1. Welkom op het Hardware.Info Forum

Hier kun je terecht met al je vragen over computerhardware en consumentenelektronica. Wil je zelf een vraag stellen of deelnemen aan discussies, dan moet je je registreren of inloggen met je Google of Facebook account. Veel plezier op het Hardware.Info Forum!

Notificatie sluiten

Upgradevraag 1150 socket

Discussie in 'CPU's, moederborden en geheugen' gestart door govie, 16 dec 2018.

1. govie

govie Senior Member

Sinds:
    20 jun 2014
    Luitjes,

Hierbij vraag ik om jullie mening inzake het upgraden van mijn systeempje. Ik bezit sinds deze week een 144Hz/1080p monitor. Hartstikke mooie kleurweergave met een hoge verversingsfrequentie. Ik speel qua spellen vooral Dota 2, CS:GO, Starcraft 2 & Civ 5. Op dit moment haal ik meestal wel 144fps, maar als er echt grote gevechten plaatsvinden dan zakt mijn beeldverversing richting de 100 fps. Opzich lijken dit vooral spelletjes die je cpu belasten dus als upgrade zit ik daar in eerste instantie aan te denken. Sinds 2015 heb ik een G3258 dualcoreprocessor@4.7Ghz gekoeld door een Mugen 1 (1 kilogram koeler) met 8GB geheugen. Er zijn dus voldoende upgrademogelijkheden, maar helaas zijn de 4790K-processors qua 2de handse prijzen nog steeds een beetje overspannen ten opzichte van simpele quadcores. Mijn vraag is eigenlijk als volgt, even uitgaande van de gemiddelde 2de handse prijzen:

i5-4460 (quadcore 3,2Ghz) vraagprijs is €40,--
    i5-4570 (quadcore 3,6Ghz) vraagprijs is €60,--
    i5-4670K (quadcore 3,8Ghz) vraagprijs is €90,--
    i5-4690K (quadcore 3,9Ghz) vraagprijs is €100,--
    i7-4770 (quadcore 3,9Ghz HT) vraagprijs is €90,--
    i5-4770K (quadcore 3,6Ghz HT) vraagprijs is €150,--
    i5-4790K (quadcore 4,4Ghz HT) vraagprijs is >€150,--

Welke optie zouden jullie voor kiezen? Wat heb ik nodig om van 100fps met een G3258 meer 144fps van te maken tijdens teamfights? Of zouden jullie dat budget van de processor en aanvullend ddr3 geheugen (€40,-- tot €75,--) wat ik ook nog nodig heb, stoppen in een nieuw systeem? Hoe zien jullie dit?

2. philpend

philpend Senior Member

Sinds:
    8 apr 2014
    Als ik kijk naar de games die je speelt lijken mij dat games die maar van 1 of hooguit 2 cores gebruik maken. Als dat klopt dan ga je met een cpu die meer cores heeft die niet krachtiger zijn (je 3285 heb je ook al op 4,7) er ook niet op vooruit. Wat j dan nodig hebt is een cpu met hogere ipc en een hogere klok dan 4,7.

Je zou kunnen kijken naar een i3 van de achtste generatie (4 cores) en dan de 8350k omdat je die kunt overklokken. Dan heb je ook een nieuw moederbord en nieuw geheugen nodig, dus dat is wel een grotere investering.

En toch om nog even te checken: welke videokaart heb je in je systeem want daar zou het ook nog aan kunnen liggen. Bij deze games is de cpu erg belangrijk, maar ook de videokaart moet natuurlijk 144fps aankunnen.

3. govie

govie Senior Member

Sinds:
    20 jun 2014
    Bedankt voor de bijdrage!

- Ik heb een nvidia 960 met 2GB, maar die is wel goed genoeg denk ik want alle 4 de spellen die ik speel zijn ouder dan de videokaart zelf. Ik schroef soms ook de settings vaak wat terug om fps hoog te houden. Ik ben tevreden over mijn videokaart en websites als deze zeggen me eigenlijk dat de 960 voldoet voor de spelletjes die speel;
    - Een ding is zeker, die fpsdrop richting 100fps past bij de cpu+gpu combo. Ik vind op youtube dezelfde fps-drops bij eenzelfde combo. Dus mijn combo functioneert prima mogen we vanuit gaan;
    - Civ 5 gebruikt voornamelijk 1 core, CS:GO van wat ik heb gelezen 3 cores, 2 cores voor Starcraft 2 (moet een draak van een engine zijn) en Dota 2 Reborn gebruikt liever meer cores dan minder (is ook een vrij nieuw spel sinds reborn versie);
    - Ik zie gamervideo's op youtube met een 4790k+960 en die halen rond de 200 fps, de 4460+960 zitten rond de 160fps, de andere cpu's kunnen we dikke duim extrapoleren;
    - Ik heb meerdere bronnen gezien met erg fluctuerende fps per game bij eenzelfde hardwarecombo. Maar volgens is de strekking dat een 4690k+960 de fps maal 1,5 doet en een 4460+960 maal 1,3 bij csgo. Voor dota2 geldt fps maal 2, voor de 4690k en fps maal 1,5 bij een 4460 cpu.

