1. Welkom op het Hardware.Info Forum

Hier kun je terecht met al je vragen over computerhardware en consumentenelektronica. Wil je zelf een vraag stellen of deelnemen aan discussies, dan moet je je registreren of inloggen met je Google of Facebook account. Veel plezier op het Hardware.Info Forum!

Notificatie sluiten

Touchscreen werkt niet & kan ook niet resetten. Archos 80 Cesium

Discussie in 'Notebooks en tablets' gestart door NieuwRetroGamer, 13 mei 2017.

1. NieuwRetroGamer

NieuwRetroGamer Senior Member

Sinds:
    12 dec 2016
    Hallo beste mensen,:)

Ik heb hier een groot probleem. En hopelijk weet er iemand raad.

Deze tablet is van mijn oma. Ze gebruikte hem voor alles en nog wat.
    Na een in de soep gelopen update naar Windows 10 kon ik de tablet niet meer resetten. En de mail app, en nog wat dingen werkte daarna niet meer toen hij terug ging naar Windows 8.1 met bing. Maar voor de rest werkte alles nog wel.

Pas toen hij een (volgens mij) driver update kreeg werkte ook nog het touchscreen en de knoppen niet meer.

Wat werkt er wel?
    Nou, ik had een hard reset gedaan, maar dan krijg ik deze melding (zie foto).

En als ik hem gewoon op laat starten met de aan/uit knop, werkt het touchscreen en de knoppen ook niet als Windows verschijnt. Ik kan dan alleen de aan/uit knop ingedrukt houden zodat hij uit gaat.

PS: Sorry van de foto. Maar ik kan moeilijk een screenshot maken;)

Bijgevoegde bestanden:

2. FRtex

FRtex Senior Member

Sinds:
    7 feb 2013
    Dus als ik het goed heb is er dit gebeurd:
    Je hebt geupdate van Windows 8.1 Bing naar Windows 10 en vervolgens weer terug naar Windows 8.1 Bing. Alles deed het nog tot je (waarschijnlijk) een driver update kreeg en de tablet niet meer werkte.

Vervolgens heb je de volgende foutmelding gekregen: 0xc0000225.

Wat ik zou doen is het volgende:
    - foutmelding opzoeken --> neosmart.net/.../0xc0000225

Als je via de bios kunt zorgen dat er via de usb-poort geboot kan worden kun je zorgen dat je Windows kunt herstellen.
    Wanneer het probleem ergens anders ligt wil je het dan wat duidelijker uitleggen.

3. Roel1966

Roel1966 Senior Member

Sinds:
    17 feb 2010
    Ik weet niet op welke manier je die update hebt geconfigureerd namelijk je kan kiezen tussen het behouden van programma's en documenten etc.. en tussen een totaal nieuwe verse installatie waarbij de partities leeg geveegd worden. Het beste is dan voor de 2de optie te kiezen want vaak werkt die 1ste optie niet optimaal, dus dat kan je nu nog eens gaan proberen.

Als het touchscreen niet werkt kan je even proberen om via de usb aansluiting een draadloze muis en toetsenboard aan te sluiten zodat je toch dan Windows kan bedienen.

4. NieuwRetroGamer

Sinds:
    12 dec 2016
    De Windows 10 installatie liep vast. hij bleef een uur steken op een x aantal procent. En is hij terug gegaan naar Windows 8.1 met Bing. En toen kon ik de reset functie niet meer gebruiken.

En de update kwam pas véél later. Vandaar dat het touchscreen naar alle waarschijnlijkheid niet meer werkt.

Dit had ik gekregen nadat ik de hard reset wou uitvoeren. Dus ik heb volume + aan/uit knop ingedrukt, en na het boten kwam er dit (zie foto).

Maar als ik hem gewoon opstart met de aan/uit knop gaat hij naar het vergrendelingsscherm. Waarna natuurlijk het touchscreen, de knoppen en (dit merkte ik nu pas) de gyroscoop niet werken.
    Ik kan hem daarna alleen uitzetten als ik de aan/uit knop ingedrukt hou.

Ik krijg niks geboot. Ik had al eens geprobeerd Xubuntu te booten middels een Micro-sd kaart. Maar dat mocht niet baten.

