1. Welkom op het Hardware.Info Forum

Hier kun je terecht met al je vragen over computerhardware en consumentenelektronica. Wil je zelf een vraag stellen of deelnemen aan discussies, dan moet je je registreren of inloggen met je Google of Facebook account. Veel plezier op het Hardware.Info Forum!

Notificatie sluiten

Thermal paste (koelpasta)

Discussie in 'CPU's, moederborden en geheugen' gestart door arondenouden, 6 jan 2019.

1. arondenouden

arondenouden Member

Sinds:
    3 jan 2019
    Ik heb een vraag: Hoeveel koelpasta moet je kopen/gebruiken? En maakt het uit wat voor koelpasta je hebt? (goede/slechte kwaliteit)

2. duiveltje54

duiveltje54 Member

Sinds:
    23 nov 2015
    Rondje google en je heb je antwoord. Maar om pasta te gebruiken heb je maar een korrel nodig te grote van een rijst korrel.

Je heb verschilde koelpasta maar bv artic silver 5 is al goed genoeg, je heb duurdere en goedkopere .

Meestal komen ze in tubes van 3.5 gram hopelijk ben je zo een beetje op weg geholpen :)

3. wailingwimmy

wailingwimmy Senior Member

Sinds:
    15 feb 2010
    wat voor CPU en koeler heb je en wat wil je gaan doen ?
    voor std gebruik volstaat een eenvoudige pasta, wil je gaan overclocken heb je beter nodig.

4. philpend

philpend Senior Member

Sinds:
    8 apr 2014
    De verschillen tussen de koelpasta's zijn maar klein. Zie bijgaande test van koelpasta's voor een overzicht.
    https://www.tomshardware.com/reviews/thermal-paste-comparison,5108-9.html

En de belangrijkst conclusie uit die test:
    'Even a majority of power users, however, should focus on a paste’s ease of use, leaning toward the softer compounds. A flawed application typically impacts thermal performance much more than the difference between pricey and value-oriented pastes ever could.'

Zelf gebruik ik arctic mx-4 en ben daar tevreden over.
    https://nl.hardware.info/product/110072/arctic-mx-4-thermal-compound-4g

Je hebt maar een heel klein beetje nodig, dus met zo'n tubetje kun je minstens 10x je koeler opnieuw plaatsen.

Laatst bewerkt: 6 jan 2019
    49109129 vindt dit nuttig.
  5. JB56

JB56 Senior Member

Sinds:
    23 jan 2016
    Over koelpasta wordt veel onzin geschreven, sommige merken zouden allerlei magische eigenschappen hebben enz.
    Het enige dat koelpasta moet doen, is het oppervlak van de cpu en de koeler "uitvlakken", zodat er zo veel mogelijk contact is tussen koeler en cpu. Die oppervlakken lijken op het oog vlak, maar zou je ze onder een microscoop leggen, dan zul je zien dat er veel kleine krasjes, putjes en andere oneffenheden zijn. Daar is koelpasta dus voor ontwikkeld. De betere pasta's verouderen ook niet snel, dan wordt het spulletje hard.
    De pasta moet zo dun mogelijk worden aangebracht, een te dikke laag tussen cpu en koeler werkt namelijk isolerend en dan gaan de temperaturen juist omhoog, dat wil je dus niet. Maak de beide oppervlakken schoon met een beetje 98% alcohol (nooit agressief spul gebruiken, zoals nagellakremover oid), als er nog oude pasta zit moet die er helemaal af. Let ook op dat je moederbord rondom de socket schoon is. Breng een hoeveelheid pasta ter grootte van een rijstkorrel aan, een deel van de mensen (ik ook) smeert dat korreltje dan uit met een oude creditcard oid. Dan weet je zeker dat de laag zo dun mogelijk is en verwijder je eventueel het te veel aan pasta ook meteen. Anderen zeggen weer dat het aanschroeven van de koeler voldoende is om de pasta uit te spreiden.
    Je hebt dus weinig pasta nodig, de standaard verpakking van 3-5 gram is ruim voldoende.

wailingwimmy en philpend vinden dit nuttig.
  6. wailingwimmy

wailingwimmy Senior Member

Sinds:
    15 feb 2010
    Zelfde hier, prima allround pasta.

7. WEBPC

WEBPC Senior Member

Sinds:
    28 okt 2016
    Gebruik ook regelmatig mx4. Voor beginners is het vooral goed, omdat het ook totaal niet geleid oid. Dus mocht er een foutje gemaakt worden, is het niet zo'n probleem.
    Er zijn natuurlijk nog 100 pasta's die niet geleiden, daar niet van, maar ik heb ook goede ervaringen met mx4.

Tenzij je met exotisch spul aan de slag gaat, zal het temperatuurverschil tussen de beste en slechtste pasta, zo rond de 5c zitten. (zoals @philpend ook al aangaf)

Dit is altijd een gevoelig punt, want hier kan iedereen eeuwig over discussiëren, maar ik leg gewoon een bolletje neer van ongeveer de grootte van een rijstkorrel, en doe dan de koeler er op. Verdelen gebeurt vanzelf.
    Als je gaat uitspreiden, heb je kans dat je luchtbellen krijgt. (1:50)

Wormwiel vindt dit nuttig.
  8. Roel1966

Roel1966 Senior Member

Sinds:
    17 feb 2010
    Beetje samengevat is het belangrijkste punt bij koelpasta dat mensen de fout maken door te denken dat meer pasta ook beter zou koelen terwijl dit dus niet zo is. Zoals al geschreven is een bolletje ter grootte van een gekookte rijstkorrel in het midden van de cpu al meer als voldoende.

Let wel bij het uitstrijken dat niet alle pasta daar echt geschikt voor is want ik heb wel eens bepaalde pasta gehad die je dus totaal niet fatsoenlijk kon uitstrijken. Zo gebruik ik zelf altijd Noctua NH-1 pasta maar die laat zich dus bijna niet uit strijken maar je er wel weer prima een bolletje mee kan vormen.

En tja verder, er zijn vele theorieën wat wel en niet moet en wat het beste zou zijn, maar vaak spreek je dan qua temperatuur verschil van hooguit een paar graden verschil. Vandaar dat ik gestopt ermee ben om uit te gaan strijken en alleen gewoon een bolletje in het midden van de cpu doe. Wat je dan nog kan doen is even de koeler erop zetten en naar beide kanten voorzicht draaien om eventuele lucht bubbeltjes weg te duwen. En nog even een tip, niet alle pasta werkt al optimaal direct na het aanbrengen en dit soms een paar dagen kan duren eer dat die optimaal werkt, dus dat is normaal.