Usb werkt niet meer na windows upgrade

Forum m8

Senior Member
User systemen
USB moet teken van leven geven lang voordat enig OS wat aangesproken. Dus ook met losgekoppeld bootmedium. Softwaredefect is dan dus gewoon uitgesloten.

eismc2

Senior Member
User systemen
USB moet teken van leven geven lang voordat enig OS wat aangesproken.
Een dvd speler intern is zo'n bootmedium dat in de post wordt herkend.

Als die uefi een teken van leven nodig heeft kan die ff een schroevedraaier in één van die usb poorten steken.
Probleem opgelost en installeren die handel. (ffs..effe een OS op een andere pc op lege schijf inst natuurlijk)

Tenzij het mobo alleen gevoelig is voor aanspraak door het medium van dans.. :rolleyes:

philpend

Senior Member
User systemen
Zojuist een rma melding gemaakt bij Megekko waarbij ik ook verwezen heb naar dit topic. Nu even rustig afwachten.

Edit: er zit 1 usb 3.1 gen 2 aansluiting van normaal formaat op mijn moederbord, deze doet het wel! Maar volgens mij loopt die dan ook via een aparte chip. De overige poorten zijn nog heel erg dood.

Laatst bewerkt:

philpend

Senior Member
User systemen
Neen, ik heb zo'n ding niet. Punt is dat er en geen stroom en geen data door de usb komt. Doordat hij al vanaf het opstarten geen teken van leven geeft ga ik er vanuit dat de usb 2.0 en 3.0 stuk is. Bovendien moet een moederbord dat net drie maanden oud is het gewoon doen en niet via allerlei trucs aan de praat gehouden worden.

philpend

Senior Member
User systemen
Systeemherstel ook al gedaan, leverde niets op. Via die ene 3.1 poort die het wel doet inmiddels mijn bios geflashed naar de nieuwste versie. USB 2.0 en 3.0 blijven dood als een pier. En uiteraard alle drivers in een eerder stadium al up to date gemaakt maar ook geen oplossing. Bordje gaat rma....

Forum m8

Senior Member
User systemen
Ik ben benieuwd wat voor omlooptijd ze daar halen. Heb je gevraagd of ze aan een kruisruil doen, al dan niet met vooraf betalen en later terugkrijgen?

Als ik spul RMA, bestel ik direct nieuw en als ze eenmaal bevonden hebben dat mijn spul kapot is, betalen ze die order terug. Voor de winkel heeft dat voordelen omdat ze die RMA's niet met spoed hoeven af te handelen. Ik zeur niet over 120 euro x twee weken, wel als ik een paar dagen extra op een RMA moet wachten terwijl m'n PC het niet doet.

philpend

Senior Member
User systemen
Ik ga mijn oude setje weer even inbouwen. Voor mij staat voor 99,9% vast dat er iets stuk is op het moederbord, maar er is 0,1% kans dat het toch iets anders is en ik mijn eigen moederbord weer retour krijg. Dan zou ik met zo’n kruisruil die de mist in gaat opeens met twee moederborden zitten en 150 euro armer zijn.

Ik ben ook erg benieuwd naar de afhandeling. Al die shopreviews waar het vooral gaat of het pakketbedrijf snel zijn werk doet zijn voor mij niet echt nuttig. Wat wel nuttig is te weten hoe een bedrijf omgaat met het retourrecht of met een rma.
Tot nu toe gaat het goed. Binnen een paar uur een reactie op mijn rma aanvraag met een redelijk duidelijke mail met instructies. Nog een mailtje gestuurd met de vraag of ze alleen het moederbord willen of ook alle accessoires en boekjes. Binnen 10 minuten mailtje terug dat ze alleen het moederbord willen.

Bij het uitbouwen nog even uittesten of het buiten de kast wel werkt en of een andere voeding soelaas biedt.

philpend

Senior Member
User systemen
Bordje is onderweg naar megekko. Bij het uitbouwen nog een minimum-configuratie buiten de kast en een andere voeding geprobeerd. Beide geen oplossing.

Mijn oude setje maar weer geinstalleerd, heb dus ook weer een werkende computer. Met werkende usb poorten.....

Laatst bewerkt:

philpend

Senior Member
User systemen
Pfffff. Kreeg zojuist van Megekko de volgende mail. Ik snap hier helemaal niets van. Met name de schade aan het socket is voor mij totaal niet verklaarbaar gezien de klachten. Maar de fotoos zijn natuurlijk erg duidelijk. Maar een rustig nadenken wat ik hiermee doe. Goede suggesties worden zeer op prijs gesteld.

Beste P. Penders,

Vandaag hebben wij jouw retourzending in behandeling genomen.

Bij de visuele inspectie is schade geconstateerd aan het moederbord, zo is er schade aan de socket, is de front USB aansluiting beschadig en zit er koelpasta in RAM bank A1. Dergelijke schade valt onder de noemer “Customer Induced Damage” ofwel schade toegebracht door de gebruiker, het is hierdoor niet mogelijk garantie te verlenen op het moederbord.

