1. Welkom op het Hardware.Info Forum

Hier kun je terecht met al je vragen over computerhardware en consumentenelektronica. Wil je zelf een vraag stellen of deelnemen aan discussies, dan moet je je registreren of inloggen met je Google of Facebook account. Veel plezier op het Hardware.Info Forum!

Notificatie sluiten

Upgrade advies? cpu, moederbord, ram, m.2

Discussie in 'CPU's, moederborden en geheugen' gestart door Lukas123, 19 apr 2019.

1. Lukas123

Lukas123 Member

Sinds:
    19 apr 2019
    Ik heb recent een gtx 1080 ti gekocht en wil nu mijn andere componenten upgraden.
    Ik heb wat componenten gevonden die voor zo ver ik weet goed bij elkaar passen, maar ik ben absoluut geen expert en zou daarom wat advies erg waarderen.

Ik gebruik een full hd 1ms 144hz monitor.
    Ik gebruik mijn pc voornamelijk voor gamen. Mijn budget is rond de 650 euro. Ik speel spellen als BF4, Doom 4, maar ook cpu intensieve spellen zoals: rimworld 100+ mods, cities skylines en minecraft mods en shaders.
    Omdat ik cpu intensieve spellen die vaak gebruik maken van slechts 1 core beter wil kunnen spelen, is mijn doel om een relatief hoge clockfrequentie te halen. Het liefst rond de 5GHz.

Mijn PC nu:
    cpu: intel core i5-4690K
    mobo: Asus Z97-PRO Gamer
    ram: 16gb 1600MHz corsair ddr3
    opslag: Samsung SSD 860 evo
    gpu: gtx 1080 ti
    power: Antec truepower classic 750watt 80plus gold

Ik dacht aan upgraden naar:
    cpu: intel core i5-9600K en deze overclocken naar zo'n 5GHz
    mobo: Gigabyte Z390 AORUS Elite atx
    ram: G.Skill Aegis 16GB 2x8 DDR4 3000Mhz
    opslag: M.2 samsung 970 EVO Plus 500Gb

Graag zou ik willen weten of deze componenten goed combineren en of ik misschien nog ergens rekening mee moet houden etc. Al het advies is welkom :)

2. wailingwimmy

wailingwimmy Senior Member

Sinds:
    15 feb 2010
    Ga je wel een goede koeler nodig hebben.

3. Lukas123

Lukas123 Member

Sinds:
    19 apr 2019
    Ja klopt, kan je een aanraden? lucht of water koeler?

4. Roel1966

Roel1966 Senior Member

Sinds:
    17 feb 2010
    De meningen zijn verdeeld maar als je redelijk gaat OCjen dan is toch uiteindelijk waterkoeling de betere keuze ondanks dat er ook wel luchtkoelers zijn die goed presteren. Maar je zit dan toch al snel aan de prijzige luchtkoelers en het verschil met een waterkoeling word dan al snel vrij klein qua prijs.

Let erop dat dit heel verschillend kan zijn of je 5 Ghz kan halen en dit verschilt per cpu, ook al is het exact hetzelfde type cpu. Dit staat ook wel bekend onder de naam silicon lottery en je daarmee geluk moet hebben. Nu zijn er webshops die zoals caseking.de die geteste cpu's verkopen en die dan wel gegarandeerd 5 Ghz halen, maar daar hangt wel een prijskaartje aan vast zoals je hier kan zien.

JMM vindt dit nuttig.
  5. Lukas123

Lukas123 Member

Sinds:
    19 apr 2019
    Ja ik denk dat 5Ghz ook wel wat optimistisch is. Waarschijnlijk kijk ik hoe ver ik kan komen met de relatief simpele koeler die ik nu heb en als de temperaturen echt te hoog zijn koop ik wat beters of laat ik het bij een lagere frequentie.
    Heb je verder nog tips?
    Alvast bedankt

6. Roel1966

Roel1966 Senior Member

Sinds:
    17 feb 2010
    Ik weet niet wat voor koeler je nu hebt maar toch zou ik persoonlijk daar niet op besparen en meteen in elk geval een goede luchtkoeler erop zetten. Lijkt mij gewoon zonde van de investering en dat je dan niet alles uit je cpu kan halen, plus dat de levensduur van de cpu er ook baat bij heeft als de cpu koeler blijft.
    Hoeft niet hoor, je kan ook gewoon geluk hebben dat je net een "goede" cpu hebt zoals ik b.v. Ik heb een i5 7600 K die met gemak 5 Ghz haalt terwijl ik er niet bewust naar gekeken heb en ik de cpu gewoon bij Azerty gekocht heb. Nu heb ik zoiets van dat ik liever lang doe met de cpu dan constant op volle toeren te laten werken dus bij mij draait ie 24/7 gewoon stock. Mede ook wel omdat ik absoluut niet tegen lawaai van de pc kan en de fans op een heel laag rpm staan heb ( watergekoeld dan ).

