Upgradewaarde van een 4770k en 4970k

govie

Senior Member
Hallo Luitjes,

Ryzen is er al een tijdje en nu komt de 3000 serie eraan met in bijzonder de 3600x (van circa 240 euro schat ik). Dan kijk ik naar mijn oude G3258 + 16GB op een Z97 moederbord en twijfel tussen of upgrade naar 47xxK of geld opzij zetten voor iets nieuws op basis van eventueel een 3600x. Ter info, de 4770k is meer dan 6 jaar geleden gelanceerd en daardoor zijn de meeste onderdelen in computer waarschijnlijk ouder dan 4 jaar wat natuurlijk ook invloed heeft op de waarde van een 47xxK upgrade (in prijsverlagende zin). Mijn vraag is dus hoeveel upgradewaarde vertegenwoordigd een 4770k en een 4790k? Bij welk bedrag vind je het nog wel waard om te upgraden naar een 47xxK in plaats een nieuw AMD systeem aan te schaffen? Ik vraag dus om europrijzen als hoofdantwoord.

DatAccountz

Senior Member
Ik zie ze nog steeds gaan voor 125-150 euro die i7's. Pure waanzin die prijzen, omdat je voor dat zelfde geld een 2600 koopt.

Sowiezo 100% niet waard om dat geld eraan uit te geven.

• Like
Waarderingen: Lip

govie

Senior Member
Ik zie ze nog steeds gaan voor 125-150 euro die i7's. Pure waanzin die prijzen, omdat je voor dat zelfde geld een 2600 koopt.

Sowiezo 100% niet waard om dat geld eraan uit te geven.
Eens 200%! Maar daarom ook juist de vraag hoeveel een 2de handse 4770k/4790k waard is. Wat zou jij er voor over hebben: €75,--?

DatAccountz

Senior Member
Eens 200%! Maar daarom ook juist de vraag hoeveel een 2de handse 4770k/4790k waard is. Wat zou jij er voor over hebben: €75,--?
Voor een 6 jaar oude CPU, 50 hooguit? Locked part misschien 75, omdat je dan tenminste zeker weet dat er geen overclock gelopen heeft. Want ze hebben natuurlijk allemaal in die 6 jaar nooit overgeclocked.

• Like
Waarderingen: XeG

Forum m8

Senior Member
Huidige verkoopprijs is wat mij betreft ook hoger dan de waarde.

Maar met een i7-4970K ben je beter af als je FAF speelt dan met een R5-2600

govie

Senior Member
Huidige verkoopprijs is wat mij betreft ook hoger dan de waarde.

Maar met een i7-4970K ben je beter af als je FAF speelt dan met een R5-2600
Moeilijk is dat he, om dat gevoel uit te drukken in maximale 2de handse aanschafprijs.

Het punt is ook dat als ik zo'n meukproc aanschaf, ik hoop er nog 2 jaartjes mee te kunnen doen. Dan is de kans aannemelijk dat we al weer 2 nieuwe snellere processoren op de markt staan, wat logischerwijs financieel gunstig is als dat kan worden gerekt. Maargoed, waar dat optimum zit heeft nog nooit iemand onderzocht.... M.i. mag een 4790k best 50 euro duurder zijn dan de 4770k. Maar een 4770k is zo oud, dat je er echt niet meer 100 euro aan uit moet geven. Dus dan zou 80 euro nog kunnen, bij een afschrijving van €40,--/jaar waardoor je 2 jaartjes meer kan sparen voor iets nieuws.

Forum m8

Senior Member
Mijn 2500K heb ik nu bijna 8 jaar in gebruik. Als de waarde nu nul zou zijn is dat 22,50 per jaar.

wailingwimmy

Senior Member
Indien ryzen 3 zo goed is als men verwacht zullen veel gamers upgraden en hun 4790k te koop zetten.
Grote kans dat de prijzen dan sterk zullen dalen.
Dus indien je toch wilt upgraden naar een 4790k zou ik nog ff wachten.

Bovenaan