Ik begrijp wel dat je begint over een andere socket en ipc enzo, maar gelijk een stuk duurder. Dus dan moet daar wel een goede achter zitten waarom ik mijn huidige setup de deur uit doe. Goh, mijn vraag is toch meer tricky als ik op had gehoopt, omdat je zoveel frames wilt halen in 4 verschillende games (of in ieder geval cs:go en dota2: Moba's en shooters zijn de toekomst, de civ5 en sc2 engine wordt niet meer aan gewerkt). Ik zal er eens een nachtje over slapen.

4. Roel1966

Roel1966 Senior Member

Sinds:
    17 feb 2010
    Ik zie dat je qua videokaart een GTX960 gebruikt althans als je user system nog steeds up to date is. Ik denk dan dat niet alleen de cpu een bottleneck vormt maar ook de videokaart kan een bottleneck vormen. In hoeverre een cpu upgrade dan zinvol is stel ik zo mijn vraagtekens bij en op zich je huidige systeem wel redelijk in balans is ( cpu vs gpu ).

Eigenlijk een beetje kat en muis spel want als je je videokaart zou gaan upgraden loop je kans dat de cpu het niet kan bijhouden. Andersom als je je cpu gaat upgraden loop je weer kans dat je gpu het weer niet kan bijhouden.

Er zit ook hierbij een addertje onder het gras namelijk niet elke chip presteert hetzelfde en zeker in geval van een 4790K weet je nooit tot hoe hoog die geOCjed is. Ook videokaarten laten zich OCjen maar ook daarbij hangt het weer van chip tot chip af en niet elke chip wil even hoog gaan. Daarbij speelt andere hardware zoals moederboard ook deels wel een rol en je nooit te zeer moet gaan vergelijken.

5. Forum m8

Forum m8 Senior Member

Sinds:
    30 jan 2006
    Video's op Youtube missen vaak alle details, volkomen waardeloos om ook maar iets op te baseren.

2e hands i7-K's zijn veel en veel te duur

Met je huidige systeem moet je eigenlijk ook nog 8GB RAM bijprikken

Het spul is allemaal al uit de garantie, dus al koop je een dure 2e hands i7 en het bord sneuvelt ben je weer het bokje

=Voor jezelf afwegen hoeveel je nu wilt / kunt uitgeven en hoe lang je nog met oud spul wilt doorspelen.

De nieuwere platforms met 6-8 cores zitten toch wel op een ander niveau qua prestaties.

6. govie

govie Senior Member

Sinds:
    20 jun 2014
    Dank jullie beide voor je reacties.

Ik speel niet alle spellen op max en mijn systeem was in balans t.o.v. een 75Hz 1080p monitor en de spelletjes die ik jarenlang erop heb gespeeld. Die Nvidia 960 is prima voor mijn doel en als e.e.a. inhoudt dat ik een tandje terug moet schakelen qua gfx dan zei het zo. Nu heb ik een 144Hz/1080p monitor en is het systeem niet meer toereikend, of hoe jij het stelt uit balans, omdat ik tijdens teamfights de 144fps niet kan vasthouden. Grafische kaarten zijn duur en ik stel dat soort upgrades vaak zo lang mogelijk uit, ik speel bijvoorbeeld geen battlefield ofzo, puur om die reden en blijf lekker bij cs:go. Je kunt bezig blijven natuurlijk met dure videokaarten van 800 euro per stuk.

Je hebt net die data die ik heb gepost niet gezien denk ik, want onze posts zitten dicht op elkaar. Maar de lowest threshold van 150fps worden wel gehaald door een 4690k i.c.m. 960, het is aannemelijk dat de snellere 4770k, 4770, 4790k, 4790 en de Xeon E3-12xx serie (6 types) ook wel 150 fps als laagste threshold kunnen vasthouden.

Gezien de bovenstaande informatie, denk ik dat ik er wel uit ben. Natuurlijk heb ik liever een 4790k voor een prikkie, maar als een goedkope Xeon met HT of een 4690k ergens in de aanbieding zie, dan is er geen reden om er niet op in te gaan. En dat geheugen moet ik nog eens bijprikken, maar ik weiger 75 euro te betalen voor 16gb, dat was een jaartje terug nog vraagprijs, ik ben heel erg op de centjes qua hardware en mijn G3258 kan ook niet veel met 24GB natuurlijk. Eerst de processor, dan het geheugen. Bang4buck!

