1. Welkom op het Hardware.Info Forum

Hier kun je terecht met al je vragen over computerhardware en consumentenelektronica. Wil je zelf een vraag stellen of deelnemen aan discussies, dan moet je je registreren of inloggen met je Google of Facebook account. Veel plezier op het Hardware.Info Forum!

Notificatie sluiten

Teufel concept E 450 digital vs logitech Z-5500

Discussie in 'Overige randapparatuur (speakers, webcams)' gestart door general smith, 18 jul 2018.

1. general smith

general smith Senior Member

Sinds:
    2 jul 2007
    Ik heb vandaag eens wat opgezocht en heb iets samengesteld. Niet meteen met de intentie om het aan te schaffen, maar ook meer om te zien of ik het opzet van een zelfgekozen surround installatie begrepen heb. Alternatieven mogen jullie zeker aanhalen, zolang de kwaliteit maar in orde is. Ik heb voornamelijk bij pioneer gekeken daar ik weet dat deze kwaliteit kunnen afleveren. Kunnen jullie even kijken of dergelijke samenstelling mogelijk is?

* 1x Multichannel AV-receiver: https://www.pioneer-audiovisual.eu/eu/products/vsx-330

*4x https://www.pioneer-audiovisual.eu/eu/products/s-31b-lr

*1x center speaker: https://www.pioneer-audiovisual.eu/eu/products/s-31c

* 1x subwoofer https://www.pioneer-audiovisual.eu/eu/products/s-51w
    - Ook hier kan je dus eender welke subwoofer plaatsen?

Vragen:

1) Deze speakers zijn 120 watt en de receiver is 105 watt: boxen stuk spelen kan dus niet met deze opstelling?

2) De subwoofer kan je ook kiezen welke je wil, maar moet daar rekening gehouden worden met de (6x) 105 watt van de receiver of kan je altijd het maximale uit de subwoofer halen? Met andere woorden, speelt de wattage van de receiver een rol bij de subwoofer?

3) Via de pc aansluiten gebeurt dus met één hdmi kabel als ik het goed heb en dan rest alleen nog wat speaker kabels?

4) Zijn er nog zaken waar je moet op letten/aanschaffen. Hou in het achterhoofd dat deze opstelling enkel gebruikt word om te gamen op de pc.

Greetz

2. nutty

nutty Senior Member

Sinds:
    10 okt 2009
    Ja prima concept (weet ff niet wat het kost totaal)

antw:
    1 speakers kun je altijd stukspelen (nagenoeg elke speaker) (als je er maar genoeg bagger ingooit tot die lang genoeg over zn nek gaat lol)
    2 wattage speelt geen rol meer als de receiver/versterker maar meer dan 60 aan 8 ohm kan leveren (voor een gemiddelde kamer)
    3 klopt (of optisch)
    4 voor een game pc is de sub voldoende,maar in pricipe is een maatje groter dan 20 cm altijd erg gewenst.(25 cm langeslag),waar je deze ook voor gebruikt.
    Maar grote zegt niet alles bij speakers,de kwaliteit van de speaker zegt het meest.
    Zo zijn er speakers die 20 cm zijn en beter geluid leveren dan 30 cm speakers.
    In het algemeen zegt de prijs bij speakers veel over de kwaliteit

10 cm (woofer/mid) zoals gebruikt in de speakers (2-weg systeem) van de link hierboven is een mooi compromis wat afmeting betreft.
    De grote (10cm) is ideaal voor het afstraalgedrag (net nog klein genoeg om niet noemenswaardig te gaan bundelen),maar net groot genoeg om bij bescheiden geluisterkte niet te gaan vervormen.(dynamisch bereik)
    Ook de veelgebruikte 13cm voor woofer/mid in boekenplank modellen is ook nog prima
    Hoe groter een speaker,des te meer gaat deze het geluid bundelen,dus het afstraalgebied wordt smaller,waardoor het geluid sneller varieert naargelang je luisterpositie.
    Wat dit betreft is 10-13 cm ideaal voor een tweeweg systeem,dat een bescheiden geluidsterkte moet weergeven.
    Je hoeft je luidsprekerkeuze niet te beperken tot Pioneer,alleen maar omdat de versterker van pioneer is,
    Je kunt naar keuze elk ander merk boekenplankspeaker en subwoofer gebruiken.

