Upgrade hardware

Antilochos

Senior Member
Mijn pc werkt nog prima, maar ik wil toch graag een upgrade van mijn hardware.
Behalve dat ik (nog) niet weet welke onderdelen ik het beste kan vervangen, zit ik met nog een issue; ik heb geen ervaring in aanpassen van hardware en heb ook weinig vertrouwen dat het zou lukken. Zijn er zaken/ondernemers die dit aanbieden?

Roel1966

Senior Member
Zijn er zaken/ondernemers die dit aanbieden?
Of er zaken/ondernemers bij jou in de buurt zitten die dat doen zal je toch zelf even moeten gaan opzoeken, en webshops vaak alleen dan nieuwe systemen voor je bouwen tegen een meerprijs. Of webshops ook bestaande systemen upgraden zal je denk ik toch even zelf dan moeten na vragen en er vast webshops zijn die die service bieden tegen een meerprijs.

Maar ik weet niet waaruit je systeem nu bestaat en wat voor upgrades je wilt gaan doen want b.v. een videokaart upgraden kan je eigenlijk wel vrij goed zelf als je een beetje handig bent. Heb je nu echt 2 linker pc handen dan raad ik je aan om toch gewoon eens rond te vragen of je niet een kennis/familielid/vriend weet die handig is.

wailingwimmy

Senior Member
Om je te kunnen adviseren is het wel handig om te weten wat voor hardware je nu hebt en wat je met je nieuwe pc wil gaan doen

Laatst bewerkt:

Antilochos

Senior Member
@Roel1966 en wailingwimmy

Een videokaart is inderdaad het enige (naast een geluidskaart) waar ik mij zelf aan gewaagd heb. Vrees dat met name iets anders vervangen moet worden (bijv. moederbord).

Mijn systeem:
Processor Intel Core i5 2500K
Moederbord ASRock Z68 Pro3
Geheugenmodule 2 x Kingston HyperX Blu 4GB DDR3-1600 CL9 kit
Videokaart MSI Radeon R9 280X Gaming 3GB
Harddisk/SSD Samsung Spinpoint F3 1TB
Optische drive ASUS DRW-24B3ST Black
Geluidskaart ASUS Xonar DGX
Behuizing Lian Li PC-6B
Voeding Cooler Master Silent Pro M600
CPU-koeler Scythe Mugen 3

Functie is wat MS Office, internet e.d. wat niet zo boeiend is, maar speel enkele games en die wil ik dan ook wel fatsoenlijk spelen. Voor dit laatste lukt het nog, maar met aankomende games lijk ik toch wat versterking nodig te hebben.

Bestaat geen keten die de service aanbiedt om onderdelen te kopen en in winkel te laten monteren?
Was er eerder wel zo eentje geloof ik, maar die is failliet (landelijke keten, naam vergeten).

wailingwimmy

Senior Member
Weet niet wat je budget is maar als je niet te veel wil uitgeven zou ik alleen voor een ssd en videokaart gaan.
Die 2500k kan met een leuke OC nog wel ff mee, 4,5 -4,8 GHz moet geen probleem zijn.

Roel1966

Senior Member
Vrees dat met name iets anders vervangen moet worden (bijv. moederbord).
Nou, eerlijk gezegd vrees ik dat niet zozeer want een i5 2500 K kan nog prima mee en is niet echt een trage cpu zelfs al zonder een OC. Wat je b.v. kan doen is inderdaad zoals @wailingwimmy al schrijft is er een leuke nieuwe videokaart in zetten zoals b.v. een Nvidia GTX1060 of een AMD RX480. Daarbij dan inderdaad bij de harddisk een ssd plaatsen en dan Windows op de ssd zetten en b.v. foto/video/muziek en documenten op de harddisk zetten.

Verder raad ik je aan om er toch nog 4 GB aan intern geheugen bij te zetten en je nog wel ongeveer gelijke dimms kan krijgen zoals je er nu in hebt zitten. Dan kan in principe je systeempje best nog wel een tijd mee en je altijd dan nog naderhand b.v. de videokaart in elk geval kan meenemen naar een eventueel nieuw systeem.

Bestaat geen keten die de service aanbiedt om onderdelen te kopen en in winkel te laten monteren?
Voor een videokaart zou dat nog wel kunnen maar om b.v. op een toonbank een nieuw moederboard en cpu erin te laten zetten zou ik zelf niet doen. Ook zou ik eerlijk gezegd niet weten of er wel zaken zijn die zoiets doen en vaak lokale pc zaken dit ook niet zomaar ter plaatse doen.

Ik vermoed trouwens dat je misschien Mycom bedoelde en die dat geloof ik wel dan deden maar ik ook wel veel rommel van Mycom voorbij heb zien gaan.

Antilochos

Senior Member
Dank voor jullie vlugge reacties.
Kaart is duidelijk.
SSD begrijp ik (stakker die ik ben...) ook nog wel, maar niet helemaal. Is het plug & play installatie wat hardware betreft en opnieuw installeren Windows op schijf?
Extra geheugen wordt alweer wat heftiger voor mij. Begrijp dat het die kaartjes zijn die je er inschuift, maar leest het systeem automatisch dat er meer is, of moet ik toch nog wel wat doen hiervoor (lijkt mij wel natuurlijk). Gelijke dimms zegt mij trouwens niets... (ja weet het, wat doe je hier op hardware, maar ik blijf het leuk vinden; soort sadomasochisme lijkt het wel...)

Roel1966

Senior Member
Begrijp dat het die kaartjes zijn die je er inschuift, maar leest het systeem automatisch dat er meer is, of moet ik toch nog wel wat doen hiervoor
Kwestie van even op Youtube rond kijken en dan vind je genoeg filmpjes hoe je dimms erin moet zetten, maar daarna vind je pc vanzelf die dimms dus je hoeft daarna niet nog eens extra iets te gaan instellen. Wel is het verstandig dan dimms ( geheugen modules ) te pakken die qua specificaties ongeveer gelijk liggen aan je huidige dimms vooral voor compatibiliteit.

Is het plug & play installatie wat hardware betreft en opnieuw installeren Windows op schijf?
Klopt, een ssd is in principe hetzelfde als een harddisk wat betreft aansluiten maar intern zit natuurlijk wel een groot verschil dat er bij een ssd geen bewegende delen meer in zitten. Het is daarna inderdaad dan een kwestie van Windows opnieuw installeren maar dan wel even opletten dat je de goede schijf kiest.

Antilochos

Senior Member
Bedankt mannen.
SSD was ik al wat langer van plan en ga ik nu toch eens doorzetten. Die geheugens bij zetten lijkt mij ook een mooie optie, daar het eenvoudig is en geheugen relatief goedkoop tegenwoordig.

Bovenaan