Upgraden waard?

Artizarius

Member
Ik vroeg me af of ik al moet gaan upgraden? hier bedoel ik vooral de CPU, Mobo, Ram mee

heb nu een:

i7 4770
16GB DDR3 1600
MSI B85-G43 Mobo

Videokaart is een: GTX 1070 8GB,

ik speel spellen zoals:

World of Warcraft
Battlefield 5
Battlefield 1

PredCaliber

Senior Member
Welke resolutie speel je? Zo zal op 1440p en met name 4k je CPU minder van belang zijn. (want doe je GPU het meeste rekenwerk)
De vraag is voornamelijk denk ik, is het nodig om te upgraden? Als je overal nog 60fps haalt (en dat je doelstelling is of course ;) ) is het prima?

Echter, mocht je ooit willen upgraden zou ik inderdaad wel bij je Mobo/cpu/RAM beginnen. Nieuwe games maken tegenwoordig al gebruik van 6 cores, en dit is wel degelijk merkbaar sneller in game dan je oude 4 pitter.
Wat dat betreft een prima jaar om te upgraden aangezien AMD met hun Ryzen 3000 series gaat komen, en Intel eind van het jaar op 10nm hun antwoord daarop moet geven.

JMM

Senior Member
Moeten is een groot woord maar als je zou overstappen naar een i5 8600k/i7 8700K of beter zelfs een i5 9600K/ i7 9700K dan zul je veel hogere framerates halen in de games die je speelt, waarbij hogere min. fps het belangrijkste zijn, vooral op 1080p.

AMD is zeker ook een optie maar dan zou ik toch ff wachten op de komende ZEN2. (2de/3de kwartaal dit jaar)

Dus ja, het zal zeker de moeite waard zijn vooral bij cpu intensieve games.

Hier een test om een idee te hebben of je moet upgraden of niet, met verschillende cpu's waaronder de iets sterkere i7 4770K.
Kijk dus vooral naar de minimum fps:

Een tweedehands i7 4790K is ook een optie als je een krap budget hebt. ;)

Laatst bewerkt:

seb83

Senior Member
Ik heb een i7-4790 i.c.m. 16 GB RAM en een 1060 6GB. Mijn cpu loopt af en toe ook tegen z'n grenzen aan. Als ik in Shadow of the Tomb Raider (op full hd) de grafische settings op high zet (Level of Detail staat dan op normal) heb ik gemiddeld >80 fps en minimaal rond de 65. Met Vsync aan heb ik daarom consistent 60 fps en dus een soepele ervaring. Echter, als ik enkel en alleen level of detail naar high zet krijg ik te maken met frametime spikes. In complexere scenes of als er ineens veel gebeurt zijn er teveel en/of te gedetailleerde objecten, en krijg ik drops onder de 60 fps. Dit kun je overigens niet uit de benchmarks van HWI halen: https://nl.hardware.info/reviews/8697/8/shadow-of-the-tomb-raider-benchmarks-dx12-volgens-het-boekje-invloed-cpu-core-scaling-a-ryzen.

Als je dat soort situaties ook meemaakt, bijvoorbeeld in BF1/5, dan is je platform inderdaad aan een upgrade toe. Ik ga nog niet upgraden omdat ik de settings zo in kan stellen dat ik bijna altijd 60 fps heb, en ik speel alleen singleplayer. Wellicht tegen de tijd dat Ryzen 3 op de markt is dat er toch een upgrade aan komt, maar dat zien we dan wel. Maar als jij in BF5 multiplayer steeds gefragt wordt tijdens fps drops ligt een upgrade wel voor de hand.

en Intel eind van het jaar op 10nm hun antwoord daarop moet geven.
Bedoel je Sunny Cove/Ice Lake? Ik ga m'n adem niet inhouden...

• Like
Waarderingen: JMM

seb83

Senior Member
@seb83 is dat je processor die het probleem is of je 1060?
LoD is typisch een cpu afhankelijke setting. Wat ik in SotTR zie is dat bij zowel LoD normal als high de gemiddelde framerates prima zijn, maar de minimale framerates erg verschillen.

Ik heb geen uitgebreide analyse gedaan mbv Afterburner, maar de voorlopige conclusie dat m'n cpu frametime spikes veroorzaakt bij hoge LoD lijkt me aannemelijk.

