1. Welkom op het Hardware.Info Forum

Hier kun je terecht met al je vragen over computerhardware en consumentenelektronica. Wil je zelf een vraag stellen of deelnemen aan discussies, dan moet je je registreren of inloggen met je Google of Facebook account. Veel plezier op het Hardware.Info Forum!

Notificatie sluiten

Update voor gamepc nodig?

Discussie in 'Videokaarten & 3D-chips' gestart door Sheepy, 18 apr 2019.

1. Sheepy

Sheepy Member

Sinds:
    13 feb 2014
    Hallo allemaal, 5 jaar geleden heb ik mede met hulp van dit forum mijn pc gebouwd (waarvoor dank voor jullie support!!)

Nu heb ik al een tijd (meer dan 2 jaar) geen spellen meer gespeeld en vroeg ik me af wat jullie van de specs vinden, aangezien ik hem weer wat meer wil gaan gebruiken voor games.

Is dit nog een beetje up to date? Alledaagse dingen draaien nog als een zonnetje, maar kunnen de nieuwste games nog op volle toeren?

Belangrijkste vraag: Wat raden jullie aan om (in ieder geval) te vervangen; waar ga ik de meeste winst mee halen? Of moet het hele ding op de schop om mee te komen met de beste graphics van tegenwoordig? Of... Is er niks mis mee? (laatste is een domme vraag op dit forum natuurlijk; alles kan altijd beter) :)

Het betreft:

Operating System
    Windows 10 Home 64-bit

CPU
    Intel Core i7 4770K @ 3.50GHz 39 °C
    Haswell 22nm Technology

RAM
    16,0GB Dual-Channel DDR3 @ 665MHz (9-9-9-24)

Motherboard
    Gigabyte Technology Co. Ltd. Z87X-OC-CF (SOCKET 0) 33 °C

Graphics
    DELL U2713H (2560x1440@59Hz)
    Intel HD Graphics 4600 (Gigabyte)
    2047MB NVIDIA GeForce GTX 770 (MSI) 32 °C
    ForceWare version: 388.13
    SLI Disabled

Storage
    119GB Samsung SSD 840 PRO Series (SATA (SSD)) 32 °C
    238GB Samsung SSD 840 PRO Series (SATA (SSD)) 29 °C
    931GB SAMSUNG HD103UI (SATA ) 22 °C

Optical Drives
    HL-DT-ST DVDRAM GH24NSB0

Audio
    Realtek High Definition Audio

Alvast bedankt!!!

2. Roel1966

Roel1966 Senior Member

Sinds:
    17 feb 2010
    Nee, de laatste games kunnen met je huidige hardware dus zeker niet meer op volle toeren maar met wat aanpassingen zoals een andere videokaart zou je wel nog redelijk mee kunnen op lagere settings. Belangrijkste is dus een upgrade van je videokaart maar ik mis trouwens wel nog 1 heel belangrijk onderdeel in je lijstje namelijk de voeding.

3. Sheepy

Sheepy Member

Sinds:
    13 feb 2014
    De voeding is deze
    https://nl.hardware.info/product/198272/corsair-rm750

Dank voor je reactie! Bepaalde videokaart snelheid waar ik aan moet denken? Kan de beste videokaart van dit moment er gewoon in? Of trekken andere onderdelen dat niet?

4. Roel1966

Roel1966 Senior Member

Sinds:
    17 feb 2010
    Ik denk niet dat je van plan was om er meer dan 1100 euro tegenaan te gooien voor b.v. een RTX 2080 Ti :). Maar serieus, je moet inderdaad het systeem in balans blijven houden en b.v. zo'n RTX 2080 Ti weinig zin heeft vanwege de andere hardware. Wat al een prima upgrade zou zijn is b.v. een GTX 1660 Ti, een kaart van de laatste generatie en qua prijs nog enigszins redelijk ( 299 euro ).

5. Sheepy

Sheepy Member

Sinds:
    13 feb 2014
    Dank voor je advies! Dan ga ik even in die prijsklasse neuzen. En dat zou dan ook (vrij) moeiteloos samen moeten gaan met deze pc?

6. Roel1966

Roel1966 Senior Member

Sinds:
    17 feb 2010
    Normaal gesproken wel maar alleen wel even dan de drivers natuurlijk updaten. Voeding kan het in elk geval prima aan dus dat kan al geen bottleneck vormen.

7. Sheepy

Sheepy Member

Sinds:
    13 feb 2014
    Super nogmaals dank

8. quiller

quiller Senior Member

Sinds:
    4 jul 2012
    Volgens mij komt een rtx 2070 in dit systeem ook nog wel tot zijn recht.. en als ts bv volgend jaar toch de rest wil upgraden kan die gerust meegenomen worden... MAAR : alles staat of valt met wat ts eigenlijk wil uitgeven...

9. Ruud Rutten

Ruud Rutten Senior Member

Sinds:
    19 aug 2013
    Wat voor CPU-koeler heb je? Indien goed gekoeld kun je een 4770K nog aardig op zijn staart trappen, mijne deed destijds 4,8GHz op 1.3 Vcore en dat liep wel lekker :D

10. Gamemasterr

Gamemasterr Geband

Sinds:
    9 apr 2019
    Hartstikke leuk natuurlijk en helemaal voor de overklokkers om een CPU te overklokken. Ik vind het altijd wel erg leuk om te doen om een CPU, GPU en geheugen te overklokken.

