL webshops zijn die wel te vinden voor een paar tientjes minder dan de eerste gelinkte versie in dit topic. Als je geduld hebt en gaat importeren dan ben je vele malen goedkoper uit.

Maar, dat gaat toch ook gewoon niet werken?
Volgens mij ook niet. HDMI is bij een TV altijd een ingang. Zo'n HDMI Audio Extractor werkt dan volgens mij ook niet. Die is om de audio uit een bron te halen om ze te splitsen, niet om een Audio Out te creëren vanaf een TV (of HDMI Out). Je hebt wel HDMI ARC waarmee je audio uit kan voeren over HDMI maar dat is een specifiek protocol waarbij beide apparaten aan moeten voldoen. Niet iets waarvan je de audio even aftapt.

Gebruik maken van de S/PDIF Out via een DAC lijkt me de betere manier als je hardware moet gebruiken. Je zou eventueel kunnen kijken of de TV een Hotel Modus heeft met welke opties. Er zijn TV's geweest waarin dat menu opties waren om de speakers actief te houden met de hoofdtelefoon ingeplugt.

nutty

Senior Member
User systemen
Maar, dat gaat toch ook gewoon niet werken? Om dat kanaal werkend te krijgen moet je HDMI selecteren
Ja,dat is ook zo,niet eens aan gedacht lol.
Ach stuur hm wel terug.
Laat de keuze dan aan de eigenaar tv of deze toch maar een optische uitgang wil gebruiken,tegen uiteraard hogere kosten.
Maar zal nog eens in het menu duiken,misschien (denk het niet),is er een keuze om toch de luidsprekers aan te hebben terwijl de hoofdtelefoon ingeplugd is.

Roel1966

Senior Member
User systemen
Die werkt niet want het staat ook erbij dat het een omvormer is van een analoog signaal naar HDMI terwijl jij net andersom moet hebben.

Er zijn TV's geweest waarin dat menu opties waren om de speakers actief te houden met de hoofdtelefoon ingeplugt.
Daar dacht ik ook al meteen aan want mijn Samsung TV van 2012 heeft dat in elk geval nog als keuze mogelijkheid gewoon in het normale audio menu staan.

nutty

Senior Member
User systemen
Die werkt niet want het staat ook erbij dat het een omvormer is van een analoog signaal naar HDMI terwijl jij net andersom moet hebben.
Nee,dit maakt van HDMI composiet plus stereo audio,dat is wat ik wil hebben.
Kun je ook zien op de foto van het product,er staat output bij de 3 tulpen.
Ik heb even in de gebruiksaanwijzing gekeken en kom dit tegen.
Lijkt er op dat het nog gaat lukken zonder externe toestanden als ook dit model het ondersteund....

aa.jpg

Over de tv,deze geeft echt een schitterend beeld,zwart is ook echt zwart,en kleuren zijn ook mooi.
Niet eerder zo'n mooi beeld gezien.

Laatst bewerkt:

Roel1966

Senior Member
User systemen
Nee,dit maakt van HDMI composiet plus stereo audio,dat is wat ik wil hebben.
Oeps, verkeerdom gelezen, maar ja, dan nog, ik ben eerlijk gezegd nog geen tv tegengekomen met een HDMI out want dat heb je dan wel in elk geval nodig. Dan blijft nog de vraag of alle audio signaal via die HDMI out uit gestuurd word of alleen wanneer die betreffende HDMI bron gekozen word.

Trouwens, weet je zeker dat die draadloze koptelefoon alleen tulp heeft en geen SPDIF ?

nutty

Senior Member
User systemen
De converter zal ook wel doen wat jij wilt, maar de TV heeft geen HDMI Out. Dat is het probleem.
Ik dacht dat bij hdmi de audio beide kanten op werkte,blijkbaar niet dus.
Maar was toch al even van het pad af,omdat zoals WEBPC al opmerkte de hdmi wel geselecteerd moet zijn om actief te zijn.
Afgezien van het gebruik om de pc op de monitor aan te sluiten geen ervaring met audio wat hdmi betreft,vandaar het topic.
Zal na het weekend even laten weten hoe het afgelopen is.

JB56

Senior Member
User systemen
Klopt, er is geen HDMI uit. Het probleem is ook dat HDMI een digitaal signaal is, dus zal er ook nog, via zo'n conversiekastje, een omzetting plaats moeten vinden van digitaal naar analoog signaal middels een DA converter.

De meeste tv's hebben inderdaad deze opties via het menu: gelijktijdig speakers en een koptelefoon aansturen, dan wel een van beiden.
De vraag is alleen of een draadloze koptelefoon werkt, er staat niet voor niets nadrukkelijk dat het een bedrade koptelefoon moet zijn. Op veel tv's zijn in- en uitgangen tegenwoordig voorzien van een soort sensor, die "voelt" of er stroom wordt afgenomen. Zo niet, dan wordt de uitgang afgesloten. Het kan zijn dat de aansluiting van de draadloze koptelefoon niet genoeg "prik" trekt om de uitgang open te houden. Maar goed, dat merk je zo als je hem aansluit.

Ik snap dat de fabrikanten de oudere aansluitingen steeds meer weglaten, het is goedkoper en eenvoudiger. Maar soms is dat knap onhandig, zeker waar het een toch vrij veel gebruikte aansluiting betreft voor een koptelefoon. Ik had bij m'n vorige tv hetzelfde probleem, ik kon m'n (oudere) versterker nergens meer op aansluiten en moest toen de enige beschikbare analoge aansluiting, de mini-jack, gebruiken. Gelukkig werkte dat op dat type tv wel, maar in veel gevallen levert dat ook weer problemen op.

FeaR

Moderator
User systemen
Hmja, goedkoop is ie wel. Stel je prijs op een beetje kwaliteit (bv. als je let op bitrates, 320 of meer) dan is dit een minder goed idee.
Dat loopt echt wel los. Sowieso in dit geval qua bedacht gebruik door TS (de TV zal eerder een beperkende factor zijn) maar ook in het algemeen (als je de grens van S/PDIF op wilt zoeken). Een DAC is zo spannend niet en functioneert wel of niet.

JB56

Senior Member
User systemen
Dat loopt echt wel los. Sowieso in dit geval qua bedacht gebruik door TS (de TV zal eerder een beperkende factor zijn) maar ook in het algemeen (als je de grens van S/PDIF op wilt zoeken). Een DAC is zo spannend niet en functioneert wel of niet.
Blijft natuurlijk een oude discussie. Een DAC doet echt wel wat meer dan alleen maar wel of niet functioneren, al heb je een punt dat het interne geluid van de gemiddelde tv al niet best is. Je moet het ook niet overdrijven á la elfenkabels.
Ik zou, als geluidsliefhebber (met externe speakerboxen en een goede koptelefoon), toch niet vertrouwen op een "merkie onbekend". Voor iets meer geld heb je gegarandeerd beter spul.

Bovenaan