7. Lukas123

Lukas123 Member

Sinds:
    19 apr 2019
    Ik heb op dit moment een cooler die volgens mij vrij vergelijkbaar is met de Cooler Master - Hyper 212 EVO. Het is dus in ieder geval niet de stock cooler. Ik weet niet of dat voldoende is, maar hij heeft het tot nu toe goed gedaan bij mijn i5-4690k die loopt op 4.2GHz. Ik ben het volledig met je eens dat het zonde zou zijn om niet alles uit mijn cpu te halen.

Ik heb op pcpartpicker.com de componenten gecombineerd en de site melde geen compatibiliteit problemen, ik denk dat ik dan binnen kort de componenten kan gaan bestellen.

Bedankt voor de hulp, als ik er aan denk meld ik hier hoe het gegaan is.

8. Roel1966

Roel1966 Senior Member

Sinds:
    17 feb 2010
    Op zich geen slechte koeler maar toch net wat te min voor een goede OC en je dan toch meer richting b.v. Noctua NH-D14 of D15 moet gaan denken, of andere koelers van dat formaat.

Succes met het bouwen !

9. JMM

JMM Senior Member

Sinds:
    8 aug 2006
    Wil er nog ff aan toevoegen dat het bijna altijd mogelijk is om alle cores op de turbosnelheid te laten lopen zonder al te veel veranderingen in het bios.
    In het geval van de 9600k is dat dus 6x 4.6GHz, dat dus is al een zeer aardige OC, vind ik toch.

Multiplier veranderen op alle cores en en daarna kijken of je de voltage wat moet minderen want de verschillende merken moederborden reageren verschillend op de automatische voltageaanpassing bij all core turbosnelheid, sommige passen de Vcore een klein beetje aan en andere veel te veel.

De keuze van je moederbord is alvast dik in orde.

Succes.

Laatst bewerkt: 20 apr 2019
  10. Roel1966

Roel1966 Senior Member

Sinds:
    17 feb 2010
    Nadeel is wel dat de cpu dan constant op volle snelheid werkt en misschien onpraktisch is als je gewone eenvoudige dingen doet op de pc.

11. JMM

JMM Senior Member

Sinds:
    8 aug 2006
    Nee nee zoals ik al aangaf, enkel eventueel de Vcore met offset instellen indien het moederbord een te hoge auto voltage instelt, voor de rest nergens aankomen dus zal de cpu in idle en met eenvoudige zaken automatisch terug clocken naar z'n minimum snelheid.

Bij mij hier draaien twee 8600K's@4.5GHz op Gigabyte Z370 mobo's en zonder ook maar iets in het bios te veranderen, ook niet de Vcore.

Laatst bewerkt: 21 apr 2019
  12. WhiteSnake

WhiteSnake Senior Member

Sinds:
    30 apr 2008
    Betwijfel of je wel echt baat gaat hebben met die games die je speelt met een zo hoge overklok, ook al hebben ze maar 1 thread.

13. JMM

JMM Senior Member

Sinds:
    8 aug 2006
    Op HD? Ik dacht het wel en zowiezo, alle kleine beetjes helpen...;)

14. Comp User

Comp User Senior Member

Sinds:
    10 aug 2014
    Sowieso de huidige ssd meenemen, ik ga er vanuit dat je dat zelf ook bedacht had.

Ten 2e; welke case heb / wil je - dat zie ik niet terugkomen in je lijstje.

Pas als dat bekend is kan je een cpu koeler kiezen.

Verder kan je - afhankelijk van de uitvoering zeker als het een zgn FE betreft - ook kijken of er alternatieve koeling wenselijk / noodzakelijk is.

15. Lukas123

Lukas123 Member

Sinds:
    19 apr 2019
    Ik heb de cooler master 690 III. Ik kan de corsair H100i overnemen van een vriend. Als deze past lijkt me dat wel een goede keuze.

16. Comp User

Comp User Senior Member

Sinds:
    10 aug 2014
    Dat zou moeten kunnen.

Dat kastje is destijds goed beoordeeld.

Zorg er wel voor dat er voldoende ruimte voor Airflow is.

17. jurrian120

jurrian120 Senior Member

Sinds:
    26 aug 2011
    Als je in de buurt van 5 GHz wilt komen zal ik kijken naar een x62 van NZXT/H115 van Corsair.

Al weet ik niet hoe goed je voeding is en of het wel een goed idee is om die te gebruiken bij een CPU die je flink gaat overklokken. @Etxalar weet je dat wel te vertellen.

18. Etxalar

Etxalar Senior Member

Sinds:
    11 mrt 2018
    De Antec voeding is een relabelde Seasonic G-Series. Geen probleem icm een flinke OC en kan nog zeker 5 - 6 jaar mee.

19. Lukas123

Lukas123 Member

Sinds:
    19 apr 2019
    Een nieuwe high end cooler zoals de H115i zou inderdaad het beste zijn, maar dan ben ik meteen 100 euro meer kwijt. Dan probeer ik het denk ik toch liever met een veel goedkopere H100i (die volgens mij redelijk hetzelfde presteert alleen wat meer lawaai) en houd ik het desnoods bij de 4.8 GHz ofzo.

20. Gamemasterr

Gamemasterr Geband

Sinds:
    9 apr 2019
    Je zou ook kunnen kijken naar de Dark Rock Pro 4, die doet niet veel onder aan waterkoeling.