Hieronder afbeeldingen waarop de geconstateerde schades gemarkeerd zijn:

upload_2018-6-25_11-54-7.png

De omschreven klacht wordt veroorzaakt door kortsluiting vanuit de front USB aansluiting, daarnaast is ook de socket schade zorgelijk en zal het moederbord in de huidige staat niet naar behoren kunnen functioneren.

De schade zal hersteld moeten worden door de fabrikant, de kosten hiervoor zijn ons vooraf echter niet bekend, de kosten voor socket vervanging bedragen €75,- euro, vervanging van de USB 3.0 front poort hebben nog niet eerder laten doen door MSI, daarnaast dient ook het RAM bankje gereinigd te worden.

Houdt rekening met kosten rond de €100 euro voor het herstel van dit moederbord, indien jij hiermee akkoord gaat vernemen wij dit graag en zullen wij het reparatie traject in gang zetten.

Indien herstel niet gewenst is kan het moederbord aan jou retour gestuurd worden tegen betaling van de verzendkosten á €6,95 euro, ook kan ervoor gekozen worden het product kosteloos en milieuvriendelijk te laten vernietigen.

Laatst bewerkt:

philpend

Senior Member
User systemen
Ik heb helaas zelf geen visuele inspectie van het bord gedaan voordat ik het wegstuurde en ook geen fotoos gemaakt. Ik ga er overigens absoluut niet van uit dat megekko moedwillig die socket beschadigd heeft. En hoe die schade aan de usb 3.0 poort is ontstaan snap ik ook al niet; dezelfde front panel connector zit nu op mijn oude moederbord en doet het prima.

helemaal eerlijk: ik heb vreselijk zitten prutten om dat beschermkapje voor de socket er goed op te krijgen, er is een heel klein kansje dat ik die socket schade zelf veroorzaakt heb. Ben bang dat ik nu op de blaren moet zitten.

Denk er hard over om een nieuw bord aan te schaffen, ik houd absoluut niet van spullen die gerepareerd zijn. En een nieuw bord is ‘slechts’ 50 euro duurder dan de geschatte reparatiekosten die wellicht nog tegen gaan vallen. Wat een domper!

Forum m8

Senior Member
User systemen
helemaal eerlijk: ik heb vreselijk zitten prutten om dat beschermkapje voor de socket er goed op te krijgen, er is een heel klein kansje dat ik die socket schade zelf veroorzaakt heb. Ben bang dat ik nu op de blaren moet zitten.
Je kunt altijd nog zelf proberen de boel recht te buigen. Maar dan blijf je nog steeds zitten met niet-werkende USB. Aannemende dat connector bij het begin van dat problem wel gewoon heel was.

Die sockets zijn inderdaad heel kwetsbaar. Kapje bevestigen terwijl de CPU nog in het socket ligt! Dan CPU eruit, dan socket dicht.

Denk er hard over om een nieuw bord aan te schaffen
Zou ik ook doen. Reparatie gaat alleen maar weer lang duren en wat de betrouwbaarheid daarvan is...

Sowieso; 100,- repareren aan zo'n bord... meh.

philpend

Senior Member
User systemen
Die sockets zijn inderdaad heel kwetsbaar. Kapje bevestigen terwijl de CPU nog in het socket ligt! Dan CPU eruit, dan socket dicht.
Dan heb ik dat dus helemaal verkeerd gedaan, eerst cpu eruit en dan het kapje erop gezet. Voor een volgende keer zal ik een youtube filmpje kijken hoe dat precies moet. Intel zou eens moeten kijken naar een wat gebruiksvriendelijker/foolproof systeem om de socket te beschermen.

Ik ga denk ik mijn verlies maar nemen en een nieuw bordje bestellen.

Forum m8

Senior Member
User systemen
Die socket caps zijn niet allemaal hetzelfde. Soms is het inderdaad makkelijker om het te doen met CPU er al uit als je een model hebt dat van bovenaf erin klikt. Maar als je dan iets fout doet... verbogen pinnen. Doe je het met CPU er nog in is het meer gefrut, maar met een veel lager risico.

philpend

Senior Member
User systemen
Zojuist de asus z370-g besteld. Een tientje duurder dan het msi bord, maar op het moment met 50 euro cashback. Valt de totale schade toch iets mee....

En de aansluiting van de front panel usb 3.0 zit op een andere plek. Op het msi bord zat hij op een plek waardoor de connector een heel klein beetje klem zat tegen de kastwand. ‘Moet kunnen’ dacht ik tijdens het inbouwen, maar kennelijk toch te veel van het goede gezien de schade aan de aansluiting. Hoop leergeld betaald.

Heb megekko gevraagd om het bord weer terug te sturen. Wil toch ook met eigen ogen de schade zien. En met dat bord kan ik dan meteen wat oefenen om het socket klepje terug te zetten zonder dat ik de pinnetjes verbuig.

Bovenaan