Heb even gekeken naar de prijs van de sub,voor 300 euro zijn er grotere (betere) subs te krijgen van bv JBL (vaak bij correct in de aanbieding)

Laatst bewerkt: 19 jul 2018
  3. taXoudant

taXoudant Senior Member

Sinds:
    11 apr 2003
    Het is ook hoe de subwoofer op een signaal van de versterker gaat reageren. Je kunt in feite elke woofer wel gebruiken, zelfs de huidige van Logitech (als die de aansluiting maar heeft). Mijn ervaring met Pioneer is dat de woofer vrijwel geen basversterking gaf op een NAD versterker + speakers. De woofer werkte weer wel goed bij een Pioneer systeem.

4. nutty

nutty Senior Member

Sinds:
    10 okt 2009
    Edit:deleted

5. FeaR

FeaR HWI Forum Crew

Sinds:
    11 jul 2008
    Wat bij Teufel dus niet nodig is omdat je langer mag testen. Bij Wet Koop op Afstand mag je ook geen twee volle weken testen. Je mag testen of het product doet wat je verwacht, dat is geen twee volle weken gebruiken .

Als je niets van vermogen en weerstand weet dan moet je er ook niet op letten. De receiver is namelijk geen 105 Watt (dat gaat deze ook niet halen) en speakers . Idem met weerstand, ook dat is geen vaste waarde maar fluctueert over het gehele bereik van de speakers. Met normaal gebruik zit je aan een paar Watt per kanaal. De 60 Watt die hierboven wordt genoemd is een factor of drie te veel wat nodig is (en dan vang je ook echt alle pieken op). In een kleine ruimte als een studeer- of slaapkamer nog vele malen minder. In praktijk kan je 99,9% van alle apparatuur op elkaar aansluiten. Ga er geen feestjes mee geven, het is HiFi en geen PA .

De subwoofer Pre-Out op de receiver stuurt alleen signaal en geen vermogen. Je hebt daarom een actieve subwoofer nodig. Doordat de subwoofer actief is heeft deze een eigen versterker. Hier hoef je dus eigenlijk nergens rekening mee te houden qua aansturing.

En een RCA voor de subwoofer.

Ik vraag me af of je er zo veel meer op vooruit gaat. Audio is voor een deel apparatuur, een deel smaak (waardoor duurder niet altijd beter is) en voor een zeer groot deel akoestiek. Zelfs goede speakers in een slechte ruimte of slechte opstelling zullen ruk klinken.

Ik weet niet hoe duur deze set komt, maar als het bijvoorbeeld €500 is wil niet zeggen dat het ook twee keer zo goed is als een Z-5500 van €250. Puur op de gok zou ik deze set op €500 zetten. Als het richting de duizend euro gaat zou ik naar iets anders kijken. Klipsch biedt veel voor het geld, maar ook een merk als Q-Acoustics en Dali hebben leuke kleine speakers. Pioneer speakers noem ik veelal niet als ik HiFi merken noem, de samenwerking met TAD daargelaten .

Aanvullend:
    Deze speakers zullen een lagere crossover nodig hebben dan de Z-5500 heeft. Doordat de speaker groter is (zowel qua woofer als kastinhoud). Dat is in mijn ogen al een voordeel. Echter is dit niet 50 Hz zoals in de specificaties staat. Ik gok zo dat deze waardes op zeker -10 als het geen -15 dB zijn gemeten (en dus totaal waardeloos zijn).

6. nutty

nutty Senior Member

Sinds:
    10 okt 2009
    Ja 20 W versterker is een prima vermogen om snel je speakers op te blazen,mbv clippen.

