1. Welkom op het Hardware.Info Forum

Hier kun je terecht met al je vragen over computerhardware en consumentenelektronica. Wil je zelf een vraag stellen of deelnemen aan discussies, dan moet je je registreren of inloggen met je Google of Facebook account. Veel plezier op het Hardware.Info Forum!

Notificatie sluiten

TP-Link TL-SG108E - problemen met sommige websites

Discussie in 'Routers, NAS-apparaten en netwerkapparatuur' gestart door robl1, 18 feb 2018.

1. robl1

robl1 Member

Sinds:
    18 feb 2018
    Hey,

Zou iemand me kunnen helpen?
    Mijn provider is telenet en ik heb een switch TP-Link TL-SG108E aan de router gehangen.

Als de switch er niet tussen hangt is er geen enkel probleem. Maar vanaf het moment dat de switch er tussen hangt begint het probleem.

Zowel op mijn laptop van acer als apple pc heb ik de eerste uren geen probleem. Maar als ik dan een paar uur later terug wil surfen zijn er ineens veel websites die ik niet meer open krijg. Als ik de switch dan reset is het probleem weer voor even opgelost.

Heeft iemand een idee wat het probleem kan zijn en hoe dit op te lossen?

Grtz
    Rob

2. JB56

JB56 Senior Member

Sinds:
    23 jan 2016
    Heb je de router in bridge modus gezet?

3. Mattie112

Mattie112 Senior Member

Sinds:
    18 jan 2007
    De TL-SG108E is een (semi)managed switch, heb je hier bijzondere instellingen in gemaakt?

4. robl1

robl1 Member

Sinds:
    18 feb 2018
    Ik heb nergens iets aan de instellingen ofzo gewijzigd. Recht uit de verpakking aangesloten met de fabrieksinstellingen.

Zou ik iets moeten aanpassen aan de instellingen?

5. robl1

robl1 Member

Sinds:
    18 feb 2018
    Mijn opstelling is als volgt:

Telenet modem: 3 utp's + kabel van switch
    In switch: 8 utp kabels

6. Paulus61

Paulus61 Senior Member

Sinds:
    13 dec 2016
    Misschien heeft het met energiebesparing te maken.

" Niet-actieve aansluitingen uitschakelen
    Als een computer of netwerkapparaat uit staat, blijft de bijbehorende aansluiting van een traditionele switch aanzienlijke hoeveelheden stroom verbruiken De TL-SG108E kan de verbindingsstatus van elke aansluiting automatisch controleren en het stroomverbruik van aansluitingen die niet actief zijn verlagen. "

7. nutty

nutty Senior Member

Sinds:
    10 okt 2009
    Deze switch komt met uitgebreide documentatie plus een programma om hem in te stellen.
    Neem daar eens de tijd voor,want daarin vind je het antwoord op je vraag is mijn overtuiging.
    Zo ff snel gedacht zou het kunnen dat hij de dns server op slaap zet na een tijdje,maar maak eerst maar eens beter kennis met je switch dmv de handleiding

Laatst bewerkt: 19 feb 2018
  8. robl1

robl1 Member

Sinds:
    18 feb 2018
    @JB56 -> hoe zet ik de router in bridge modus?
    @Mattie112 -> ik heb geen bijzonder instelling gemaakt, wat zou ik volgens jou moeten doen?
    @nutty -> heb handleiding + software gedownload, maar aangezien mijn IT kennis vrij beperkt is ben ik er nog niet wijzer uit geworden

9. FatBoyNL

FatBoyNL Senior Member

Sinds:
    20 apr 2014
    Ik heb op mijn TL-SG108E in de web interface in ieder geval de volgende instelling moeten aanpassen voordat ie aan mijn wensen voldeed.
    System -> IP Setting -> DHCP Setting: vreemd genoeg op 'Enable' zetten. Effect was ongeveer het omgekeerde van wat ik zou verwachten.

10. robl1

robl1 Member

Sinds:
    18 feb 2018
    Hey FatBoyNL,
    ik heb de DCHP setting op enable gezet en tot nu toe geen problemen meer ondervonden.
    Ik heb wel geen flauw idee wat ik nu eigenlijk gedaan heb maar het probleem lijkt van de baan! :)

Bedank daarvoor

11. Paulus61

Paulus61 Senior Member

Sinds:
    13 dec 2016
    Heel eenvoudig, de switch krijgt nu (net als vele andere apparaten op het netwerk) een ip-adres via DHCP.

12. 4Dpixel

4Dpixel Senior Member

Sinds:
    20 jun 2014
    Waarschijnlijk had je last van een IP conflict. Het is raadzaam om voor de zekerheid een vast IP adres buiten de DHCP range van de router toe te kennen aan de switch in plaats van DHCP aan te zetten. Op deze manier geef je de switch een vast adres dat niet door andere apparaten ingepikt kan worden waardoor je helemaal niet meer tegen dit probleem aan kan lopen.

13. Paulus61

Paulus61 Senior Member

Sinds:
    13 dec 2016
    Tot het moment dat hij besluit een tweede switch te kopen, en hij hetzelfde vaste ip-adres geeft. Fouten blijven altijd mogelijk. :)
    DHCP is prima voor mensen die er zelf niet veel aandacht aan willen besteden.