Laatst bewerkt: 16 dec 2018
  7. Forum m8

Forum m8 Senior Member

Sinds:
    30 jan 2006
    Ja, als je geen iGP wilde en niet wilt OC'en zijn/waren dat goede opties. Tegenwoordig willen Xeons niet meer werken op consumenteplatform

Je hoeft slechts 8 GB bij te kopen en RAM prijzen zijn nu eenmaal altijd erg grillig. 75 euro was in 2012 de bodem voor nieuwe 16GB kits trouwens.

8. govie

govie Senior Member

Sinds:
    20 jun 2014
    Inderdaad, dat ik nog de 1150 socket gebruik is een geluk bij een ongeluk dankzij de Xeon optie. Toch mooi dat dit nog kan, ik wilde een paar jaar terug nog mijn G3258 upgraden met de E3-1231, uiteindelijk niet gedaan door te hoge 2de handse vraagprijzen van siliciumprodukten voor mijn gevoel. De 2de handse geheugenprijs daar kon ik helemaal misselijk van worden, maar gelukkig zien we nu een dalende trendlijn tot aan ik hoop in ieder geval de herfst.
    Ik zou wel graag mijn systeempje nog willen maximaliseren voordat ik over moet stappen. Dus dat houdt in een 4790k of een cpu erg dichtbij zoals hierboven staat vermeld en dan nog inderdaad +16GB erbij richting 24gb. Mijn moederbordje kan overklokken, dus het bezit enige logica om een K-proc te ambiëren. Ik game nog best veel als ouwe rot, maar ga niet zo snel mee naar nieuwere titels dus dan kan ik wat langer doen met ouwe meuk en een +100 fps. Maar met een processor zoals hierboven opgesomd, kan ik wel alle games spelen die op dit moment in de schappen liggen is mijn verwachting. 1080p is als resolutie wel om te doen met middelmatige hardware.
    Sowieso verkijken veel mensen zich op 1440p is mijn gevoel, in praktijk is dat niet 50% scherper, omdat het beeld vaak 40% meer oppervlak heeft. Je mag blij zijn als je uberhaupt een verschil kunt waarnemen door 20% kortere pixelafstand ofzoiets.

Laatst bewerkt: 17 dec 2018
  9. govie

govie Senior Member

Sinds:
    20 jun 2014
  10. Roel1966

Roel1966 Senior Member

Sinds:
    17 feb 2010
    Het verschil met 1440p en 1080p zal niet zoveel zijn qua scherpte maar ik merk b.v. wel een tamelijk verschil met 4K in vergelijk met 1080p. Ik heb zelf niet de beste ogen waardoor ik de letters binnen Windows moet vergroten echter merk ik wel een behoorlijk verschil tussen mijn 4K monitor en een 1080p monitor. Letters blijven toch beduidend scherper door die hogere pixeldichtheid dus in die zin kan het wel verschil uitmaken.

Niet helemaal want meer threads wil niet altijd zeggen dat je betere prestaties krijgt en dit per toepassing kan verschillen. Bij b.v. video-editing en vooral dan renderen van video's kunnen méér cores hun voordeel hebben. Echter, het blijkt toch wel dat het snelheidsverschil niet zo groot is wanneer je b.v. vergelijkt met 4 snelle cores of 8 langzamere cores. Vooral bij games zijn snelle cores belangrijk omdat er merendeels vaak maar 1 tot max 4 cores gebruikt worden.

11. govie

govie Senior Member

Sinds:
    20 jun 2014
    Nog even wat verder uitgewerkt voor mezelf. Mijn G3258 draait op 4.3Ghz bij een automatisch clock van het moederbord, dus het liefst haal ik 4.3Ghz of er dichtbij zodat ik geen negatieve dingetjes kan opmerken in singlecore prestatie. Daarnaast geldt dat volgens een AMD Ryzen 5 2600 no de standaard is in de huidige budget pc wereld volgens linus. Dus als ik nieuw en oud eens tegen elkaar afzet:

€375,-- voor nieuwprijs AMD Ryzen 5 2600 cpu + 16gb ddr4 geheugen + mobo (6c / 12t / 16GB geheugen)
    €100,-- voor meukprijs Intel 4690k + 8GB ddr3 (4.3Ghzmoet mogelijk zijn)
    €125,-- voor meukprijs Intel 4790/4770/xeon + 8GB ddr3 (3.8.... 4 Ghz, nog acceptabel omdat hyperthreading)
    €200,-- voor meukprijs Intel 4790k + 8GB ddr3 (is al 4.4Ghz standaard).

Die 2600 nieuw en de 4790k zijn gewoon 2de hands veels te duur bang4buck-wise.