Ik weet eerlijk gezegd niet meer waarvoor ik had gekozen. Ik had al een hele tijd geleden van alles en nog wat geprobeerd. En daarna is hij voor een lange tijd in de la gaan liggen verfstoffen. En nu pas wou ik weer een poging wagen. Maar ik had volgens mij de eerste optie gedaan. Het was immers een update;)

Er zit helaas geen normale usb aansluiting op. Alleen een Micro-usb, micro-HDMI, een micro-sd kaart slot en een 3,5 mm audio jack. Maar dat spreekt bijna voor zich;)

Deze link gaat naar een betaalde optie. Het is een niet zo dure tablet geweest. Het is alleen handig als hij het gewoon weer doet. En ik kan niks booten:)

5. Roel1966

Roel1966 Senior Member

Sinds:
    17 feb 2010
    Dat is geen probleem en je hier een verloopje kan kopen en dit de enigste mogelijkheid is dat je verder kan zo lang het touchscreen niet werkt.

NieuwRetroGamer vindt dit nuttig.
  6. NieuwRetroGamer

Sinds:
    12 dec 2016
    Toen u dat zij, ging er later wel een belletje rinkelen dat ik datgene kan doen wat hieronder staat.
    Dus ik zal er morgen even naar kijken of ze het wilt.
    En ik zit me te bedenken of het wel gaat werken of niet, aangezien de knoppen op het tablet ook niet normaal functioneren. Ik kan hem alleen aan en uit zetten.
    Maar nooit geschoten is altijd mis. Dus een poging wagen kan wel:)

Dank u allen voor de reacties:)

7. p.wieringa2

p.wieringa2 Member

Sinds:
    5 dec 2013
    Update voor gebruikers van Archos Cesium 80 naar Win10 Home 2018 ….

Mijn Archos heeft maar 16GB beschikbaar, dat is eigenlijk maar 14GB groot.

Heb nu problemen gehad, met het installeren van Win10 1803 ( April 2018 )

Wat blijkt nu, je kunt namelijk alleen met een usb2 - stick Windows installeren en met een On To Go - verloopsteker van micro-usb naar USB - vrouwtje (normaal).

De Archos is dan eigenlijk een pc met een OTG - Host - poort waarop een muis aangesloten wordt of een USB-HUB.

Sluit de losse usb - hub met externe voeding - adapter er aan, op de micro - usb - verloopsteker ofwel die OTG kabel.
    De muis en toetsenbord en de usb - stick met Windows er op, kunnen dan op die hub aangesloten worden.

- tip: Koude opstart procedure naar het BIOS.

Ga in het bios met behulp van de Escape toets tijdens het ARCHOS - logo na het aanzetten van de tablet.
    Je krijg dan een melding dat de ESCAPE toets gebruikt is.

Ga dan helemaal naar rechts - onderin, op de tweede regel van 4 icoontjes, dan kom je in het bios.

Verander bij BOOT - TAB de setting ( BOOTLOADER ) USB Boot naar ENABLED.

Verander bij BOOT - TAB de EFI setting naar USB EFI ENABLED beschikbaar, voor tijdelijke setting van de installatie.

Hierna met SAVE & EXIT het bios verlaten.

Lukt het niet en wil je alles weer origineel maken, kies dan later voor OPTIMISED SETTINGS bij EXIT.

Verlaat altijd het BIOS met Save & Exit in dit geval.

Opmerking algemeen:

Zelf gebruik ik een usb2 - hub met externe 5Volt voeding waardoor de Archos minder stroom verbruikt.
    Het usb - toetsenbord heeft ook een touch - pad, waardoor er maar 1 poort nodig is hiervoor.

Zelfs het WIN8 installatie code staat er in bij het Bios onder "MAIN" omschreven als Product DPK.
    Je kunt dan de code hergebruiken voor win8 of win10.
    Maar ook het serienummer kun je terugvinden, als je er meerdere tabs in beheer hebt.
    Volgens mijn inzicht werken alle tabs met Windows er op, gelijkwaardig op deze manier.

Roel1966 en NieuwRetroGamer vinden dit nuttig.
  8. NieuwRetroGamer

Sinds:
    12 dec 2016
    Ik was dat tablet alweer vergeten. Ik zal het er zeker over hebben of we tot aanschaf overgaan voor de kabel en de hub voor de tablet. Want nu zit hij niks te doen^_^

9. Roel1966

Roel1966 Senior Member

Sinds:
    17 feb 2010
    Netjes dat je even een update schrijft en heel nuttig voor mensen die dit tablet hebben.

