Twee Routers een geheel netwerk + WiFi

88Gamer88

Senior Member
User systemen
Hallo allemaal,

Ik weet dan er meerdere topic over geopend zijn, en dan dat er hier en daar op internet over gesproken wordt. Maar ik kom er voor me zelf toch niet helemaal uit.

Zo als de titel al zeg, wil ik tweede router plaatsen.
In de slaapkamer voor onder ander TV, Consoles en omdat Wifi bereik minimaal is.

Ik ben in bezit van een Linksys WRT54G2 Router, hier op aangesloten 2 PC’s en een TV.
Nu wil ik een extra router er bij prikken om me TV en Consoles te verzien van internet aansluiting en om me WIFI signaal te versterken.

De vraag is dat mogelijk zo ja, hoe ?

Ik wil dat alle 2 de routers het zelfde Wifi netwerk generen.
En dat ik alleen op me hoofd router (Linksys WRT54G2) port forwarding hoeft te doen en niet op alle bij.

Hopelijk kan iemand me het uitleggen, want heb op dit gebied weinig kaas van gegeten :p

Patrick046

Senior Member
User systemen
Let's give it a try!

Je tweede router sluit je aan op je eerste router. Let wel op dat je de kabel van de tweede router in een internetpoort stopt waardoor de router als een soort switch werkt, dus niet in de WAN poort (meestal een gele). Op je tweede router log je in en verander je het IP adres naar bijvoorbeeld 192.168.178.254 als het maar op 254 eindigt. Daarna zet je de DMZ modus aan in je router als je die hebt, dit zorgt ervoor dat alle poorten worden geopend. Vervolgens gebruik je dus alleen je hoofdrouter voor port forwarding. Verder kan je een SSID instellen voor je draadloze internet waardoor je dus twee draadloze netwerken hebt.

Ik hoop dat ik het je goed hebt uitgelegd en dat het werkt! :)

Laatst bewerkt:

ThomasJ

Senior Member
User systemen
Wat heeft een ip adres van 255 voor een effect?
Sorry het hoort 254 te zijn, 254 is het laatst mogelijke IPv4 adres in de range van 0 tot 254.
.255 is zeker wel een geldig adres in een normale IPv4 range. Het is alleen het broadcast adres, dus niet te gebruiken voor apparaten. .0 is ook geen geldig adres om te gebruiken voor een apparaat, aangezien dit het netwerkadres is.

88Gamer88

Senior Member
User systemen
Thanks voor de reacties :), Alleen krijg ik hier mee 2 aparte wifi kanalen, dan wel met de zelfde naam en wachtwoord, maar niet alle bij op de zelfde kanaal. En wil het zien als een geheel wifi netwerk.

Hoe moer ik dit voor elkaar krijgen ?

Wireless bridge instellen. Staat ook gewoon allemaal uitgelegd in het menu van de meeste routers.

In het kort. Beide routers zelfde wlan instellingen. Wireless bridge menu opzoeken en deze aanzetten in Acces Point mode. Aangeven met welke router de bridge gemaakt moet worden en instellingen opslaan.

EDIT:
Overigens. Als je router 2 in zijn geheel in acces point modus zet kan je gewoon de WAN poort van router 2 gebruiken. Moet je wel een vast ip adres instellen op router 1 voor router 2. Dit kun je gewoon aan de hand van het mac adres doen. Houd je op router 2 alle lan poorten beschikbaar, en doordat router 2 gewoon zijn ip van router 1 krijgt hoef je zelf weinig in te stellen.

Laatst bewerkt:
Hallo,
Ik ben een totale nerd op dit gebied, maar wil toch een gok wagen.
(ik heb al het hele weekend lopen zoeken op internet, maar kom er niet uit)
Ik wil het volgende.
Ik heb afgelopen weekend een Samsung Smart TV gekregen van m'n dochter en daar heb ik een speciale Samsung WiFi dongel om de internet functie te kunnen bedienen (kost maar liefst E 59,-)
Nu had ik nog een modem liggen van een "oud" Telfort abonnement.
Mijn vraag is kan ik dit modem gebruiken voor internet op de Samsung TV?