Conclusie: Doel wordt 8GB Geheugen voor €20 en een 4690k/4770/4790/xeon voor €90 of minder. Kunnen we weer 2 jaar vooruit

12. quiller

quiller Senior Member

Sinds:
    4 jul 2012
    It all depends zou ik zeggen.
    De grote vraag (die hier genegeerd is tot nogtoe : welke voeding heb je... Hoe oud is je voeding... etc.
    Kortom : als je pc perfect in balans was met de huidige setup (inclusief je voeding) gaat het van de kwaliteit van de voeding afhangen of het haalbaar is om bv richting 4790k te gaan... - laat staan overclocken.

13. division

division Senior Member

Sinds:
    22 okt 2017
    Lastige upgrade dit. En weetje zeker dat er geen spellen uitkomen die jij nog wilt gaan spelen? Dan zou je in principe wel met de i5 4690k uit de voeten kunnen. Maar zoals hier boven al is genoemd is je voeding ook belangrijk.

14. govie

govie Senior Member

Sinds:
    20 jun 2014
    Ik heb naar de diverse benschmarks gekeken van hardware.info, die hebben zoveel meermaals getest en het verschil tussen een 4790k en een 4690k/4770/4790/xeon is 10% fps dikke duim. Opzich is dat geen dealbreaker. Qua voeding geen problemen, ik heb een 430Watt voeding van BeQuiet en de videokaart is maar een nvidia 960 wat ook geen energievreter is. 430Watt is echt wel genoeg.

Het meuk-geheugen heb ik net besteld via V&A van tweakers, volgens de verkoper functioneert het prima. Dus zal wel goed komen. #fingerscrossed

15. Crewz

Crewz Senior Member

Sinds:
    19 sep 2018
    CS:GO is een CPU intensive game, dus hier zal je verschil zien als je upgrade :)

16. govie

govie Senior Member

Sinds:
    20 jun 2014
    Zeker, maar andere nieuwe spelletjes ook nog wel zodra ik 4 cores heb. Ik kan altijd van ultra af stappen en de settings op normal zetten, om maar wat te noemen. Als je een 144Hz monitor heb, dan is dat leidend natuurlijk!:cool:

17. Crewz

Crewz Senior Member

Sinds:
    19 sep 2018
    Geen idee, heb nog nooit hoger gehad dan 60 hz :p

18. govie

govie Senior Member

Sinds:
    20 jun 2014
    Ik feed nog evenveel hoor, maar het concept 144hz wel leuk.

Je kan met een 144hz monitor echt naar die 1080p/144hz computerbenchmark upgraden welke spellen voor je dan maar leidend zijn. Het wordt dus veel meer technisch meetbaar allemaal. Vroeger deed je een upgrade voor zoveel mogelijk fps, maar nu is het samenspel voor het behalen 144fps of meer, wat je ook daadwerkelijk zou moeten kunnen merken in minder artefacten en accuratere beeldweergave van de monitor. Die 144hz veranderd sowieso hoe je de pc en je volgende stukje hardware benaderd. Ik merk dat echt aan mezelf.

19. Juriaan W

Juriaan W Senior Member

Sinds:
    24 okt 2013
    Ik ben recentelijk van een 4770k (gedelid 4,7Ghz) geüpgrade naar een Ryzen 5 2600. In games merk ik weinig tot geen verschil maar het idee dat ik komend jaar naar een Ryzen 3000 / Zen2 kan upgraden, heeft bij mij de overstap gerechtvaardigd :). Als ik jou was, zal ik voor een mooi, nieuw systeem gaan en volgend jaar kijken hoe goed Zen2 zal zijn (met name voor games) en dan eventueel een CPU swap ondernemen.

Sidenote, ik heb mijn Ryzen 5 2600 voor € 129 gekocht bij alternate tijdens Black Friday; RAM is 2e hands gekocht voor € 90 totaal (Corsair LPX 16GB 3200mhz) en het moederbord (ASUS ROG VI Hero) voor € 159 nieuw bij een Duitse webshop.

20. govie

govie Senior Member

Sinds:
    20 jun 2014
    Mooi systeem dat van jouw.

Nja, ik e.e.a. afgewogen zoals hierboven staat vermeld, maar ik vond 375 euro mij met weinig fps/euro-verbetering niet de moeite in verhouding tot de lage 100 euro investering voor een 4690k+8gb. Waar ik op hoop is dat ik nog 2 jaar vooruit kan totdat een nieuwe generatie processor is geintroduceerd, beetje zoals het ryzenconcept die de markt impulsen gaf. Ik wil op de volgende baanbrekende boot graag weer mee, maar komende 2 jaar nog niet. Ik verwacht ook niet veel verschil met wat er nu al is voor de komende 2 jaar bij een budgetrange wat ik er voor over heb.