Als ik serieus zou overwegen om m'n platform te upgraden zou ik trouwens die uitgebreide analyse wél uitvoeren :D.

Artizarius

Member
Dank voor de Reacties,

Videokaart heb ik 3 maanden geleden geupgraded van een GTX 780 naar GTX 1070, dus een beetje zonde om die weer te upgraden.
ik denk dat het verstandig is om nog even te wachten wat Ryzen 3xxx gaat doen

Tevens wil ik wel gaan kijken voor een 4K scherm.
mijn huidige scherm is een 1080p 144Hz

philpend

Senior Member
Maar heb je met je huidige monitor problemen met gamen die een upgrade zou kunnen oplossen?

Voor gamen met een 4k monitor zul je overigens wel je videokaart moeten upgraden als je hoge setting wilt gebruiken en hoge framerates halen. Mocht je denken aan 4k@144hz dan heeft zelfs een 2080Ti moeite om op 4k medium settings de 144fps te halen.
https://nl.hardware.info/reviews/8963/12/23x-nvidia-geforce-rtx-2070-rtx-2080-a-rtx-2080-ti-videokaarten-roundup-benchmarks-battlefield-1-dx12

Een 1070 haalt gemiddeld rond de 72fps op 4k medium settings.
https://nl.hardware.info/categorie/6/3d-chips/testresultaten?products[]=348377&specId=21518&tcId=430

PredCaliber

Senior Member
@JMM
Bedoel je Sunny Cove/Ice Lake? Ik ga m'n adem niet inhouden...
Ja, Intel zal toch toch wel minimaal met iets vergelijkbaars moeten komen t.o.v. AMD 3000 series. Als het topmodel van AMD daadwerkelijk een 16 core CPU zal zijn ben ik toch wel heel benieuwd wat Intel als antwoord gaat geven hierop. Het zal hun eerste (serieuze) 10nm series gaan worden, ik verwacht er stiekem wel veel van met ook de Ryzen 3000 series in het achterhoofd.

@Artizarius Ik zou serieus goed nadenken over een 4k monitor.
Ik heb een 1080p 144hz , een 1440p/60, en een 4k/60 monitor gebruikt/nog steeds in gebruik, waar voor mij 4k echt de minst toegevoegde waarde had. In ieder geval voor de resources die het nodig had. Ik zou dan echt gaan kijken voor een 1440p (of beter nog een 1440p/144hz ;) ) in plaats van een 4k monitor. Sowieso alles onder de 32' is haast zonde om 4k te gebruiken ipv 1440p.
Zoals aangegeven, alleen de RTX 2080ti kan enigszins fatsoenlijk 60+ fps op 4k behouden.

Bekijk anders ook deze test van Linustechtips:

Ik zou overigens niet meer upgraden naar een 4790k. Ik kom er zelf vanaf namelijk, en ondanks dat het een waanzinnig snelle quad core is, zijn de 2e hands prijzen echt te duur voor wat je daadwerkelijk krijgt. Ik heb na mijn 4790k een Ryzen 2700x en een i7 9700k gehad, en bij spellen die 6 cores gebruiken zoals BF1/2 en Kingdom Come Deliverance is het verschil wel goed te merken t.o.v. mijn oude 4790k.

jurrian120

Senior Member
Ikzelf zal inderdaad wachten op de volgende generatie van AMD. Je CPU zal op het moment de grootste bottleneck zijn. Ga je naar 4K zal die 1070 ook vervangen moeten worden als je de genoemde games niet op Low/medium wilt gaan spelen naar een 2080 Ti.

Artizarius

Member
Ikzelf zal inderdaad wachten op de volgende generatie van AMD. Je CPU zal op het moment de grootste bottleneck zijn. Ga je naar 4K zal die 1070 ook vervangen moeten worden als je de genoemde games niet op Low/medium wilt gaan spelen naar een 2080 Ti.
Dankje, dan zou ik het gewoon bij mijn 1080p 144Hz monitor houden, Vindt 1400,- voor een videokaart te duur,
denk dat mijn 1070 nog wel volstaat voor een paar jaar op 1080p

• Like
Waarderingen: JMM
Bovenaan