TP-Link Deco M9 plus vs TP-Link EAP245v3

hmeijlink

Member
All,
Ik ben aan het verbouwen, waarbij ik ook een 4tal access point laat aanbrengen in huis (4x cat6 wandcontactdozen). Nu is deze keuze enorm wat aan te sluiten op de 4 access points. Wel werd ik gewezen op de prijs/kwaliteit verhouding van TP-Link. Ook hier is er keuze. M'n oog is gevallen op de Deco M9 plus en de EAP245v3. Beide goed lijkt me, maar wat is nu het grote verschil en wanneer gebruik je de een en wanneer de ander?
Mijn situatie: Internet komt in de kelder binnen, er lopen 4 kabels direct vanaf de router naar de 4 access punten, dagelijks maken er 4 tot max. 11 personen (soms tegelijk) gebruik van internet/gamen/Netflix/streamen etc. Er dient 1 netwerk te komen (1 naamkeuze), waarbij je altijd het sterkte signaal oppikt/gebruikt. Afstand tussen access punten: 6/7 meter ongeveer (wel een vloer/muren tussen).
Ik ben me bewust dat 4x Deco M9 plus een stuk duurder is. Is dit het waard?
Wellicht zijn er goedkopere mogelijkheden van andere aanbieders, die hetzelfde presteren.
Groeten,
Heiko

Laatst bewerkt:
Is al 2 weken geleden, weet niet of je al een keuze heb gemaakt.

Deco is neergezet als een eenvoudig neer te zetten consumenten product, terwijl de EAP voor de zakelijke markt is.

Ga je de Deco hoofdunit als router gebruiken of als normale AP?
In AP mode is de Guest Wifi netwerk niet geisoleerd, wordt volgens TP-Link aan gewerkt.

Met de EAP heb je de Omada controller nodig, kan je op eigen hardware draaien of ze hebben een losse controler die je kan kopen.
EAP ondersteund meerdere SSIDs en kan je per SSID een VLAN aan hangen.

Bovenaan