Testsuggesties voor Hardware.Info

govie

Senior Member
Nog een ding, ik verwacht wel weer dat de nanoxia heel slecht koelt. Hoe minder openingen hoe minder geluid, maar ook hoe minder koeling. Dus dan kan dan ook weer kritisch en objectief naar worden gekeken qua thermische belasting bij toepassing van een superstille voeding (stille case betekent ook een fluisterstille voeding) en een cpu-luchtkoeler maar ook cpu-waterkoeling. Tot welke belasting is de Nanoxia case onhoorbaar of toeren de fans op tot een hoorbaar niveau? Zo kan dat eventueel ook weer voor iedere case een bandbreedte worden aangegeven qua thermische belasting t.o.v. stiltedrempel in dB(a) of 100% belasting en dus maximale warmte-output.

Artikel 1 gaat dan puur over de cases zelf. Dan kom misschien wel op een interessante conclusie uit dat de nanoxiacases het stilste zijn, maar toepasbaar tot 300Watt warmteoutput (gpu+cpu). En dat de concurrentiekracht van een phanteks silent het meest optimaal is in het gebied tussen 300 Watt..... 600 Wattt. En dat boven 600 Watt er geen cases op dit moment beschikbaar zijn voor jan modaal, die een onhoorbare build kunnen out of the box kunnen creeren. Dat de Sharkoon cases misschien de beste koop zijn of dat deze uitvoeringen gewoon helemaal niet toevoegen aan een lager geluidsniveau.

Artikel 2 kan dan zijn het invullen van de hardware in een geluiddempende case om een superstil systeem te maken. Bijvoorbeeld met meetwaarden en een conclusie dat waterkoeling meer herrie maakt dan luchtkoelers in een superstille case, omdat ze minder efficient gebruik maken van de kastdemping bij 100% belasting (ik gok maar raak). Dat je beter af bent met het invullen van alle fanspots met langzaam draaiende fans dan 50% bezitting op een hoger toerental etcetc. Hoe bouw ik een superstil systeem op gebaseerd op HWI meetwaarden, dus vuistregels voor de meest optimale wetenschappelijk onderbouwde systeemconfiguratie. Ik heb geen idee, ik roep even wat suggesties en ik wens jullie succes of dat er ooit dit soort artikelen komen of niet. Etcetcetc. Stille systemen zijn erg kritisch, dus daar kan je eventueel ook erg kritisch en wetenschappelijk naar kijken.

Een tweeluik zou ik wel waarderen. Zo weet ik dan precies hoe ik een superstil systeem kan selecteren via de prijsvergelijker van hwi en of een geluiddempende case uberhaupt meer geluid dempt dan een normale case.

Laatst bewerkt:

LaCrimosa

Senior Member
Xilence is ook vooral een Duits merk volgens mij, vandaar ook dat het bij de shops die hem verkopen, voornamelijk shops zijn die veel dingen uit Duitsland importeren. De verkrijgbaarheid lijkt ook een beetje matig.
Vreemd, aangezien het moederbedrijf van BeQuiet, nl. Listan, eigenaar is van Xilence sinds 2013.

DatAccountz

Senior Member
Waarom worden die Perf. / Watt getallen niet geupdate? Ik zie dat die Ryzen chips aan de low-end zeer competitief zijn met de Celerons op het gebied van Idle power consumption, maar vooral perf./watt.

upload_2019-4-13_12-47-38.png

Ik wou eens wat game vergelijken om te kijken hoe mijn systeem het doet tegenover de resultaten op de website.
Maar ik kan niet echt vinden wat de game instellingen zijn die jullie gebruiken, er staat alleen:
Benchmarks
De volgende benchmarks vind je terug in deze review:

• 3DMark Firestrike Extreme / Ultra (DX11)
  • 3DMark Timespy (DX12)
  • Unigine Superposition (DX11)
  • Assassin's Creed Odyssey (DX11)
  • Battlefield V (DX12)
  • F1 2018 (DX11)
  • Far Cry 5 (DX11)
  • Forza Horizon 4 (DX12)
  • Ghost Recon: Wildlands (DX11)
  • Grand Theft Auto V (DX11)
  • Shadow of the Tomb Raider (DX12)
  • The Witcher 3: Blood & Wine (DX11)
  • Total War Warhammer II (DX12)
  • Wolfenstein II: The New Colossus (Vulkan)
We testen de games in deze resoluties / settings:

• 1920x1080 (Full HD) - Medium
  • 1920x1080 (Full HD) - Ultra / Highest
  • 2560x1440 (WQHD) - Medium
  • 2560x1440 (WQHD) - Ultra / Highest
  • 3840x2160 (Ultra HD) - Medium
  • 3840x2160 (Ultra HD) - Ultra / Highest

Heb ik bijvoorbeeld SotTR kan ik hem zoals aangegeven op 'Highest' zetten maar dan kan ik alsnog het een en ander veranderen. Of hebben jullie alles op het maximale gezet?