14. FatBoyNL

FatBoyNL Senior Member

Sinds:
    20 apr 2014
    Wat je hebt aangezet is dat DHCP-IP-adressen vanaf de router doorgegeven kunnen worden aan andere apparaten achter de switch.
    Dat was bij jou (en bij mij) in eerste instantie niet mogelijk, waardoor de op de switch aangesloten apparaten na verloop van tijd hun IP-adres 'vergaten'. Normaliter zal een device om de zoveel tijd aan de router willen vragen of hij zijn IP-adres kan houden, ofdat-ie een nieuw IP-adres moet krijgen. In dit geval hield de switch die DHCP-requests tegen en ging het uitdelen en vernieuwen van IP-adressen achter de switch dus fout.

EDIT: het heeft dus weinig te maken met wat anderen hierboven suggereren. Het is gewoon een idiote implementatie/interface voor DHCP-instellingen van TP-Link die door vrijwel alle IT-savvy people verkeerd wordt geïnterpreteerd.

EDIT 2: een andere 'mooie' feature van mijn v2-versie is de auto-correct-functie op de twee invoervelden om het password te wijzigen. Hoofdletters worden automatisch 'gecorrigeerd' naar kleine letters; maar dat geldt niet voor het aanlogveld als je opnieuw wil inloggen... Duurde wel even voor ik dat doorhad; het password leek elke keer vergeten te worden en de boel moest weer worden gereset. Aardig suf ding dus, maar werkt verder wel als je alle quirks eenmaal doorhebt ;-)

Laatst bewerkt: 21 feb 2018
  15. FatBoyNL

FatBoyNL Senior Member

Sinds:
    20 apr 2014
    Nee. Die switch die switcht gewoon. Het IP-adres van de switch wordt alleen gebruikt voor de web-interface.
    De bewuste DHCP-instelling doet dus wat anders dan je denkt anders bij deze switch, het is geen ingebouwde DHCP-server of zoiets. Sterker nog, het instellen van een vast/fixed IP-adres (voor de web-interface) doe je dus pas als je in de interface DHCP op 'Enabled' zet. Beetje raar van TP-Link ;-)

16. Paulus61

Paulus61 Senior Member

Sinds:
    13 dec 2016
    Helaas, je vergist je.
    En ik vind de uitleg in de handleiding erg duidelijk.
    https://static.tp-link.com/2017/201712/20171222/1910012338_Easy Smart Switch_UG.pdf
    pagina 13/14

"IP Address Setting

DHCP Setting:

Allows you to enable or disable the switch to serve as DHCP client. If DHCP client is enabled, the switch will obtain the IP address, subnet mask and default gateway from the DHCP server automatically; otherwise, these three items should be configured manually. By default, it is disabled.

IP Address:

Specify the system IP address of the switch. The default system IP address is 192.168.0.1 and you can change it appropriate to your needs. "

17. FatBoyNL

FatBoyNL Senior Member

Sinds:
    20 apr 2014
    Komt toch aardig overeen in mijn ogen:
    "Wat je hebt aangezet is dat DHCP-IP-adressen (EDIT, DHCP-instellingen natuurlijk) vanaf de router doorgegeven kunnen worden aan andere apparaten achter de switch."
    vs
    "DHCP Setting:
    Allows you to enable or disable the switch to serve as DHCP client. If DHCP client is enabled, the switch will obtain the IP address, subnet mask and default gateway from the DHCP server automatically; ..."

Dat vind ik dus geen duidelijke uitleg, of tenminste onvolledig. Het geldt immers ook voor alle apparaten achter de switch. Je moet de DHCP-functie dus specifiek aanzetten om te zorgen dat apparaten achter de switch de benodigde DHCP-instellingen doorkrijgen vanaf de server/router. Ik zou daarom verwachten dat die standaard switch-functionaliteit gewoon standaard AAN zou staan en dat deed OP klaarblijkelijk ook.
    Bedenk dat ik het hier probeerde uit te leggen aan een leek, omdat ik hem geholpen heb met zijn specifieke issue en hij wat extra uitleg mocht krijgen. Termen als servers, clients, subnets, gateways, etc. probeerde ik (en probeer ik nog steeds) juist te vermijden.

Laatst bewerkt: 21 feb 2018
  18. Paulus61

Paulus61 Senior Member

Sinds:
    13 dec 2016
    Je hebt zonder twijfel de topic-starter goed geholpen door hem op deze setting te wijzen. En het probleem is opgelost, dus kudo's daarvoor!
    Sorry als ik te kritisch overkwam...

19. Couponeke BE

Couponeke BE Member

Sinds:
    zondag
    net zelf eentje gekocht en ook problemen mee gehad.
    alles werkt maar na een half uur krijg je problemen met je volledig netwerk. dan ben je nog verbonden maar geen internet.

de oplossing:
    firmware updaten. er zit een fout in de dhcp van de tl-sg108e.
    dit probleem is met de firmware update opgelost. (5min werk)