1. Welkom op het Hardware.Info Forum

Hier kun je terecht met al je vragen over computerhardware en consumentenelektronica. Wil je zelf een vraag stellen of deelnemen aan discussies, dan moet je je registreren of inloggen met je Google of Facebook account. Veel plezier op het Hardware.Info Forum!

Notificatie sluiten

thuisnetwerkprobleem

Discussie in 'Routers, NAS-apparaten en netwerkapparatuur' gestart door j.muijres, 15 apr 2018.

1. j.muijres

j.muijres Member

Sinds:
    9 mrt 2018
    Ik heb verbindingsprobleem tussen pc en draadloze printer sinds plaatsing van een switch. Wie o wie weet hoe ik het kan oplossen?

Oude situatie eerst was:
    modem (FRITZ!Box) --- ASUS RT-AC66U wireless AC1750 router --- en daaraan:
    - aansluiting naar PC met netwerkkabel
    - draadloze verbinding met printer
    - draadloze verbinding met laptop
    In deze situatie werkte alles. Ik zag alle componenten in het thuisnetwerk op pc en laptop. Printen vanaf de pc verliep prima.

Huidige situatie:
    modem (FRITZ!Box) --- NETGEAR prosafe plus 8-port gigabite switch - en daaraan:
    - ASUS RT-AC66U wireless AC1750 router
    - aansluiting naar PC met netwerkkabel

Via ASUS RT-AC66U wireless AC1750 router- dan weer:
    - draadloze verbinding met printer
    - draadloze verbinding met laptop

Nu zie ik op de pc alleen de laptop in het thuisnetwerk. Printen vanaf pc lukt niet meer. De pc ziet de printer niet. Ook zoeken met ip-adres helpt niet.
    Vreemd: de laptop die toch ook aan de router 'hangt' is wel in het thuisnetwerk te vinden en de printer niet.
    Overigens printen vanaf de laptop lukt wel.
    (wellicht overbodig: ik heb de switch geplaatst om meer apparatuur bekabeld te kunnen aansluiten).

Alvast heel veel dank voor een reactie.

2. Sprakeloos

Sprakeloos Senior Member

Sinds:
    30 jun 2007
    Ruil switch en router om van plek of gebruik alleen de gele poorten van de router zodat je deze als switch gebruikt en niet als router.

Ruud5808 vindt dit nuttig.
  3. j.muijres

j.muijres Member

Sinds:
    9 mrt 2018
    Omwisselen router en switch heeft geholpen! Veel dank Sprakeloos.

4. Forum m8

Forum m8 Senior Member

Sinds:
    30 jan 2006
    Het is mij vanuit de OP niet helemaal duidelijk wat nu precies aan wat geknoopt is, maar dat terzijde.

Je hebt nu drie apparaten met routerfunctionaliteit in je netwerk; dat is niet handig. Ik zou van beide Asus apparaten de DHCP functionaliteit uitzetten zodat ze de bovenliggende router (de Fritzbox) de IP's laten uitdelen. Dan ben je meteen van je segmentatie problemen af. Veelal moet je dan wel een bepaalde poort gebruiken (veel niet de WAN poort gebruiken).

Ruud5808 vindt dit nuttig.