Toetsenbord: pootjes ingeklapt of pootjes uitgeklapt?

Toetsenbordpootjes ingeklapt of uitgeklapt?

• Ingeklapt

Stemmen: 17 34,7%
  • Uitgeklapt

Stemmen: 32 65,3%

• Total voters
    49

ruftman

Senior Member
User systemen
Ik hoor het al jaren van werkplekdeskundigen: de pootjes van een toetsenbord moet je inklappen, want dat is beter om RSI te voorkomen. Echter worden toetsenborden nog steeds verkocht met uitklapbare pootjes.
Ik zelf klap ze ook altijd uit. Sterker nog, vroeger had je met de toen bekende homecomputers (o.a. MSX, Commodore en Atari) geeneens een keuze. Dat was een vrij dikke alles in 1 behuizing met daarbovenop een toetsenbord. RSI had nog nooit iemand van gehoord.

Daarom dus de poll: pootjes ingeklapt of uitgeklapt?

RSI is al weer achterhaald. Ik hoor niemand er meer over. RSI lijkt ook eerder door de muis te komen. Niet constant je hand op de muis laten liggen is het advies.

En de pootjes? Wat jij prettig vindt.

Vroeger altijd met uitgeklapte pootjes.
Nadat ik had gelezen dat je beter ingeklapt kan laten, de laatste paar jaar ingeklapt.
Ik merk niet echt verschil. Maar meeste toetsenborden (vooral de goedkopere) liggen ook wat stabieler zonder pootjes uitgeklapt.

Telt uit en ingeklapt tegelijkertijd ook? :D

Op m'n huidige 'bureau' (gemaakt van een flink keukenblad) ligt het toetsenbord een stuk naar voren omdat het anders voor mij niet comfortabel is gezien ik liever de armen laat rusten op het oppervlak voor een betere accuraatheid met blind typen.
Echter, de voet van de PG279Q monitor is best lomp en zit wat in de weg, dus het toetsenbord ligt er momenteel half overeen tegenaan een van de Z906 satellieten die er ook op ligt (lekker ghetto), alleen een zijde moet het pootje wel uitgeklapt worden voor de perfecte stabiliteit. :p

Alles met VESA aan de muur of bureau monteren zou een uitkomst zijn, maar dat is mij teveel moeite momenteel en gaten boren zie ik eigenlijk niet zo zitten.
Eigenlijk verlang ik weer terug naar een bureau met twee afzonderlijke bladen waarbij de muis en toetsenbord wat lager gepositioneerd zijn, maar deze kant-en-klare modellen zoals van Leenbakker zijn allemaal te klein geworden voor alles wat ik kwijt wil en de uitschuifbare planken blijven niet altijd even goed zitten of zijn veel te klein en hebben te weinig tussenruimte.

Wat het uit en inklappen betreft verschilt het bij mij ook per toetsenbord een beetje, ik kan meestal prima urenlang in beiden standen werken zonder problemen maar dan moeten het wel degelijke niet-platte borden zijn zoals je bij veel oudere OEM systemen bijgeleverd werd, uiteraard met standaard QWERTY-US layout en afmetingen.
Ik merk wel dat ik ze eerder uit klap dan inklap.

De hoogte van een toetsenbord zoals de Corsair K95 Platinum gaat me dan weer net wat te ver, IBM Model M achtige afmetingen en bouw is perfect.
Laptop frisbee toetsenborden liggen mij niet gezien ze amper fatsoenlijk grip en feedback geven en typt veel minder fijn, het is voor mij ook veel lastiger om blind de toetsen te vinden.

Daarbij vind ik toetsenborden waarbij ik tijdens het gebruik van de WASD combinatie m'n pink de CTRL knop kan laten indrukken een PRE, want dit is voor mij veel gebruikt als crouch knop in shooters of als boost-knop in racegames bijvoorbeeld, dan hoef ik niet lastig loodrecht met een vinger op die knop te lopen drukken wat minder comfortabel is en ook nog eens minder controle geeft.

Daarbij kunnen die 'deskundigen' een hoop lullen, maar als het mij persoonlijk er niet comfortabeler op maakt zal dat uiteraard niet lang houdbaar blijven door opbouwende stress.
Groot voorbeeld hiervan is het geouwehoer over de zit positie en de 'perfecte' hoeken, als ik daardoor de muis niet op m'n geprefereerde manier kan gebruiken dan gaat dat echt verkeerd uitwerken.
Ieder lichaam is net wat anders dus het zal ook niet 1:1 voor iedereen hetzelfde aanvoelen.

Bovenaan