LaCrimosa

Senior Member
Gaan jullie de Scythe Fuma 2 onder handen nemen in een review ? Nee, voor degene die de vraag willen stellen, de Fuma 2 is niet de Fuma Rev. B. De Fuma 2 is een dual tower, offset formaat welke de ram slots vrijhoudt zoals de Mugen 5 en met een smalle ventilator vooraan die nog eens in tegenovergestelde richting draait als de normale fan in het midden. Zijzelf beloven een 15% efficientere werking dan hun eigen Fuma Rev. B, welke ik dan eens zou willen zien. Natuurlijk indien deze bedoeld is voor de Europese markt (momenteel enkel gelijst op de Amerikaanse site van Scythe)

Laatst bewerkt:

Forum m8

Senior Member
Volgens mij heb ik dit al eens eerder gepost, maar kan het niet terugvinden;

Het effect van het niet aarden van computervoedingen op de outputkwaliteit aan DC zijde. Ik ben zeer benieuwd wat de ripple gaat doen dan.

Dat er 115Vac op de kast komt weten we al wel.

LaCrimosa

Senior Member
@Joost Verhelst: Ik kijk er reikhalzend naar uit. Liefst een review tegenover zijn voorganger de Fuma Rev. B., al is het enkel om te zien dat ze hun 15% betere werking claim waarmaken. Als dit zo zou zijn, komt deze toch dicht in Noctua waters.

Badaware

Senior Member
Een grote 240 HZ monitoren vergelijktest. Er zijn er niet zoveel maar ben wel benieuwd of er enkele zullen zijn met fatsoenlijke allround prestaties.

Een grote 2 TB NVME vergelijktest. Ook iets wat ik nog nergens heb gezien. Er zijn er niet veel maar wellicht des te makkelijker om het te doen. Ook graag temps meenemen in de toekomst bij m2 tests. Lijkt me wel belangrijk.

Geluidsproductie meenemen in de test wanneer de X570 moederborden aan de beurt zijn. Ben wel benieuwd wat de actieve koeling doet voor een potentieel stil systeem. Als die fannetjes zomaar pakweg een 50 Db zouden produceren dan is dat wel een pré om te weten voor systeem bouwers. Immers heeft het dan geen nut om de rest vd componenten op stilte uit te zoeken of je moet uitwijken voor een ander platform.

Laatst bewerkt:
240 Hz monitoren: we hebben bijna alles wat op de markt is getest, maar het houdt niet over qua aantal. De meest recente 240 Hz monitor test bevat ook de vergelijking met eerdere modellen. In dit geval is dat deze van Gigabyte.

2 TB NVMe: idem dito eigenlijk, maar hier kunnen we nog wel een paar missen. Reden is dat sommige fabrikanten 2TB modellen te duur vinden om uit te sturen, dus dan krijgen we die niet. Gaan we ons wel hard voor maken, 2TB wordt ook steeds betaalbaarder. Tot die tijd heb je hier wellicht wat aan.

Geluidsproductie bij X570: ja, zouden we graag willen - maar kans dat we het gaan doen in de initiële review is klein. Reden: het is heel tijdsintensief om een compleet werkend systeem op te bouwen op een andere locatie dan waar we alle andere tests doen (maar waar wel de geluidsdichte box staat). Met 2 processors en 15+ borden is dat bewerkelijk en het risico op schade is groot, en back-up cpu's hebben we (nog) niet. Daar komt bij dat de fans in veel gevallen semi-passief zijn en dus pas gaan draaien wanneer de temperatuur oploopt. Dat gebeurt alleen als er een snelle pci-e 4.0 ssd op de chipset wordt aangesloten en vol in bedrijf gaat, of als er een tweede videokaart boven hangt die flink warmte uitstoot - maar die zal zelf ook lawaai produceren.
Dat is namelijk uitdaging nummer 3: andere geluidsbronnen moeten er bij voorkeur niet zijn, en de cpu's die we nu hebben zijn bepaald geen exemplaren die je even passief kunt koelen (het wordt ook snel warm in de box waarin we meten). Wat we gaan proberen te doen is bij borden die bij het testen duidelijk luidruchtiger blijken, een aparte decibelmeting te doen. Wellicht kunnen we een test ontwikkelen die aan de uitdagingen tegemoet komt, maar of dat lukt voordat we deze review online willen hebben, is niet waarschijnlijk. De focus zal liggen op de VRM-test. Sorry, maar hopelijk begrijp je de afweging.

Flipking94

Senior Member
@David van Dantzig even nog een bedankje voor de grote vergelijkingstest van afgelopen week, ik vind dit soort tests altijd een grote meerwaarde en een van de meest interessante soort artikels op hwi, dus doe zo voorts, merci voor dit alles! :)

Ik vind persoonlijk dat jullie geluidstests zeer kwalitatief en degelijk zijn, en ik vind het jammer dat er zo weinig mee wordt getest. De laatste pc speaker vergelijkingstest is toch al een paar jaren geleden. Waar ligt de oorzaak dat dit veel minder wordt getest? Het aanbod is nochtans erg groot te noemen. Ik zie in de toekomst alvast graag een grote vergelijkingstest voor ieder prijspunt. Misschien dat @Foritain hier ook in kan bijdragen, gezien hij wel regelmatig setjes test.