Maar.... de winst die je ermee behaald is maar een paar procent en vaak zelfs niet eens merkbaar, met een 4770k kom je voor gaming anno 2019 te kort zeker met een high-end GPU, ook als de CPU overklokt is.

11. jurrian120

jurrian120 Senior Member

Sinds:
    26 aug 2011
    Dat is dus echt de grootste onzin. CPU overklokken doe je niet alleen voor meer frames maar juist voor het 99e percentiel. Dus minder framedrops. Pak Kingdom Come Deliverance. Een game met extreme framedrops als je naast veel koeien staat. Hoe die beesten bewegen en reageren moet worden berekend. Dan zit je CPU 100% en je GPU uit zijn neus te eten. Zo zijn er ook games die niet multi threaded zijn en baat hebben bij een zo hoog mogelijke core klok. En hier zal je wel eens kunnen zien dat een flinke OC helpt. Veel RTS games zijn 1/2 threaded en hebben baat bij een CPU die zo snel mogelijk loopt.

Als ik mijn CPU nooit een OC had gegeven had ik al veel eerder een upgrade nodig gehad.

Flipking94 en Gamemasterr vinden dit nuttig.
  12. division

division Senior Member

Sinds:
    22 okt 2017
    Tja daarbij komt natuurlijk ook de vraag hoe hoog deze geclocked kan worden, elke cpu is weer anders....

13. Manyuken

Manyuken Senior Member

Sinds:
    20 feb 2013
    Wat je ook kunt doen is nu goedkoop een RX 580 op de kop tikken.
    https://nl.hardware.info/product/482979/asrock-radeon-rx-580-phantom-gaming-doc-8gb
    Deze bijvoorbeeld. Zal verder prima matchen met de rest van jouw setup!
    Meer bang for your buck zal je niet vinden op dit moment denk ik.

Dan het andere advies is om lekker te gaan sparen en dan bijvoorbeeld over 2 jaar ofzo een nieuwe setup te kopen en jouw huidige pc te verkopen.

14. division

division Senior Member

Sinds:
    22 okt 2017
    Is niks mis met de rx 580. En 1440 op 60hz haal je echt nog.wel met deze kaart op medium,high..... of ultra settings (zonder anti aliassing)

Gta kan ik op normaal,high op 4k draaien met deze kaart wat geen storende schokken vertoon met nog redelijke fps.

15. Beef Stallmer

Beef Stallmer Geband

Sinds:
    7 jan 2019
    Mijn advies; upgrade niet teveel. Een goedkope 580 of Nvidia equivalent is prima, maar volgend jaar komen de nieuwe consoles en daarop worden dan weer alle engines etc gebaseerd; grote kans dat de hardware van nu dan bepaalde bottlenecks heeft. Dit was ook zo met deze generatie; als je in 2012 een dikke gamepc ging bouwen, dan kon deze in 2015 echt niet even soepel de Call of Duty van dat jaar draaien vergeleken met een PS4. Individueel was een pc van toen zeker krachtiger; zeker CPU, maar door UMA etc zou het spel meer dan 5GB videogeheugen op de consoles kunnen nodig hebben, bij zelfde texture niveau zou de 2012 pc dus hard inkakken.

Dit zelfde was correct voor de 2004 PC voordat het jaar erop de 360 uit kwam.

En hetzelfde wat een 1999 PC betreft als je dan in 2004 de laatste NFS wilde spelen op hetzelfde niveau als een 2000 PS2

Conclusie: straks is er een nieuwe generatie met nieuwe eisen en engine-ontwerp paradigma’s. Als de consoles uitgaan van 16-24GB gedeeld geheugen dan zal zelfs de dikste huidige 8GB PC GPU binnen enkele jaren problemen gaan geven.

Dus 580/ Nvidia equivalent, rest zelfde houden, lekker gamen nu zonder zorgen en wat je nu hiermee uitspaart is over 3 jaar meer dan het dubbele waard

16. division

division Senior Member

Sinds:
    22 okt 2017
    Waarom reageer je op een topic die al bijna maand niet meer actief is?

17. Beef Stallmer

Beef Stallmer Geband

Sinds:
    7 jan 2019
    Kennis is tijdloos.

18. nutty

nutty Senior Member

Sinds:
    10 okt 2009
    O o,ik moet zo lachen als ik die zin lees.
    Het contrast kan niet groter zijn in een zin!.
    Hightech en zo iets boerensimpels als koeien!!! :):):):):)LOL

19. Eighty Three

Eighty Three Senior Member

Sinds:
    17 aug 2017
    Let niet op beef want COD 5 draait als nog prima op een 4gb kaart op 1080p. Met een betere fps dan wat een console kan leveren.

20. Beef Stallmer

Beef Stallmer Geband

Sinds:
    7 jan 2019
    let niet op jezelf bedoel je.

Welke 4GB kaart uit 2012 kan COD5 nog prima draaien op 1080P met een betere fps dan wat een console kan leveren?

Antwoord: GEEN ENKELE

De GTX690 was trouwens 900 euro.

Dus dan bouw je in 2012 een PC van... bijna 2000 euro? Komt een jaar later een console uit voor 399...
    Uiteindelijk komt Black Ops 4 uit, en dan dropt die dus regelmatig echt hard richting de 30 op die 2000 euro pc..

Laatst bewerkt: 20 mei 2019