Dit zijn de gegevens van mij apparatuur:
TV: Samsung UE40ES5500WXXH
Modem nu in gebruik: Zyzel P-2812HNU-F1
Modem "oud": Zyxel P-2602HW-D1A (geschikt te maken voor TV door wireless het signaal op te vangen van de 2812 en vervolgens via een ethernet kabeltje in de tv te doen)

bij voorbaat hartelijk dank,
Paul

sdg

Senior Member
User systemen
Het enige dat gedaan hoeft te worden is op de huidige router/modem ervoor zorgen dat WIFI is ingeschakeld en daarna de tv via het menu van de tv te verbinden. De oude router/modem van Telfort is totaal niet nodig, aangezien WIFI ingebouwd zit in de huidige.

88Gamer88

Senior Member
User systemen
Wireless bridge instellen. Staat ook gewoon allemaal uitgelegd in het menu van de meeste routers.

In het kort. Beide routers zelfde wlan instellingen. Wireless bridge menu opzoeken en deze aanzetten in Acces Point mode. Aangeven met welke router de bridge gemaakt moet worden en instellingen opslaan.

EDIT:
Overigens. Als je router 2 in zijn geheel in acces point modus zet kan je gewoon de WAN poort van router 2 gebruiken. Moet je wel een vast ip adres instellen op router 1 voor router 2. Dit kun je gewoon aan de hand van het mac adres doen. Houd je op router 2 alle lan poorten beschikbaar, en doordat router 2 gewoon zijn ip van router 1 krijgt hoef je zelf weinig in te stellen.
Heb heb de twee routers aan elkaar gekoppeld en in gesteld, via de UTP werkt alles prima :),
maar via Wifi nog steeds niet. ik heb gezocht maar ken het nergens vinden de optie Wireless bridge of iets wat hier mee te maken heeft jammer genoeg.

Maar hoe bedoel je dat in router 1 het ip adres moet instellen van router 2.
alvast bedankt

88Gamer88

Senior Member
User systemen
Sorry voor me late reactie op het topic,
Ik had het een beetje druk met de dagelijkse sleur.

Ik heb me 2e router aangesloten op de 1e LAN poort van me 1e router.
Nu heb ik via UTP kabel gewoon internet, Alleen moet ik nu nog een vast IP adres instellen op 1e LAN Port voor me 2e router ?

En weet iemand hoe het zit qua optie Wireless bridge ?
Aangezien ik nu 2 netwerken zie met de zelfde SSID naam en zelfde wachtwoord.
(allebij werkend op een andere wifi channel)

Jeroen3

Senior Member
User systemen
Vrijwel alle WRT54's werken met dd-WRT.

Ik heb een wrt54gv5.1 als wireless client bridge gehad. Dat werkt prima. Echter is het instellen een ramp.
Er waren namelijk nogal wat randvoorwaarden die niet zo goed beschreven waren in de tutorials. Ik weet niet hoe dat nu zit.
Als je het leuk vind kan je het proberen, als het puur om functionaliteit gaat:
Koop een range extender. De buren hebben een categorie range extenders.

Vrijwel alle WRT54's werken met dd-WRT.

Ik heb een wrt54gv5.1 als wireless client bridge gehad. Dat werkt prima. Echter is het instellen een ramp.
Er waren namelijk nogal wat randvoorwaarden die niet zo goed beschreven waren in de tutorials. Ik weet niet hoe dat nu zit.
Als je het leuk vind kan je het proberen, als het puur om functionaliteit gaat:
Koop een range extender. De buren hebben een categorie range extenders.
Range extenders heaven altijd een zwakker signaal (mogelijk de helft), wifi met LAN kabel verlengen geeft altijd het snelste signaal

Bovenaan