NieuwRetroGamer vindt dit nuttig.
  10. NieuwRetroGamer

Sinds:
    12 dec 2016
    Nog een update over het tablet: Het is niet helemaal gelukt. De gewone Windows 8.1 (Home) kun je niet via een usb stick installeren omdat de sleutel bedoelt is voor Windows 8.1 with Bing. Daar ben ik naar op zoek geweest. Ik had wel een topic bij de buren gevonden. Daar had iemand een Nederlandstalige Windows 8.1 with Bing gemaakt (Gewone Engelse ISO die hij naar het Nederlands had gemaakt). Maar die mocht hij niet delen omdat dat tegen de regels zou zijn:mad::mad::mad:.
    Windows 10 kun je ook niet via een usb stick installeren omdat hij te weinig RAM heeft (hij geeft gelijk een melding dat hij te weinig RAM heeft met de 32-bit versie). In Windows 8.1 (toen hij nog half werkte) gaf hij ook aan dat hij 9xx nog wat MB had. Dan haalt hij niet de minimale systeem vereisten.
    Ik had ook een Linux distro geprobeerd die minimaal 1GB vroeg. Die ging er ook niet op omdat hij geen 1GB heeft.

Nu heb ik er maar Android op gezet want de recovery partitie werkte niet meer naar behoor. Android werkt nu wel, maar alleen de gyroscoop en de camera werken niet.
    Ik zal na mijn vakantie een uitleg (met plaatjes) online zetten hoe ik dat had gedaan voor de mensen die ook problemen met hun tablet hebben.
    Zonde om weg te gooien:confused:

Met mijn zoektocht naar drivers en een Windows 8.1 with Bing ISO, ben ik wel op drivers/stuurprogramma's gestuit. Het downloaden duurde wel erg lang, omdat je anders moest betalen om sneller te kunnen downloaden.
    Dus hierbij een werkende link voor de drivers/stuurprogramma's :). Ik heb ze alleen niet kunnen testen. Ik heb ze wel gescand op virussen en dergelijke met Avast.
    https://1drv.ms/f/s!Aq4BxS5xpSiBqpgF-4e8EgLv3xOk3g

@p.wieringa2, hoe heeft u het voor elkaar gekregen? Ziet het tablet bij u dan wel de volle 1 GB RAM?

Ik denk trouwens dat u een iets andere bios heeft dan mij. Want ik had 3 icoontjes op de 2e regel. Dus 6 in totaal.:confused:

11. NieuwRetroGamer

Sinds:
    12 dec 2016
    Edit: Het tablet is zo traag als een slak. Android 6.0 draait prima, Maar kan niet booten na een herstart. Hij installeert namelijk de EFI partitie op de USB stick.... 7.1 en 8.1 starten wel op na een reboot, maar zijn alleen heel traag.
    Ik wil het zo simpel mogelijk houden voor mensen die niet zo heeeel veel kennis van computers hebben.

Zoals beloofd:)
    Hoe zet ik Android op een Archos 80 Cesium?

Wat heb je nodig voor deze klus?

• Een volledig opgeladen Archos 80 Cesium.
    • Een Micro USB naar USB A (OTG) kabel.
    • Een USB hub om alles tegelijk aan te kunnen sluiten (mag ook met een externe voeding om de accu van de Archos 80 Cesium te ontlasten)
    • Een toetsenbord met USB
    • Een muis met USB (optioneel bij deze Android versie)

We beginnen uiteraard met het downloaden van Android. In principe kun je bijna elk besturingssysteem installeren die je wilt. Mits hij UEFI ondersteund en 32-Bit is. Verder moet het minimale RAM wat hij vraagt onder de 1GB blijven. Omdat de Archos 80 Cesium net geen 1 GB RAM heeft (bij mij tenminste). Het kan ook zo zijn dat niet alles out-of-the-box werkt. Wat het geval is bij Android.

We beginnen met het downloaden van Android 7.1 Nougat omdat daarvan een stabiele versie beschikbaar is.
    http://www.android-x86.org/download
    Middels deze URL word de download gestart:
    https://osdn.net/projects/android-x86/downloads/67834/android-x86-7.1-r2.iso/

Daarnaast downloaden we ook Rufus om Android op de USB stick te zetten.
    https://rufus.akeo.ie/
    Hier wordt de download meteen gestart:
    https://rufus.akeo.ie/downloads/rufus-3.1.exe

Steek een USB stick van tenminste 1GB in de computer. Ik heb gebruik gemaakt van 2GB, maar 1GB zou ook moeten volstaan.
    Start het programma Rufus.
    Druk op "SELECTEER", selecteer de Android versie die u heeft gedownload. In dit geval was dit "android-x86-7.1-r2". Druk dan op start en wacht tot het programma klaar is.

