Usb werkt niet meer na windows upgrade

philpend

Senior Member
User systemen
zojuist een nieuwe windows update gekregen. Sinds die update werken mijn usb poorten niet meer.
Daardoor kan ik helemaal niks meer met mijn computer omdat toetsenbord en muis dus ook niet meer werken.

Ik ga er vanuit dat het de usb poorten zijn omdat de verlichting op mijn toetsenbord en muis ook niet meer werkt. 2 verschillende toetsenborden geprobeerd en ook een aantal verschillende usb poorten zowel voor als achter maar geen succes. Ook een aantal malen opnieuw opstarten was geen oplossing.

Heeft iemand een idee hoe ik de boel weer aan de praat krijg? Configuratie van mijn systeem kun je in mijn usersysteem vinden.

Edit: enige wat ik mij nog kan bedenken is het moederbord te resetten. Daar is een jumper voor nodig die ik niet heb. Is daar een methode voor zonder jumper?

Laatst bewerkt:

philpend

Senior Member
User systemen
Neen, kom dus ook niet in het bios, het indrukken vam de ‘delete’ knop tijdens het opstarten werkt niet. Kan ik die cmos jumper gewoon kortsluiten met een paperclip? In de handleiding van het bord staat niets over het verwijderen van de batterij, maar het klinkt eigenlijk wel logisch.

Van

Senior Member
User systemen
Heb je trouwens niet zo'n usb/ps2 converter? Dan kan je je usb toetsenbord op de ps2 aansluiting aansluiten.

Hier heb je uitleg over clearen cmos:

philpend

Senior Member
User systemen
Cmos zojuist gecleared. ‘All settings were reset to default values’ . Maar helaas ook: USB devices total: 0

Usb poorten doe het dus nog steeds niet....

@Van: die heb ik ooit wel gehad. Moet daarvoor een doos met oud spel opentrekken, ik ga het zien of hij er nog steeds is.

Forum m8

Senior Member
User systemen
Heb je trouwens niet zo'n usb/ps2 converter? Dan kan je je usb toetsenbord op de ps2 aansluiting aansluiten.
Moet toetsenbord wel aan meewerken.

Neen, kom dus ook niet in het bios, het indrukken vam de ‘delete’ knop tijdens het opstarten werkt niet. Kan ik die cmos jumper gewoon kortsluiten met een paperclip? In de handleiding van het bord staat niets over het verwijderen van de batterij, maar het klinkt eigenlijk wel logisch.
In de handleiding van mijn Z170 Pro Gaming ook niet, maar zonder verwijderen werkt de reset de helft van de tijd niet.

Krijg je ook voor Windows geen verlichting op muis / toetsenbord?

Heb je een gevoede USB heb? Kan zijn dat er een zekering doorgefikt is en dat je nu alleen nog data hebt op de USB.

philpend

Senior Member
User systemen
Een buurman had nog zo’n verloopje van usb naar ps2 liggen, maar daar reageert hij ook niet op.
En inderdaad bedraad tobo en muis.

Tsja, en een herinstall van windows gaat ook al niet zonder werkende usb-poort......
Iemand nog ideeën?

philpend

Senior Member
User systemen
@Forum m8 vanaf het eerste begin geen lampjes, ook geen korte flikker. Usb zit direct aangesloten op de computer zelf, geen hub er tussen. En voor het uitproberen op de ps2 poort drie toetsenborden geprobeerd die het alle drie ook niet doen.

Het lijkt mij toch stug dat een windows update hardware stuk maakt, maar je zou het bijna gaan denken. Ik kom via google wel een paar problemen tegen met usb poorten na een update van windows, maar dat zijn enkele poorten en andere poorten werken dan nog.
Mij lijkt het meest waarschijnlijk dat de windows update op een onbegrijpelijke manier de usb op het moederbord heeft uitgeschakeld. Maar dan verwacht je toch dat na een cmos clear de usb weer aan staat? Of wellicht toch een stukke usb-controller?

