1. Welkom op het Hardware.Info Forum

Hier kun je terecht met al je vragen over computerhardware en consumentenelektronica. Wil je zelf een vraag stellen of deelnemen aan discussies, dan moet je je registreren of inloggen met je Google of Facebook account. Veel plezier op het Hardware.Info Forum!

Notificatie sluiten

Upgradevraag 1150 socket

Discussie in 'CPU's, moederborden en geheugen' gestart door govie, 16 dec 2018.

1. Juriaan W

Juriaan W Member

Sinds:
    24 okt 2013
    Begrijpelijk, in mijn geval heb ik daarnaast ook het oude upgradesetje (MSI Z87 G45, 4770k en 16GB RAM) voor een mooie prijs weten te verkopen. Ik had de CPU op €175 geschat, MOBO op €60 en RAM op €60. Heb er uiteindelijk €300 voor gekregen. CPU koeler heb ik hergebruikt. Terugkomend op jouw verhaal: als ik jou was, zou ik de G3258 verkopen en idd voor een 4670k/4690k gaan. De i7's zijn te duur voor de performance die ze bieden (mede door Ryzen ;P) alhoewel ze in games nog steeds een heel stuk komen.

2. govie

govie Senior Member

Sinds:
    20 jun 2014
    Net effe een potje cs:go gedaan om te kijken waar ik gethrottled werd. Ik heb geheugen dit weekend geregeld, dus er komt 8GB bij wat zeker voldoende is. Maar je kunt dus ook mooi zien in resmon dat dualcore op 4.3Ghz de bottleneck is voor meer fps. Toch leuk dat je dat allemaal per game kunt uitvogelen op deze manier.

3. govie

govie Senior Member

Sinds:
    20 jun 2014
    Ik had 8GB geheugen geregeld voor een redelijke prijs van €20,-- + €1,-- verzenden via de postzegel. Nu heb ik net 10 loops in memtest64 gedraaid en geen errors gezien. Moet ik nog wat anders testen qua geheugen of is het goed genoeg zo?

4. Roel1966

Roel1966 Senior Member

Sinds:
    17 feb 2010
    Eigenlijk is het beter als je memtest een aantal uren laat draaien wil je 100% zeker zijn, althans dat word wel in elk geval aangeraden. Maar nu volgt eigenlijk dan de praktijktest of het samenwerkt met de dimm die je er al in hebt zitten.

5. govie

govie Senior Member

Sinds:
    20 jun 2014
    Als ik exact hetzelfde ram erbij heb geprikt, kan het dan toch fout gaan?

6. Roel1966

Roel1966 Senior Member

Sinds:
    17 feb 2010
    Mits natuurlijk de dimm niet defect is kan er eigenlijk niet iets mis gaan nee en zou het prima moeten werken. Enigste wat wel eens kan zijn is dat de contactjes wat vervuild zijn van slots die je niet gebruikt hebt. Vaak helpt dan de dim er een paar keer in steken en uit pakken maar dat merk je vanzelf wel.

Gebruik trouwens nooit iets van contactreiniger om dat soort contacten zuiver te maken en je dan nog beter wat 96 of 99% alcohol kan gebruiken. Gewoon dan wat alcohol op de contactjes van de dimm doen en de dimm erin prikken en dat een paar keer herhalen. Wel natuurlijk met de pc uit en daarna even wachten totdat de alcohol verdampt is.

7. govie

govie Senior Member

Sinds:
    20 jun 2014
    Thx voor je antwoord. Ik heb nog een vraag, wat betekent die fouten/seconde in resmon scherm? Is dat belangrijk of moet ik daar niet op letten?

8. Roel1966

Roel1966 Senior Member

Sinds:
    17 feb 2010
    Dat moet ik je even schuldig blijven want het is alweer een tijd terug dat ik met memtest iets getest heb.

9. govie

govie Senior Member

Sinds:
    20 jun 2014
    Ik ben er eens ingedoken omdat ik met 8GB geheugen geen pieken kon herinneren tot 100 in resmon. Misschien waren ze er al wel maar nooit op gelet, is de meest aannemelijke situatie. Maar met 16GB weet ik zeker dat ik de 100 aantik zo nu en dan. Mooi voorbeeld is als ik opstart, dan zit de cpu stampvol voor 5 seconden ofzo zodra ik mijn bureaublad zie. Logisch ook omdat je aan het opstarten bent, zie figuur hieronder.

Harde fouten zijn geen errors, het heeft te maken met van welke niet efficiente plek de computer zijn data moet halen elders dan in het geheugen (ergens zit er een geheugenbottleneck). Ze praten vaak bij MS over een pagefile, wat zeg maar virtual geheugen is op een opslagmedium (en dus ook retetraag is), maar het kan ook gaan over cachegeheugen en andere geheugenachtige dingetjes in je computer. Nou zeggen ze bij microsoft dat je standaard chkdsk c: /f /r /x moet draaien, als het pagefile fouten betreft, maar dat veranderd hier niets omdat ik geen pagefile gebruik. Dat ook wel kan kloppen, omdat vaak hardefouten/sec helemaal niets met een pagefile te maken hoeven te hebben. Als je in 3Dcad werkt dan gebruik je weleens een pagefile bij te weinig hardmatig geheugen, wat je ook direct merkt in de prestaties van het systeem. Daarom is geheugen in 3Dcad-workstations ook zo belangrijk, anders krijg je van die traag roterende assemblies als je de kijkhoek wijzigt.

Volgens mij is het zo dat als je veel moet laden en opstarten, je geheugen nog niet vol zit met data en dat daardoor hardefouten/sec oplopen bij een gewone huistuinkeuken systeem. Als ik kijk naar de bovenstaande prtscr tijdens opstarten, dan zijn de pieken van cpu en de hardefouten/seconde hetzelfde en kan ik volgens mij gewoon stellen, dat de cpu de bottleneck is en dus ook indien dit het geval zou zijn, verantwoordelijk is voor meer hardefouten/seconde. Tijdens cs:go zit mijn processor vaak tegen de 100 en krijg ik rond de 10/20 seconde een kortstondig piekje hardefouten/sec, zonder dat ik dat merk in de game zelf. Dus volgens mij klopt mijn aanname wel dat mijn cpu-bottleneck meer hardefouten/seconde veroorzaakt op het scherm van resmon (of ik daar iets van merk of niet is even niet relevant). Dus het upgraden van de cpu te zijner tijd, zou het aantal hardefouten/sec (deels) moeten verlagen is mijn verwachting.