Steek de USB stick nu met het toetsenbord en de muis (optioneel) in de hub. Houd de aan/uit knop ongeveer 3 seconden ingedrukt. Als u het logo ziet verschijnen, druk dan op "esc"

Selecteer met de pijltjestoetsen "Secure Boot Option" en druk dan op "enter".

Selecteer met de pijltjestoetsen "Enforce Secure Boot", druk dan op "enter" en selecteer "Disabled", druk dan weer op "enter"
    Druk daarna op "F10" en bevestig met "Yes" (Enter) en de instellingen worden dan opgeslagen en de PC word dan opnieuw opgestart na nogmaals op "Enter" te hebben gedrukt.

Druk nu op "Esc" als u het logo ziet verschijnen.

Navigeer nu met de pijltjestoetsen (of de optioneel met de muis) naar "Boot From File" en druk op "Enter"

WP_20180903_21_50_51_Rich.jpg

Druk nu nogmaals op "Enter".
    WP_20180903_21_53_19_Rich.jpg
    Navigeer nu als volgt: <efi> -> <boot> -> bootia32.efi en druk daarna op "Enter"

Ga nu naar "Advanced Options" en druk op "Enter"
    WP_20180903_21_55_56_Rich.jpg

Selecteer "Android-x86 7.1-r2 Auto Install to specified harddisk" en druk op "Enter"

WP_20180903_22_03_59_Rich.jpg

Selecteer 'mmcblk1 Harddisk" en druk op "Enter"

WP_20180903_22_06_28_Rich.jpg

Bevestig dit met "Yes"

WP_20180903_22_07_36_Rich.jpg

Als de installatie is voltooid, drukt u wederom op "Enter". ("Run Android-x86")
    WP_20180903_22_08_52_Rich.jpg

Gefeliciteerd, u heeft uw Android op uw Archos 80 Cesium geïnstalleerd:)

U kunt nu uw hub ontkoppelen en het tablet gebruiken.

Laatst bewerkt: 4 sep 2018
  12. Walter Demel

Walter Demel Member

Sinds:
    30 okt 2018
    Hello,
    since i get trouble with the latest windows updates,
    i installed ANDROID as shown below.
    3 Problems occur:
    1. Rotation Screen doesn't work
    2. No sound or tone
    3. working very slow

Is there someone, who can give me some advices?

Greetings

Walter :)

13. Theodor

Theodor Member

Sinds:
    8 dec 2011
    En hoppa weer een topic kaper....

14. Walter Demel

Walter Demel Member

Sinds:
    30 okt 2018
    Hello Theodor,

is this a good or bad answer?

Greetings

Walter

15. NieuwRetroGamer

Sinds:
    12 dec 2016
    Hello @Walter Demel,

My Archos does not work that well yet.
    I was forget that tablet. But I am going to work on it, and publish here a easy as possible step by step guide.:)
    I have a new plan, but it's should take more time than the guide above.

@Theodor, wat is er mis mee dat Walter een bericht plaats?

16. Walter Demel

Walter Demel Member

Sinds:
    30 okt 2018
    Hello Theodor,

thanks for answering. I would be very glad, to get new infos!!

Have a nice day

Walter (Germany)

17. Theodor

Theodor Member

Sinds:
    8 dec 2011
    Deze meneer komt in een topic met zijn eigen vraag en is geen topicstarter,normaal is het zo dat je dan je eigen topic gaat aanmaken...

18. NieuwRetroGamer

Sinds:
    12 dec 2016
    Aaaa, op die manier. Hij is nieuw, dus hij denkt dat hij niks verkeerd heeft gedaan. Hij heeft waarschijnlijk ook niet de huisregels gelezen.
    Ik vind het eerlijk gezegd niet erg. Ik was het tablet alweer vergeten, en nu kan ik een goed stappenplan maken als het tablet weer prima werkt.
    Dan is Walter ook weer blij.:)

19. Walter Demel

Walter Demel Member

Sinds:
    30 okt 2018
    Hello Theodor,

the installed Image doesn't contain a driver for camera/video!

Greetings

Walter

20. NieuwRetroGamer

Sinds:
    12 dec 2016
    Hello Walter,

sorry for the long waiting time,
    but i cannot working all the day on the tablet.:( I'm going to work on that tablet tomorrow. And, if i have the solution, i wil post it. I should tag(?) you name if i have a guide ready.

Greetings from NieuwRetroGamer:)