Groetjes :)

Dank voor het compliment, altijd leuk om te horen :)
Er staat een speakertest op de planning, deze is door tijdgebrek/onderbezetting een paar keer uitgesteld, maar binnenkort moet het er dan toch van komen. Elk prijspunt wordt het niet, maar zoveel aanbieders - afgezien van Edifier - zien we eigenlijk ook niet. We hebben onlangs natuurlijk wel monitorspeakers besproken?

Flipking94

Senior Member
Elk prijspunt wordt het niet, maar zoveel aanbieders - afgezien van Edifier - zien we eigenlijk ook niet. We hebben onlangs natuurlijk wel monitorspeakers besproken?
Creative, audioengine, bose, hercules, logitech en edifier zijn degene die direct in mij opkomen. Ik vind het persoonlijk erg moeilijk om een goede keuze te maken in pc-speakersets, gewoonweg omdat deze niet zoveel getest worden en het tijd vergt om zelf dan naar de winkel te stappen om een goed setje te kunnen bemachtigen. Gezien jullie best wel objectief testen in geluid, wat al zeker niet gemakkelijk is, omdat geluid meer een persoonlijke smaak is dan een objectief feit, lijkt het me leuk om nog eens zo'n test van pc-speakers te zien, welke heb je nu nodig? ;)

De monitorspeakertest vind ik niet terug, wel de hoofdtelefoontest van afgelopen jaar, die ik overigens erg interessant en goed opgesteld vond. Ik zie het in ieder geval graag verschijnen! Nogmaals, doe zo verder, dergelijke uitgebreide vergelijkingsreviews zijn echt een genot om te lezen! :)

Forum m8

Senior Member
@David van Dantzig ; fijn om weer wat terugkoppeling te hebben in dit topic vanuit de redactie. Kan deze ook nog eens bekeken worden?
Voeding testen zonder aarde. Ik ben vooral benieuwd naar het effect op de ripple. Nederland staat vol met huizen en appartementen (<1996) waar alleen in de badkamer en keuken (en bij de CV) aarding is, en derhalve zullen er ook wel heel wat HWI'ers zijn die hun computers ongeaard gebruiken. Aangezien het goed functioneren van het netfilter afhankelijk is van de aanwezigheid van aarde, zal de afwezigheid dus ook wel een effect hebben op de DC output kwaliteit van zo'n voeding. Maar ik heb geen idee in welke mate.

De laatste pc speaker vergelijkingstest is toch al een paar jaren geleden. Waar ligt de oorzaak dat dit veel minder wordt getest?
Dat is toch al herhaaldelijk in reviews genoemd? De hogere kant van die markt is dood. Jaren geleden had je de Creative Gigaworks S750 en de Logisch Z5500 die qua performance per euro beter waren dan de sets voor bij de TV.

Flipking94

Senior Member
De hogere kant van die markt is dood
Agreed, of enkel nog voor enthousiastelingen, echter zijn we nu toch weer een aantal jaren verder en hoopte ik dat er een leuke vergelijking werd gedaan met budget-midrange speakersetjes. Een budget tot +- 500 euro bijvoorbeeld, wat krijg je daarvoor terug? Dat lijkt best een moeilijke vraag, gezien het magere aantal reviews aanwezig over geluidsapparatuur (persoonlijk sterk onterecht).
Als ik kijk naar de prijsvergelijker en verkrijgbare speakersetjes opzoek binnen de 500 euro, krijg ik 250 hits, lijkt me toch vrij groot om dan te weten welke je best kan nemen, niet?

NieuwRetroGamer

Senior Member
Beste,
Zou de 2,5" FireCuda's getest kunnen worden? (Het liefst de 2TB)
In de meeste laptops heb ik nog HDD's zitten, en ik ben benieuwd hoe zo'n SSHD het doet tegenover een HDD en een SSD.
Ik heb liever meer opslag dan snelheid, maar zo'n combinatie is ook aantrekkelijk:)

Forum m8

Senior Member
Agreed, of enkel nog voor enthousiastelingen, echter zijn we nu toch weer een aantal jaren verder en hoopte ik dat er een leuke vergelijking werd gedaan met budget-midrange speakersetjes. Een budget tot +- 500 euro bijvoorbeeld, wat krijg je daarvoor terug? Dat lijkt best een moeilijke vraag, gezien het magere aantal reviews aanwezig over geluidsapparatuur (persoonlijk sterk onterecht).
Als ik kijk naar de prijsvergelijker en verkrijgbare speakersetjes opzoek binnen de 500 euro, krijg ik 250 hits, lijkt me toch vrij groot om dan te weten welke je best kan nemen, niet?
De Z5500 en S750 waren ook <500 euro. Tegenwoordig is echter, zeker voor gaming, een goede stereo headset beter. De computer kan exact sturen wat bij welk oor komt, waarmee je een gelijke 3D ervaring krijgt. Creative was daar anno 2005 met de X-Fi al erg goed in, volgens mij is het sindsdien ook bij onboard beter geworden.

Bovenaan