1. Welkom op het Hardware.Info Forum

Hier kun je terecht met al je vragen over computerhardware en consumentenelektronica. Wil je zelf een vraag stellen of deelnemen aan discussies, dan moet je je registreren of inloggen met je Google of Facebook account. Veel plezier op het Hardware.Info Forum!

Notificatie sluiten

upgraden naar dual channel ram

Discussie in 'CPU's, moederborden en geheugen' gestart door Tychovg, 4 jan 2019.

1. Tychovg

Tychovg Member

Sinds:
    19 feb 2017
    Hoi ik lees zo juist dat best een groot verschil zit tussen dual channel en singel channel ram zit. Ik heb destijds voor singel channel ram gekozen omdat het goedkoper was. Maar toen wist ik het verschil niet zo goed. Ook heb ik een 8 gb stick op 1333 mhz. Nu vind ik gamen eigenlijk niet meer zo belangrijk op mijn computer en wil vooral dat hij gewoon snel is. De vraag is dus. Als ik gewoon met school bezig ben ofzo. En ik heb een hoop programas tegelijk open staan (word chrome nog eens chrome powerpoint verkenner terwijl ik nog iets download en update) merk ik er dan wat van als ik op dual channel draai met 1600mhz ipv 1333? zo ja is het dan ook 70/100 euro waard of is het verschil zeer klein? Alvast bedankt voor de hulp!

Ik draai een amd fx 6300

2. wailingwimmy

wailingwimmy Senior Member

Sinds:
    15 feb 2010
    Maakt niet veel uit voor jouw toepassingen, meer ram is beter dan snel ram.
    Zeker als je veel chrome tab bladen hebt openstaan is 8gb zo vol.
    maar kijk anders eens in de task manager bij prestaties hoeveel ram je gebruikt als je veel apps tegelijk hebt lopen.
    Heb je al een ssd , het verschil met een hdd merk je namelijk wel.

3. jurrian120

jurrian120 Senior Member

Sinds:
    26 aug 2011
    Als je iets snel wilt zal een SSD meer snelheid (qua gevoel) geven dan meer RAM. Verder is een 6300 nu ook geen snelle CPU (met name single threaded, iets waar browsers veel gebruik maken). Een goedkope i3 is daarin al vele malen sneller of een Ryzen 3 (bijv. een 2200G).

En wil je SSD kopen koop er dan een die MLC chips heeft ipv TLC/QLC. Die zakken enorm in qua performance na ongeveer 5 minuten zwaardere activiteit.

4. Forum m8

Forum m8 Senior Member

Sinds:
    30 jan 2006
    Was langzaam, is langzaam en zal altijd langzaam blijven, ongeacht wat voor RAM je erbij doet.

Je kunt in task manager en resource monitor goed kijken wat je gebruikt qua RAM. Als het vol zit is upgraden altijd handig. Maar met een FX...?

5. wailingwimmy

Sinds:
    15 feb 2010
    Ik denk dat dat wel meevalt bij het gebruik van TS of hij moet een 1000Mbps downloadverbinding hebben die de ssd constant laat werken ;)

6. wailingwimmy

Sinds:
    15 feb 2010
    Zoals de anderen ook opmerken is je hele systeem traag.
    Ipv van 100 euro investeren in ram zou ik voor 150-200 euro een gebruikte upgrade set met 16gb kopen.
    En voor 400 euro heb je een prima nieuw setje waar je nog jaren mee verder.

7. Tychovg

Tychovg Member

Sinds:
    19 feb 2017
    Oke bedankt. Dan laat ik hem gewoon zo

8. jurrian120

jurrian120 Senior Member

Sinds:
    26 aug 2011
    Dat is hem nit
    Rear write acties doen dat al en daar hoef je niks voor te downloaden. Databases, programma's kunnen dat al.