Zeker,mischien wel 20 dB zelfs,maar of dit nu allemaal relevant is voor TS?
    Het setje gold als voorbeeld concept,niet zo zeer om direct aan te schaffen,dat begreep ik tenminste.
    Zoals jij boven ook al duide,zou ook ik niet snel iets van Pioneer op luidsprekergebied kopen.
    (Maar dat hoeft nog niet te zeggen dat ook deze speakers niet goed zijn natuurlijk)
    Maar waarom zou je een set die je koopt beperken in zn gebruik tot alleen pc?
    Er staat je niets in de weg om hem ook als medium te gebruiken om er gewoon alledaags muziek mee af te spelen in goed kwaliteit.,mits je aan een aantal voorwaarden voldoet.
    En een te kleine versterker gebruiken bv,is niet één van die voorwaarden,want dan ben je al begonnen je te binden aan de pc.
    En dat hoeft niet want een boekenkast model plus sub (25cm) lust alles.

Laatst bewerkt: 20 jul 2018
  7. FeaR

FeaR HWI Forum Crew

Sinds:
    11 jul 2008
    Zolang je normaal met de speakers om gaat moet dat meer dan genoeg zijn. Feestjes geven is geen normaal gedrag en ook niet waar dit soort speakers voor gemaakt zijn.

Omdat we een betere set neer willen zetten dan de Z-5500. Één van de punten waar je dan op kan verbeteren is grotere speakers kopen / speakers die lager gaan zodat de subwoofer gaat doen wat hij moet doen. Als je weer kleine speakers koopt ga je er mijns inziens niet op vooruit. Voorbeeld of niet, als je de Z-5500 hebt zou ik niet de Teufel Concept of de Pioneer set kopen. Dan ga je er niet veel op vooruit (op connectiviteit na). Neem dan een Teufel MK40-set, daarvan durf ik wel te stellen dat die set de meerprijs waard is ten opzichte van de eerdere sets.

Juist als je de set ook voor andere doeleinden wilt gaan gebruiken beperk je jezelf met kleine speakers. Met films en games kan ik er nog inkomen dat een crossover van boven de 100 Hz (en zo ver als boven de 200 Hz bij sommige sets) vet klinkt. Doordat je in die gevallen beeld en geluid hebt zal je je ook niet volledig (kunnen) focussen op alleen het geluid waardoor je sneller met mindere setjes weg komt. Maar voor muziek wil je zoiets echt niet. Dan wil je geen stemmen die richting de subwoofer gaan of tonen die je op gehoor kan plaatsen omdat de crossover (ver) boven de 100 Hz ligt. Dat is ook de reden dat ik die waarde van de Pioneer in twijfel trek en het ook geen meerwaarde vind t.o.v. de andere genoemde sets.

Maar goed, dat is nog steeds allemaal kijkende naar de speakers. Zoals gezegd wordt met één ding nooit rekening gehouden: akoestiek. Ik zeg wel makkelijk dat zo'n Teufel MK40 (puur als voorbeeld) beter zal klinken, maar als TS een slaapkamer heeft van 2 x 3 meter dan schiet je ook daar niets mee op. Dan kan je soms beter kiezen voor een goede 2.0 dan een slecht gepositioneerde 5.1, Al snap ik dat het de beleving in films wat teniet kan doen.

8. nutty

nutty Senior Member

Sinds:
    10 okt 2009
    Kwam dit nog tegen,erg weinig geld,toch leuke set.
    https://www.correct.nl/artikel/Sony-SS-LAP+305ED-art234035B.php
    Is echt een koopje voor hetgeen je krijgt.
    Heb ze namelijk zelf in het verleden gekocht voor de dubbele prijs (als surround speakers),en ook toen vond ik ze al goedkoop.
    Wat wil je eigenlijk uitgeven voor een complete set?
    Ga ook eens kijken op de site van bv Correct,hebben ze ook boekenplankmodellen van Klips

9. general smith

Sinds:
    2 jul 2007
    Ok, want ik heb onthouden tot nu toe is dat als de boxen wat groter zijn, deze meestal beter zijn (als de prijs er tenminste ook naar is). Ergens ook wel logisch natuurlijk.