Edit: de buurman kwam zojuist langs. Hij had nog een ps2 muis en ps2 moederbord gevonden. Daarmee kan ik dus wel de computer inkomen. De muis doethet niet, maar daar moet ik wellicht een driver voor vinden?
In de bios stond usb gewoon op enabeled, dus daar zit het probleem niet. Wel zag ik dat ondanks het feit dat er 1 usb apparaat was aangesloten er volgend de bios geen apparaat is aangesloten.

Laatst bewerkt:

Forum m8

Senior Member
User systemen
@Forum m8 vanaf het eerste begin geen lampjes, ook geen korte flikker. Usb zit direct aangesloten op de computer zelf, geen hub er tussen. En voor het uitproberen op de ps2 poort drie toetsenborden geprobeerd die het alle drie ook niet doen.
Ik bedoel; heb je een gevoede USB heb om die er tussen te hangen? In sommige gevallen sneuvelt de voeding van de USB poorten, maar is data nog actief. Hubs met eigen voeding maken dan gebruik van die poort weer mogelijk voor apparaten die daar ook hun voeding vandaan halen.

Maar dan verwacht je toch dat na een cmos clear de usb weer aan staat?
Met batterij er uit gedaan?

SSD los gehaald? Als Windows die gebrickt heeft..

philpend

Senior Member
User systemen
Eerlijk gezegd weet ik niet wat een ‘gevoede usb’ is dus die zal ik dan wel niet hebben. Inmiddels weer in windows actief met het ps2 moederbord. Gaat wel heel traag zonder muis.....

Je opmerking over de voeding van de usb die stuk zou kunnen zijn wijst dus wel op een hardwarefect.

Forum m8

Senior Member
User systemen
Eerlijk gezegd weet ik niet wat een ‘gevoede usb’ is dus die zal ik dan wel niet hebben. Inmiddels weer in windows actief met het ps2 moederbord. Gaat wel heel traag zonder muis.....

Je opmerking over de voeding van de usb die stuk zou kunnen zijn wijst dus wel op een hardwarefect.
USB hubs heb je in smaken; degene die de power vanuit de host pakken en dus dezelfde 500 mA (voor USB 2.0) limiet hebben over het totaal van de afgaande aansluitingen. En je hebt ook gevoede USB hubs die een eigen netadapter hebben, geen voeding uit de host pakken en met gemak de 500 mA per afgaande poort kunnen leveren. USB hubs in monitoren zijn veelal de laatste smaak.

Bij borden waar de USB permanent dood is door kortsluiting van zo'n I/O shield lipje kun je dan toch nog de poorten gebruiken. Ik dacht eigenlijk dat nieuwere borden een auto-fuse hebben, maar weet ik niet zeker.

Van

Senior Member
User systemen
Een buurman had nog zo’n verloopje van usb naar ps2 liggen, maar daar reageert hij ook niet op.
En inderdaad bedraad tobo en muis.

Tsja, en een herinstall van windows gaat ook al niet zonder werkende usb-poort......
Iemand nog ideeën?
Je hebt toch nog een toetsenbord? Je kan ook de muis proberen daarmee, al acht ik de kans daar wel klein op... wel de juiste ps2 port gebruiken btw ;) (groen muis, paars toetsenbord)

Laatst bewerkt:

eismc2

Senior Member
User systemen
Daar neigt het wel naar lijkt me. Omdat de lange weg (van uitsluiten) daaromheen via een instabiele bios of 'gebroken' usb stroomvoorziening zou kunnen leiden. Probeer eens een andere voeding bijv. Het kan ook toeval zijn dat het gelijkertijd samen is gegaan met een update :-/
Een paar dingen uitproberen heeft meer zin, lijkt me. Zoals tobo en muis op ander systeem/lappie.

Oh ja..vergat nog te zeggen dat ik onlangs ook ergens las dat sommige nieuwerwetse tobo's en muizen niet altijd willen werken met win 10 m.b.t. recente updates.. als ik de link kan vinden.. kan van toepassing zijn binnen eliminatie proces van mobo R.I.P.

Laatst bewerkt:
Bovenaan