Dus eigenlijk zou ik ook deze: https://www.pioneer-audiovisual.eu/nl/producten/vsx-s520d kunnen kiezen boven de eerder genoemde https://www.pioneer-audiovisual.eu/nl/producten/vsx-330 . Ik snap wel niet meteen waarom de vsx-s520d duurder is dan de vsx 30, de eerste heeft een groter vermogen voor de 6 kanalen en is goedkoper? Speelt het formaat van het toestel ook een rol in de prijsbepaling? De vsx-s520d is namelijk een stuk kleiner.

Ok, bedankt.

Welke kabel heb ik dan precies nodig? Bedoel je deze? https://www.allekabels.be/rca-kabel/5829/1052567/rca-kabel.html
    Ik kan op foto's zien dat de receiver subwoofer 'pre-out 'maar 1 aansluiting heeft (en niet 2 zoals de kabel in de link), of sluit je deze anders aan op de receiver? Kan je me even een kabel/link doorsturen?

Klipsch ziet er inderdaad ook niet slecht uit, bedankt voor de info. Bij Jbl heb ik ondertussen ook al eens bekeken en dat lijkt me ook niet slecht. Opties genoeg in ieder geval.

Inderdaad, ik wou eens weten wat er nu al dan niet nodig is voor een deftige eigen surround installatie. Om een idee te krijgen van de kosten en dergelijken. Dan weet ik meteen naar de toekomst toe op wat ik moet letten/aanschaffen als ik toch tot een aankoop zou overgaan.

Ik zoek eigenlijk wel bureau speakers, de grote staande speakers heb ik niet veel aan gezien de positie van mijn bureau/kamer indeling. Wel bedankt voor de info.

Mijn kamer is 'momenteel' ongeveer 3 x 4 meter (niet heeeeel groot dus), dit kan natuurlijk binnen 10 jaar anders zijn. Ik denk dat het raadzaam is een installatie te voorzien op een eventueele grotere kamer in de toekomst. Het systeem dat ik zou samenstellen gaat enkel gebruikt worden voor de pc en voor 99% gaming (games als battlefield 1 zijn qua geluid fenomenaal te noemen). Kan iemand eventueel een samenstelling maken met laat ons zeggen een budget van rond de 1000-1200 euro gericht (alles inbegrepen) gericht op gamen dat beter presteert dan een z-5500? Dit zou een grote hulp zijn.

Nog één vraagje: een aparte geluidskaart zoals de creative x-fi titanium is overbodig in de pc als je werkt met een receiver als die van Pioneer als ik het goed begrijp?

Bedankt voor jullie hulp tot dusver!

10. FeaR

FeaR HWI Forum Crew

Sinds:
    11 jul 2008
    Je vergelijkt nu twee verschillende type receivers. De VSX-S520 maakt gebruik van Klasse D-versterking waar het gros van de receivers nog met A/B werkt. Voordeel van Klasse D is dat het rendement hoger ligt waardoor ze over het algemeen koeler blijven. Merken als Pioneer en Onkyo gebruiken dit daarom bij de lagere receivers, handig als ze in krappe ruimtes worden gezet. Al heeft Marantz bijvoorbeeld nog steeds A/B in de lage modellen.

Verschillen tussen receivers zitten hem niet alleen in vermogen. Het zijn veelal opties die de ene serie duurder maken dan de andere. Denk aan meer in- en uitgangen, een betere versie van Room Correctie Software (mits aanwezig), betere ondersteuning voor Zone 2 (mits aanwezig), de aanwezigheid van een Phono In, et cetera. Voor vermogen hoef je het niet te doen en naar een hogere serie te kijken. Een hogere serie kies je dus als dat model opties heeft die je nodig hebt, niet om vermogen.

Die 105 Watt die je aanhaalt is gemeten als volgt: "105 W/ch (6 ohms, 1 kHz, THD 1.0 %, 1 ch Driven)". Oftewel de receiver haalt de 105 Watt als je een pieptoon van 1000 Hz op één kanaal speelt met een vervorming van 1 % (THD) op 6 Ohm. Dat zijn situaties die je nooit zal doen. Vermogen wil je eigenlijk gemeten zien worden op minimaal 2 kanalen bij een bereik van 20 - 20.000 Hz en met een THD van <0,1%. Alleen dan valt het getal lager uit en daar valt de gemiddelde consument dan weer niet voor. Ik gok dat de VSX-330 eerder rond de 30 - 50 Watt zal zitten als je eerlijk gaat meten. Nog steeds meer dan genoeg voor de gemiddelde huiskamer.

Overigens is dat ook de manier waarop de Z-5500 aan het hoger vermogen komt, alleen wordt daar op 10% (!) THD gemeten.

Subwoofer is mono, vandaar dat je maar één RCA aan de kant van de subwoofer hebt. Als je een 5.2 of 7.2 receiver hebt dan heb je wel twee Pre-Outs, maar dat is dan voor twee subwoofers en niet voor één subwoofer met twee aansluitingen. Er zijn speciale subwoofer kabels die mono zijn (dus beide kanten één stekker). Je kan gewoon de kabel gebruiken die je linkt en dan alleen de blauwe of rode connectoren gebruiken. Of je pakt dus een mono als https://www.allekabels.be/subwoofer-kabel/4891/1077531/subwoofer-kabel.html

Er zijn subwoofers met twee ingangen. Je kan dan een Y-adapter gebruiken waardoor je een kleine boost in het volume krijgt. Echter bereik je hetzelfde door het volume wat harder te zetten. Harder dan de max zal de subwoofer nooit spelen.

Voor je het weet heb je een lijst van tientallen merken en types die leuk zijn, het kan verslavend werken ;)

De vloerstaanders waren een voorbeeld. Er is veel winst te behalen als je van satelliet speakers (zoals van de Z-5500) naar boekenplank gaat met een 5" woofer. Dan krijgt de speaker veel meer body en een natuurlijker geluid.

Als je digitaal (HDMI, USB of S/PDIF) aansluit wel, dan is de PC puur een doorgeefluik. Als je analoog (3,5mm jack / RCA) aan gaat sluiten dan doet de PC meer werk en kan er wel verschil zijn. Al is de vraag of de onboard van tegenwoordig niet goed genoeg is t.o.v. een losse kaart.

11. nutty

nutty Senior Member

Sinds:
    10 okt 2009
    Klopt,echter hebben alle speaker (dus de speaker zelf (,niet de box) een optimaal frequentie gebied).
    Zoals ik hierboven al vermelde is dat voor de opzet die jij wilt hebben in jouw ruimte gemiddeld 13 cm (max15),voor de bas-middentoner,tweeter kan verschillen per ontwerp box,kan 19 of 25 mm zijn,maakt niet zo veel uit.
    Groter gaan ze te veel bundelen voor jouw oppervlak,dus niet groter gaan dan 15 cm.
    En gaan voor twee-weg systeem (kan ook met centertweeter zoals uni-q van kef,maar in ieder geval geen drieweg.
    En subwoofer min 25 cm (liefst langeslag).
    De receiver die je als eerste had vermeld voldoet prima.zoals ik al eerder aangaf.
    Afgerond:
    Concept zoals jij dat denk ik wil,en beste is voor het geld en woonruimte;
    5 identieke boekenplank speakers twee-weg systeem met 13-15 cm woofer/mid plus tweeter tussen 19 en 25 mm.
    Mag ook 4 speakers zijn met aparte centerspeaker,als deze maar als complete set wordt verkocht,dus bij elkaar horen!
    Maar omdat het afstraagedragl al vrijwel optimaal is van de boekenplank speakers is geen noodzaak aan een echte centerspeaker,zeker omdat het volume in die kleine ruimte niet echt hoog zal zijn.
    In de praktijk zal het een boekenplank zijn verwacht ik van tussen de 3 en 6 Liter (ongeveer).
    Zo iets ongeveer dus:
    https://www.hificorner.nl/q-acoustics-2020i.html
    https://www.correct.nl/artikel.php?ARTNR=329388
    https://www.correct.nl/artikel/Klipsch-RB-51K-art319816.php
    Bekend merk kiezen met goede reputatie.
    Zoals:Magnat,JBL,Teufel,Klipsh,B&W,Kef,Focal
    Actieve Subwoofer 25 cm,liefst langeslag,met minimaal regelbare kantelfrequentie/phase omkeerschakelaar/volumeregelaar en cinch (ook wel tulp of rca genoemd) input.
    Zoiets als dit:
    https://www.coolblue.nl/product/558113/jamo-j-10-zwart.html#product_specifications
    (25 cm en niet te veel geld)

https://www.wehkamp.nl/Winkelen/Ken...gclsrc=aw.ds&dclid=CNiN7f36rdwCFRco4Aod-P0Lmw

Nu kun je op jacht:)
    We horen het wel als je wat ziet.

12. general smith

Sinds:
    2 jul 2007
    Ah, dat van die klasse D dat ik al opgezocht, maar nog niets over gevonden. Ik dacht eerst dat het iets met DAB te maken had. Bedankt voor de duidelijke info

Ook weer zeer duidelijk. Ik heb ondertussen ook een op hifi-corner.nl gekeken naar de kabels en daar zijn ze 'zeeeer' duur (24 euro en meer voor een deftige lengte). Ik veronderstel dat de kabel niet veel uitmaakt op gebied van geluidskwaliteit, of toch wel?

De nieuwe moederborden hebben inderdaad al een zeer goede onboard geluisdskaart. De x-fi heb ik al 'jaren' en is al meerdere keren verhuist naar een nieuw computer systeem. Bij de volgende built kan het inderdaad zijn dat ik deze er uit ga laten. Zijn er voordelen als je (HDMI, USB of S/PDIF) aansluit tegenover (3,5mm jack / RCA)? Behalve dat je bij de laatste eventueel nog een losse geluidskaart kan gebruiken?

Zeer duidelijke info en bedankt om wat producten te linken, hiermee ben ik goed op weg gezet. De website hificorner.nl lijkt me een deftige winkel te zijn waar ze een relatief groot aanbod hebben in producten. Als ik binnenkort alles goed bekeken heb zal ik in dit topic even een samenstelling van onderdelen plaatsen. Alvast bedankt allemaal.

13. nutty

nutty Senior Member

Sinds:
    10 okt 2009
    Belangrijkste voordat je iets gaat kopen is om je goed in te lezen,daar heb je altijd later plezier van,zeker ook omdat je beter kunt sturen naar de aankoop die je wilt doen.
    Ga desnoods eerst naat de bieb,en lees boeken zodat je kennis van zaken krijgt.
    Zo deed,en doe ik het in ieder geval altijd.
    Oke succes
    En raadpleeg nog VOORDAT je iets wilt kopen altijd dit fora,en vraag advies aan meerdere mensen,voordat je de knoop doorhakt.
    En bekijk YT filmpjes etc etc

14. general smith

Sinds:
    2 jul 2007
    Is het niet zo dat bij games/films de centerspeaker zeer belangrijk is om de ingame/film conversaties van characters weer te geven? Bij de z-5500 komen alle gesprekken van personen zeer duidelijk door de centerspeaker? Bij muziek maakt dit minder uit gok ik zo?

15. FeaR

FeaR HWI Forum Crew

Sinds:
    11 jul 2008
    Daar zijn de meningen over verdeeld. Er zijn mensen die zeggen dat kabels verschil maken. Ikzelf ben daar niet van. Ik heb het getest (luidsprekerkavel van 50 euro de meter, interlinks van tegen de 500 euro voor 80 cm, HDMI van honderden euro's, het maakt niet uit.
    Een kabel hoeft dan ook echt geen tientallen euro's te kosten. De kabel van een subwoofer kan wel makkelijker signaal oppikken, maar als dat zo is neem je een HQ kabel van een tientje en echt niet meer.

Ik zou voor HDMI gaan, dan heb je in games ook surround. Als je voor S/PDIF gaat moet er weer een coderingssoftware (DTS Connect of Dolby Digital Live) op je moederbord of geluidskaart aanwezig zijn. Met analoog heb je dat niet nodig.